W tym artykule przedstawiamy Ci przykłady content marketingu, które mogą być źródłem nowych pomysłów i inspiracji na kolejny rok w branży. Jak prezentować się w sieci, aby przyciągnąć klientów i zatrzymać ich na długo? Podpowiadają Ikea, HubSpot, Spotify i nie tylko.
Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, że inspiracji, które poprawią nasz content marketing, warto szukać wśród udanych kampanii, także tych polskich, i to nie tylko u bardzo dużych marek, lecz także w bardziej niszowych branżach. Aby nie być gołosłownym, dziś przedstawimy Ci 11przykładów content marketingu, które są cennym źródłem nowych pomysłów.
Potrzebna pomoc z kreatywnością? Żaden problem! Nasz zespół z przyjemnością wesprze Cię w Twoich działaniach. Sprawdź, jakie usługi content marketingu oferujemy w Delante.
Content marketing - przykłady działań i kampanii
Canva Design School, Akademia HubSpot i Uniwersytet Shoper - wiedza na wyciągnięcie ręki
Wszyscy doskonale wiemy, że wiedza sprzedaje. Dużo mówi się o EAT oraz o tym, aby być prawdziwym specjalistą w swojej dziedzinie.
Kiedy branżowy blog to za mało, marki wpadają na coraz ciekawsze pomysły, jak ugryźć temat dzielenia się wiedzą - tutaj opowiemy Ci o dużych projektach trzech firm: Canvy, HubSpota i Shopera.
Canva ruszyła ze swoją darmową Szkołą Designu, aby szerzyć wiedzę na temat tego, jak samodzielnie projektować i publikować swoje prace. To założenie idzie w parze z nadrzędną ideą Canvy, czyli dostępnością - to proste narzędzie niewymagające wielu zdolności, nakładu finansowego ani nawet ściągnięcia aplikacji na swój komputer. Jest dostępna na desktop, tablet, smartfon.
Canva to marka, która chce być dla każdego i pełna wartościowych treści szkoła ma służyć “demokratyzowaniu nauki projektowania”. Świetny sposób na wykorzystanie treści nie tylko w celu sprzedaży, lecz także kreowania konsekwentnego wizerunku - cenimy tę kampanię za jej spójność z marką zarówno od strony wizualnej, jak i osobowościowej.
[caption id="attachment_58665" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://www.canva.com/designschool/[/caption]
HubSpot jest firmą działającą w branży informatycznej. W ramach HubSpot Academy udostępnia użytkownikom przeróżne kursy z wielu dziedzin - nie tylko programowania czy IT, lecz także marketingu internetowego czy SEO, a także inbound marketingu, który to termin zawdzięczamy właśnie HubSpotowi.
Akademia pozwala na zdobycie certyfikatów i udowadnia, że działania edukacyjne prowadzone przez HubSpot są prowadzone na naprawdę szeroką skalę. Kursy online, webinary, e-booki - to wszystko znajdziesz w Akademii.
HubSpot skutecznie wykorzystuje strategię content marketingową opartą na dzieleniu się wiedzą, kreując bezpłatny produkt (Akademia) utwierdzający markę na pozycji lidera w branży. I takieprzykłady content marketingulubimy!
Skutkuje to zwiększeniem zaufania do HubSpota wśród potencjalnych klientów i ich otoczenia - skoro firma wie tak wiele na temat marketingu internetowego, CRM-ów czy sprzedaży, z pewnością jej usługi i produkty są warte swojej ceny.
[caption id="attachment_58667" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://academy.hubspot.com/ [/caption]
Na koniec bliska SEOwcom i osobom działającym w marketingu internetowym marka, czyli Shoper, dostawca CMS-ów dla e-commerce. Shoper stworzył swój własny uniwersytet (rzecz jasna online), czyli bazę wiedzy pełną artykułów, warsztatów online, wideoprzewodników czy poradników e-commerce.
To także tutaj znajdziesz potężne kompendium wiedzy, jakim jest 10-rozdziałowy e-book Jak założyć sklep internetowy. Uniwersytet Shopera to świetny przykład content marketingu opartego na wiedzy i korzystającego ze strategii topic clusters.
