E-commerce we Francji. Co trzeba wiedzieć, zanim zaczniesz sprzedaż online w tym kraju?
Coraz więcej polskich sklepów online spogląda w stronę Francji. Nie bez przyczyny. W końcu to ogromny rynek zbytu, który w 2020 roku wygenerował 112 miliardów Euro obrotu dzięki 62% Francuzów, którzy kupują coś w internecie. Jak ugryźć ten ogromny tort? Przed wejściem na rynek e-commerce we Francji warto zrobić dobry research.
Ułatwiliśmy Ci zadanie i zgromadziliśmy tutaj dla Ciebie sporo istotnych informacji, które na pewno Ci się przydadzą, jeśli chcesz rozpocząć sprzedaż online we Francji. Smacznego!
Spis treści
- E-commerce we Francji: podstawowe informacje
- Jak dotrzeć do Klientów we Francji?
- Sprzedaż online we Francji: jak zacząć?
E-commerce we Francji: podstawowe informacje
Francja to czwarty największy kraj w Europie, w którym mieszka ponad 65 milionów osób ze średnią wieku 42,4 lata. Według raportu Hootsuite “Digital 2021 France” aż 91% z nich aktywnie korzysta z internetu, a 75,9% jest użytkownikami mediów społecznościowych. Każdego dnia w sieci Francuzi spędzają blisko 5 godzin i 40 minut, a w social mediach ponad półtorej godziny. Rocznie statystyczny mieszkaniec Francji wydaje online 1177 dolarów.
Już po tych liczbach od razu widać, że rynek e-commerce we Francji to naprawdę łakomy kąsek. W końcu to siódmy co do wielkości rynek na świecie. Także Polska ma tam swój akcent – niedawno InPost ogłosił, że chce kupić Mondial Relay, największą firmę logistyczną we Francji. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, to znacząco ułatwi proces dostaw do tego kraju z Polski.
Najpopularniejsze urządzenia we Francji
Chcąc podbijać rynek sprzedaży online we Francji nie możesz zapominać o mobile-first. Twój sklep online lub firmowa strona musi być perfekcyjnie zoptymalizowana i dostosowana do urządzeń mobilnych. Aż 95,7% Francuzów korzysta ze smartfonów, a 48,9% z nich używa tabletów. Także do zakupów w internecie – już 16% wszystkich transakcji online to zakupy mobilne i ten wskaźnik wciąż rośnie. Ponadto 54,3% Francuzów chętnie robi zakupy poprzez aplikacje mobilne. Jakie jeszcze urządzenia są wykorzystywane do surfowania w sieci we francuskich domach?
- laptopy i komputery stacjonarne (tzw. desktop w Google Analytics) – 79,8%
- konsole do gier (np. Playstation, Xbox) – 43,8%
- smartwatche i smartbandy – 16,5%
- smart TV – 11,9%
Najpopularniejsze przeglądarki i wyszukiwarki internetowe we Francji
Świadomość, z jakich urządzeń korzystają Francuzi to jedno. Wiedza o tym, jakie przeglądarki goszczą na ich komputerach i smartfonach oraz w jakich wyszukiwarkach zaczyna się ich customer journey to kolejny punkt na drodze po sukces w e-commerce we Francji. W końcu Twój sklep online lub firmowa strona WWW musi z nimi współpracować bez zarzutu. Strategia SEO również powinna być dopasowana do konkretnych przeglądarek i wyszukiwarek oraz ich algorytmów. O które przeglądarki chodzi?
- Google Chrome – 57,7%
- Safari – 21,4%
- Firefox – 8,4%
- Microsoft Edge – 4,9%
- Samsung Internet – 3,5%
- Inne przeglądarki (w tym Internet Explorer, Opera) – 4%
Które wyszukiwarki internetowe są absolutnym top of the top we Francji? Bez zaskoczenia. W lutym 2021 roku pierwsze miejsce zajmuje Google (91,73%). Za nim, daleko w tyle, znalazły się bing (4,27%) i Yahoo! (1,17%). Około procenta użytkowników korzysta z takich wyszukiwarek jak Ecosia, Qwant i DuckDuckGo.
Warto wspomnieć, że już 26,2% mieszkańców Francji deklaruje, że chociaż raz w miesiącu używa funkcji wyszukiwania głosowego. Pamiętaj, zoptymalizuj swoją stronę pod voice search.
28% Francuzów robi research na temat konkretnej marki, którą rozważa, w mediach społecznościowych. Rozpoczynając ekspansję w e-commerce we Francji, pamiętaj o tym, by zadbać o profesjonalne kanały komunikacji w socialach z lokalnymi odbiorcami w ich języku. Gdzie warto prowadzić konto marki?
- Youtube – 79,6% (Vlogi produktowe? Wciągający video content marketing? Bardzo proszę!)
