Spis treści:
- Pozycjonowanie strony usługowej: dlaczego warto?
- 12 elementów, o których należy pamiętać, pozycjonując stronę usługową
- SEO dla stron usługowych. Kilka słów na zakończenie
Pozycjonowanie strony usługowej: dlaczego warto?
Jeśli posiadasz już stronę internetową, to nie masz się nad czym zastanawiać – zacznij budować widoczność witryny w wynikach organicznych Google. Dlaczego akurat ta wyszukiwarka jest taka ważna? Najlepszym argumentem jest poniższy wykres. Według aktualnych danych Google ma ponad 95 proc. udziału w rynku wyszukiwarek w Polsce. To oznacza, że korzystają z niej prawie wszyscy internauci w naszym kraju.
Jeśli Twoja strona nie jest widoczna na kluczowe dla Twojego biznesu frazy w Google, to wówczas odbierasz sobie możliwość dotarcia do wielu potencjalnych klientów. Zastanawiasz się, czy w ogóle internauci szukają Twojej oferty w sieci?
Zerknij na poniższy przykład – zobacz, jaką popularnością cieszy się zapytanie „hydraulik Warszawa”.
Oczywiście w przypadku mniejszych miejscowości średnia miesięczna liczba wyszukiwań nie będzie tak wysoka, jednak nie zmienia to faktu, że w niemal każdej okolicy możesz zdobywać mniej lub więcej klientów z sieci. Nie rezygnuj z nich.
Polacy szukają w sieci zarówno tych bardziej “klasycznych” ofert, jak wspomniany hydraulik, elektryk czy ślusarz, ale także takich, z których korzystamy online. W czasie pandemii większym zainteresowaniem cieszyły się usługi, które dotąd nie były tak popularne, jak np. zajęcia fitness online, przeróżne kursy w sieci czy streaming filmów. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Mastercard, w czasie przymusowej izolacji korzystaliśmy z takich usług jak:
- platformy video, np. z filmami i serialami – 68 proc.,
- lekcje gotowania lub przepisy w sieci – 41 proc.,
- koncerty – 36 proc.,
- zajęcia fitness – 29 proc.,
- nauka języka obcego – 28 proc.,
- strony muzeów lub innych atrakcji turystycznych – 24 proc.
W 2020 roku mieliśmy do czynienia z rekordowo dużym wzrostem popularności kupowania online wśród Polaków. Jak wynika z badania „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” aż 73 proc. internautów robiło zakupy w sieci, co oznacza wzrost o 11 p.p. w stosunku do poprzedniej edycji raportu. Więcej o zakupach Polaków dowiesz się z tego artykułu: Co Polacy kupują w Internecie? Analiza raportu Gemius „E-Commerce w Polsce 2020”.
Wnioski? Polacy kupują w sieci, zamawiają online usługi i warto, żebyś dotarł do nich ze swoją ofertą. Znakomitym sposobem na osiągnięcie tego celu może być SEO. Jakie działania powinieneś podjąć, żeby uzyskać wysokie pozycje na najważniejsze dla Twojego biznesu frazy? Jak pozycjonować strony usługowe? Oto najważniejsze elementy, o których warto pamiętać.
12 elementów, o których należy pamiętać, pozycjonując stronę usługową
SEO strony, na której prezentujesz swoje usługi powinno obejmować wiele działań – proces powinien być kompleksowy. Tylko dzięki temu będziesz w stanie wyprzedzić konkurencję w Google. Pamiętaj, że na pozycję Twojej witryny wpływa około 200 czynników rankingowych.
Oto, na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę w przypadku pozycjonowania strony usługowej:
1. Odrębna podstrona dla każdej usługi i lokalizacji
Załóżmy, że Twoja firma oferuje meble na wymiar. Prawdopodobnie jesteś w stanie opisać całą swoją ofertę bez konieczności tworzenia podstron – tylko na stronie głównej. Jednak zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest przygotowanie odrębnej podstrony dla każdego typu usługi – w tym przypadku rodzaju mebli – dla mebli kuchennych, mebli łazienkowych, szaf na wymiar czy usług stolarskich.