[caption id="attachment_58669" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://www.shoper.pl/uniwersytet-ecommerce/[/caption]
Kuchnia Lidla
Chyba każdy kojarzy kuchnię Lidla - duży projekt, który jest mocno widoczny zarówno w sieci, jak i na ulicach (za sprawą banerów reklamowych) czy w telewizji.
Lidl mógł pozwolić sobie także na współpracę z szeroko lubianymi, znanymi ze świata kuchni osobistościami, takimi jak Karol Okrasa czy Kinga Paruzel.
Baza przepisów to mnóstwo contentu, który raczej tworzy społeczność niż sprzedaje konkretne produkty - nie znajdziesz tu nachalnie promowanych marek, konieczności kupienia jedynego słusznego majonezu, aby przepis się udał, czy tanich chwytów.
Kuchnia Lidla jest też projektem, który pełni kilka funkcji:
pozycjonuje stronę w sieci (nasycając witrynę lidl.pl wartościowymi treściami, przepisami z możliwością zostawiania ocen, zdjęciami, wideo, tekstem; wyświetla się na dużą liczbę zapytań);
pozycjonuje markę (szukając przepisu, trafiasz na markę -> utrwala się w Twojej świadomości, może to tam zrobisz zakupy na sobotni obiad?);
kreuje wizerunek marki (Lidl ma swój ryneczek, winnicę i kuchnię - brzmi bardzo namacalnie i realistycznie, jest blisko odbiorcy, a do tego pozycjonuje się na bardziej lokalną, dbającą o zdrowie i kieszeń klienta firmę).
Wszyscy wiemy, że inspiracje dotyczące wnętrz są swietnym materialem na content marketingowe treści - ale mało która strona jest nimi tak nasycona jak sklep internetowy Ikea.
Przepiękne, klimatyczne wnętrza na inspirujących, profesjonalnych zdjęciach skutecznie wzbudzają w klientach chęć posiadania podobnego mieszkania czy domu. Ujmująca spiżarnia, minimalistyczna sypialnia czy przytulny kącik dziecięcy sprytnie przemycają produkty, które możesz kupić w Ikei.
[caption id="attachment_58673" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://ikea.com/[/caption]
Co więcej, zamiast typowego CTA szwedzka firma oferuje swoim odbiorcom znaczniki umieszczone na fotografiach, dzięki którym od razu mogą się przenieść na stronę z prezentowanym na zdjęciu produktem. Zero konieczności scrollowania - jeden impuls i dzieje się magia, a produkty same wlatują do koszyka.
Oczywiście przesadzamy, ale nienachalna prezentacja towaru połączona z inspirującymi, magicznymi, estetycznymi zdjęciami działa doskonale na emocje użytkownika, a do tego jest UX friendly.
DuoLingo, Ryanair i Rossmann na Tiktoku
Czy social media muszą być nudne i wtórne? W żadnym wypadku! Chcesz zobaczyć, jak wygląda współcześne dobreprzykłady content marketingu?
Przykład tego, jak dotrzeć do młodszych pokoleń, można brać z kilku marek aktywnie obecnych w tiktokowych trendach, przede wszystkim - DuoLingo, Ryanairze i Rossmannie (tu jako przykład podamy polskie konto).
Wiele marek nie do końca potrafi trafić w grupę docelową, które obecnie przejęła TikTok. Młodsi milenialsi i gen Z to wyjątkowe pokolenia, którym nie wystarczą zwykłe treści.
Co wypada najlepiej? Wpisujące się w aktualne trendy (a to nie jest łatwe, bo trendy na TT przemijają w kilka dni!) treści z poczuciem humoru. Niekoniecznie wygórowanym. Często zupełnie niezrozumiałym dla innych.
[caption id="attachment_58675" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://www.tiktok.com/@ryanair[/caption]
A mimo tego, że treści składają się głównie z samolotu opowiadającego żarty i marek korespondujących między sobą w komentarzach, prawie dwa miliony osób obserwują to konto.
