Paginacja stron internetowych – jak poprawnie wdrożyć stronicowanie?

Paginacja stron internetowych – jak poprawnie wdrożyć stronicowanie?

Sklepy internetowe posiadające w ofercie szeroki wybór produktów często stosują stronicowanie. Produkty umieszczone w poszczególnych kategoriach znajdują się na kilku stronach. Od tego czy prawidłowo wdrożona jest na nich paginacja strony internetowej zależeć będzie jej użyteczność oraz odpowiednie odczytanie strony przez roboty Googla, co ma oczywiście wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Poznajmy najważniejsze wskazówki jak tego dokonać.

Ostatnio na naszym blogu: Autorytet domeny i poziom zaufania do niej - na co wpływa?

Paginacja – co to takiego i po co ją wprowadzać?

Paginacja to inaczej stronicowanie. Polega na podzieleniu treści znajdującej się na stronie internetowej i umieszczeniu jej na oddzielnych podstronach. Treścią tą może być artykuł, blogowe wpisy, a w przypadku sklepu internetowego, lista produktów. Każda strona ma swój własny URL i jest traktowana jako kolejna podstrona serwisu. Wdrożenie paginacji ma jedną podstawową funkcję jaką jest poprawienie szybkości ładowania się strony. Ma więc ogromny wpływ na użyteczność dla użytkowników, a tym samym na konwersję. Każda sekunda przeznaczona na ładowanie się kolejnych zdjęć produktów na stronie ma wpływ na to, że potencjalni klienci “uciekają” ze strony i rezygnują z zakupów.

Dzięki odpowiednio wdrożonej paginacji użytkownik wchodząc na stronę widzi w przeciągu chwili kilka lub kilkanaście produktów z wybranej przez siebie kategorii,a także liczbę stron, na których znajdują się podobne artykuły. To rozwiązanie może bardziej zachęcić go do przeglądania kolejnych podstron naszego serwisu, niż zbyt długo ładujące się zdjęcia całego asortymentu z danej kategorii. Decyzję o liczbie produktów na jednej stronie należy dobrze przemyśleć.

Indeksowanie – jakie znaczenie ma paginacja?

Wiemy już czym jest i dlaczego warto w naszym sklepie internetowym zastosować paginację, jednak o czym musimy pamiętać przy jej wdrażaniu? Ważną kwestią w tym przypadku jest indeksowanie. Odbywa się ono podczas wizyty robotów Google na naszej stronie. Podczas niej analizowana jest między innymi treść znajdująca się na poszczególnych podstronach oraz ich zawartość kodu. Na podstawie tej analizy roboty decydują czy umieścić daną podstronę w wyszukiwarce, a jeśli tak to na której stronie wyników wyszukiwania. Ma na to wpływ wiele czynników, a niepoprawne wdrożenie paginacji strony internetowej może mieć w tym przypadku ogromne znaczenie.

Problemy związane ze źle wdrożonym stronicowaniem

Na samym początku przyjrzyjmy się z jakimi problemami możemy mieć do czynienia, jeśli na naszą stronę paginacja zostanie źle wdrożona. W dalszej części artykułu poznamy również wskazówki dotyczące odpowiedniego jej wprowadzenia, aby wyeliminować błędy i podnieść użyteczność stronicowania dla użytkowników.

1. Zwiększona duplikacja wewnętrzna

Jednym z głównych problemów z jakim możemy spotkać się po wprowadzeniu do naszego sklepu internetowego stronicowania jest zwiększony poziom duplikacji wewnętrznej. Duplikacja wewnętrzna treści to sytuacja kiedy ten sam tekst lub bardzo podobny znajduje się na różnych podstronach w obrębie jednej witryny. Więcej na temat duplikacji przeczytamy w artykule: Duplikacja treści jak sobie radzić.

Załóżmy, że nasz sklep internetowy sprzedaje odzież. Na podstronie kategorii “kurtki zimowe” znajduje się treść oraz 150 produktów. Wprowadzamy na niej paginację z zaznaczeniem, że chcemy aby na każdej z wyświetlanych użytkownikom stron umieszczony był ten sam tekst i 15 kurtek. Poszczególne strony nie są zablokowane przed indeksowaniem więc dostęp mają do nich również roboty Google. W tym przypadku każda z utworzonych przez nas stron, posiadająca własny URL jednak tą samą treść, zacznie zwiększać duplikację wewnętrzną naszego serwisu. Większość stron paginacji posiada również automatycznie ustawione takie same tytuły i meta opisy. Będzie to negatywnie wpływać na pozycje w wynikach wyszukiwania nie tylko danej podstrony, ale również wszystkich innych w obrębie naszej domeny.

2. Marnowanie budżetu indeksowania witryny

Kolejną z wad, jakimi cechuje się nieodpowiednio wdrożona paginacja, to marnowanie budżetu indeksowania witryny (crawl budget). Crawl budget to w skrócie maksymalna liczba stron, które Google może zaindeksować pod nasza domeną.