- Facebook – 73,9% (to tu statystyczny Francuz spędza tylko na oglądaniu video 14,2 godziny miesięcznie)
- Messenger – 58,1%
- Instagram – 49,3%
- Whatsapp – 49,1%
- Snapchat – 36,9%
- Twitter – 32,2%
- Pinterest – 25%
- LinkedIn – 23,9%
- TikTok – 21,9% (jednak dawne Musically szybko wspina się tutaj po szczeblach rankingu – w ostatnim roku TikTok był najczęściej pobieraną aplikacją we Francji)
Najpopularniejsze strony WWW we Francji
Po co Ci wiedza o tym, na które strony najchętniej wchodzą Francuzi? Być może po to, aby poznać ich zwyczaje zakupowe, często odwiedzane miejsca w sieci i ulubione marki. A może po to, aby wiedzieć, gdzie starać się o reklamę PPC lub linki sponsorowane pod SEO.
Na szczycie są oczywiście Google (i to, co ciekawe, w wersji .com, a nie .fr), YouTube i Facebook. Nie ulega wątpliwości, że reklamy Google Ads i Facebook Ads to świetny sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki we Francji na początku Twojego podboju tego rynku
Na kolejnych miejscach znajdują się Wikipedia (to tam Francuzi szukają wiedzy) i Amazon.fr (to tam najczęściej poszukują wymarzonych produktów). A dalej:
- leboncoin.fr (odpowiednik naszego OLX z ogłoszeniami)
- orange.fr (najpopularniejszy operator komórkowy we Francji)
- pornhub.com (o reklamie w tym serwisie ciekawie opowiada Jakub Biel)
- programme-tv.net (nie bez powodu, w końcu Francuzi 3,5 godziny dziennie oglądają telewizję)
- live.com (oprogramowanie do obsługi skrzynki mailowej od Microsoft)
- cdiscount.com (największy francuski marketplace – może warto tam umieścić Twoje produkty?)
- ouest-france.fr i lefigaro.fr (ich największe Onety i TVN24 w jednym)
Najpopularniejsze formy płatności w e-commerce we Francji
Według danych J.P. Morgan Francuzi najchętniej płacą kartą kredytową za zakupy online. Robi tak 53,9% badanych. Na drugim miejscu pojawił się digital wallet z wynikiem 20,9%. Tradycyjny przelew bankowy wybiera 13,2% Francuzów. Z płatności gotówką przy odbiorze korzysta 7% badanych.
Na co Francuzi wydają pieniądze online?
- 17,5 miliarda dolarów na podróże, noclegi i transport (to się pewnie znacząco zmieni w dobie pandemii COVID-19)
- 17,13 miliarda dolarów na produkty z grupy fashion & beauty – ubrania, kosmetyki – to może być dobry kierunek dla polskich e-commerce’ów, które chcą podbić francuski rynek
- 10,86 miliarda dolarów na zabawki, produkty DIY i te, związane z hobby
- 10,14 miliarda dolarów na elektronikę i gadżety
- 9 miliardów dolarów na meble i elementy wyposażenia wnętrz
- 7,21 miliarda dolarów na żywność
- 2,36 miliarda dolarów na gry
10 największych sklepów online we Francji
Eksperci wskazują, że we Francji działa ponad 120 000 sklepów internetowych. Z kim przede wszystkim będziesz konkurować na francuskim rynku o zawartość portfeli potencjalnych lokalnych Klientów? Oto 10 największych e-commerce we Francji wg danych z 2018 roku:
- Amazon
- Cdiscount
- Vente-Privee
- Auchan
- Apple
- Fnac
- Showroomprivé
- La Redoute
- Carrefour
- Zalando
To wśród tych marek szukaj inspiracji i gotowych rozwiązań, które sprawdzają się na francuskim rynku sprzedaży online.
Jak dotrzeć do Klientów we Francji?
Statystyki pokazują, że największe znaczenie w budowaniu rozpoznawalności nowego brandu na francuskim rynku ma… SEO. To wybór 42,5% badanych.
Na kolejnych miejscach w raporcie Hootsuite pojawiają się polecenia od znajomych, próbki produktów, marketplace’y, porównywarki cenowe, reklamy w telewizji, landing page’e produktowe, czy recenzje w internecie. Nie ulega jednak wątpliwości, że podbój rynku e-commerce we Francji powinieneś rozpocząć od pozycjonowania zagranicznego. E-commerce we Francji możesz rozwijać, nie ruszając się z polskiego fotela.
Sprzedaż online we Francji: jak zacząć?
Najpierw research oraz rozpoznanie person i konkurentów, a następnie strategia marketingowa uszyta pod świat .fr. Zaraz po optymalizacji strony WWW pod oczekiwania francuskiego rynku i dobry, francuskojęzyczny content, powinny pojawić się w niej konkretne działania SEO. Jak widzisz po powyższych akapitach, statystykach i analizach, e-commerce we Francji to świetny kierunek rozwoju Twojej firmy.
Wysoka pozycja Twojego sklepu online w organicznych wynikach wyszukiwania, uzupełniona o reklamy PPC w Google i w social mediach, to dobry zestaw na początek. Chcesz wejść z przytupem do Francji ze swoimi produktami lub usługami online? Napisz do nas – mamy doświadczenie w pracy z witrynami obcojęzycznymi (o czym więcej przeczytasz tu: Pozycjonowanie zagraniczne)i ciągle rozwijamy swoją wiedzę na ten temat. Naprawdę możemy Ci w tym pomóc! 🙂
Ciekawe zestawienie. Zaskoczyło mnie to, że Instagram nie znalazł się wyżej wśród najpopularniejszych social media.