.animate-view{opacity: 1 !important;}

Rodzaje content marketingu – jak tworzyć skuteczne kampanie

Rodzaje content marketingu – jak tworzyć skuteczne kampanie
14 sierpnia 2023
O content marketingu, który dostarcza użytkownikom wartościowej treści, jest głośno już od dłuższego czasu. Warto jednak wiedzieć, że marketing treści może przybierać różne formy, nie tylko popularnych wpisów blogowych. Uwzględnienie wielorakiej dystrybucji treści podniesie efektywność prowadzonych przez Ciebie działań. Przedstawiamy, jakie rodzaje content marketingu możesz wykorzystać w swojej strategii.

Spis
treści

Rodzaje content marketingu

Jak donosi Content Marketing Institute, z marketingu treści korzysta 70% zespołów marketingowych B2C i 73% B2B. Każdy marketingowiec ma z pewnością swój “ulubiony” typ contentu, który jego zdaniem działa najlepiej. Jednak w docieraniu do coraz szerszej grupy odbiorców liczy się przede wszystkim dywersyfikacja działań, również w zakresie treści. Wiąże się to m.in. z ciągłym mierzeniem efektywności contentu, bez czego trudno ocenić, co optymalizować, a z czego zrezygnować.

Według raportu State of Inboud Marketing Trends 2022 najczęstszą formą content marketingu w 2022 roku było wideo (szczególnie krótkie filmy na platformie TikTok oraz rolki na Instagramie). Na kolejnych pozycjach znalazł się blog, grafiki i infografiki oraz case studies.

wykres najpopularniejszych form content marketingu

Źródło: State of Inboud Marketing Trends 2022 HubSpot

To jednak nie wszystkie rodzaje content marketingu, które masz do wyboru. Marki prześcigają się w pomysłach na treści, a przykładów contentowych kampanii można by mnożyć. Sprawdź zatem nasze zestawienie, które pomoże Ci w wyborze odpowiedniego formatu treści .

Blogowanie

Jeżeli zastanawiasz się, czy pisanie bloga wciąż działa, to potwierdzamy, że tak. Zdaniem 80% blogerów, którzy wzięli udział w ankiecie Orbit Media, blog przynosi co najmniej “jakieś rezultaty” lub są one bardzo znaczące.

wykres kołowy pokazujący efektywność blogów według blogerów

Źródło: orbitmedia.com/blog/blogging-statistics

Jednak w związku z tym, że w Internecie mamy już miliony artykułów tworzenie unikalnych artykułów, które będą przekładały się na widoczność strony, staje się coraz trudniejsze.

Jakie zatem zalety niesie blogowanie?

  • budujesz wizerunek eksperta w branży,
  • rozwiązujesz problemy klientów,
  • zwiększasz świadomość marki,
  • w tani i efektywny sposób generujesz większy ruch organiczny,
  • poprawiasz parametry SEO swojej strony.

Tworząc artykuły na bloga, pamiętaj, aby pisać dla ludzi, a nie dla wyszukiwarek. I choć optymalizacja SEO jest ważna (uwzględnianie słów kluczowych, szczególnie tych z długiego ogona), to treść musi pozostać merytoryczna i wartościowa dla użytkownika. Sam proces pisania ułatwi Ci wykorzystanie kilku narzędzi przydatnych w pracy copywritera.

Poza tym zadbaj o unikalność swojego bloga. Dostarczaj treści wykraczające poza to, co odbiorca może znaleźć w dziesiątkach innych artykułów. Szukaj niszowych tematów i pisz do wyczerpania problemu oraz w zgodzie z wytycznymi E-E-A-T, które dla Google’a oznaczają doświadczenie, ekspertyzę, autorytatywność i wiarygodność.

Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera

Warto również dodać, że treści blogowe możesz wzbogacać o inne formy content marketingu, dzięki czemu Twoje artykuły zyskają będą ciekawsze i bardziej atrakcyjne. Nie wahaj się sięgać po infografiki czy filmowe tutoriale, które będą doskonałym uzupełnieniem opisywanych zagadnień.