Nieważne, ile z nich dokona zakupu biletów w tych liniach lotniczych, marka zyskuje rozgłos i udowadnia, że ma do siebie dystans. Spójrz tylko:
[caption id="attachment_58677" align="aligncenter" width="382"] Źródło: https://www.tiktok.com/@ryanair/video/71380713342438310461[/caption]
Duolingo to z kolei prawie 5 milionów (!) obserwujących i 100 milionów polubień. A w opisie? “just an owl tryna vibe ” (czyli, w bardzo luźnym tłumaczeniu “zwykła sowa, która chce sobie vibe’ować ”, czyli być na luzie), bez wielkich liter, za to z emoji sowy.
[caption id="attachment_58679" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://www.tiktok.com/@duolingo[/caption]
Rossmann z kolei radzi sobie świetnie z przekładaniem trendów nawet na język polski (co bywa wyzwaniem).
Z ich TikToka dowiecie się, jakie kapibary możecie spotkać w Rossmannie, jak zostać jesieniarą oraz dlaczego Rossmann jest wyjątkowy do popularnego dźwięku It’s corn - gwarantujemy, że za pół roku nikt nie będzie rozumiał już, o co chodziło z tą kukurydzą, ale na ten moment trzyma się świetnie, i o to w TT chodzi.
Psiedszkole, czyli sprytny content marketingowy lejek
Jak działa branża szkoleniowa? Przyjrzyjmy się przykładowi z polskiego podwórka, marce, która oferuje kursy dla trenerów, behawiorystów, a także właścicieli psów.
Instagram Psiedszkola pęka w szwach od wartościowych treści - seria psi alfabet, merytoryczne posty, a do tego regularne analizy psich zachowań na stories są cennymi próbkami tego, co marka może zaoferować.
[caption id="attachment_58681" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://www.instagram.com/psiedszkole_wojtkowszkolenia/[/caption]
A Instagram to dopiero pierwszyprzykład content marketingufirmy. Mamy jeszcze grupę na Facebooku liczącą kilkanaście tysięcy aktywnych użytkowników, a po wejściu na stronę internetową zobaczysz zakładkę “Darmowe materiały”, w której znajdziesz bezpłatne wideo czy webinary. Całe mnóstwo wiedzy - całkowicie za darmo - przyciąga szerokie grono odbiorców.
[caption id="attachment_58683" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://www.wojtkowszkolenia.pl/sklep/[/caption]
Dalej mamy już darmowe i płatne webinary, będące większym wycinkiem wiedzy, którą oferuje Psiedszkole, oraz świetną okazją do budowania społeczności z pomocą panelu Q&A.
I tak przechodzimy do ostatniej warstwy, czyli sprzedaży najdroższych produktów w ofercie - kursów trenerskich i innych bardziej złożonych cyklów.
[caption id="attachment_58685" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://www.wojtkowszkolenia.pl/sklep/[/caption]
Całkiem sprytne, prawda? A do tego jak najbardziej fair dla odbiorców, którzy - jeśli zainteresuje ich darmowa próbka wiedzy - chętnie sięgną po więcej z własnego wyboru.
Spotify Wrapped
Kto nie czeka na grudzień z wyjątkową niecierpliwością? Święta to jedno, ale koniec roku wiąże się też ze szczególnym wydarzeniem dla osób, które w jakiś sposób utożsamiają się z muzyką, której słuchają.
Nie ma social mediów, które ominęłoby zalanie przez posty Spotify Wrapped. Facebook, Instagram, Twitter - wszystko wrze od screenów osób, które zobaczyły zestawienie swojego profilu muzycznego z danego roku.
Kto by nie chciał się dowiedzieć, że był w samej czołówce osób słuchających danego artysty (szczególnie jeśli to ich ulubiony twórca) albo porównać ze znajomymi, jakie gatunki muzyczne pojawiały się w głośnikach najczęściej?
Do tego wszystkie spersonalizowane ciekawostki od Spotify, dzięki którym dowiesz się, jakiej piosenki słuchałeś najdłużej bez przerwy, w jakich godzinach wybierałeś smutne utwory czy wreszcie ile minut łącznie spędziłeś odtwarzając ulubioną muzykę.
