Coraz więcej polskich sklepów online spogląda w stronę Francji. Nie bez przyczyny. W końcu to ogromny rynek zbytu, który w 2020 roku wygenerował 112 miliardów Euro obrotu dzięki 62% Francuzów, którzy kupują coś w internecie. Jak ugryźć ten ogromny tort? Przed wejściem na rynek e-commerce we Francji warto zrobić dobry research.
Ułatwiliśmy Ci zadanie i zgromadziliśmy tutaj dla Ciebie sporo istotnych informacji, które na pewno Ci się przydadzą, jeśli chcesz rozpocząć sprzedaż online we Francji. Smacznego!
Spis treści
Francja to czwarty największy kraj w Europie, w którym mieszka ponad 65 milionów osób ze średnią wieku 42,4 lata. Według raportu Hootsuite “Digital 2021 France” aż 91% z nich aktywnie korzysta z internetu, a 75,9% jest użytkownikami mediów społecznościowych. Każdego dnia w sieci Francuzi spędzają blisko 5 godzin i 40 minut, a w social mediach ponad półtorej godziny. Rocznie statystyczny mieszkaniec Francji wydaje online 1177 dolarów.
Już po tych liczbach od razu widać, że rynek e-commerce we Francji to naprawdę łakomy kąsek. W końcu to siódmy co do wielkości rynek na świecie. Także Polska ma tam swój akcent - niedawno InPost ogłosił, że chce kupić Mondial Relay, największą firmę logistyczną we Francji. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, to znacząco ułatwi proces dostaw do tego kraju z Polski.
[caption id="attachment_39268" align="aligncenter" width="226"] Tak od wielu lat rośnie obrót e-commerce we Francji. Dołączasz do tego trendu?[/caption]
Najpopularniejsze urządzenia we Francji
Chcąc podbijać rynek sprzedaży online we Francji nie możesz zapominać o mobile-first. Twój sklep online lub firmowa strona musi być perfekcyjnie zoptymalizowana i dostosowana do urządzeń mobilnych. Aż 95,7% Francuzów korzysta ze smartfonów, a 48,9% z nich używa tabletów. Także do zakupów w internecie - już 16% wszystkich transakcji online to zakupy mobilne i ten wskaźnik wciąż rośnie. Ponadto 54,3% Francuzów chętnie robi zakupy poprzez aplikacje mobilne. Jakie jeszcze urządzenia są wykorzystywane do surfowania w sieci we francuskich domach?
laptopy i komputery stacjonarne (tzw. desktop w Google Analytics) - 79,8%
konsole do gier (np. Playstation, Xbox) - 43,8%
smartwatche i smartbandy - 16,5%
smart TV - 11,9%
Najpopularniejsze przeglądarki i wyszukiwarki internetowe we Francji
Świadomość, z jakich urządzeń korzystają Francuzi to jedno. Wiedza o tym, jakie przeglądarki goszczą na ich komputerach i smartfonach oraz w jakich wyszukiwarkach zaczyna się ich customer journey to kolejny punkt na drodze po sukces w e-commerce we Francji. W końcu Twój sklep online lub firmowa strona WWW musi z nimi współpracować bez zarzutu. Strategia SEO również powinna być dopasowana do konkretnych przeglądarek i wyszukiwarek oraz ich algorytmów. O które przeglądarki chodzi?
Google Chrome - 57,7%
Safari - 21,4%
Firefox - 8,4%
Microsoft Edge - 4,9%
Samsung Internet - 3,5%
Inne przeglądarki (w tym Internet Explorer, Opera) - 4%
Które wyszukiwarki internetowe są absolutnym top of the top we Francji? Bez zaskoczenia. W lutym 2021 roku pierwsze miejsce zajmuje Google (91,73%). Za nim, daleko w tyle, znalazły się bing (4,27%) i Yahoo! (1,17%). Około procenta użytkowników korzysta z takich wyszukiwarek jak Ecosia, Qwant i DuckDuckGo.
Warto wspomnieć, że już 26,2% mieszkańców Francji deklaruje, że chociaż raz w miesiącu używa funkcji wyszukiwania głosowego. Pamiętaj, zoptymalizuj swoją stronę pod voice search.
Najpopularniejsze social media we Francji
28% Francuzów robi research na temat konkretnej marki, którą rozważa, w mediach społecznościowych. Rozpoczynając ekspansję w e-commerce we Francji, pamiętaj o tym, by zadbać o profesjonalne kanały komunikacji w socialach z lokalnymi odbiorcami w ich języku. Gdzie warto prowadzić konto marki?
[caption id="attachment_39270" align="aligncenter" width="602"] Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2021-france[/caption]
Youtube - 79,6% (Vlogi produktowe? Wciągający video content marketing? Bardzo proszę!)