Dzięki temu internauta z wyszukiwarki może trafić bezpośrednio na opis takiej usługi, która go interesuje. Na stronie znajdzie się wówczas więcej contentu, ale oczywiście nie zapominaj o tym, że najważniejsze, żeby był on wartościowy.
Należy dobrać odpowiednie dla każdej podstrony słowa kluczowe, ale trzeba też pamiętać, że treść powinna być dopasowana nie tylko do wymagań algorytmu Google, ale i do oczekiwań użytkownika. Więcej na ten temat przeczytasz w dalszej części artykułu.
Jeśli prowadzisz działalność w różnych miastach, to koniecznie rozważ przygotowanie odrębnych podstron dla każdej lokalizacji. Opisz w nich swoją ofertę i umieść wewnętrzne odnośniki do treści poświęconych poszczególnym usługom czy produktom.
2. Blog
Jeśli oferujesz usługi, blog może pomóc dotrzeć Ci do potencjalnych klientów, którzy np. potrzebują konkretnej porady – takich, którzy jeszcze nie wiedzą, czy chcą lub muszą skorzystać z Twoich usług. Zerknij poniżej.
Jeden z mechaników przygotował artykuł „Kiedy należy wymienić olej w silniku?”. Jeśli uda mu się osiągnąć wysoką pozycją na taką frazę, to wówczas możliwe, że czytelnik po przeczytaniu poradnika zdecyduje się na skorzystanie z jego oferty, o ile oczywiście mieszka w tej samej okolicy.
Kolejnym cennym zastosowaniem wpisów blogowych jest umieszczenie w ich treści linków wewnętrznych prowadzących do poszczególnych usług, które oferujesz. Dzięki temu możesz przekierować internautę bezpośrednio z artykułu do oferty, a wewnętrzne linkowanie wpływa również na widoczność Twojej strony w Google. Pamiętaj jednak, żeby linkować na frazy, na których Ci zależy, a nie na przypadkowe słowa. Dowiedz się więcej o tym, dlaczego warto prowadzić blog.
3. Słowa kluczowe w treściach
W opisach usług czy w contencie na blogu użyj słów kluczowych, które są ważne dla Twojego biznesu i odpowiednie dla danego contentu np. danej podstrony czy wpisu na blogu. Żeby ustalić, jakie są to frazy, skorzystaj z narzędzi, takich jak Senuto, Semstorm, Keywordtool.io czy planer słów kluczowych w Google Ads. Warto zerknąć do każdego z nich, gdyż uzyskasz wtedy jeszcze więcej cennych danych.
W Senuto i Semstorm sprawdzisz, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się konkurencja. Keywordtool.io bazuje na podpowiedziach Google, które pojawiają się, kiedy wpisujesz konkretne zapytanie. Jeszcze inne dane uzyskasz z planera Google Ads.
Czytaj: Słowa Kluczowe – 11 narzędzi, które wspomagają keyword research
4. Optymalizacja treści na stronie
Content, zarówno treści na poszczególnych podstronach, opisy usług, jak i treści na blogu, powinien być zoptymalizowany pod wymagania wyszukiwarki Google.
Po pierwsze zadbaj o znacznik <title>, czyli tytuł strony. Powinien on mieć około 65–70 zzs, a na jego początku powinna się znajdować najważniejsza fraza dla danej treści. Warto w nim umieścić również nazwę marki. Zoptymalizuj także opis, czyli <description>. Wprawdzie nie jest on czynnikiem rankingowym, ale pojawia się w wynikach Google i może wpływać na CTR, dlatego warto, żebyś w nim użył CTA.
Najważniejszą frazę dla danego tekstu wykorzystaj przede wszystkim w nagłówku H1, title, a także w leadzie (dobrze, jeśli słowo kluczowe padnie w pierwszych 50-100 wyrazach tekstu). To na tą frazę powinieneś kłaść największy nacisk. Mniej istotnych, pobocznych słów kluczowych możesz użyć w nagłówkach H2, meta description, a także w treści (jako <b>) opisu usługi czy artykułu na blogu.
