.animate-view{opacity: 1 !important;}

Pozycjonowanie w Szwecji. Jak działać na skandynawskim rynku?

5min.

Komentarze:0

Pozycjonowanie w Szwecji. Jak działać na skandynawskim rynku?d-tags
05 marca 2022
Szwecja, największy kraj skandynawski, w którym mieszka ponad 10 mln osób to świetne miejsce dla rozwoju biznesu online. Szczególnie dla polskich przedsiębiorstw, które są tam mile widziane. Jak pozycjonowanie stron w Szwecji może Ci pomóc? Czytaj dalej.

5min.

Komentarze:0

Spis treści: Stosunkowo niskie budżety na lokalne SEO, czyli niewielka konkurencja z norweskimi firmami i duża szansa na wysokie pozycje w Google, młody rynek e-commerce i wysokie dochody mieszkańców, spośród których 96% jest online - wszystko razem brzmi jak przepis na sukces w internecie. Zatem jak pozyskiwać Klientów ze Szwecji za pomocą strategii SEO? Co zrobić, aby pozycjonowanie stron w Szwecji pomagało Ci w rozwoju biznesu?

Pozycjonowanie w Szwecji: od czego zacząć?

Stali czytelnicy bloga Delante wiedzą już, jak pozycjonować strony w Norwegii i jak dbać o SEO w USA. Przyszedł czas na Szwecję - kolejny interesujący rynek zbytu dla polskich firm! Dziś Szwecja to nie tylko Ikea, H&M, Volvo, Electrolux, Muminki i Abba. To dynamicznie rozwijający się świat e-commerce, który według Statisty w 2020 roku osiągnął obroty na poziomie 115 miliardów szwedzkich koron, czyli 11,5 mld Euro i od lat z roku na rok rośnie. 8,7% całej sprzedaży w Szwecji to handel w internecie. Kluczem do wejścia na ten rynek jest zrozumienie persony w marketingu i SEO. Jaki jest szwedzki internauta?

Kim jest e-Klient w Szwecji?

Według różnych danych, od 70% do 84% Szwedów robi zakupy online. Najczęściej te związane z elektroniką i modą. rynek e-commerce a pozycjonowanie szwecja Statystycznie rocznie każdy z nich wydaje w internecie 1668 Euro. Za zakupy w internecie Szwedzi najchętniej płacą kartą kredytową (46%) lub przelewem online (24%). Średni wiek internauty w Szwecji to 41 lat. Równie sprawnie, co językiem szwedzkim, szwedzki Klient online posługuje się angielskim. Na 10 milionów mieszkańców Szwecji przypada blisko 15 milionów aktywnych smartfonów. Już 44,5% odwiedzin stron internetowych w Szwecji odbywa się z kanału mobile. Do tego aż 60% transakcji online dokonano z urządzeń mobilnych. Dlatego podczas pozycjonowania strony w Szwecji pamiętaj o mobile-friendly - desktop leci w dół od lat. Klient online w Szwecji zwraca uwagę na:
  • przejrzystość oferty,
  • wysoką jakość,
  • łatwość w finalizacji transakcji.

Z jakich sklepów online korzystają Szwedzi?

Skąd czerpać inspirację do rozwoju swojego biznesu w branży e-commerce w Szwecji? Od najlepszych! Oto 10 najpopularniejszych sklepów online w Szwecji. Pierwsze miejsce chyba nie dziwi, prawda?
  1. Ikea.com
  2. Netonnet.se
  3. Elgiganten.se
  4. Webhallen.com
  5. Zalando.se
  6. Hm.com
  7. Mediamarkt.se
  8. Coop.se
  9. Apotea.se
  10. Sas.se
Jeśli chodzi o najpopularniejsze witryny internetowe w Szwecji, to według Similarweb królują tam Google.com (co ciekawe, używane 9 razy częściej, niż lokalne Google.se), YouTube.com, Facebook.com, Aftonbladet.se i Expressen.se. Co ważne, dopiero kilka miesięcy temu Amazon ogłosił, że chce wejść na rynek szwedzki. Tym bardziej warto budować już teraz pozycję swojego sklepu online w Google w tym kraju i pozytywny wizerunek w oczach potencjalnych odbiorców.

Najpopularniejsze social media

social media a pozycjonowanie stron w szwecji Jeśli pozycjonowanie w Szwecji chcesz wesprzeć działaniami w social mediach i w taki sposób pozyskiwać dodatkowy ruch na stronę, wykorzystaj takie media społecznościowe jak:
  • Facebook (6 mln użytkowników)
  • Instagram (4,8 mln)
  • Snapchat (3,9 mln)
  • LinkedIn (3,8 mln)
  • Twitter (1,85 mln)
Pamiętaj jednak, że budżety na Google Ads i reklamy w social mediach w Szwecji rosną bardzo szybko - nawet o 12% rocznie. Musisz liczyć się z tym, że płatne działania nie wystarczą - kiedy odetniesz budżet na Adsy, ruch i konwersje spadną z dnia na dzień. To właśnie strategia SEO może pomóc Ci “dowozić” ruch na stronę przez lata.

Polonia w Szwecji

Nie tylko rodowici Szwedzi mogą być potencjalnym odbiorcą Twoich produktów lub usług w tym regionie. W końcu Polacy to czwarta najliczniejsza grupa imigrantów w Szwecji - jest tam nas ponad 90 000. Jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne, najwięcej Polaków mieszka wokół takich miast jak Sztokholm, Malmö, czy Göteborg. Po co Ci ta wiedza? Mikrotargetując reklamy w Google Ads, możesz wybrać język, z jakiego korzystają użytkownicy (zapewne polski) i lokalizację. Wtedy możesz mieć pewność, że Twój komunikat dotrze do polskojęzycznych odbiorców w Szwecji, a do tego zmieścisz się w rozsądnym budżecie. Nie tylko Polacy są wartościowym odbiorcą w Szwecji. Z oferty szwedzkich sklepów online korzystają także np. Norwegowie.