Przykładem skutecznego wykorzystywania bloga są słynne Inspiracje i porady na castorama.pl, gdzie poruszanych jest wiele zagadnień związanych z remontem czy pielęgnacją ogrodu.

przykłąd content marketingu - blog castoramy

Źródło: castorama.pl/inspiracje-i-porady.html/ własny zrzut ekranu

Aktywnie bloguje również serwis pracuj.pl, który na specjalnej subdomenie dzieli się informacjami na temat szeroko pojętego rynku pracy.

przykłąd content marketingu - blog pracuj.pl

Źródło: porady.pracuj.pl/ własny zrzut ekranu

Content marketing w mediach społecznościowych

Content marketing w social mediach rządzi się innymi prawami – treści mają korespondować z wartościami marki, angażować odbiorców i stawać się viralami. Według badania HubSpot posty tego typu najczęściej kreują pozytywny wizerunek marki, zachęcają do interakcji oraz bawią. Poza tym promują nowości, prezentują firmę od kuchni oraz przemycają treści edukacyjne.

rodzaje content marketingu w social mediach

Źródło: State of Inboud Marketing Trends 2022 HubSpot

Specjaliści od marketingu do celów biznesowych wykorzystują różne platformy społecznościowe. Według statista.com do najpopularniejszych należy Facebook, Instagram, Linkedin, YouTube, Twitter oraz TikTok.

najpopularniejsze platformy social media wśród marketingowców

Źródło: wordstream.com/blog/ws/2022/01/11/most-popular-social-media-platforms

Wybór medium zależy od Twojej grupy docelowej. Z klientami B2B będziesz komunikował się za pomocą innej platformy niż z nastolatkami. Lepiej też wybrać tylko 2 kanały i tam dbać o regularny i unikalny content niż powielać to samo w 3, 4 czy nawet 5 miejscach. W pierwszej kolejności upewnij się więc, gdzie w social mediach znajdują się Twoi klienci.

Następnie w zależności od tego, z jakiej platformy społecznościowej skorzystasz, sposób tworzenia treści będzie się różnił. Na Instagramie pierwszoplanową rolę odgrywają zdjęcia i krótkie wideo, LinkedIn stawia na profesjonalne posty, a na YouTubie liczą się tutoriale.

Szukaj pomysłów na content, wchodząc w bezpośrednie relacje z użytkownikami – nagrywaj live’y i rolki, odpowiadaj na pytania bądź sam je zadawaj, organizuj konkursy, ankiety, bierz udział w targach i wydarzeniach branżowych, pokaż swoich pracowników. Nie zapomnij też o hasztagach.

Dzięki zastosowaniu przemyślanej strategii content marketingu w mediach społecznościowych wiele zyskasz. Wśród najważniejszych korzyści można wymienić:

  • zwiększanie świadomości marki – za pośrednictwem postów i ich udostępnień docierasz ze swoją ofertą do większej liczby osób,
  • wzrost ruchu na stronie – im większe zasięgi w social mediach, tym więcej wizyt na Twojej witryny,
  • promocja – aktywna obecność w social mediach sprawia, że o Twoich produktach i usługach robi się coraz głośniej.

Jak robić content w mediach społecznościowych, wie ING Polska, których posty są dopracowane pod każdym względem – tekstu, grafiki czy wideo.

przykład content marketingu - post na social media

Źródło: facebook.com/INGPolska/ własny zrzut ekranu

Ciekawy content na Instagramie i TikToku generuje Muzeum Narodowe w Warszawie, które co jakiś czas zaskakuje niebanalnym sposobem promowania sztuki. Przy okazji wystawy dotyczącej twórczości Witkacego muzeum dla swoich followersów przygotowało specjalny filtr do robienia selfie, który okazał się hitem.

przykład content marketingu - post na social media muzeum narodowe w warszawie

Źródło: nowymarketing.pl/a/39620,muzeum-narodowe-stworzylo-filtr-na-instagramie-ktory-witkacyzuje-selfie

Wideo marketing

Format wideo to prawdziwy król contentu, a tworzenie takich treści ma wiele zalet. Wystarczy wymienić:

  • większe zaangażowanie – czas poświęcany na oglądanie filmów z roku na rok się wydłuża. W 2019 roku było to 6h 48 minut, co stanowiło wzrost o 58% względem roku 2016! Co więcej, aż 91% konsumentów deklaruje, że chce oglądać więcej wideo contentu (The State of Video Marketing 2023, Wyzowl).
  • generowanie leadów i konwersji – jak pokazują badania, konwersja rośnie, jeśli obraz zostanie zastąpiony wideo (Top 16 Video Marketing Statistics for 2016). Wideo lepiej wizualizuje produkt lub usługę, dzięki czemu po obejrzeniu filmu użytkownicy zaczynają darzyć markę większym zaufaniem.Poza tym aż 90% marketerów deklaruje, że wideo pomaga generować leady (The State of Video Marketing 2023, Wyzowl).
  • poprawia SEO – jeśli publikujesz filmy na YouTubie, to możesz je optymalizować pod kątem SEO, co sprawi, że będą lepiej się pozycjonować w wynikach wyszukiwania.
  • udostępniania – formaty wideo są chętnie szerowane przez użytkowników. Dane com wskazują, że filmy w mediach społecznościowych zdobywają o 1200% więcej udostępnień niż content tekstowy i graficzny łącznie.

