12 błędów w prowadzeniu bloga firmowego, przez które nie będziesz w TOP 3 w Google

12 błędów w prowadzeniu bloga firmowego, przez które nie będziesz w TOP 3 w Google

Jeśli chcesz, aby Twój blog firmowy w końcu zaczął generować więcej odwiedzin i leadów, to poświęć kilka minut i przeczytaj ten wpis do końca. Naprawdę warto. Oto 12 błędów w prowadzeniu bloga, które powinieneś wyeliminować, aby lepiej, efektywniej i taniej pozycjonować Twoją stronę WWW.

Ostatnio na naszym blogu: Silnik Google i mechanizm Ads we własnym sklepie – o rozwiązaniach AI dla e-commerce

Spis treści

W ferworze pracy content managera łatwo zapomnieć o podstawowych założeniach marketingu treści i prowadzenia bloga firmowego. Jakość tworzonych materiałów ciągle walczy z ilością. Nadmiar zajęć w dziale marketingu daje w kość regularności i konsekwencji. Być może nawet wiele tekstów jest publikowanych, ale zapomina się o ich odpowiedniej promocji. Treści są interesujące dla użytkowników, jednak nie są SEO-friendly i przez to trudniej do nich dotrzeć.

Dosyć tego! Wybraliśmy kilkanaście najważniejszych błędów, które popełnia zdecydowana większość marketerów i copywriterów podczas tworzenia contentu i prowadzenia bloga firmowego. Które z nich zdarzają Ci się najczęściej? Sprawdź, jakich błędów w blogowaniu unikać.

Błędy w prowadzeniu bloga firmowego: tego nie rób!

1. Brak strategii contentowej i content planu

Ile razy zastanawiałeś się, o czym pisać i dlaczego? Albo pisałeś “o wszystkim i o niczym”, bo nie miałeś pomysłu na temat? Dobry content manager nie ma takich problemów. Ma z góry na kilka miesięcy do przodu rozpisane tematy, zgodnie z dobrze zaprojektowanym lejkiem sprzedażowo-marketingowym. Wie, co z czego wynika i dlaczego właśnie teraz pisze właśnie o tym.

Strategia contentowa i jej konsekwentna realizacja – tego potrzebuje Twój blog.

2. Brak merytoryki i nuda

Jakość treści ma znaczenie. Dziś przy tak powszechnym dostępie do informacji błahe i nudne treści jedynie zwiększą wskaźnik odrzuceń Twojej strony WWW. Bez sensu.

Jeśli jesteś ekspertem w danym temacie, wyciśnij ze swojej głowy i wartościowych źródeł (koniecznie podlinkowanych!) ile się da. Jeśli pracujesz jako copywriter i opisywane przez Ciebie zagadnienia to nie Twój “konik”, zrób dobry research i naprawdę przyłóż się do postawionego wyzwania. Rozpisz plan tekstu, strukturę nagłówków, zbierz materiały i… pisz!

3. Brak konsekwencji, spójności i regularności

Z content marketingiem jest jak z dobrym planem treningowym. Nie od razu przebiegniesz maraton, ale jeśli codziennie poświęcisz 30 minut na bieganie, z czasem Twoje wyniki i dystanse się poprawią. Świat SEO działa podobnie.

Jeśli chcesz wspiąć się na szczyt organicznych wyników wyszukiwania w Google, musisz regularnie dokarmiać algorytmy świeżutkimi porcjami wartościowej treści. Konsekwencja i regularność pomogą Ci osiągnąć Twój cel. Jeśli do tego dołożysz spójność Twoich tekstów, podobny, jasny układ treści, dodatkowe materiały w postaci infografik, czy e-booków, poszerzających dane zagadnienie, sukces jest w zasięgu ręki. Lub myszki.

4. Brak zrozumienia person marketingowych

Jeśli nie rozumiesz Twojego odbiorcy, On nie zrozumie Ciebie. Każde działanie na Twoim blogu firmowym powinno być skierowane do konkretnej, dobrze opracowanej persony marketingowej. Coś “dla wszystkich” zwykle jest “dla nikogo”. A jeśli coś jest “dla nikogo”, to jest do niczego. O tym, jak poznać i zrozumieć personę w marketingu i SEO, opublikowaliśmy już poradnik na naszym blogu.

5. Brak różnorodności

Spójność i konsekwencja? Owszem. Ale nie kosztem różnorodności tematów i poziomu zaawansowania poruszanych zagadnień. Dobrze, aby Twój firmowy blog nawiązywał do szerokiego wachlarza zainteresowań i potrzeb potencjalnych Klientów.