Koniecznie zastosuj nagłówki – najczęściej od H1 do H3, a także, szczególnie w przypadku długiej treści blogowej, skorzystaj z menu z kotwicami.
Najważniejsze fragmenty dla użytkownika możesz oznaczyć znacznikami <b> lub <i>. Natomiast te, których istotność chcesz podkreślić algorytmowi Google, oznacz znacznikami <b> lub <em>.
5. Pozycjonowanie lokalne
W zależności od tego, jakie usługi oferujesz, możesz kierować je do klientów z całej Polski, ale zapewne najczęściej będziesz chciał dotrzeć do mieszkańców swojego miasta i okolic. Pomoże Ci w tym pozycjonowanie lokalne. Widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania możesz budować na różne sposoby.
Zacznij od założenia wizytówki Google Moja Firma, dzięki czemu Twoja witryna będzie mogła pojawiać wśród wizytówek, które widzisz w przypadku wielu lokalnych zapytań. Kiedy już będziesz ją posiadać, staraj się ją aktywnie prowadzić. Dodawaj zdjęcia, proś klientów o wystawianie opinii, a także staraj się zdobywać wzmianki o swojej stronie na lokalnych serwisach. Dzięki temu będziesz budować widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania. Wpływ na tę widoczność mają m.in.:
- Umieszczenie mapy na stronie internetowej z oznaczeniem adresu Twojej firmy.
- Lokalizacja – czyli gdzie znajduje się urządzenie, za pomocą którego użytkownik wyszukuje produkt i usługę.
- Opinie – ich liczba, długość, wykorzystanie w nich słów kluczowych, które są ważne dla Twojej działalności.
- Aktywność użytkowników – m.in. wyznaczanie trasy, skorzystanie z połączenia, wysłanie wiadomości.
- Optymalizacja opisu – może on mieć 750 zzs. Najważniejsze dla działalności słowa kluczowe warto wykorzystać w pierwszych 250 znakach.
Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: Pozycjonowanie wizytówki Google – jak poprawić?
Oczywiście pozycjonowanie lokalne to nie tylko wizytówka w GMF. Zadbaj również o odpowiednie linkowanie. Dodaj wpisy w katalogach firm z danej okolicy, a także zdobądź wzmianki na portalach dotyczących Twojego regionu. Nie zapominaj o optymalizacji treści – warto, żeby w tekstach pojawiała się nazwa miasta, w którym działasz, jak i nazwy okolicznych miejscowości. Więcej na ten temat przeczytasz we wpisie: Jak pozycjonować lokalnie swoją firmę?
6. Cennik
Kwestia umieszczenia cennika może być dyskusyjna – nie w każdym przypadku da się z góry określić, ile będzie kosztować usługa. Możesz jednak podać przykładowe ceny wybranych usług. Tak naprawdę przyniesie to korzyść Tobie, jak i zainteresowanemu ofertą. Internauta nie będzie musiał dzwonić czy pisać, a Ty nie będziesz musiał zajmować sobie czasu odpowiedziami na pytania.
Jeśli zainteresowany zobaczy, że cena nie spełnia jego oczekiwań, to po prostu nie będzie się z Tobą kontaktował. Z drugiej strony, jeśli się skontaktuje, to być może będziesz w stanie przekonać go, że warto zapłacić stawkę wyższą niż u konkurencji ze względu na jakość realizacji? Kwestia podania cennika zostaje w Twojej gestii.
Niemniej w jego treści możesz umieścić linki wewnętrzne do opisów swoich usług, a dzięki temu wpłyniesz na widoczność strony w Google.
7. Optymalizacja zdjęć
Jeśli dodajesz grafiki na stronę, to staraj się, żeby w miarę możliwości były to Twoje zdjęcia, a nie pochodzące z internetowych banków. Pamiętaj, żeby nie miały one zbyt dużego rozmiaru, gdyż mogą negatywnie wpływać na szybkość ładowania strony.
W nazwie pliku użyj słowa kluczowego, a jeśli składa się ono z kilku słów, to rozdziel je myślnikami. Koniecznie uzupełnij również opis alternatywny – opisz w nim, co znajduje się na zdjęciu i umieść w tej treści słowo kluczowe.