Jak widać, wideo marketing to wpływowe narzędzie, które dobrze wykorzystane przyniesie Ci wiele korzyści. Aby tak się stało, musisz jednak określić, jaki rodzaj contentu najlepiej pasuje do Twojej marki – czy chcesz edukować, a może bawić.

Możesz sięgać po format filmów live, prezentując nowy asortyment, relacje z wydarzenia czy przeprowadzając sekcję Q&A. Możesz także dzielić się wiedzą w filmach poradnikowo-instruktażowych, gdzie krok po kroku pokazujesz, jak złożyć szafę czy upiec sękacza. Dużą wartość ma także user generated content, czyli filmiki kręcone przez samych użytkowników, na przykład w ramach konkursu. Taka praktyka pomaga zwiększać zaangażowanie followersów.

Nie można również zapomnieć o krótkich formatach – rolkach na Facebooku i Instagramie, InstaStories czy filmikach na TikToku. Prezentują zwykle szybkie tipy lub po prostu mają charakter rozrywkowy.

przykład krótkiego formatu w content marketingu - rolki na FB

Źródło: facebook.com/własny zrzut ekranu

Oto kilka wskazówek, które ułatwią Ci tworzenie skutecznego wideo contentu:

  • zadbaj o długość – im krótszy film, tym lepiej. Tym bardziej, że według badań ClickZ co trzeci użytkownik traci zainteresowanie po pierwszych 12 sekundach. Vidyard.com wskazuje natomiast, że wideo na Instagramie powinno trwać ok. pół minuty, a na Facebooku do 90 sekund. Wyjątkiem jest YouTube, gdzie spotkać można content o różnej długości.
  • dodaj napisy – zdecydowana większość filmów na Facebooku oglądana jest bez dźwięku, a urządzenia mobilne mają już w ten sposób domyślnie skonfigurowane ustawienia. Napisy umożliwiają oglądanie wideo contentu w nawet najmniej dogodnych momentach, na przykład podczas jazdy komunikacją miejską. Dodatkowo zwiększają zaangażowanie i kliknięcia.
  • zoptymalizuj wideo pod wyszukiwarkę YouTube – wspomniane wyżej napisy pełnią jeszcze jedną ważną funkcję, wspierają proces pozycjonowania w wyszukiwarce YouTube. Jeśli zadbasz o taką nazwę pliku, która będzie zawierać słowa kluczowe, oraz stworzysz dla publikowanego wideo trafny tytuł i opis z użyciem fraz wyszukiwanych przez użytkowników, masz szansę wyświetlać się wyżej. Pomogą Ci w tym również tagi i hasztagi.
  • dodaj CTA – call to action powinno się znaleźć również w wideo, zakończ film wezwaniem do działania, zachęcającąc do subskrypcji lub zakupu.

Niektóre marki z powodzeniem wykorzystują wideo marketing na różnych platformach społecznościowych. Przykładem może być Ikea, która regularnie dostarcza tego typu content na YouTube’a.

przykłąd content marketingu - kanał na Youtube

Źródło: youtube.com/@IKEApolska/własny zrzut ekranu

Firma Tarczyński nagrywa natomiast na TikToku filmiki z udziałem znanego z kampanii reklamowych muszkietera. Już po kilku miesiącach marka zdobyła dzięki temu ok. 50 000 followersów.

przykład content marketingu - TikTok

Źródło: tiktok.com/@tarczynskipl/własny zrzut ekranu

PS. Jeśli interesuje Cię temat SEO i reklam w Google/na Facebooku – zasubskrybuj nasz kanał na YouTubie! Wśród materiałów znajdziesz m.in. rozmowy z TOPowymi managerami i marketerami z e-commerce, pogadanki ze Specjalistami SEO czy analizy dużych i popularnych stron internetowych!

Infografiki

Infografiki są atrakcyjnym sposobem na zaprezentowanie statystyk, procesów i zagadnień. Przyciągają wzrok i pomagają lepiej zapamiętać bądź zrozumieć informacje. Okazują się przydatne jako forma podsumowania kluczowych zagadnień zawartych w obszernym artykule blogowym lub raporcie.

