Pozycjonowanie w Szwecji. Jak działać na skandynawskim rynku?

Pozycjonowanie w Szwecji. Jak działać na skandynawskim rynku?

Szwecja, największy kraj skandynawski, w którym mieszka ponad 10 mln osób to świetne miejsce dla rozwoju biznesu online. Szczególnie dla polskich przedsiębiorstw, które są tam mile widziane. Jak pozycjonowanie stron w Szwecji może Ci pomóc? Czytaj dalej.

Spis treści:

Stosunkowo niskie budżety na lokalne SEO, czyli niewielka konkurencja z norweskimi firmami i duża szansa na wysokie pozycje w Google, młody rynek e-commerce i wysokie dochody mieszkańców, spośród których 96% jest online – wszystko razem brzmi jak przepis na sukces w internecie.

Zatem jak pozyskiwać Klientów ze Szwecji za pomocą strategii SEO? Co zrobić, aby pozycjonowanie stron w Szwecji pomagało Ci w rozwoju biznesu?

Pozycjonowanie Szwecja: od czego zacząć?

Stali czytelnicy bloga Delante wiedzą już, jak pozycjonować strony w Norwegii i jak dbać o SEO w USA. Przyszedł czas na Szwecję – kolejny interesujący rynek zbytu dla polskich firm! Dziś Szwecja to nie tylko Ikea, H&M, Volvo, Electrolux, Muminki i Abba. To dynamicznie rozwijający się świat e-commerce, który według Statisty w 2020 roku osiągnął obroty na poziomie 115 miliardów szwedzkich koron, czyli 11,5 mld Euro i od lat z roku na rok rośnie. 8,7% całej sprzedaży w Szwecji to handel w internecie.

Kluczem do wejścia na ten rynek jest zrozumienie persony w marketingu i SEO. Jaki jest szwedzki internauta?

Kim jest e-Klient w Szwecji?

Według różnych danych, od 70% do 84% Szwedów robi zakupy online. Najczęściej te związane z elektroniką i modą.

rynek e-commerce a pozycjonowanie szwecja

Statystycznie rocznie każdy z nich wydaje w internecie 1668 Euro. Za zakupy w internecie Szwedzi najchętniej płacą kartą kredytową (46%) lub przelewem online (24%). Średni wiek internauty w Szwecji to 41 lat. Równie sprawnie, co językiem szwedzkim, szwedzki Klient online posługuje się angielskim.

Na 10 milionów mieszkańców Szwecji przypada blisko 15 milionów aktywnych smartfonów. Już 44,5% odwiedzin stron internetowych w Szwecji odbywa się z kanału mobile. Do tego aż 60% transakcji online dokonano z urządzeń mobilnych. Dlatego pamiętaj o mobile-friendly – desktop leci w dół od lat.

Klient online w Szwecji zwraca uwagę na:

  • przejrzystość oferty,
  • wysoką jakość,
  • łatwość w finalizacji transakcji.

Z jakich sklepów online korzystają Szwedzi?

Skąd czerpać inspirację do rozwoju swojego biznesu w branży e-commerce w Szwecji? Od najlepszych! Oto 10 najpopularniejszych sklepów online w Szwecji. Pierwsze miejsce chyba nie dziwi, prawda?

  1. Ikea.com
  2. Netonnet.se
  3. Elgiganten.se
  4. Webhallen.com
  5. Zalando.se
  6. Hm.com
  7. Mediamarkt.se
  8. Coop.se
  9. Apotea.se
  10. Sas.se

Jeśli chodzi o najpopularniejsze witryny internetowe w Szwecji, to według Similarweb królują tam Google.com (co ciekawe, używane 9 razy częściej, niż lokalne Google.se), YouTube.com, Facebook.com, Aftonbladet.se i Expressen.se.

Co ważne, dopiero kilka miesięcy temu Amazon ogłosił, że chce wejść na rynek szwedzki. Tym bardziej warto budować już teraz pozycję swojego sklepu online w Google w tym kraju i pozytywny wizerunek w oczach potencjalnych odbiorców.

Najpopularniejsze social media

social media a pozycjonowanie stron w szwecji

Jeśli pozycjonowanie w Szwecji chcesz wesprzeć działaniami w social mediach i w taki sposób pozyskiwać dodatkowy ruch na stronę, wykorzystaj takie media społecznościowe jak:

  • Facebook (6 mln użytkowników)
  • Instagram (4,8 mln)
  • Snapchat (3,9 mln)
  • LinkedIn (3,8 mln)
  • Twitter (1,85 mln)

Pamiętaj jednak, że budżety na Google Ads i reklamy w social mediach w Szwecji rosną bardzo szybko – nawet o 12% rocznie. Musisz liczyć się z tym, że płatne działania nie wystarczą – kiedy odetniesz budżet na Adsy, ruch i konwersje spadną z dnia na dzień. To właśnie strategia SEO może pomóc Ci “dowozić” ruch na stronę przez lata.

Polonia w Szwecji

Nie tylko rodowici Szwedzi mogą być potencjalnym odbiorcą Twoich produktów lub usług w tym regionie. W końcu Polacy to czwarta najliczniejsza grupa imigrantów w Szwecji – jest tam nas ponad 90 000. Jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne, najwięcej Polaków mieszka wokół takich miast jak Sztokholm, Malmö, czy Göteborg.

Po co Ci ta wiedza? Mikrotargetując reklamy w Google Ads, możesz wybrać język, z jakiego korzystają użytkownicy (zapewne polski) i lokalizację. Wtedy możesz mieć pewność, że Twój komunikat dotrze do polskojęzycznych odbiorców w Szwecji, a do tego zmieścisz się w rozsądnym budżecie.