Jeśli posiadamy sklep z bardzo dużym asortymentem i wszystkie ze stron jakie utworzymy w ramach stronicowania z naszymi produktami będą indeksowane, oznaczać to będzie, że na każdą z nich roboty Google powinny wejść i przeanalizować. Jest to proces, który ma pewne ograniczenia. Roboty na naszej stronie stracą czas na analizę podstron, na których nie ma wartościowej treści lub co gorsza, znajduje się treść zduplikowana. Może to znacznie opóźnić proces znalezienia wartościowych pod względem contentu podstron znajdujących się na kolejnych, głównych kategoriach na naszej stronie.

3. Brak użyteczności

Jeśli paginacja ma spełniać odpowiednio swoją rolę to musi być ona odpowiednio przygotowana do użytkowania przez wszystkich potencjalnych klientów. Nasza strona internetowa posiadająca zbyt małe cyfry oznaczające kolejne strony z listami produktów nie będzie przyjazna dla potencjalnych klientów i sprawi, że prawdopodobnie opuszczą nasz sklep. Podobnie w przypadku zbyt małych odstępów między cyferkami lub ich zbyt dużej liczby.

Poprawne wdrożenie paginacji – wskazówki

1. Linki kanoniczne

W celu eliminacji duplikacji wewnętrznej, utworzonej przez te same treści znajdujące się na kilku podstronach w naszym sklepie, dobrym rozwiązaniem jest utworzenie linków kanonicznych (inaczej tag rel canonical czy też rel=canonical). Są to meta znaczniki, których głównym zadaniem jest informowanie robotów wyszukiwarki, który adres URL jest linkiem oryginalnym, inaczej kanonicznym. Ich wdrożenie pozwoli nam na wskazanie robotom Googla, których podstron nie powinny indeksować. Najczęściej jedynie pierwsza ze stron pozostanie w indeksacji. Więcej na ten temat tego co to są linki kanoniczne i jak je zastosować na naszej stronie możemy przeczytać w artykule: Czemu służy link kanoniczny?

2. Plik robots.txt

Kolejnym rozwiązaniem na zachowanie budżetu crawlowania oraz na ograniczenie ilości duplikacji na naszej stronie jest plik robots.txt. Dzięki niemu możemy skutecznie komunikować się z robotami indeksującymi naszą stronę internetową. Możemy wpłynąć na kierunek ich ruchu i ograniczyć dostęp do podstron, które w kontekście wyników wyszukiwania są zbędne. O tym jak tego dokonać dowiemy się z artykułu: Plik robots.txt – co to jest, jak go poprawnie używać? W przypadku paginacji jednym z najczęściej stosowanych rozwiązań jest zablokowanie przed indeksacją wszystkich stron oprócz pierwszej.

3. Tag “no index”

Podobnym sposobem, który pozwala nam na zablokowanie poszczególnych podstron przed indeksacją jest zastosowanie meta tagu “no index”. Umieszczenie go w kodzie konkretnej podstrony, w sekcji <head> sprawi, że roboty Googla dostaną jasną sugestię, iż nie chcemy, aby ten adres wyświetlał się w wynikach wyszukiwania i był analizowany pod względem contentu. Podobnie jak w przypadku robots.txt tag noindex jest często wprowadzany dla kolejnych stronach paginacji (oprócz pierwszej).

4. Sitemapa

Sitemapa to nic innego jak mapa stworzona do nawigowania robotów wyszukiwarek. Usprawnia ona ich poruszanie się na stronie. Wskazujemy w niej adresy URL, które chcemy, aby były odwiedzone przez roboty Google. Powinny się więc w niej znaleźć tylko główne strony kategori, na których znajduje się oryginalna treść. Nie umieszczamy w niej podstron ze zduplikowaną treścią, które chcemy zablokować przed indeksacją. Jest to jednak tylko mapa dla robotów. Nie możemy mieć pewności, że nie umieszczenie danego adresu w pliku Sitemap sprawi, że roboty tam nie zaglądną. Należy zastosować również jedno z wcześniej wymienionych rozwiązań, które jasno zakomunikują robotom, że dana podstrona nie powinna być indeksowana. Mapa strony – co to jest i jak ją skonfigurować?

5. Atrybuty rel=”prev” i rel=”next”

Ta wskazówka dotyczy głównie stron, które nie posiadają zduplikowanych treści na podstronach. Jeśli w naszym sklepie znajdują się kategorie, które możemy podzielić w ten sposób, aby na każdej ze stron znajdowała się unikalna treść lub produkty to powinniśmy zastosować atrybuty rel=”prev” i rel=”next”. W tym przypadku nie musimy, a wręcz nie powinniśmy, blokować przed indeksacją podstron. Dzięki tym atrybutom możemy wskazać robotom wyszukiwarki poszczególne podstrony, które w odpowiedniej kolejności tworzą całość. Pozwoli to na wyświetlenie użytkownikom w wynikach wyszukiwania pierwszej strony z początkową treścią. W razie potrzeby można zastosować równocześnie linki kanoniczne i atrybuty rel=”prev” i rel=”next”.

