.animate-view{opacity: 1 !important;}

Pozycjonowanie w Grecji. SEO w kraju slow life

6min.

Komentarze:0

Pozycjonowanie w Grecji. SEO w kraju slow lifed-tags
07 maja 2020
Grecja to kraj tysiąca wysp, który może pochwalić się bogatym dziedzictwem kulturowym. Kolebka całej zachodniej cywilizacji kojarzona jest nie tylko pięknymi widokami, ale także niespiesznym tempem życia, na którym zbudowano filozofię tego narodu. Jak grecka mentalność i wieczny spokój wpływa na gospodarkę? Jak przygotować się do sprzedaży produktów lub usług na rynku greckim? A wreszcie - jak wygląda proces pozycjonowania w innym alfabecie? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. Do dzieła! Czas, start!

6min.

Komentarze:0

Położona w południowo-wschodniej Europie, na Półwyspie Bałkańskim, Grecja jest członkiem Unii Europejskiej, a także jednym z państw założycieli ONZ. Znakiem rozpoznawczym tego kraju jest nie tylko przyjazny turystom klimat, ale także styl życia, na którym zbudowana jest mentalność społeczności greckiej. Celebrowanie chwili, bez zbytniego rozpamiętywania przeszłości, czy wybiegania naprzód - tym mianem określa się właśnie greckie slow life. Zastanawiasz się, jak przekłada się to na funkcjonowanie biznesu? My (w przeciwieństwie do Greków), śpieszymy z odpowiedzią!

Grecja w pigułce - podstawowe informacje

Krainę wiecznego słońca zamieszkuje nieco ponad 10 milionów ludzi. Językiem urzędowym jest grecki, którego alfabet znacznie odbiega od tego znanego w kulturze łacińskiej. Gospodarka Grecji uzależniona jest w dużej mierze od usług turystycznych, żeglugi i rolnictwa. Ze względu na liczne kryzysy finansowe, spowodowane złą kondycją rynku, a także brakiem zaufania do strony rządzącej, kraj wiele razy zmagał się z niewydolnością systemu bankowego i bankructwem. Ostatnie lata pokazały jednak, że potencjał gospodarczy Grecji jest na tyle silny, że geostrategiczne położenie, a także względna przewaga konkurencyjna nad sąsiednimi krajami, może okazać kartą przetargową w stopniowym zażegnaniu kryzysu. Jako członek Unii Europejskiej, Grecja otrzymała również specjalne pożyczki od Międzynarodowego Funduszu Walutowego, których głównym celem było zrównoważenie finansów publicznych, a także napędzenie gospodarki. W szczytowym momencie bezrobocie w kraju wynosiło aż 29%. Pakiet pomocowy obejmował sumy wyrażane w miliardach euro, a pożyczki udzielane przez Unię Europejską miały na celu stabilizację sektora finansowego. W sierpniu 2018 zakończył się program pomocowy, a lipcowe wybory w 2019 roku dały nadzieję na stabilizację. Rok 2020 dał się we znaki ze względu na panującą pandemię COVID-19, która w znacznej mierze odbije się na wielu sektorach gospodarki - zwłaszcza turystyce.

Prognozy dla greckiej gospodarki

Wraz z nadejściem kryzysu, Grecja i prowadzący własne biznesy przedsiębiorcy byli przygotowani na różne scenariusze. W porównaniu do poprzedniej dekady, w roku 2019 można zaobserwować stopniową poprawę. Gospodarka notuje swój wzrost (o około 2%), spada liczba bezrobocia, a budżet i rachunki bieżących wydatków zostały zbilansowane. Zauważyć można także nadwyżkę sektora finansów publicznych, osiągającą wartość 3,5% PKB. I choć sytuacja nie jest jeszcze w pełni stabilna, to z pewnością można mówić tutaj o poprawie, która dała nadzieję przedsiębiorcom. W Grecji działa również państwowy organ Enterprise Greece, który zapewnia właścicielom firm kompleksowe spektrum usług związanych z międzynarodowymi relacjami biznesowymi i rozwojem własnej działalności. Głównym celem tego projektu jest przyciągnięcie zagranicznych inwestycji na rynek grecki, a także promowanie prężnie rozwijających się sektorów w Grecji oraz oferowanych tam usług i produktów na skalę globalną. Obecnie jednak wejście na rynek może być nieco utrudnione ze względu na pandemię wirusa COVID-19. Jak podają greckie władze, w kraju jest wprowadzane stopniowe rozluźnienie obostrzeń związanych z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, w czym przedsiębiorcy pokładają wielkie nadzieje.

Główne sektory gospodarki w Grecji. Co przoduje?