Nie tylko Polacy są wartościowym odbiorcą w Szwecji. Z oferty szwedzkich sklepów online korzystają także np. Norwegowie.

Pozycjonowanie stron w Szwecji – lokalne haczyki i kruczki

Wiesz już, że Google.com jest popularniejsze w tym kraju niż Google.se. Z obu domen łącznie korzysta 95% Szwedów. Bing i Yahoo ocierają się o margines błędu. Takich haczyków w szwedzkiej branży SEO jest więcej. Przykładowo: lokalne firmy coraz chętniej zamawiają pozycjonowanie zagraniczne na rynek duński i norweski.

Co ciekawe, szwedzkie agencje marketingowe rzadko specjalizują się w SEO. Oczywiście, “umieją” w RWD, optymalizację stron WWW, czy SEO on site i off site, ale wciąż brakuje tam sprawdzonych w bojach ekspertów od pozycjonowania. Dlatego szczególną wagę przyłóż do wyboru i selekcji katalogów dla pozyskiwania backlinków (proces offsite). Kilka przykładów dobrych stron, na których warto linkować w Szwecji znajdziesz poniżej:

Jeśli chodzi o content marketing, możesz równolegle korzystać z języka szwedzkiego i angielskiego. Roboty Google także będą Ci wdzięczne – lokalnych dialektów i odmian języka szwedzkiego jest tak dużo, że trudno byłoby napisać uniwersalną treść po szwedzku, która sprawdzi się w całym kraju. A ta po angielsku i owszem.

Dobór domeny lokalnej w Szwecji nie ma sensu. SERP dla domen .se nie jest traktowany równie priorytetowo, co dla amerykańskich lub brytyjskich.

Za to pozycjonowanie lokalne ma tutaj bardzo duże znaczenie. Szczególnie, gdy w grę wchodzi pozycjonowanie na szwedzką Polonię lub na konkretne regiony kraju z wykorzystaniem lokalnych dialektów. Nie musisz od razu wygrywać w Google w całym kraju – atakuj konkretne lokalizacje i zdobądź uwagę pierwszych szwedzkich odbiorców.

Content marketing w Szwecji

Typowy Lars Andersson ceni sobie sprawdzone i rzetelne treści. Owa informacja powinna stać się kluczową, kiedy rozpoczynamy proces pozycjonowania.

Szwecja przoduje w rankingach poczytności prasy codziennej. W każdym domu prenumeruje się choćby jeden dziennik, dostępne tabloidy nie przypominają klasycznych brytyjskich bulwarówek. Należy więc zauważyć, że nieco chłodni i zdystansowani Szwedzi lubią przejrzyste i pogłębione treści, realistyczne zdjęcia i grafiki oraz minimalną ilość przekazu ekspresywnego. Jeśli przekonamy ich wysoką jakością zarówno dzięki treści, jak i zapewnieniu odpowiedniej infografiki, dodatkowa zachęta okaże się zbędna.

Jak współpracować ze Szwedami?

W budowaniu wzajemnej kultury biznesowej istotne będzie nie tylko samo pozycjonowanie. Szwecja, jako północny kraj dobrobytu, obrosła w mity, a pierwszy kontakt z naszym partnerem ze Skandynawii może okazać się trudniejszy, niż przypuszczaliśmy. Lars Andersson będzie czuł się swobodnie w formalnej sytuacji. Dyskusja powinna być bardzo merytoryczna. Szwed chętnie wysłucha naszych propozycji, tylko wtedy, gdy wykażemy się wysokim poziomem profesjonalizmu.

Oprócz planów i potencjalnych efektów, nie zapomnij poinformować go o możliwych problemach i ryzyku. Pragmatyczni Skandynawowie docenią Twoją szczerość. Istotne jest również właściwe odczytanie ich intencji. Niejednoznaczne odpowiedzi lub rezerwa powinny być dla Ciebie sygnałem ostrzegawczym.

Sprawdź również nasz poradnik pozycjonowanie stron.

Podsumowanie

Jeśli poznasz specyfikę tego rynku, zrozumiesz szwedzką personę w marketingu i w SEO, a do tego wykorzystasz wszelkie marketingowe kruczki, masz ogromną szansę na biznesowy sukces na szwedzkim rynku e-commerce. Szwecja to naprawdę dobry kraj, który umożliwia rozwój polskich przedsiębiorstw, działających online.

Jeśli chcesz być jedną z polskich firm, która wypłynie na szerokie, skandynawskie wody, napisz do nas i wspólnie przygotujmy strategię SEO na rynek szwedzki. To idealny moment na taki ruch, więc czy warto zwlekać?

Ten wpis jest aktualizacją treści z 25 czerwca 2018 roku.

FAQ

Przede wszystkim:

  • postaw na optymalizację strony WWW zgodnie z zasadami mobile-friendly i user-friendly;
  • twórz dobry, wartościowy content w języku angielskim lub szwedzkim;
  • zadbaj o link building i pozyskiwanie linków na najpopularniejszych szwedzkich domenach;
  • nie zapominaj o Polonii w Szwecji – to dodatkowe 90 000 polskojęzycznych Klientów.

Jeśli chodzi o social media, najwięcej Szwedów korzysta z Facebooka, Instagrama i Snapchata. Najpopularniejsze strony WWW to Google.com, YouTube.com i Facebook.com. Wśród sklepów online królują Ikea, Netonnet i Elgiganten. Niedawno w Szwecji pojawił się Amazon, więc warto powalczyć o dobrą pozycję w Google już teraz i przygotować się na przyjście giganta.

(4)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej