Czym jest evergreen content?
Evergreen content to dosłownie treść zawsze zielona, czyli taka, która jest treścią wiecznie żywą, generującą ruch na stronie mimo upływającego czasu, ciągle aktualną. Ma ona potencjał przetrwania na stronie przez wiele tygodni, miesięcy, a nawet lat, bez przerwy zwiększając tym ruch. Najczęściej termin ten pasuje do treści, pojawiających się na blogu firmowym. Artykuły te nie mają daty ważności, a czytelnicy zapisują je w zakładkach i dodają do ulubionych, by wrócić do nich po raz kolejny. Aby tak się działo, muszą one być dopracowane pod kątem copywritingu, napisane językiem przyjaznym i przystępnym dla odbiorcy, o tematyce równie uniwersalnej co angażującej.
Newsy vs. evergreen content
Treści evergreen stoją po przeciwnej stronie, niż treści newsowe. Te drugie tracą ważność po kilku dniach, czasem nawet godzinach. Tak samo jest w przypadku tekstów, pisanych na tematy aktualnych trendów, mody, wydarzeń, czy tych, które prezentują np. aktualną ofertę sklepu internetowego. Treści te generują ruch i zysk jednorazowo – najczęściej nikt do nich nie wraca. Żeby stworzyć popularny tekst wiecznie żywy należy skupić się na zaspokojeniu potrzeb odbiorcy, nie tylko przekazaniu informacji. W długoterminowej perspektywie przyniesie to witrynie dodatkowy ruch.
Rodzaje treści evergreen
Nieśmiertelne i uniwersalne tematy wymagają oczywiście odpowiedniej oprawy. Aby evergreen content miał sens trzeba zadbać przede wszystkim o:
- mocne słowa kluczowe o stabilnej pozycji,
- takie frazy, które widocznie zyskują na popularności.
Należy też pamiętać o wyeliminowaniu fraz typowo sezonowych – ich zastosowanie może być nieco ryzykowne. Ważne jest również, aby content ten był stale wzmacniany przy pomocy link buildingu.
Jak szukać ponadczasowych tematów? Trzeba wybierać z pośród listy nie starzejących się treści. Mogą być to:
- poradniki, zwłaszcza takie, których treść odpowiada na potrzeby klientów;
- branżowe listy, np. 10 wskazówek dla skutecznego pozycjonowania, listy narzędzi przydatnych do mierzenia efektów pozycjonowania, lub najlepsze dodatki do Google Analytics;
- odpowiedzi na najczęstsze pytania w sekcji “dla klienta” lub “FAQ”;
- recenzje filmów lub produktów, zwłaszcza takie, które są wykonane w formie wideo;
- rankingi, a także porównania, które wymagają ciągłej moderacji;
- słowniki pojęć, np. Definicje SEO i SEM, czyli treść, która będzie aktualna i poszukiwana przez długi czas;
- dobrze przeprowadzone case study, które pozwalają czytelnikom na wyciągnięcie wniosków z działania lub zaobserwowanie zmian opierając się na doświadczeniu innych;
- storytellingi zawierające historię firmy lub marki, dzięki którym firma może nie tylko przedstawić ciekawe wydarzenia i swoje sukcesy, ale też wzbudzić zaufanie i przekonać do nawiązania współpracy lub dokonania zakupu.
Warto dla kontrastu zauważyć, że wspomniane newsy, reportaże sytuacji bieżących, wpisy o modzie czy trendach, statystyki danych zjawisk czy opisy znikających produktów to treści, które tracą swoją ważność bardzo szybko. Nie należy oczywiście się ich pozbywać, ponieważ obecność obu rodzajów treści czyni witrynę ciekawszą i bardziej zróżnicowaną. Warto jednak zadbać w sposób szczególny o to, by na firmowym blogu nie zabrakło treści, które generują ruch w sposób ciągły i dają największą efektywność.