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że ze względu na swoje położenie, warunki klimatyczne i dobrze rozwiniętą infastrukturę hotelowo-gastronomiczną, to właśnie turystyka jest jedną z głównych gałęzi gospodarki w Grecji. Rocznie kraj odwiedza ponad 30 mln turystów z całego świata, którzy chętnie korzystają z przygotowanej dla nich oferty. Początek roku 2020 rozpoczął się jednak niespodziewanie, a pandemia COVID-19 odbiła się zwłaszcza na właścicielach obiektów wypoczynkowych. Około 21% powierzchni kraju zajmują ziemie uprawne, dlatego duży potencjał dostrzega się także w sektorze rolnictwa i agroturystyki. Grecja posiada największą flotę transportową na świecie, dlatego transport wpisuje się w ranking głównych sektorów gospodarki. Pod względem opłacalności inwestycji, warto wspomnieć również o sektorze teleinformatyki, logistyki, usług, czy technologii wykorzystującej energooszczędne rozwiązania. [caption id="attachment_23874" align="aligncenter" width="653"]Gospodarka w Grecji Źródło: https://www.enterprisegreece.gov.gr/[/caption] [caption id="attachment_23876" align="aligncenter" width="750"]Inwestycje w Grecji Źródło: https://www.enterprisegreece.gov.gr/[/caption]

Rynek e-commerce w Grecji

Ponad 7 mln, czyli około 66% mieszkańców Grecji, korzysta z internetu. Obecnie notuje się stały wzrost wartości greckiego rynku e-commerce. Jakie są więc preferencje zakupowe Greków? Co najchętniej kupują online? Na podium plasuje się ogólnie pojęta elektronika i gadżety elektroniczne. Dużym zainteresowaniem cieszą się także zabawki i akcesoria, które umożliwią realizację własnych pasji, czy kreatywne zestawy DIY. Niemal na tym samym miejscu plasuje się branża modowa, a także meble i dodatki do domu. Grecy, za pośrednictwem internetu, kupują także bilety na różnego rodzaju wydarzenia kulturalne. [caption id="attachment_23872" align="aligncenter" width="750"]Rynek e-commerce w Grecji Źródło: https://www.statista.com/[/caption] Z jakich stron i serwisów Grecy najczęściej kupują? Niekwestionowanym liderem są różnego rodzaju porównywarki cen, które skupiają w swojej ofercie produkty wielu producentów. Tego typu platformy umożliwiają znalezienie niezbędnych rzeczy niemal z każdej branży w atrakcyjnej cenie. Grecy cenią sobie komfort zakupów, chcą mieć wszystko pod ręką. Z punktu widzenia sklepów internetowych współpraca z porównywarkami cen upatrywana jest nie tylko jako atrakcyjna forma reklamy, ale także możliwość zwiększenia ruchu na stronie. [caption id="attachment_23870" align="aligncenter" width="679"]Porównywarki cen - Grecja pozycjonowanie Źródło: https://gs.statcounter.com/platform-market-share/all/greece/[/caption] Pozostaje jeszcze kwestia: z jakich urządzeń najchętniej korzystają Grecy? Niemal 63% społeczeństwa sięga po urządzenia desktopowe. Dużą popularnością cieszą się także urządzenia mobilne, które z roku na rok notują stałe wzrosty. Przy prowadzeniu własnego sklepu online, niezwykle ważne jest więc to, aby zadbać o responsywność strony internetowej - tak, aby zakupy w internecie kojarzyły się z tym co wygodne i przyjemne. Sprawdź również, co to jest mobile seo. Więcej informacji na ten temat znajdziesz we wpisie. [caption id="attachment_23868" align="aligncenter" width="750"]Z jakich urządzeń korzystają Grecy? Źródło: https://gs.statcounter.com/platform-market-share/all/greece/[/caption]

Pozycjonowanie w Grecji. Na co warto zwrócić uwagę?

I choć rynek e-commerce w Grecji ma duży potencjał rozwoju, a nowe inwestycje są wspierane przez organizacje rządowe, to warto jednak pomyśleć o działaniach SEO, które przyczynią się do wzrostu widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, zwiększania liczby odwiedzających, a w rezultacie umożliwią dotarcie do nowych klientów. Zobacz, o czym należy pamiętać!