Twoje usługi dotyczą SEO? W takim razie wytłumacz podstawowe zagadnienia dotyczące pozycjonowania stron, ale także pokaż na konkretnych przykładach, jak strategia SEO pomaga w biznesie i jak może pomóc zwiększyć sprzedaż lub wejść na nowe rynki. Sprzedajesz narzędzia ogrodowe? Opisz na blogu, na jak wiele sposobów można je wykorzystać i jakie inspirujące kompozycje tworzyć w ogrodzie z wykorzystaniem kilku prostych pomysłów, a także opowiedz o tym, jak być eco-friendly i oszczędzać na prądzie podczas prac ogrodowych. Szeroko, ciekawie, wciągająco, na temat, wyczerpująco. Ot co.

brak różnorodności a błędy w blogowaniu
Przykład wpisów na blogu uprawiaj.pl.

6. Brak sprawdzania treści przed publikacją

Błędy ortograficzne. Gafy językowe. Niechlujny szyk zdań, pisany “na szybko, na kolanie”, bo “trzeba coś opublikować”. Złe formatowanie lub całkowity brak formatowania i interpunkcji. Ogromne bloki tekstu, wypełnione “bykami”, bez pogrubień i wyróżnień, bez wypunktowania najważniejszych elementów. Kobyły, przez które nie da się przebrnąć. A w tym wszystkim użytkownik, który po kilku zdaniach lektury ucieka z Twojego bloga do konkurencji.

Jeśli w trakcie czytania powyższego akapitu chociaż w jednym zdaniu poczułeś “oj, to chyba o mnie” to wiedz, że algorytmy Google nie będą Ci służyć.

7. Brak contentu – same oferty sprzedażowe

Tu nie chodzi o to, aby każdy Twój wpis na blogu był opisem tego, dlaczego warto coś od Ciebie kupić i jak świetne są Twoje produkty. Blog firmowy to nie katalog handlowca, a często niestety właśnie tak się dzieje. Takich treści – laurek nikt nie szuka w Google. Content marketing ma “ściągnąć” z Google ruch organiczny do Ciebie na stronę i na tyle wciągnąć odbiorcę, aby ten:

  • kliknął w przygotowane przez Ciebie CTA,
  • pobrał premium content, np. e-booka w zamian za pozostawienie maila,
  • zapisał się do newslettera,
  • wysłał zapytanie przez formularz kontaktowy,
  • dowiedział się, że taka marka jak Twoja w ogóle istnieje.

8. Brak optymalizacji strony WWW pod SEO

Treść blog postów nie będzie miała znaczenia, jeśli Twoja firmowa strona WWW będzie ciężka, nieczytelna i totalnie niedostosowana dla urządzeń mobilnych. Wdrażane właśnie przez Google wskaźniki rankingowe Core Web Vitals sprawiają, że strony WWW bez optymalizacji pod SEO i mobile-friendly bez dobrze zaprojektowanego UX i UI nie mają szans na wysokie pozycje w Google, niezależnie od tego, jakie contentowe “mięcho” mają w swoich zasobach.

Jeśli chcesz poprawić widoczność firmowego bloga, pędź do IT i wywalcz u nich roboczogodziny na poprawki na stronie i techniczne SEO.

9. Brak optymalizacji tekstu pod SEO (lub aż za dużo optymalizacji!)

Dobry wpis na blogu powinien stać na dwóch stabilnych fundamentach: user-friendly (m.in. tekst interesujący dla użytkownika, wciągający, unikatowy, naprawdę przydatny, który spełnia potrzeby i wypełnia głód wiedzy Twojego potencjalnego Klienta) oraz SEO-friendly (m.in. tekst z odpowiednią strukturą, nagłówkami, linkami wewnętrznymi i zewnętrznymi, rozsądną optymalizacją pod konkretną frazę kluczową, który trafia w oczekiwania robotów przeglądarki).

Właśnie gdzieś pomiędzy felietonem a tzw. tekstem zapleczowym tkwi złoty środek optymalizacji tekstu pod SEO. Upychanie na siłę słów kluczowych w tekście wcale nie pomaga, podobnie, jak tworzenie publicystycznego dzieła w duchu nagrody Pulitzera, którego nikt nie odnajdzie w odmętach internetów.

10. Brak zdjęć i infografik oraz optymalizacji

Zadbaj o aspekty wizualne tekstu – dodaj do niego zdjęcia lub infografiki, opatrzone odpowiednimi opisami alternatywnymi. Wyszukiwarka Google Grafika może być świetnym źródłem ruchu organicznego, jeśli dobrze otagujesz zawarte w artykule obrazki, które będą przekierowywać użytkowników prosto na Twój blog firmowy.