Więcej na temat optymalizacji zdjęć przeczytasz tu: Zdjęcia i ich pozycjonowanie. Jak podejść do tematu?
8. Podstrona z danymi kontaktowymi
Jeśli chcesz, żeby zainteresowany ofertą stał się Twoim klientem, to zadbaj o zakładkę kontakt. Koniecznie muszą znajdować się tam różne dane kontaktowe i adres siedziby firmy. Pamiętaj, że większość użytkowników korzysta z sieci na smartfonach, dlatego dla ich wygody umieść na stronie klikalny numer telefonu, po kliknięciu którego nastąpi automatyczne połączenie.
Dodaj prosty formularz kontaktowy, a także mapkę Google, na której będzie widać, jak można dotrzeć do Twojej siedziby. Jeśli na stronie nie będzie numeru telefonu, to dla wielu klientów będzie to dyskwalifikować Twoją firmę. Daj internautom możliwość kontaktu z Tobą.
Na podstronie kontakt możesz umieścić również odnośniki do opisów swoich usług, dzięki czemu wzmocnisz linkowanie wewnętrzne.
9. Opinie na stronie
Poza mapką Google możesz również umieścić na stronie opinie – dla zainteresowanych Twoją ofertą opinie będą wiarygodnym źródłem informacji.
10. Tutoriale na YouTubie
Za pośrednictwem tego serwisu możesz dotrzeć do ogromnej liczby użytkowników zainteresowanych akurat takimi usługami, które wykonujesz. Zerknij na poniższy screen.
Ten specjalista zajmuje się pracami remontowymi i pokazuje internautom, jak wykonać je samodzielnie. Z pewnością wielu oglądających stwierdzi, że sami sobie z tymi zadaniami nie poradzą i ich wykonanie muszą zlecić – być może właśnie jemu. Dzięki wartościowym materiałom autor może liczyć na to, że użytkownicy będą linkować do jego serwisu, a także przechodzić na jego stronę (przez link umieszczony w opisie) co zwiększy ruch organiczny.
11. Certyfikat SSL
Stanowi on obecnie standard i powinieneś o niego zadbać. Stawiając na takie rozwiązanie, zapewniasz użytkownikom bezpieczeństwo ich danych. Dzięki SSL połączenie między urządzeniem internauty a stroną jest szyfrowane, co oznacza, że przesyłanych informacji nikt nie może przejąć ani zmienić.
Protokół ten jest dostępny w wersji darmowej oraz płatnej, ale w zdecydowanej większości przypadków wystarczający jest darmowy certyfikat, którego stosunkowo prostą instalację oferuje większość firm hostingowych.
Korzystanie z szyfrowanego połączenia jest jednym z czynników rankingowych Google, ale na SSL warto postawić nie tylko z tego powodu. Zerknij poniżej, jak przeglądarka Chrome oznacza strony, które nie używają tego protokołu. Rezygnując z niego, możesz skutecznie odstraszyć wszystkich zainteresowanych swoją ofertą.
12. Szybkość ładowania strony
Użytkownikom zależy na tym, żeby strony działały płynnie, a jeśli jest inaczej, to najczęściej rezygnują oni z dalszego przeglądania serwisu i wybierają inny wynik z rezultatów wyszukiwania. W dodatku szybkość ładowania strony jest jednym z czynników rankingowych Google. Więcej na temat szybkości strony przeczytasz w innych wpisach na naszym blogu: Prędkość strony – jak ją mierzyć? 7 przydatnych narzędzi i Jak skrócić czas ładowania strony – 10 trików.
SEO dla stron usługowych. Kilka słów na zakończenie
Wiesz już, jak możesz pozycjonować swoją stronę usługową w Google. Nie posiadasz jeszcze witryny? Miej na uwadze to, że pandemia spowodowała, iż jeszcze więcej Polaków szuka usług online, a wiele firm rozwija swoją działalność w sieci. Jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać, to sprawdź, o czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do internetu. Najwyższa pora, żebyś dał się znaleźć w sieci.