W dodatku to stosunkowo szybki i niedrogi sposób tworzenia contentu, którego zaletą jest zdolność angażowania odbiorców. Takie treści są chętnie udostępniane w social mediach. Mogą być źródłem linków przychodzących dla Twojej strony, a jeśli zadbasz o optymalizację SEO, to Twoja infografika ma szansę wypozycjonować się w Google Grafika. Poza tym z jej pomocą umacniasz swój wizerunek jako eksperta.

Oto kilka wskazówek, które ułatwią Ci opracowanie dobrej infografiki:

  • wymyśl chwytliwy tytuł, który zaintryguje i zachęci do zapoznania się z zawartością infografiki,
  • zadbaj o czytelność i przejrzystość (odpowiedni rozmiar czcionek i formatowanie), nadmiar ikon i fontów może rozpraszać i utrudniać proces przyswajania informacji,
  • szatę graficzną dopasuj do grupy docelowej; aby zadbać o spójność wizualną, warto użyć kolorów brandowych,
  • dodaj stopkę z logo Twojej firmy, aby budować świadomość marki,
  • cytując źródła, używaj uproszczonych adresów URL, np. delante.pl, zamiast długich linków,
  • przed publikacją infografiki w Internecie skompresuj jej wagę oraz użyj słów kluczowych w nazwie pliku, opisie alt i znaczniku title.

Jeśli nie wiesz, jak tworzyć infografiki, zobacz działania ING, który świetnie wykorzystuje możliwości tego typu treści.

przykład content marketingu - infografika

Źródło: https://spolecznosc.ing.plwłasny zrzut ekranu

Dobrym przykłade infografik są również realizacje Głównego Urzędu Statystycznego, który przy okazji różnych okolicznościowych świąt prezentuje za ich pośrednictwem statystyki.

przykład content marketingu - infografika GUS

Źródło: stat.gov.pl/infografiki-widzety/infografiki/

Podcasty

Podcasty to stosunkowo młode narzędzie w marketingu internetowym, ale cieszące się juz sporą popularnością. Jak wynika z badania “Jakich podcastów słuchają Polacy?” przeprowadzonego przez LoveBrands Group, co czwarty Polak słuchał lub słucha regularnie podcastów.

Takiej formy contentu są łatwe w odbiorze, ponieważ umożliwiają ich “konsumpcję” w trakcie wykonywania innych czynności (sprzątania, jazdy samochodem itp.). Podcast może odgrywać istotną rolę w Twojej strategii biznesowej. Oto kilka korzyści:

  • docieranie do grupy docelowej – podcasty poruszają określoną tematykę, dzięki czemu pozwalają dotrzeć do wartościowego grona odbiorców, które jest autentycznie zainteresowane daną problematyką, a co za tym idzie Twoją ofertą.
  • angażowanie i budowanie społeczności – w przeciwieństwie do postów w social mediach czy artykułów na blogu, które często są tylko scrollowane przez użytkowników, podcasty wymagają skupienia. Oznacza to, że sięgają po nie osoby naprawdę zaangażowane, a nie przypadkowe. Pomaga to budować zaufaną i lojalną społeczność.
  • oszczędność – tworzenie podcastów nie wymaga takich nakładów finansowych jak kręcenie filmów. Potrzebujesz w zasadzie jednego lub dwóch mikrofonów, ewentualnie programu do redukcji szumu lub po prostu dobrze wygłuszonego pomieszczenia.
  • lepszy ROI – podcasty, choć są coraz chętniej słuchane, to wciąż popularnością daleko im do blogów czy filmów na YouTubie. Oznacza to, że w generowaniu takiego contentu masz mniejszą konkurencję, co przekłada się na lepszy zwrot z inwestycji.
  • SEO – podcast, który zostanie powiązany z Twoją witryną, może stać się sygnałem dla Google’a, że ma do czynienia z wartościową domeną. Używaj słów kluczowych w tytułach i opisach odcinków podcastu. Zadbaj również o transkrypcję. Poza tym coraz większe znaczenie ma wyszukiwanie głosowe, a dzięki featured snippets łatwo zoptymalizujesz podcast pod tym względem.

