Co kraj, to obyczaj - i nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania. Rynek niemiecki, jak każdy inny, ma swoją specyfikę i powinieneś mieć ją na uwadze, planując strategię SEO w tym regionie. W ciągu kilku ostatnich lat wzięliśmy już pod skrzydła wielu Klientów, którzy zdecydowali się zainwestować w SEO na Niemcy - to pozwoliło nabyć nam cennej wiedzy i doświadczenia. Zobacz, jakimi wynikami możemy się pochwalić.
Specyfika niemieckiego rynku, czyli jak odnieść sukces nad Renem
Planując strategię SEO za granicą trzeba mieć na uwadze wiele aspektów - jednym z tych ważniejszych jest specyfika rynku, na którym chcesz się pozycjonować. Każdy kraj to trochę inne przyzwyczajenia zakupowe, wymagania, różnice w wyszukiwarkach czy sposobie wyszukiwania przez lokalnych użytkowników - musisz być na to przygotowany.
Ostatnie lata współpracy z Klientami, którzy zdecydowali się wyjść z biznesem na Niemcy pozwoliły nam dobrze poznać ten rynek - wiemy już, jak go “ugryźć”, co warto wykorzystać, co pominąć, a na co trzeba uważać, opracowując strategię SEO właśnie na ten region.
O czym warto pamiętać, pozycjonując się w Niemczech?
Zasada nr. 1: Niemcy uwielbiają wszystko co niemieckie! Cenią sobie rodzime marki, co sprawia, że zagraniczni przedsiębiorcy mają nieco utrudnione zadanie. Zazwyczaj bardziej ufają swoim domenom krajowym, często też korzystają z Amazona czy Ebaya (co sprawia, że m.in. elektronika nie jest najłatwiejszą branżą do pozycjonowania), i to właśnie na nich najchętniej robią zakupy. Ale! Nie ma się co załamywać - oczywiście są wyjątki ;-)
Istnieją takie grupy produktów, w przypadku których Polska słynie z tego, że “robi to dobrze”. Są to, np. okna, bramy, kruszywa itp. Jeśli pozycjonujesz się w tego typu branżach, warto zaznaczać, że Twoje produkty są “aus Polen”. To na pewno doda im wartości.
Kolejną kwestią jest język - Niemcy przywiązują do niego bardzo dużą wagę. Dlatego też warto dbać o jego poprawność i, co ważne, starać się unikać angielskiego nazewnictwa.
W kwestii logistycznej, Niemcy bardzo chwalą sobie sprawną obsługę, szybką dostawę, a także podziękowania za poprzednie, czy rabaty na kolejne, zakupy. Najchętniej kupują w zaufanych miejscach, gdzie czują się bezpieczni i zaopiekowani. Dodatkowym atutem będą informacje, które dodadzą stronie “prestiżu” - czyli wszelkiego rodzaju potwierdzenia jakości Twoich usług (zwróć szczególną uwagę na opinie użytkowników/Klientów) czy certyfikaty, jak np. Trusted Shop. W Niemczech przywiązuje się również dużą wagę do działań CSRowych, dlatego jeśli np. działasz na rzecz środowiska czy organizacji non profit, warto zamieścić na stronie takie informacje.
Na koniec, ciekawostka. Często tworzonymi long tailami w Niemczech są te ze słowami:
Pozycjonowanie stron w Niemczech to zawsze sporo wyzwań - ale i sporo satysfakcji ;-) Przekonałam się o tym pracując zarówno z Enderą, jak i So Lovely Box. Strony te wymagały podejścia “szytego na miarę” - tak lubiane przez Niemców nach Maß. Prosto nie było, ale wyniki są jak najbardziej zadowalające, co zobaczysz niżej.Grunt to dobrze poznać tamtejszy rynek i, dzięki tej wiedzy, zbudować zaufanie do witryny. Nie jest to najłatwiejsze zadanie, ale w przypadku Niemiec (gdzie bardzo ceni się rodzime marki) - podstawa strategii SEO i klucz do osiągnięcia sukcesu.
Milena Fietko
Senior SEO Specialist
Kampanie SEO na rynku niemieckim
Endera
Endera jest firmą oferującą usługi diagnostyczne, naprawę czy montaż elektroniki i oprogramowania w pojazdach. Współpracę z tym Klientem rozpoczęliśmy na początku września 2018 roku. Nasze wyzwania? Dedykowany CMS - o ograniczonych możliwościach edycji treści na stronie (co skutecznie utrudnia proces pozycjonowania), dużo technicznych zmian i konkurencyjna branża.
Tutaj kluczem były techniczne rozwiązania (m.in. wprowadzenie breadcrumbsów, elementów schemy czy tytułów podstron) - z dużym udziałem developerów - z jednoczesnym, regularnie prowadzonym procesem pozycjonowania szerokiego (czytaj: Pozycjonowanie szerokie – jakie zalety ma long tail?), które pozwoliło nam znacznie podwyższyć pozycje najważniejszych fraz kluczowych:
Dodatkowo standardowo optymalizowaliśmy podstrony usług, dodawaliśmy nowe treści na stronę oraz wzmocniliśmy domenę linkowaniem zewnętrznym.
