11 przykładów content marketingowych kreatywnych kampanii
W tym artykule przedstawiamy Ci przykłady content marketingu, które mogą być źródłem nowych pomysłów i inspiracji na kolejny rok w branży. Jak prezentować się w sieci, aby przyciągnąć klientów i zatrzymać ich na długo? Podpowiadają Ikea, HubSpot, Spotify i nie tylko.
Spis treści:
Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, że inspiracji, które poprawią nasz content marketing, warto szukać wśród udanych kampanii, także tych polskich, i to nie tylko u bardzo dużych marek, lecz także w bardziej niszowych branżach. Aby nie być gołosłownym, dziś przedstawimy Ci 11 przykładów content marketingu, które są cennym źródłem nowych pomysłów.
Potrzebna pomoc z kreatywnością? Żaden problem! Nasz zespół z przyjemnością wesprze Cię w Twoich działaniach. Sprawdź, jakie usługi content marketingu oferujemy w Delante.
Content marketing – przykłady działań i kampanii
Canva Design School, Akademia HubSpot i Uniwersytet Shoper – wiedza na wyciągnięcie ręki
Wszyscy doskonale wiemy, że wiedza sprzedaje. Dużo mówi się o EAT oraz o tym, aby być prawdziwym specjalistą w swojej dziedzinie.
Kiedy branżowy blog to za mało, marki wpadają na coraz ciekawsze pomysły, jak ugryźć temat dzielenia się wiedzą – tutaj opowiemy Ci o dużych projektach trzech firm: Canvy, HubSpota i Shopera.
Canva ruszyła ze swoją darmową Szkołą Designu, aby szerzyć wiedzę na temat tego, jak samodzielnie projektować i publikować swoje prace. To założenie idzie w parze z nadrzędną ideą Canvy, czyli dostępnością – to proste narzędzie niewymagające wielu zdolności, nakładu finansowego ani nawet ściągnięcia aplikacji na swój komputer. Jest dostępna na desktop, tablet, smartfon.
Canva to marka, która chce być dla każdego i pełna wartościowych treści szkoła ma służyć “demokratyzowaniu nauki projektowania”. Świetny sposób na wykorzystanie treści nie tylko w celu sprzedaży, lecz także kreowania konsekwentnego wizerunku – cenimy tę kampanię za jej spójność z marką zarówno od strony wizualnej, jak i osobowościowej.
HubSpot jest firmą działającą w branży informatycznej. W ramach HubSpot Academy udostępnia użytkownikom przeróżne kursy z wielu dziedzin – nie tylko programowania czy IT, lecz także marketingu internetowego czy SEO, a także inbound marketingu, który to termin zawdzięczamy właśnie HubSpotowi.
Akademia pozwala na zdobycie certyfikatów i udowadnia, że działania edukacyjne prowadzone przez HubSpot są prowadzone na naprawdę szeroką skalę. Kursy online, webinary, e-booki – to wszystko znajdziesz w Akademii.
HubSpot skutecznie wykorzystuje strategię content marketingową opartą na dzieleniu się wiedzą, kreując bezpłatny produkt (Akademia) utwierdzający markę na pozycji lidera w branży. I takie przykłady content marketingu lubimy!
Skutkuje to zwiększeniem zaufania do HubSpota wśród potencjalnych klientów i ich otoczenia – skoro firma wie tak wiele na temat marketingu internetowego, CRM-ów czy sprzedaży, z pewnością jej usługi i produkty są warte swojej ceny.
Na koniec bliska SEOwcom i osobom działającym w marketingu internetowym marka, czyli Shoper, dostawca CMS-ów dla e-commerce. Shoper stworzył swój własny uniwersytet (rzecz jasna online), czyli bazę wiedzy pełną artykułów, warsztatów online, wideoprzewodników czy poradników e-commerce.
To także tutaj znajdziesz potężne kompendium wiedzy, jakim jest 10-rozdziałowy e-book Jak założyć sklep internetowy. Uniwersytet Shopera to świetny przykład content marketingu opartego na wiedzy i korzystającego ze strategii topic clusters.
Kuchnia Lidla
Chyba każdy kojarzy kuchnię Lidla – duży projekt, który jest mocno widoczny zarówno w sieci, jak i na ulicach (za sprawą banerów reklamowych) czy w telewizji.
Lidl mógł pozwolić sobie także na współpracę z szeroko lubianymi, znanymi ze świata kuchni osobistościami, takimi jak Karol Okrasa czy Kinga Paruzel.
Baza przepisów to mnóstwo contentu, który raczej tworzy społeczność niż sprzedaje konkretne produkty – nie znajdziesz tu nachalnie promowanych marek, konieczności kupienia jedynego słusznego majonezu, aby przepis się udał, czy tanich chwytów.