Pozycjonowanie stron w Szwecji - lokalne haczyki i kruczki

Wiesz już, że Google.com jest popularniejsze w tym kraju niż Google.se. Z obu domen łącznie korzysta 95% Szwedów. Bing i Yahoo ocierają się o margines błędu. Takich haczyków w szwedzkiej branży SEO jest więcej. Przykładowo: lokalne firmy coraz chętniej zamawiają pozycjonowanie zagraniczne na rynek duński i norweski. Co ciekawe, szwedzkie agencje marketingowe rzadko specjalizują się w SEO. Oczywiście, “umieją” w RWD, optymalizację stron WWW, czy SEO on site i off site, ale wciąż brakuje tam sprawdzonych w bojach ekspertów od pozycjonowania. Dlatego szczególną wagę przyłóż do wyboru i selekcji katalogów dla link buildingu (proces offsite). Kilka przykładów dobrych stron, na których warto linkować w Szwecji znajdziesz poniżej: Jeśli chodzi o content marketing, możesz równolegle korzystać z języka szwedzkiego i angielskiego. Roboty Google także będą Ci wdzięczne - lokalnych dialektów i odmian języka szwedzkiego jest tak dużo, że trudno byłoby napisać uniwersalną treść po szwedzku, która sprawdzi się w całym kraju. A ta po angielsku i owszem. Dobór domeny lokalnej w Szwecji nie ma sensu. SERP dla domen .se nie jest traktowany równie priorytetowo, co dla amerykańskich lub brytyjskich. Za to pozycjonowanie lokalne ma tutaj bardzo duże znaczenie. Szczególnie, gdy w grę wchodzi pozycjonowanie na szwedzką Polonię lub na konkretne regiony kraju z wykorzystaniem lokalnych dialektów. Nie musisz od razu wygrywać w Google w całym kraju - atakuj konkretne lokalizacje i zdobądź uwagę pierwszych szwedzkich odbiorców.

Content marketing w Szwecji

Typowy Lars Andersson ceni sobie sprawdzone i rzetelne treści. Owa informacja powinna stać się kluczową, kiedy rozpoczynamy proces pozycjonowania. Szwecja przoduje w rankingach poczytności prasy codziennej. W każdym domu prenumeruje się choćby jeden dziennik, dostępne tabloidy nie przypominają klasycznych brytyjskich bulwarówek. Należy więc zauważyć, że nieco chłodni i zdystansowani Szwedzi lubią przejrzyste i pogłębione treści, realistyczne zdjęcia i grafiki oraz minimalną ilość przekazu ekspresywnego. Jeśli przekonamy ich wysoką jakością zarówno dzięki treści, jak i zapewnieniu odpowiedniej infografiki, dodatkowa zachęta okaże się zbędna.

Jak współpracować ze Szwedami?

W budowaniu wzajemnej kultury biznesowej istotne będzie nie tylko samo pozycjonowanie. Szwecja, jako północny kraj dobrobytu, obrosła w mity, a pierwszy kontakt z naszym partnerem ze Skandynawii może okazać się trudniejszy, niż przypuszczaliśmy. Lars Andersson będzie czuł się swobodnie w formalnej sytuacji. Dyskusja powinna być bardzo merytoryczna. Szwed chętnie wysłucha naszych propozycji, tylko wtedy, gdy wykażemy się wysokim poziomem profesjonalizmu. Oprócz planów i potencjalnych efektów, nie zapomnij poinformować go o możliwych problemach i ryzyku. Pragmatyczni Skandynawowie docenią Twoją szczerość. Istotne jest również właściwe odczytanie ich intencji. Niejednoznaczne odpowiedzi lub rezerwa powinny być dla Ciebie sygnałem ostrzegawczym.
Sprawdź również nasz poradnik pozycjonowanie stron.

SEO w Szwecji - Podsumowanie

Jeśli poznasz specyfikę tego rynku, zrozumiesz szwedzką personę w marketingu i w SEO, a do tego wykorzystasz wszelkie marketingowe kruczki, masz ogromną szansę na biznesowy sukces na szwedzkim rynku e-commerce. Szwecja to naprawdę dobry kraj, który umożliwia rozwój polskich przedsiębiorstw, działających online. Jeśli chcesz być jedną z polskich firm, która wypłynie na szerokie, skandynawskie wody, napisz do nas i wspólnie przygotujmy strategię SEO na rynek szwedzki. To idealny moment na taki ruch, więc czy warto zwlekać? Ten wpis jest aktualizacją treści z 25 czerwca 2018 roku.
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

FAQ

Jak pozycjonować stronę w Szwecji z Polski?

Przede wszystkim:

  • postaw na optymalizację strony WWW zgodnie z zasadami mobile-friendly i user-friendly;
  • twórz dobry, wartościowy content w języku angielskim lub szwedzkim;
  • zadbaj o link building i pozyskiwanie linków na najpopularniejszych szwedzkich domenach;
  • nie zapominaj o Polonii w Szwecji – to dodatkowe 90 000 polskojęzycznych Klientów.

Jakie są najpopularniejsze strony WWW i sklepy online w Szwecji?

Jeśli chodzi o social media, najwięcej Szwedów korzysta z Facebooka, Instagrama i Snapchata. Najpopularniejsze strony WWW to Google.com, YouTube.com i Facebook.com. Wśród sklepów online królują Ikea, Netonnet i Elgiganten. Niedawno w Szwecji pojawił się Amazon, więc warto powalczyć o dobrą pozycję w Google już teraz i przygotować się na przyjście giganta.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022