Co zrobić, żeby podcast okazał się sukcesem? Oto garść porad:

  • postaw na walor edukacyjny lub rozrywkowy – użytkownicy nie lubią czuć się “sprzedawani”, dlatego jeśli chcesz podcastem głównie reklamować swoje produkty, możesz być niemal pewny, że to się nie uda i stracisz wiarygodność w oczach klientów,
  • wybierz chwytliwy tytuł – zanim ktoś Cię wysłucha, przeczyta tytuł Twojego podcastu. Musi więc on intrygować i jednocześnie nawiązywać do Twojej działalności. Nie umieszczaj też na siłę słów kluczowych w nazwie, tytuł powinien brzmieć naturalnie.
  • szukaj niszy – powinieneś być prawdziwym ekspertem w branży, aby dzielić się wartościową treścią nie tylko przez 2-3 odcinki, dlatego najlepiej rozpisz sobie tematy, jakie jesteś w stanie poruszyć. Jeśli znajdziesz ich 20, to prawdopodobnie nie będziesz miał problemu, by znaleźć kolejne.
  • nie inwestuj od razu w drogi i profesjonalny sprzęt – na początku wystarczy smartfon, by przekonać się, czy tworzenie takiego contentu jak podcast w ogóle Ci odpowiada.

O tym, jak skutecznie można wykorzystywać w firmie content marketing, świadczy bank ING, który swoje wielotorowe działania wzbogaca również o podcasty.

przykład content marketingu - podcast

Źródło: https://open.spotify.com/show/5hrvA1V2nVjgmL9EHd0FIv/własny zrzut ekranu

Content w postaci podcastu dostarcza również Uniwersytet SWPS, nagrywając rozmowy z wybitnymi specjalistami od zdrowia psychicznego i nie tylko.

przykład content marketingu - podcast uniwersytet swps

PS. Jeśli chcesz posłuchać rozmów Specjalistów SEO i E-commerce Managerów, słuchaj nas na Spotify

Webinary

Marketingowcy coraz chętniej wykorzystują webinary do promocji swoich produktów i usług. Nie jest to jednak narzędzie zarezerwowane dla wszystkich biznesów. Świetnie sprawdzają się w branżach związanych z edukacją, marketingiem czy zdrowiem. Za ich pośrednictwem możesz dzielić się wiedzą, przedstawić rozwiązanie problemów lub pokazywać, jak używać w praktyce Twojego produktu lub usługi.

Dlaczego warto organizować webinary?

  • przyciągają grupę docelową – udział w webinarze zwykle związany jest z zapisem na wydarzenie, więc uczestnicy to osoby rzeczywiście zainteresowane danym zagadnieniem lub wykorzystaniem Twojego produktu w praktyce.
  • zwiększają konwersję – osoby biorące udział w webinarze mogą już być na dalszych etapach lejka zakupowego, więc jeśli podczas spotkania online zaprezentujesz im rozwiązanie problemu, to zapamiętają Twoją markę i mogą bezpośrednio po webinarze zamówić próbki bądź zapisać się na trial. A to już krótka droga do zostania klientem.
  • generują leady – dzięki zapisom mailowym na wydarzenie budujesz bazę leadów, którą możesz wykorzystać w przyszłości do informowania o rabatach, nowościach czy kolejnych webinarach.

Przygotowując webinar, zwróć natomiast uwagę na:

  • temat – zastanów się, jakie tematy mogą zainteresować Twoich odbiorców, jakie trudności napotykają; w odpowiedzi na to przygotuj webinar edukujący lub będący instruktażem,
  • format – w zależności od poruszanej tematyki format webinaru może się różnić, do najpopularniejszych należą prezentacje z jednym mówcą, dyskusje panelowe z udziałem ekspertów branżowych, Q&A (pytania i odpowiedzi) oraz wywiady,
  • prelegenta – prowadzenie webinaru powierz ekspertowi, który ma doświadczenie w występach na żywo, często wskazana jest obecność moderatora, który monitoruje sekcję Q&A,
  • prezentację – kluczowe informacje umieść w prezentacji, upewnij się, że jest ona czytelna (ma właściwe formatowanie i czcionkę),
  • sprzęt – o ile podcast, da się przygotować bez zbędnych kosztów, tak do profesjonalnego nagrania audiowizualnego będziesz potrzebował dobrej jakości kamerę, mikrofon, wnętrze.

Wiedzą o podatkach w formie webinaru dzieli się z klientami księgowości internetowej firma inFakt.

rodzaje content marketingu -webinar infakt

Źródło: youtube.com/@infakt/własny zrzut ekranu

Podsumowanie

Tworząc wyłącznie jeden rodzaj treści, ograniczasz liczbę klientów, do których docierasz. Dlatego tak ważne są wielokanałowe działania. Nie oznacza to jednak, że masz korzystać z wszystkich usług content marketingu – od blogowania po webinary. To, co działa u jednej marki, nie zawsze sprawdzi się u Ciebie. Poznaj więc najpierw potrzeby swojej grupy docelowej i określ cele biznesowe, a opracujesz skuteczniejszą strategię content marketingu.

Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

european search awards finalist