Znamy wiele przypadków, w których zdjęcie lub infografika generuje więcej przejść na stronę niż tekstowe wyniki wyszukiwania w Google. Nie marnuj tego potencjału na swoim blogu. Optymalizacja grafiki pod SEO naprawdę ma sens.

11. Brak komunikacji z odbiorcami i promocji

Dziś media, w tym także Twój blog firmowy, muszą zarówno nadawać komunikaty, jak i słuchać swoich odbiorców. Nie ignoruj komentarzy i pytań pod wpisami. Wchodź w interakcje i odpowiadaj na wątpliwości i pytania Twoich czytelników. Publikuj premierowe i aktualizowane teksty w firmowych social mediach lub w newsletterze. Promuj wpisy w tematycznych grupach na Facebooku czy LinkedIn. Daj swoim odbiorcom evergreen content, ale także świeże newsy i ciekawostki z branży.

interakcja z użytkownikami a błędy w prowadzeniu bloga
Odpowiedź na komentarz użytkownika pod wpisem na blogu Screaming Frog.

12. Brak analizy efektów działań w content marketingu

Last, but not least. Świadomość tego, co się klika, a co nie, co warto poprawiać i optymalizować, a które teksty działają na pełnych obrotach, z pewnością pomoże Ci we wdrażaniu contentowej strategii. Analityka w procesie pozycjonowania stron w oparciu o proste narzędzia, jak Google Analytics, czy Search Console to podstawa służbowej egzystencji specjalisty ds. contentu i kluczowe toolsy w jego narzędziowniku. Oby znalazły się także w Twoich rękach!

Błędy podczas blogowania: kilka słów na zakończenie

Twój blog firmowy może być na szczycie, jeśli naprawdę się o to postarasz i zadbasz o to, aby nie popełniać powyższych błędów w blogowaniu. Więcej pracy? Tak. Będzie trudniej? Owszem. Ale naprawdę warto. W końcu Twoja praca jako copywritera lub content managera będzie efektywniejsza, a Tobie łatwiej będzie wdrożyć większe projekty i content deluxe, jeśli wykażesz twarde wyniki swoich działań “na górze”. Serio!

FAQ

Powodów może być wiele. Być może nie jest indeksowany przez Google. Może Twoja firmowa strona WWW jest kompletnie nieprzystosowana do aktualnych oczekiwań algorytmów Google, pozbawiona dobrego UX i UI oraz daleka od idei mobile-friendly. A może Twoje teksty nie są odpowiednio zoptymalizowane pod SEO. Więcej powodów i punktów do zweryfikowania w Twoich działaniach content marketingowych znajdziesz w środku wpisu.

  • Optymalizować stronę WWW w duchu wskaźników rankingowych Core Web Vitals.
  • Dbać o to, aby wpisy na blogu były SEO-friendly i user-friendly.
  • Dać wartość i oczekiwać czegoś w zamian metodą małych kroków na różnych etapach lejka sprzedażowego.
  • Z głową odsyłać czytelników bloga za pomocą trafnego CTA do formularza kontaktowego lub produktowego landing page’a, na którym mogą zamówić produkt lub wycenę współpracy.
(3)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (1)
  1. bardzo dobre rady 🙂 odnoszę wrażenie, że sporo blogów jest bo jest, ale za bardzo nie funkcjonuje, stoi w miejscu, tylko co to wtedy daje? 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Silnik Google i mechanizm Ads we własnym sklepie – o rozwiązaniach AI dla e-commerce

Silnik Google i mechanizm Ads we własnym sklepie – o rozwiązaniach AI dla e-commerce

Google to nie tylko wyszukiwarka internetowa. To też zestaw narzędzi analitycznych i marketingowych – Analytics, Ads, Data Studio… oraz setki usług chmury obliczeniowej, z użyciem których te narzędzia zostały stworzone. Te same technologie możemy wykorzystać do ulepszenia własnego serwisu czy aplikacji; między innymi do wsparcia sprzedaży w e-commerce dzięki inteligentnym rekomendacjom produktów.

Czytaj więcej
Tagi UTM. Czym są i jak z nich korzystać?

Tagi UTM. Czym są i jak z nich korzystać?

Zaletą prowadzenia działań marketingowych w sieci jest możliwość stosunkowo łatwego mierzenia skuteczności realizowanych kampanii. Możesz weryfikować, ile przekierowań na Twoją stronę przyniosło dane źródło, jaką udało się w jego przypadku osiągnąć konwersję i na tej podstawie ustalać, jak optymalizować działania. Pomogą Ci w tym między innymi tagi UTM. Czym są i jak z nich korzystać?

Czytaj więcej