Spis treści
- Recykling treści: co to jest?
- 8 sposobów na recykling treści
- Aktualizacja istniejącego artykułu czy e-booka
- Połączenie kilku artykułów w większy pillar
- Opracowanie infografiki na podstawie treści artykułu
- Krótki vlog – micro content – odsyłający do rozbudowanego artykułu
- Prezentacja w Slideshare zamiast opasłego e-booka
- Omówienie zagadnienia z blog posta w formie podcastu
- Redystrybucja treści w nowych kanałach
- User-generated content
- Recykling treści: zalety
- Recykling treści ma sens
Skoro tu jesteś, to najpewniej dobrze wiesz już, co to content marketing. Być może projektujesz, produkujesz i dystrybuujesz treści, które mają zwiększać świadomość Twojej marki, poprawiać wyniki SEO i podgrzewać leady. Masz doświadczenie i świadomość tego, ile czasu (przynajmniej) i pieniędzy (przy bardziej rozbudowanym contencie) potrzeba, aby stworzyć coś naprawdę interesującego. Coś, co przyciągnie uwagę Twojej grupy docelowej.
Czy da się to jakoś zoptymalizować, aby oszczędzić czas i budżet marketingowy? Okazuje się, że tak! Z pomocą przychodzi recykling treści: na czym polega?
Recykling treści: co to jest?
Recykling treści to ponowne wykorzystanie istniejących już tekstów, wpisów na blogu, e-booków, webinarów – słowem: wszystkiego, co do tej pory ukazało się na Twojej firmowej stronie WWW lub w social mediach.
Nie chodzi tu jednak o wyciągnięcie wyrzuconej i zużytej zabawki ze śmietnika i ustawienie jej na półce sklepowej.
Każda treść będzie wymagała od Ciebie dodatkowego wysiłku, jednak zdecydowanie mniejszego, niż w przypadku tworzenia czegoś od zera. Takie “przetworzenie” Twojego contentu może nadać mu zupełnie nowej wartości i świeżości, a przede wszystkim na nowo zainteresować odbiorców od dawna nieporuszanym tematem.
Recykling treści zwykle przyjmuje dwie formy: revamping, czyli aktualizacja istniejących materiałów i ponowna publikacja (np. “odświeżenie” danych i statystyk w e-booku sprzed kilku lat) lub repurposing, czyli przerobienie wybranych treści na nowe formaty (np. blog post, opracowany w formie prostej infografiki).
Jak robić to dobrze?
Inspiracją dla Twoich działań content marketingowych, związanych z recyklingiem treści, może być światowy guru marketingu, Gary Vaynerchuk i jego The Content Pyramid, czyli model odwróconej piramidy.
Zgodnie z tą strategią zaczynasz od produkcji naprawdę obfitej porcji treści w formule pillaru np. vloga, Q&A, podcastu, czy poradnikowego wpisu na blogu. Następnie dzielisz go na mniejsze kawałki micro contentu, aby następnie w odpowiedniej formie publikujesz go w różnych dostępnych kanałach dotarcia, social mediach, czy newsletterze.
8 sposobów na recykling treści
Ta szczypta teorii na początek wystarczy. Sprawdźmy, jak wykorzystać recykling treści w praktyce. Oto 8 przykładów, które pomogą Ci w optymalizacji codziennej pracy.
1. Aktualizacja istniejącego artykułu czy e-booka
Skoro na swojej firmowej stronie masz już artykuł, który dobrze pozycjonuje się w Google na określoną frazę lub właśnie chcesz poprawić jego widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania, to po co tworzyć coś z niczego?
Wykorzystaj tę treść, rozbuduj ją o dodatkowe akapity, zaktualizuj podane tam statystyki, popraw strukturę nagłówków i ich brzmienie, tak, aby były bardziej user-friendly, a zarazem przystępne dla algorytmów Google, sprawdź, czy linki wewnętrzne i zewnętrzne, które tam wcześniej dodałeś, wciąż działają i voila! Masz nową treść, którą warto pochwalić się światu!
Więcej o aktualizacji treści pisaliśmy w artykule: Czy warto aktualizować stare treści na stronie?
2. Połączenie kilku artykułów w większy pillar
Nie musisz w każdym artykule zaczynać całej opowieści od nowa. Stwórz od zera jeden pillarowy tekst, kompleksowy poradnik na dany temat, który będzie zawierał linki wewnętrzne do wcześniej opublikowanych treści. SEO Twojej strony z pewnością będzie Ci za to wdzięczne. Google lubi takie “mięsiste” pillary i kompendia wiedzy. Jak taki pillar mógłby wyglądać w praktyce?
Jak już wspomnieliśmy wyżej, na naszym blogu znajdziesz tekst pt. “Pozycjonowanie stron – poradnik dla początkujących”. To właśnie pillar – unikatowa treść z wplecionymi naturalnie w konkretne akapity odnośnikami do wcześniejszych blog postów, rozwijających dane zagadnienie. Inny przykład?