Wdrożenie atrybutów jest niezwykle proste. W nagłówku html lub http dla poszczególnych podstron należy umieścić atrybuty. W przypadku naszego sklepu z odzieżą i kategorii z kurtkami zapisy w kodzie html strony będą wyglądać następująco:

Na pierwszej stronie atrybut wskazujący kolejną podstronę:

<link rel="next" href="sklep.z.odzieza.pl/kurtki-zimowe-2"/>

Na stronie drugiej i każdej kolejnej atrybuty z wcześniejszą i kolejną podstroną:

<link rel="prev" href="sklep.z.odzieza.pl/kurtki-zimowe-1"/>

<link rel="next" href="sklep.z.odzieza.pl/kurtki-zimowe-3"/>

…itd

Na ostatniej stronie atrybut z poprzedzającą ją podstroną:

<link rel="prev" href="sklep.z.odzieza.pl/kurtki-zimowe-9"/>

6. Zadbać o użyteczność

Należy pamiętać, że oprócz zadbania o wszelkie aspekty techniczne paginacji równie ważna jest ich użyteczność dla potencjalnych klientów. Przede wszystkim zadbajmy o to by:

  • Linki były dostatecznie duże – pamiętajmy, że użytkownikami Internetu są również osoby starsze i słabo widzące. Coraz większa liczba użytkowników korzysta również z urządzeń mobilnych, na których zbyt małe cyfry stronicowania będą bezużyteczne
  • Między linkami były odpowiednio duże odstępy – nie ma nic bardziej irytującego niż złe kliknięcie w stronę, którą chcemy przeglądać. Nie narażajmy na to naszych użytkowników desktopowych i mobilnych!
  • Wyróżnić stronę na której aktualnie znajduję się użytkownik – pozwala to na lepsze zorientowanie się ile produktów zostało jeszcze do zobaczenia, a ile zostało już obejrzanych. Najlepiej jeśli zastosujemy w tym przypadku odmienną kolorystykę tej liczby.
    Paginacja przykład
  • Ograniczyć liczbę stron – ciągłe przeklikiwanie się po zobaczeniu kilku produktów może być dla naszych klientów uciążliwe. Zadbajmy o to aby ilość produktów nie obciążała szybkości ładowania się strony, a jednocześnie by nie była zbyt skromna.
  • Umieścić linki nawigacyjne – linki typu “następna”, “poprzednia”, “pierwsza” i “ostatnia” znacznie usprawnią poruszanie się użytkowników po poszczególnych podstronach. Dzięki nim mogą oni swobodnie przenieść się do kolejnej podstrony lub na początek i koniec listy, w każdym momencie jej przeglądania.
    Paginacja nawigacja
  • Wersja mobilna = inna wersja – pamiętajmy o tym, że użytkownicy mobilni to już osobna grupa użytkowników, do której należy dopasować każdy element naszej strony. Dotyczy to również paginacji. Zadbajmy o to by mogli oni swobodnie przemieszczać się po naszej stronie. Stronicowanie może przecież inaczej wyglądać na desktopie, a inaczej na mobile. Wykorzystajmy tę opcję.

Infinite-scroll – najnowsze rozwiązanie

Najnowszym rozwiązaniem, które coraz częściej możemy spotkać na przeróżnych stronach internetowych, jest Infinite-scroll. Dzięki tej opcji użytkownicy mogą nieskończenie przewijać wyniki wyszukiwań nie oczekując załadowania się kolejnych stron z produktami. Jednak jak wszystko ma to też swoje wady. Między innymi nie umożliwia ono użytkownikom zapamiętania numeru strony, na której znajdują się interesujące ich produkty. Wymaga również odpowiedniego wdrożenia jeśli chcemy, aby było odpowiednio odczytywane przez roboty Google. Strona, mimo nieskończonego przewijania, powinna być podzielona na strony składowe, które umożliwią robotom dotarcie do wszystkich znajdujących się na niej elementów. O tym jak poprawnie wdrożyć Infinite scroll dowiemy się szczegółowo z bloga Perfomence Media: https://blog.performancemedia.pl/seo-sem/seo/mechanizm-nieskonczonego-przewijania-infinite-scroll-a-wyszukiwarki

Podsumowanie

Paginacja, czyli stronicowanie, to bardzo praktyczne rozwiązanie, nie tylko dla użytkowników, ale również dla robotów wyszukiwarek. Dzięki niej możemy łatwo nawigować naszymi potencjalnymi klientami i robotami po sklepie. Po poznaniu wszystkich wskazówek wdrożymy ją na naszą stronę dla zwiększenia jej użyteczności bez wygenerowania problemów, które mogłyby zaszkodzić naszym pozycjom w wynikach wyszukiwania,

 

  5,00 / 5 ( 3 )
Autor
Junior SEO Specialist - Klaudia

Junior SEO Specialist

Entuzjastka marketingu i psychologii. Od roku zgłębia tajemnice SEO w Delante zajmując się optymalizacjami na polskich i zagranicznych stronach klientów. Po pracy odkrywa świat fizyczny podróżując i świat astralny uprawiając jogę. Wysoka jak nasze pozycje w SERPach.
  • Piotr Skrzypek

    1. AD 3, 4 – po co sugerować robotowi, że produktów jest mniej, niż
    jest? 2. Infinite scroll – nie powoduje problemów z indeksacją?

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.