Szwecja, największy kraj skandynawski, w którym mieszka ponad 10 mln osób to świetne miejsce dla rozwoju biznesu online. Szczególnie dla polskich przedsiębiorstw, które są tam mile widziane. Jak pozycjonowanie stron w Szwecji może Ci pomóc? Czytaj dalej.
Stosunkowo niskie budżety na lokalne SEO, czyli niewielka konkurencja z norweskimi firmami i duża szansa na wysokie pozycje w Google, młody rynek e-commerce i wysokie dochody mieszkańców, spośród których 96% jest online - wszystko razem brzmi jak przepis na sukces w internecie.
Zatem jak pozyskiwać Klientów ze Szwecji za pomocą strategii SEO? Co zrobić, aby pozycjonowanie stron w Szwecji pomagało Ci w rozwoju biznesu?
Pozycjonowanie w Szwecji: od czego zacząć?
Stali czytelnicy bloga Delante wiedzą już, jak pozycjonować strony w Norwegii i jak dbać o SEO w USA. Przyszedł czas na Szwecję - kolejny interesujący rynek zbytu dla polskich firm! Dziś Szwecja to nie tylko Ikea, H&M, Volvo, Electrolux, Muminki i Abba. To dynamicznie rozwijający się świat e-commerce, który według Statisty w 2020 roku osiągnął obroty na poziomie 115 miliardów szwedzkich koron, czyli 11,5 mld Euro i od lat z roku na rok rośnie. 8,7% całej sprzedaży w Szwecji to handel w internecie.
Kluczem do wejścia na ten rynek jest zrozumienie persony w marketingu i SEO. Jaki jest szwedzki internauta?
Kim jest e-Klient w Szwecji?
Według różnych danych, od 70% do 84% Szwedów robi zakupy online. Najczęściej te związane z elektroniką i modą.
Statystycznie rocznie każdy z nich wydaje w internecie 1668 Euro. Za zakupy w internecie Szwedzi najchętniej płacą kartą kredytową (46%) lub przelewem online (24%). Średni wiek internauty w Szwecji to 41 lat. Równie sprawnie, co językiem szwedzkim, szwedzki Klient online posługuje się angielskim.
Na 10 milionów mieszkańców Szwecji przypada blisko 15 milionów aktywnych smartfonów. Już 44,5% odwiedzin stron internetowych w Szwecji odbywa się z kanału mobile. Do tego aż 60% transakcji online dokonano z urządzeń mobilnych. Dlatego podczas pozycjonowania strony w Szwecji pamiętaj o mobile-friendly - desktop leci w dół od lat.
Klient online w Szwecji zwraca uwagę na:
przejrzystość oferty,
wysoką jakość,
łatwość w finalizacji transakcji.
Z jakich sklepów online korzystają Szwedzi?
Skąd czerpać inspirację do rozwoju swojego biznesu w branży e-commerce w Szwecji? Od najlepszych! Oto 10 najpopularniejszych sklepów online w Szwecji. Pierwsze miejsce chyba nie dziwi, prawda?
Jeśli chodzi o najpopularniejsze witryny internetowe w Szwecji, to według Similarweb królują tam Google.com (co ciekawe, używane 9 razy częściej, niż lokalne Google.se), YouTube.com, Facebook.com, Aftonbladet.se i Expressen.se.
Co ważne, dopiero kilka miesięcy temu Amazon ogłosił, że chce wejść na rynek szwedzki. Tym bardziej warto budować już teraz pozycję swojego sklepu online w Google w tym kraju i pozytywny wizerunek w oczach potencjalnych odbiorców.
Najpopularniejsze social media
Jeśli pozycjonowanie w Szwecji chcesz wesprzeć działaniami w social mediach i w taki sposób pozyskiwać dodatkowy ruch na stronę, wykorzystaj takie media społecznościowe jak:
Facebook (6 mln użytkowników)
Instagram (4,8 mln)
Snapchat (3,9 mln)
LinkedIn (3,8 mln)
Twitter (1,85 mln)
Pamiętaj jednak, że budżety na Google Ads i reklamy w social mediach w Szwecji rosną bardzo szybko - nawet o 12% rocznie. Musisz liczyć się z tym, że płatne działania nie wystarczą - kiedy odetniesz budżet na Adsy, ruch i konwersje spadną z dnia na dzień. To właśnie strategia SEO może pomóc Ci “dowozić” ruch na stronę przez lata.
Polonia w Szwecji
Nie tylko rodowici Szwedzi mogą być potencjalnym odbiorcą Twoich produktów lub usług w tym regionie. W końcu Polacy to czwarta najliczniejsza grupa imigrantów w Szwecji - jest tam nas ponad 90 000. Jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne, najwięcej Polaków mieszka wokół takich miast jak Sztokholm, Malmö, czy Göteborg.
Po co Ci ta wiedza? Mikrotargetując reklamy w Google Ads, możesz wybrać język, z jakiego korzystają użytkownicy (zapewne polski) i lokalizację. Wtedy możesz mieć pewność, że Twój komunikat dotrze do polskojęzycznych odbiorców w Szwecji, a do tego zmieścisz się w rozsądnym budżecie.
Nie tylko Polacy są wartościowym odbiorcą w Szwecji. Z oferty szwedzkich sklepów online korzystają także np. Norwegowie.