3. Opracowanie infografiki na podstawie treści artykułu
Zwykle skupienie online’owego Czytelnika trwa od 7 do 9 sekund. A Ty mu serwujesz teksty na kilka/kilkanaście stron maszynopisu. Wszystko jest ważne. Nic nie da się usunąć. Co zrobić? Streszczenie artykułu lub wybrane statystyki można przedstawić w formie infografiki.
Przykład? Infografika na blogu GroMar. Twój potencjalny odbiorca o 30% chętniej zawiesi oko na infografice, niż na słowie pisanym. Jeśli dane umieszczone na grafice go zainteresują, masz większe szanse na to, że doczyta tekst do końca, a może nawet udostępni go innym. Do tego wydłuży średni czas trwania sesji na Twojej stronie i zminimalizuje wskaźnik odrzuceń. A to już miód dla SEO.
4. Krótki vlog – micro content – odsyłający do rozbudowanego artykułu
Marketerzy wciąż o tym zapominają. YouTube to druga największa wyszukiwarka internetowa na świecie i świetny kanał odesłania na Twoją firmową stronę WWW. Jak go wykorzystać w recyklingu treści? Przygotuj krótkie vlogi z clickbait’owymi tytułami, tworzonymi w duchu SEO-friendly i przekieruj ruch z YouTube na konkretny wpis na blogu lub produkt, o którym tam opowiadasz w pigułce.
5. Prezentacja w Slideshare zamiast opasłego e-booka
Ponad 100 stron e-booka, grafiki, wykresy, tabele… Poświęciłeś na to dziesiątki roboczogodzin, ale wciąż “nie żre”? Może warto to jakoś uprościć, aby stworzone przez Ciebie danie było bardziej zjadliwe?
Stwórz prezentację na Slideshare, która streszcza wszystkie założenia Twojego contentu premium i tym bardziej zachęca do konsumpcji. To będzie trailer Twojego e-booka. Nie bez przyczyny Netflix w social mediach promuje krótkie, minutowe zapowiedzi swoich produkcji, a nie ładuje tam od razu całego odcinka nowego serialu. Być może Twój content to ponad pięciogodzinny “Potop” i na pierwszy rzut oka wydaje się czymś nie do przebrnięcia, ale taki skrót na Slideshare może pomóc.
6. Omówienie zagadnienia z blog posta w formie podcastu
Popularność podcastów w Polsce rośnie. Może to czas na Twoją firmę? Po co od zera tworzyć artykuły, skoro można je opracować w skróconej formie i nagrać je właśnie w formule podcastu? To kolejny kanał odesłania i kolejny news do zaprezentowania w firmowych mediach społecznościowych – “mamy podcast”. 🙂
7. Redystrybucja treści w nowych kanałach
Te same treści możesz publikować w różnych kanałach, z których do tej pory nie korzystała Twoja marka. Wchodzicie na LinkedIn? Warto przypomnieć tam Wasze teksty evergreen, które zawsze będą w cenie. Zaczynasz rozwijać profil na Pintereście? Odszukaj wszystkie wasze infografiki i tam daj im nowe e-życie. Rozkręcasz newsletter? Stwórz maila powitalnego dla nowych odbiorców z linkami do najważniejszych artykułów na Twoim blogu. Pewnie nigdy wcześniej się do nich nie dokopali, a tak na start dostaną cenną prasówkę.
8. User-generated content
Uzupełnij opublikowane teksty wypowiedziami zadowolonych Klientów lub Twoich współpracowników. Zobacz, czy od czasu premiery wpisu nie pojawiły się pod nim jakieś interesujące komentarze, które dodają wartość do całej treści. To zawsze dodatkowy pretekst do przypomnienia swoim subskrybentom tego blog posta.
To tylko kilka przykładów, jak ponownie i efektywnie wykorzystać Twój content. Recykling treści to naprawdę kreatywne i opłacalne zadanie dla content managera, więc nie zapominaj o tym w swojej codziennej pracy. No właśnie. Po co to wszystko? Jakie są najważniejsze zalety recyklingu treści?
Recykling treści: zalety
- Oszczędność czasu i budżetu marketingowego.
- Lekarstwo na brak pomysłów na nowe tematy – w końcu można odświeżać “stare”.
- Lepsze pozycje w SEO dzięki aktualizacji treści, optymalizacji pod konkretne słowa kluczowe i dostosowywaniu ich do nowych wymagań algorytmu Google.
- Lepsza odpowiedź na potrzeby Twojej grupy docelowej – jeden lubi czytać, inny słuchać, a jeszcze inny oglądać wideo.
- Kompleksowe podejście do content marketingu, konsekwentnie łączące różne kanały i formy materiałów, będzie nagrodzone zarówno przez czytelników i fanów Twojej marki, jak i przez roboty przeglądarek.
Recykling treści ma sens
Nie produkuj nowych treści na siłę. W wielu przypadkach szlifowanie starych wpisów i materiałów będzie miało o wiele większy, ekonomiczny i merytoryczny sens. Konsekwentnie włączaj w swoją strategię contentową recykling treści, a zobaczysz, jak wiele wartości możesz dać swoim odbiorcom ponownie. Ale w odświeżonej, lepszej i pełniejszej wersji. Nie pożałujesz!