[caption id="attachment_58687" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://www.groovypost.com/howto/find-and-share-your-spotify-wrapped-2021/[/caption]
Wszystko ubrane w świetną grafikę (zawsze wyprzedzającą modowe trendy) i tak chwytliwe, że potencjał viralowy jest ogromny. Od 2017 każdy rok kończy się wielkim spotify’owym boom, po którym osoby, które nie mogły dołączyć, zostają z niedosytem, że omija je tak istotne społecznie wydarzenie.
Spotify dzięki zestawieniu Wrapped buduje społeczność, do której aż chce się dołączyć, a do tego w tymprzykładzie content marketinguSpotify sprytnie wykorzystuje dane użytkowników, aby poprawić ich doświadczenia związane z korzystaniem z aplikacji.
Capgemini #AmongOthers
Na koniec coś z podwórka EB (Employer Branding), czyli inkluzywna kampania Capgemini - #AmongOthers, w polskim - bardzo sprytnym - tłumaczeniu funkcjonująca jako #MiędzyInnymi. Bardzo ciekawa, bo multiplatformowa i obejmująca przeróżne formy contentu - od grafik w social mediach, przez wywiady w formie wideo, aż po ciekawe podcasty. Wszystko połączone wspólnym hasztagiem i nadrzędną misją, jaką jest pokazanie przyszłym pracownikom, jak różnorodni i wyjątkowi zarazem są pracownicy firmy.
[caption id="attachment_58689" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://www.capgemini.com/pl-pl/kariera/pracuj-z-nami/poznaj-nas/among-others/[/caption]
Kampania jest zdecydowanie warta uwagi ze względu na to, że promuje markę za pomocą wartości, ubierając je w skuteczny storytelling, a do tego sprawnie korzysta z narzędzi, jakie oferuje współczesny content marketing - nie tylko tekstów (choć copy na stronie #AmongOthers jest bardzo dobre), lecz także treści wideo, audio i graficznych.
Podsumujmy!
Po przykłady udanych kampanii marketingowych nie trzeba sięgać daleko – jak widzisz, znaleźć je można i zagranicą, i w Polsce. Co ważnego można z nich wynieść? Co łączy te wszystkieprzykłady content marketingu?
Przede wszystkim to, że twórcy wiedzieli, co robią. Przeanalizuj dokładnie, co podoba Ci się w konkretnych kampaniach, i zastanów się, jak możesz to odtworzyć w swoich własnych działaniach content marketingowych.
Na koniec zostawiamy Cię z krótką to-do list rzeczy, które musisz wziąć pod uwagę przed rozpoczęciem kampanii.
Co należy określić przed kampanią?
Cel - co chcesz osiągnąć? Czemu mają służyć te działania?
Grupa docelowa - do kogo chcesz trafić?
KPI - w jaki sposób sprawdzisz, czy kampania była sukcesem? Określ, czy efekty będziesz mierzyć we wzroście sprzedaży, polubieniach postów, liczbie odwiedzin stron czy częstotliwości wpisywania pewnych fraz w Google.
Harmonogram - kiedy, jak i gdzie będziesz publikować swoje treści? W jakich odstępach czasu? Co musisz zrobić, aby treści powstały?
Budżet - jakie są Twoje finanse na daną kampanię?
Kanały - z jakich platform będziesz korzystać? Jeśli social media - to które?
Forma contentu - webinary, infografiki, e-booki czy coś innego? Co ma zachwycić i przyciągnąć użytkowników?
Powodzenia!
Ten wpis jest aktualizacją treści z dnia 29 stycznia 2016 roku.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze
Bardzo ciekawe zestawienie. widać w którą stronę idą trendy: najważniejsze jest to, by pokazać użyteczność produktu lub usługi w prosty sposób, często z zaakcentowanym humorem.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.
Bardzo ciekawe zestawienie. widać w którą stronę idą trendy: najważniejsze jest to, by pokazać użyteczność produktu lub usługi w prosty sposób, często z zaakcentowanym humorem.
O! Jak miło być tak docenionym 🙂 Dziękujemy.