Pozycjonowanie stron w Szwecji - lokalne haczyki i kruczki
Wiesz już, że Google.com jest popularniejsze w tym kraju niż Google.se. Z obu domen łącznie korzysta 95% Szwedów. Bing i Yahoo ocierają się o margines błędu. Takich haczyków w szwedzkiej branży SEO jest więcej. Przykładowo: lokalne firmy coraz chętniej zamawiają pozycjonowanie zagraniczne na rynek duński i norweski.
Co ciekawe, szwedzkie agencje marketingowe rzadko specjalizują się w SEO. Oczywiście, “umieją” w RWD, optymalizację stron WWW, czy SEO on site i off site, ale wciąż brakuje tam sprawdzonych w bojach ekspertów od pozycjonowania. Dlatego szczególną wagę przyłóż do wyboru i selekcji katalogów dla link buildingu (proces offsite). Kilka przykładów dobrych stron, na których warto linkować w Szwecji znajdziesz poniżej:
Jeśli chodzi o content marketing, możesz równolegle korzystać z języka szwedzkiego i angielskiego. Roboty Google także będą Ci wdzięczne - lokalnych dialektów i odmian języka szwedzkiego jest tak dużo, że trudno byłoby napisać uniwersalną treść po szwedzku, która sprawdzi się w całym kraju. A ta po angielsku i owszem.
Dobór domeny lokalnej w Szwecji nie ma sensu. SERP dla domen .se nie jest traktowany równie priorytetowo, co dla amerykańskich lub brytyjskich.
Za to pozycjonowanie lokalne ma tutaj bardzo duże znaczenie. Szczególnie, gdy w grę wchodzi pozycjonowanie na szwedzką Polonię lub na konkretne regiony kraju z wykorzystaniem lokalnych dialektów. Nie musisz od razu wygrywać w Google w całym kraju - atakuj konkretne lokalizacje i zdobądź uwagę pierwszych szwedzkich odbiorców.
Content marketing w Szwecji
Typowy Lars Andersson ceni sobie sprawdzone i rzetelne treści. Owa informacja powinna stać się kluczową, kiedy rozpoczynamy proces pozycjonowania.
Szwecja przoduje w rankingach poczytności prasy codziennej. W każdym domu prenumeruje się choćby jeden dziennik, dostępne tabloidy nie przypominają klasycznych brytyjskich bulwarówek. Należy więc zauważyć, że nieco chłodni i zdystansowani Szwedzi lubią przejrzyste i pogłębione treści, realistyczne zdjęcia i grafiki oraz minimalną ilość przekazu ekspresywnego. Jeśli przekonamy ich wysoką jakością zarówno dzięki treści, jak i zapewnieniu odpowiedniej infografiki, dodatkowa zachęta okaże się zbędna.
Jak współpracować ze Szwedami?
W budowaniu wzajemnej kultury biznesowej istotne będzie nie tylko samo pozycjonowanie. Szwecja, jako północny kraj dobrobytu, obrosła w mity, a pierwszy kontakt z naszym partnerem ze Skandynawii może okazać się trudniejszy, niż przypuszczaliśmy. Lars Andersson będzie czuł się swobodnie w formalnej sytuacji. Dyskusja powinna być bardzo merytoryczna. Szwed chętnie wysłucha naszych propozycji, tylko wtedy, gdy wykażemy się wysokim poziomem profesjonalizmu.
Oprócz planów i potencjalnych efektów, nie zapomnij poinformować go o możliwych problemach i ryzyku. Pragmatyczni Skandynawowie docenią Twoją szczerość. Istotne jest również właściwe odczytanie ich intencji. Niejednoznaczne odpowiedzi lub rezerwa powinny być dla Ciebie sygnałem ostrzegawczym.
Jeśli poznasz specyfikę tego rynku, zrozumiesz szwedzką personę w marketingu i w SEO, a do tego wykorzystasz wszelkie marketingowe kruczki, masz ogromną szansę na biznesowy sukces na szwedzkim rynku e-commerce. Szwecja to naprawdę dobry kraj, który umożliwia rozwój polskich przedsiębiorstw, działających online.
Jeśli chcesz być jedną z polskich firm, która wypłynie na szerokie, skandynawskie wody, napisz do nas i wspólnie przygotujmy strategię SEO na rynek szwedzki. To idealny moment na taki ruch, więc czy warto zwlekać?
Ten wpis jest aktualizacją treści z 25 czerwca 2018 roku.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
FAQ
Jak pozycjonować stronę w Szwecji z Polski?
Przede wszystkim:
postaw na optymalizację strony WWW zgodnie z zasadami mobile-friendly i user-friendly;
twórz dobry, wartościowy content w języku angielskim lub szwedzkim;
zadbaj o link building i pozyskiwanie linków na najpopularniejszych szwedzkich domenach;
nie zapominaj o Polonii w Szwecji – to dodatkowe 90 000 polskojęzycznych Klientów.
Jakie są najpopularniejsze strony WWW i sklepy online w Szwecji?
Jeśli chodzi o social media, najwięcej Szwedów korzysta z Facebooka, Instagrama i Snapchata. Najpopularniejsze strony WWW to Google.com, YouTube.com i Facebook.com. Wśród sklepów online królują Ikea, Netonnet i Elgiganten. Niedawno w Szwecji pojawił się Amazon, więc warto powalczyć o dobrą pozycję w Google już teraz i przygotować się na przyjście giganta.
Najpopularniejsze social media