Kuchnia Lidla jest też projektem, który pełni kilka funkcji:
- pozycjonuje stronę w sieci (nasycając witrynę lidl.pl wartościowymi treściami, przepisami z możliwością zostawiania ocen, zdjęciami, wideo, tekstem; wyświetla się na dużą liczbę zapytań);
- pozycjonuje markę (szukając przepisu, trafiasz na markę -> utrwala się w Twojej świadomości, może to tam zrobisz zakupy na sobotni obiad?);
- kreuje wizerunek marki (Lidl ma swój ryneczek, winnicę i kuchnię – brzmi bardzo namacalnie i realistycznie, jest blisko odbiorcy, a do tego pozycjonuje się na bardziej lokalną, dbającą o zdrowie i kieszeń klienta firmę).
Inspiracje wnętrzarskie Ikea
Wszyscy wiemy, że inspiracje dotyczące wnętrz są swietnym materialem na content marketingowe treści – ale mało która strona jest nimi tak nasycona jak sklep internetowy Ikea.
Przepiękne, klimatyczne wnętrza na inspirujących, profesjonalnych zdjęciach skutecznie wzbudzają w klientach chęć posiadania podobnego mieszkania czy domu. Ujmująca spiżarnia, minimalistyczna sypialnia czy przytulny kącik dziecięcy sprytnie przemycają produkty, które możesz kupić w Ikei.
Co więcej, zamiast typowego CTA szwedzka firma oferuje swoim odbiorcom znaczniki umieszczone na fotografiach, dzięki którym od razu mogą się przenieść na stronę z prezentowanym na zdjęciu produktem. Zero konieczności scrollowania – jeden impuls i dzieje się magia, a produkty same wlatują do koszyka.
Oczywiście przesadzamy, ale nienachalna prezentacja towaru połączona z inspirującymi, magicznymi, estetycznymi zdjęciami działa doskonale na emocje użytkownika, a do tego jest UX friendly.
DuoLingo, Ryanair i Rossmann na Tiktoku
Czy social media muszą być nudne i wtórne? W żadnym wypadku! Chcesz zobaczyć, jak wygląda współcześne dobre przykłady content marketingu?
Przykład tego, jak dotrzeć do młodszych pokoleń, można brać z kilku marek aktywnie obecnych w tiktokowych trendach, przede wszystkim – DuoLingo, Ryanairze i Rossmannie (tu jako przykład podamy polskie konto).
Wiele marek nie do końca potrafi trafić w grupę docelową, które obecnie przejęła TikTok. Młodsi milenialsi i gen Z to wyjątkowe pokolenia, którym nie wystarczą zwykłe treści.
Co wypada najlepiej? Wpisujące się w aktualne trendy (a to nie jest łatwe, bo trendy na TT przemijają w kilka dni!) treści z poczuciem humoru. Niekoniecznie wygórowanym. Często zupełnie niezrozumiałym dla innych.
A mimo tego, że treści składają się głównie z samolotu opowiadającego żarty i marek korespondujących między sobą w komentarzach, prawie dwa miliony osób obserwują to konto.
Nieważne, ile z nich dokona zakupu biletów w tych liniach lotniczych, marka zyskuje rozgłos i udowadnia, że ma do siebie dystans. Spójrz tylko:
Duolingo to z kolei prawie 5 milionów (!) obserwujących i 100 milionów polubień. A w opisie? “just an owl tryna vibe 🦉” (czyli, w bardzo luźnym tłumaczeniu “zwykła sowa, która chce sobie vibe’ować ”, czyli być na luzie), bez wielkich liter, za to z emoji sowy.
Rossmann z kolei radzi sobie świetnie z przekładaniem trendów nawet na język polski (co bywa wyzwaniem).
Z ich TikToka dowiecie się, jakie kapibary możecie spotkać w Rossmannie, jak zostać jesieniarą oraz dlaczego Rossmann jest wyjątkowy do popularnego dźwięku It’s corn – gwarantujemy, że za pół roku nikt nie będzie rozumiał już, o co chodziło z tą kukurydzą, ale na ten moment trzyma się świetnie, i o to w TT chodzi.
@rossmannpl TO ROSSMANN!!! 🌽😍 #itscorn #rossmannpolska #rossmannpl ♬ It’s Corn – Tariq & The Gregory Brothers & Recess Therapy
Psiedszkole, czyli sprytny content marketingowy lejek
Jak działa branża szkoleniowa? Przyjrzyjmy się przykładowi z polskiego podwórka, marce, która oferuje kursy dla trenerów, behawiorystów, a także właścicieli psów.
Instagram Psiedszkola pęka w szwach od wartościowych treści – seria psi alfabet, merytoryczne posty, a do tego regularne analizy psich zachowań na stories są cennymi próbkami tego, co marka może zaoferować.
A Instagram to dopiero pierwszy przykład content marketingu firmy. Mamy jeszcze grupę na Facebooku liczącą kilkanaście tysięcy aktywnych użytkowników, a po wejściu na stronę internetową zobaczysz zakładkę “Darmowe materiały”, w której znajdziesz bezpłatne wideo czy webinary. Całe mnóstwo wiedzy – całkowicie za darmo – przyciąga szerokie grono odbiorców.
Dalej mamy już darmowe i płatne webinary, będące większym wycinkiem wiedzy, którą oferuje Psiedszkole, oraz świetną okazją do budowania społeczności z pomocą panelu Q&A.