Profil linków przed rozpoczęciem współpracy:
Profil linków po 18 miesiącach współpracy:
Pozostałe wyniki? 135% wzrostu miesięcznego ruchu organicznego w 18 miesięcy!
Szczegóły współpracy i procesu SEO dla Endery znajdziesz tu: Case Study SEO Endera
So Lovely Box
So Lovely Box to sklep internetowy, oferujący personalizowane, markowe alkohole. Współpracę rozpoczęliśmy w lutym 2020 roku - po 10 miesiącach wróciliśmy z wynikami działań. Nasze wyzwania? Multistore, ponownie - konkurencyjna (a dodatkowo sezonowa) branża i niezbyt przyjazny pod kątem SEO CMS CStore.
Problemem była na pewno zła struktura sklepu multistore - większość elementów witryny zaczytywała się z polskiej wersji językowej, przez co strona była ciężka do wyszukania w wynikach organicznych. Pozbawiało ją to szans nie tylko dobrego wypozycjonowania się w Niemczech, ale i innych krajach. Dlatego przede wszystkim skupiliśmy się na prawidłowym skonfigurowaniu strony i dobraniu odpowiednich dla tamtejszego rynku słów kluczowych. Każda zmiana globalna na multistore odbijała się pozytywnie na innych wersjach językowych.
Skupiliśmy się na dwóch grupach fraz: generycznych i szczegółowych. Te pierwsze odnosiły się do prezentów (np. prezent dla dziadka), a drugie do marek (np. Jack Daniels prezent).
Problemem w przypadku So Lovely Box była również mała ilość treści na stronie - która pozbawiała Klienta nie tylko cennych słów kluczowych w wyszukiwarce, ale i zwiększała poziom duplikacji witryny.
Dużą rolę odgrywały także zmiany techniczne (mieliśmy tu do czynienia m.in. z niewłaściwie wdrożonymi danymi strukturalnymi czy niepoprawnym linkowaniem wewnętrznym), wdrażane zarówno przez naszego wewnętrznego developera, jak i programistę So Lovely Box.
Uzupełnieniem całego procesu było zbudowanie mocnego profilu linków, pochodzących z wartościowych, wysokiej jakości domen.
Parametry domeny na początku naszej współpracy:
Parametry domeny po 10 miesiącach współpracy z Delante:
Pozostałe wyniki? Znaczne podwyższenie się pozycji najważniejszych dla strony Klienta fraz:
a także zbudowanie ruchu organicznego na poziomie 4000 użytkowników od zera w ciągu 10 miesięcy!
Więcej na temat tej współpracy przeczytasz tu: Case Study So Lovely Box, a pozostałe Case studies znajdziesz w zakładce Klienci.
Inne sukcesy Delante na rynku niemieckim
#1
Typ strony
Branża
CMS
Wzrost
Sklep internetowy
Budowlana
WordPress
+310% miesięcznego ruchu organicznego
Współpraca rozpoczęła się z końcem lutego 2019 r. Nasze wyniki? 310% wzrostu miesięcznego ruchu organicznego w grudniu 2020 w porównaniu do grudnia 2019!
#2
Typ strony
Branża
CMS
Wzrost
Sklep internetowy
Akcesoria do aut
Magento
+620% miesięcznego ruchu organicznego
Współpracę z tym Klientem rozpoczęliśmy z początkiem maja 2019 r. Nasze wyniki? 620% wzrostu miesięcznego ruchu organicznego w grudniu 2020 w porównaniu do maja 2019, kiedy zaczynaliśmy proces SEO!
Co więcej, od początku współpracy do końca grudnia 2020 roku zbudowaliśmy ruch organiczny na poziomie 12000 użytkowników!
Podsumowanie
Rynek niemiecki jest jednym z bardziej wymagających. Planując strategię SEO na Niemcy trzeba mieć na uwadze wiele aspektów - związanych nie tylko z samą charakterystyką pozycjonowania się za granicą, ale i ze specyfiką tego konkretnego rynku. Jak odnieść na nim sukces? Grunt to go dobrze poznać ;-)
Chcesz pozycjonować swoją stronę w Niemczech? Skontaktuj się z nami!
W Delante od lipca 2019. Swoją delantową przygodę rozpoczęła w marketingu, gdzie najpierw raczkowała jako Stażysta, a następnie rozwijała swoje umiejętności jako Młodszy Specjalista i Specjalista.
Od listopada 2021 zasila szeregi działu SEO jako jego Koordynator.
Prywatnie absolwentka Zarządzania mediami i Zarządzania produktem. Lubi spacery, azjatycką kuchnię i odmóżdżacze randkowe na Netflix.
W Delante od lipca 2019. Swoją delantową przygodę rozpoczęła w marketingu, gdzie najpierw raczkowała jako Stażysta, a następnie rozwijała swoje umiejętności jako Młodszy Specjalista i Specjalista.
Od listopada 2021 zasila szeregi działu SEO jako jego Koordynator.
Prywatnie absolwentka Zarządzania mediami i Zarządzania produktem. Lubi spacery, azjatycką kuchnię i odmóżdżacze randkowe na Netflix.