Wyszukiwarki w Grecji

Podane niżej statystyki potwierdzają, że wyszukiwarka Google jest niekwestionowanym liderem, zyskując ponad 98% udziału na rynku greckim. Jak widać, na załączonej grafice, konkurencja jest daleko w tyle, dlatego pozycjonowanie w Grecji warto oprzeć o algorytmy wyszukiwarki Google. Odpowiednia optymalizacja witryny przełoży się na zwiększenie widoczności naszej strony internetowej - co jak wiadomo, w prowadzeniu własnego biznesu, odgrywa dużą rolę. [caption id="attachment_23866" align="aligncenter" width="750"]Wybór domeny - Grecja Źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/greece[/caption]

Wybór domeny

W Grecji prym wiedzie domena .gr. Istnieje jeszcze alternatywa wersja: .com.gr. Jeśli planujesz swoją działalność online na rynku greckim, niezwykle ważną informacją może być fakt, że przy zakupie domeny, od kupującego nie wymaga się zarejestrowania działalności gospodarczej na terenie kraju, czy lokalnego przedstawicielstwa. Co więcej, domena dostępna jest dla wszystkich podmiotów działających w Unii Europejskiej. [caption id="attachment_23864" align="aligncenter" width="750"]Wybór domeny Grecja Źrodło: https://domeny.pl/domeny-zagraniczne/com.gr.html[/caption]

A co z językiem?

Grecki alfabet składa się z 24 znaków i nie jest stosowany w żadnym innym kraju. Dla osób spoza Grecji stosuje się transliterację i transkrypcję - tak, aby móc zapisywać greckie słowa we własnym języku. Jaki wpływ ma to na prowadzenie biznesu online? Przy pozycjonowaniu sklepów internetowych niezwykle ważna jest prawidłowa struktura adresów URL. Google stawia na użyteczność, dlatego należy unikać znaków specjalnych, podkreślników czy znaków diakrytycznych. Jak sytuacja wygląda w przypadku stron internetowych tworzonych w alfabecie innym niż łaciński, np. tych w języku greckim? Niezwykle ważne jest zachowanie odpowiedniej struktury, która nie będzie łączyć ze sobą dwóch odmiennych alfabetów. Z punktu widzenia SEO można stosować również transkrypcję na język łaciński. Dzięki temu wyszukiwarka będzie w stanie poprawnie zindeksować stronę, a w rezultacie będzie ona lepiej traktowana przez wyszukiwarkę.

Social media

Działania w Social Media umożliwiają budowanie pewnej społeczności, która jest skupiona wokół marki. To także świetny sposób na to, aby zwiększyć zaufanie klientów, a poprzez regularny kontakt, dostosować ofertę pod potrzeby konsumentów. W Grecji najpopularniejszym portalem społecznościowych jest Facebook, z którego korzysta prawie 90% internautów. Na drugim miejscu plasuje się Pinterest, a następnie Instagram. Warto więc pomyśleć o tym, aby aktywnie prowadzić konta w Social Media, prezentując obserwującym ofertę sklepu, wzbogaconą dodatkowo grafiką i linkiem prowadzącym do danego produktu. [caption id="attachment_23862" align="aligncenter" width="750"]social media Grecja Źródło: https://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/greece/[/caption]

SEO w Grecji - podsumowanie

Choć rynek grecki przez ostatnią dekadę narażony był na kryzys finansowy, to międzynarodowe instytucje, zajmujące się badaniem gospodarki, zauważyły znaczną poprawę. Co więcej, Grecja ogłosiła sukces w walce z koronawirusem, co w dalszej perspektywie może mieć znaczny wpływ na polepszenie gospodarki. Greckie e-commerce prężnie się rozwija, a osoby zakładające własną działalność w Grecji mogą liczyć na wsparcie. Bez wątpienia, jednym ze sposobów na przyciągnięcie klientów jest zrozumienie tamtejszego rynku i dostosowanie się do potrzeb greckich klientów, a w perspektywie długofalowej - odpowiednia optymalizacja strony, uwzględniająca język, domenę, czy najbardziej popularne kanały social media. Czytaj więcej na temat pozycjonowania zagranicznego: Pozycjonowanie zagraniczne
Autor
Ania BItner SEO Delante
Autor
Ania Bitner

Senior Content Specialist

Absolwentka edytorstwa, a obecnie studentka zarządzenia mediami. Do zespołu Delante dołączyła w lipcu 2019 roku. Interesują ją zagadnienia związane z social media i content marketingiem. Swoje pierwsze kroki stawiała jako copywriter w branży kulinarnej, stąd wzięła się jej miłość do dobrej kuchni. Uwielbia tańczyć, a w wolnej chwili przegląda blogi podróżnicze i zdjęcia ze słodkimi mopsami.

Autor
Ania BItner SEO Delante
Autor
Ania Bitner

Senior Content Specialist

Absolwentka edytorstwa, a obecnie studentka zarządzenia mediami. Do zespołu Delante dołączyła w lipcu 2019 roku. Interesują ją zagadnienia związane z social media i content marketingiem. Swoje pierwsze kroki stawiała jako copywriter w branży kulinarnej, stąd wzięła się jej miłość do dobrej kuchni. Uwielbia tańczyć, a w wolnej chwili przegląda blogi podróżnicze i zdjęcia ze słodkimi mopsami.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022