I tak przechodzimy do ostatniej warstwy, czyli sprzedaży najdroższych produktów w ofercie – kursów trenerskich i innych bardziej złożonych cyklów.
Całkiem sprytne, prawda? A do tego jak najbardziej fair dla odbiorców, którzy – jeśli zainteresuje ich darmowa próbka wiedzy – chętnie sięgną po więcej z własnego wyboru.
Spotify Wrapped
Kto nie czeka na grudzień z wyjątkową niecierpliwością? Święta to jedno, ale koniec roku wiąże się też ze szczególnym wydarzeniem dla osób, które w jakiś sposób utożsamiają się z muzyką, której słuchają.
Nie ma social mediów, które ominęłoby zalanie przez posty Spotify Wrapped. Facebook, Instagram, Twitter – wszystko wrze od screenów osób, które zobaczyły zestawienie swojego profilu muzycznego z danego roku.
Kto by nie chciał się dowiedzieć, że był w samej czołówce osób słuchających danego artysty (szczególnie jeśli to ich ulubiony twórca) albo porównać ze znajomymi, jakie gatunki muzyczne pojawiały się w głośnikach najczęściej?
Do tego wszystkie spersonalizowane ciekawostki od Spotify, dzięki którym dowiesz się, jakiej piosenki słuchałeś najdłużej bez przerwy, w jakich godzinach wybierałeś smutne utwory czy wreszcie ile minut łącznie spędziłeś odtwarzając ulubioną muzykę.
Wszystko ubrane w świetną grafikę (zawsze wyprzedzającą modowe trendy) i tak chwytliwe, że potencjał viralowy jest ogromny. Od 2017 każdy rok kończy się wielkim spotify’owym boom, po którym osoby, które nie mogły dołączyć, zostają z niedosytem, że omija je tak istotne społecznie wydarzenie.
Spotify dzięki zestawieniu Wrapped buduje społeczność, do której aż chce się dołączyć, a do tego w tym przykładzie content marketingu Spotify sprytnie wykorzystuje dane użytkowników, aby poprawić ich doświadczenia związane z korzystaniem z aplikacji.
Capgemini #AmongOthers
Na koniec coś z podwórka EB (Employer Branding), czyli inkluzywna kampania Capgemini – #AmongOthers, w polskim – bardzo sprytnym – tłumaczeniu funkcjonująca jako #MiędzyInnymi. Bardzo ciekawa, bo multiplatformowa i obejmująca przeróżne formy contentu – od grafik w social mediach, przez wywiady w formie wideo, aż po ciekawe podcasty. Wszystko połączone wspólnym hasztagiem i nadrzędną misją, jaką jest pokazanie przyszłym pracownikom, jak różnorodni i wyjątkowi zarazem są pracownicy firmy.
Kampania jest zdecydowanie warta uwagi ze względu na to, że promuje markę za pomocą wartości, ubierając je w skuteczny storytelling, a do tego sprawnie korzysta z narzędzi, jakie oferuje współczesny content marketing – nie tylko tekstów (choć copy na stronie #AmongOthers jest bardzo dobre), lecz także treści wideo, audio i graficznych.
Podsumujmy!
Po przykłady udanych kampanii marketingowych nie trzeba sięgać daleko – jak widzisz, znaleźć je można i zagranicą, i w Polsce. Co ważnego można z nich wynieść? Co łączy te wszystkie przykłady content marketingu?
Przede wszystkim to, że twórcy wiedzieli, co robią. Przeanalizuj dokładnie, co podoba Ci się w konkretnych kampaniach, i zastanów się, jak możesz to odtworzyć w swoich własnych działaniach content marketingowych.
Na koniec zostawiamy Cię z krótką to-do list rzeczy, które musisz wziąć pod uwagę przed rozpoczęciem kampanii.
Co należy określić przed kampanią?
- Cel – co chcesz osiągnąć? Czemu mają służyć te działania?
- Grupa docelowa – do kogo chcesz trafić?
- KPI – w jaki sposób sprawdzisz, czy kampania była sukcesem? Określ, czy efekty będziesz mierzyć we wzroście sprzedaży, polubieniach postów, liczbie odwiedzin stron czy częstotliwości wpisywania pewnych fraz w Google.
- Harmonogram – kiedy, jak i gdzie będziesz publikować swoje treści? W jakich odstępach czasu? Co musisz zrobić, aby treści powstały?
- Budżet – jakie są Twoje finanse na daną kampanię?
- Kanały – z jakich platform będziesz korzystać? Jeśli social media – to które?
- Forma contentu – webinary, infografiki, e-booki czy coś innego? Co ma zachwycić i przyciągnąć użytkowników?
Powodzenia!
Ten wpis jest aktualizacją treści z dnia 29 stycznia 2016 roku.
Bardzo ciekawe zestawienie. widać w którą stronę idą trendy: najważniejsze jest to, by pokazać użyteczność produktu lub usługi w prosty sposób, często z zaakcentowanym humorem.
O! Jak miło być tak docenionym 🙂 Dziękujemy.