Facebook - 73,9% (to tu statystyczny Francuz spędza tylko na oglądaniu video 14,2 godziny miesięcznie)
Po co Ci wiedza o tym, na które strony najchętniej wchodzą Francuzi? Być może po to, aby poznać ich zwyczaje zakupowe, często odwiedzane miejsca w sieci i ulubione marki. A może po to, aby wiedzieć, gdzie starać się o reklamę PPC lub linki sponsorowane pod SEO.
Na szczycie są oczywiście Google (i to, co ciekawe, w wersji .com, a nie .fr), YouTube i Facebook. Nie ulega wątpliwości, że reklamy Google Ads i Facebook Ads to świetny sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki we Francji na początku Twojego podboju tego rynku
Na kolejnych miejscach znajdują się Wikipedia (to tam Francuzi szukają wiedzy) i Amazon.fr (to tam najczęściej poszukują wymarzonych produktów). A dalej:
leboncoin.fr (odpowiednik naszego OLX z ogłoszeniami)
orange.fr (najpopularniejszy operator komórkowy we Francji)
pornhub.com (o reklamie w tym serwisie ciekawie opowiada Jakub Biel)
programme-tv.net (nie bez powodu, w końcu Francuzi 3,5 godziny dziennie oglądają telewizję)
live.com (oprogramowanie do obsługi skrzynki mailowej od Microsoft)
cdiscount.com (największy francuski marketplace - może warto tam umieścić Twoje produkty?)
ouest-france.fr i lefigaro.fr (ich największe Onety i TVN24 w jednym)
Najpopularniejsze formy płatności w e-commerce we Francji
Według danych J.P. Morgan Francuzi najchętniej płacą kartą kredytową za zakupy online. Robi tak 53,9% badanych. Na drugim miejscu pojawił się digital wallet z wynikiem 20,9%. Tradycyjny przelew bankowy wybiera 13,2% Francuzów. Z płatności gotówką przy odbiorze korzysta 7% badanych.
Na co Francuzi wydają pieniądze online?
17,5 miliarda dolarów na podróże, noclegi i transport (to się pewnie znacząco zmieni w dobie pandemii COVID-19)
17,13 miliarda dolarów na produkty z grupy fashion & beauty - ubrania, kosmetyki - to może być dobry kierunek dla polskich e-commerce’ów, które chcą podbić francuski rynek
10,86 miliarda dolarów na zabawki, produkty DIY i te, związane z hobby
10,14 miliarda dolarów na elektronikę i gadżety
9 miliardów dolarów na meble i elementy wyposażenia wnętrz
To wśród tych marek szukaj inspiracji i gotowych rozwiązań, które sprawdzają się na francuskim rynku sprzedaży online.
Jak dotrzeć do Klientów we Francji?
Statystyki pokazują, że największe znaczenie w budowaniu rozpoznawalności nowego brandu na francuskim rynku ma… SEO. To wybór 42,5% badanych.
Na kolejnych miejscach w raporcie Hootsuite pojawiają się polecenia od znajomych, próbki produktów, marketplace’y, porównywarki cenowe, reklamy w telewizji, landing page’e produktowe, czy recenzje w internecie. Nie ulega jednak wątpliwości, że podbój rynku e-commerce we Francji powinieneś rozpocząć od pozycjonowania zagranicznego. E-commerce we Francji możesz rozwijać, nie ruszając się z polskiego fotela.
Sprzedaż online we Francji: jak zacząć?
Najpierw research oraz rozpoznanie person i konkurentów, a następnie strategia marketingowa uszyta pod świat .fr. Zaraz po optymalizacji strony WWW pod oczekiwania francuskiego rynku i dobry, francuskojęzyczny content, powinny pojawić się w niej konkretne działania SEO. Jak widzisz po powyższych akapitach, statystykach i analizach, e-commerce we Francji to świetny kierunek rozwoju Twojej firmy.
Wysoka pozycja Twojego sklepu online w organicznych wynikach wyszukiwania, uzupełniona o reklamy PPC w Google i w social mediach, to dobry zestaw na początek. Chcesz wejść z przytupem do Francji ze swoimi produktami lub usługami online? Napisz do nas - mamy doświadczenie w pracy z witrynami obcojęzycznymi (o czym więcej przeczytasz tu: Pozycjonowanie zagraniczne)i ciągle rozwijamy swoją wiedzę na ten temat. Naprawdę możemy Ci w tym pomóc! :)
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze
Ciekawe zestawienie. Zaskoczyło mnie to, że Instagram nie znalazł się wyżej wśród najpopularniejszych social media.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.
Ciekawe zestawienie. Zaskoczyło mnie to, że Instagram nie znalazł się wyżej wśród najpopularniejszych social media.