Przykład tematu zawsze aktualnego, tekstu-poradnika, który przez długi czas przyda się użytkownikom jest artykuł z bloga Delante: Wyszukiwanie obrazem w Google Grafika.
Rafał w swoim tekście zawarł najważniejsze informacje i zdecydowanie wyczerpał temat. W momencie, gdy ktoś będzie poszukiwał informacji, dotyczących wyszukiwania obrazem, treść ta z pewnością pozwoli dowiedzieć się tego,co najistotniejsze, wyjaśnij, w jaki sposób używać Google Grafika, a także, dzięki dobrze opracowanym przykładom, przeprowadza krok po kroku przez wyszukiwanie za pomocą obrazu.
Dzięki odpowiedniemu wyborowi tematu ruch na stronie jest ciągły:
Idealny evergreen content musi więc:
- poruszać temat, który jest konkretny, interesujący (teraz, ale i w przyszłości), dopracowany treściowo, szczegółowy i rzetelny;
- być zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek;
- być skuteczny w zdobywaniu ruchu organicznego na stronie.
Warto też wspomnieć o tym, że dla każdej witryny evergreen content będzie miał inną formę. Przede wszystkim musi być on dopasowany do późniejszego odbiorcy – warto więc zrobić odpowiedni research i znać swój target.
Przynęta na linki
Content typu evergreen jest często łączony z link baitingiem, (o którym ciekawy artykuł napisała niedawno Ola: Link baiting czyli czym jest przynęta na linki). Treści pojawiające się w tego typu artykułach zawsze tworzone są w nastawieniu na odbiorcę, więc ich atrakcyjność, merytoryka i unikalność zachęca, by użytkownicy sami do nich linkowali. Ponadczasowe treści, czyli takie, które zawsze będą wyszukiwane, są więc tym samym idealne jako przynęta na linki.
Aktualizacja!
Najważniejszą cechą evergreen contentu jest jest ciągła aktualność. Treści te koniecznie należy optymalizować co jakiś czas, wprowadzając najnowsze informacje, dodatkowe śródtytuły czy frazy kluczowe. Dzięki ciągłej kontroli można dowolnie przedłużać żywotność artykułów blogowych tak, by były zawsze przydatne i ponadczasowe.
Wspomniany wcześniej artykuł bloga Delante również został zaktualizowany. Update informacji pozwolił mu na dalsze bycie na czasie, zaprezentowanie nowych, wprowadzonych opcji przy wyszukiwaniu obrazem. Właśnie tak należy dbać o treści, by były zawsze świeże.
Przykład dobrze aktualizowanego artykułu evergreen: Wyszukiwanie obrazem w Google Grafika
Dobrym sposobem na wzrost ruchu na stronie jest również aktualizacja starszych, nieco zapomnianych wpisów blogowych. Może się okazać, że zmodyfikowanie i rozbudowanie ich treści, a następnie wsparcie link buildingiem sprawi, że staną się one ponownie popularne.
Po zaktualizowaniu informacji w artykule Jak pozycjonować lokalnie swoją firmę? na nowo stał się on popularny. Stało się tak, mimo, że pierwszy wpis powstał aż 4 lata wcześniej!
Jeżeli chcesz dowiedzieć się czegoś jeszcze, na temat tego, jak i czy warto aktualizować stare treści na stronie, taki artykuł pojawił się już naszym blogu. Warto do niego zajrzeć.
Podsumowanie
Evergreen content marketing jest zdecydowanie ciekawym tematem dla wszystkich marek, prowadzących swojego bloga firmowego. Treści, jakie są umieszczane we wpisach wpływają nie tylko na pozycję w wyszukiwarce, ale także na zwiększenie samego ruchu na stronie. Przekłada się to następnie na znaczne zwiększenie zaangażowania użytkowników oraz zdobycie kolejnych, którzy, dostając w treści to, czego poszukują, poczują się zachęceni do dokonania konwersji.