.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak mierzyć efektywność contentu?

7min.

Komentarze:0

Jak mierzyć efektywność contentu?d-tags
17 lipca 2020
Jak zwiększyć widoczność Twojej marki w internecie? Jak wzmocnić pozycjonowanie strony WWW Twojej firmy? Rozwiązaniem może, a nawet powinien stać się… content marketing. Nie bez przyczyny od ponad 100 lat z contentu przy promocji swojej marki korzystają Michelin czy Deere & Company, a od kilku dekad Procter & Gamble, Lego, Microsoft, Nike czy Red Bull.

7min.

Komentarze:0

Według SEMrush 77% firm posiada sprecyzowaną strategię content marketingową, a 70% marketerów chętnie korzysta z content marketingu. Sprawdźmy zatem, czym jest content marketing i jak mierzyć efektywność naszych działań w firmowym marketingu treści.

Co to jest content marketing?

Joe Pulizzi, amerykański przedsiębiorca, podcaster i twórca Content Marketing Institute, mówi o tym w ten sposób:
“Content marketing, który angażuje odbiorcę jest sposobem na to, aby czytelnik sam stwierdził fakt, że nasza usługa czy produkt jest tym, czego potrzebuje”.
Nie sposób się z nim nie zgodzić. Okazuje się, że 47% z nas, kiedy jesteśmy w roli Klientów, przegląda minimum 3-5 materiałów tworzonych przez firmę przed podjęciem kontaktu z nią.

Co składa się na content marketing?

Content marketing w Polsce jest określany mianem marketingu treści. To strategia marketingowa, łącząca w sobie trzy elementy:
  1. tworzenie i publikowanie wartościowych, intrygujących treści z zachowaniem równowagi między atrakcyjną formą a cenną zawartością dla Twoich potencjalnych Klientów,
  2. przyciągnięcie ich uwagi poprzez dystrybucję i promocję treści w odpowiednio dobranych kanałach dystrybucji,
  3. budowanie wokół treści zaangażowanej grupy lojalnych odbiorców.

Po co mi content marketing?

Finalnym efektem ma być wygenerowanie jak największego “dobrego” ruchu na stronie wśród osób na odpowiednim etapie lejka sprzedażowego, który przełoży się na większą ilość leadów, a następnie zmonetyzuje się w postaci konkretnych zamówień od Klientów.

Cele content marketingu

Jak mierzyć efekty content marketingu?

Wyznacz KPI z wykorzystaniem metody S.M.A.R.T.

Wbrew pozorom działania contentowe można bardzo dokładnie mierzyć i analizować ich efekty. Tylko dobrze wyznaczone KPI (Key Performance Indicators), czyli wskaźniki efektywności lub wskaźniki pomiaru sukcesu, pozwolą Ci na bieżąco obserwować, czy, jako marketer lub przedsiębiorca, dbający o marketing swojej firmy, “robisz dobrą robotę”. Ile odsłon lub unikalnych użytkowników ma osiągnąć Twoja strona WWW w ciągu pierwszego kwartału? Ile contentu chcesz opublikować w ciągu roku? Na bazie wcześniej postawionych sobie celów dzięki metodzie S.M.A.R.T. ustal, jak zmierzysz ich realizację i na bieżąco obserwuj, czy przybliżasz się do pozytywnego finału Twoich planów. Z pomocą przychodzi tutaj Google Analytics oraz dane z Twoich social mediów. Na jakie statystyki warto zwrócić uwagę?

Unikalni użytkownicy, średni czas trwania sesji i strony / sesja

Te dane znajdziesz w Google Analytics w zakładce Odbiorcy => Przegląd. Im dłuższa sesja i im więcej stron podczas jednej sesji odwiedza dany użytkownik, tym można domniemywać, że content na Twojej stronie WWW był dla niego cenniejszy i zatrzymujący jego uwagę. Do tego im więcej takich UU (unikalnych userów), tym lepiej dla Twojego sklepu lub serwisu WWW. Efektywność contentu - Google Analytics Duża ilość odwiedzanych podstron podczas jednej sesji może być także potwierdzeniem dobrego linkowania wewnętrznego, zamieszczanego w treści artykułów czy poradników w odpowiednim kontekście do prezentowanych treści.

Jak poprawić te statystyki?

  • Twórz dłuższe, ciekawsze treści, w których wykorzystasz więcej różnorodnych form contentu (np. infografiki, video wplecione w treści)
  • Zadbaj o lepsze linkowanie wewnętrzne

Współczynnik odrzuceń i procent wyjść

Ogromnie ważne dla SEO i content marketingu wskaźniki. Pierwszy z nich, współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate), to procent osób, które po wejściu na daną zakładkę od razu z niej wyszły. Drugi z nich, procent wyjść, to wskaźnik, przedstawiający osoby, które na tej konkretnej zakładce zakończyły swoją sesję i wyszły z Twojej strony WWW. Efektywność contentu - bounce rate Oczywiście, Twoim celem będzie minimalizowanie obu tych wskaźników. W tym wypadku, im mniej, tym lepiej.

Aktywni użytkownicy w tej chwili

Domyślnie na Stronie głównej w Google Analytics widzisz, gdzie obecnie na Twojej stronie WWW przebywają użytkownicy i ilu ich jest oraz skąd do Ciebie dotarli. Tutaj możesz sprawdzić, czy np. nowo opublikowany artykuł lub produkt, promowany w social media, jest clickbaitem i od razu generuje zainteresowanie i ruch na stronie.

Jak poprawić ten wynik?

  • Publikuj bezpośredni link do najważniejszej dla Ciebie w danym momencie podstrony w grupach w mediach społecznościowych lub promuj go w newsletterze
Aktywni użytkownicy - efektywność contentu

Odbiorcy nowi a powracający

Ten raport znajdziesz w zakładce Odbiorcy => Zachowanie => Nowi a powracający. Odbiorcy - jak mierzyć efektywność contentu? Dobry content dopasowany do Twoich person marketingowych i odbiorców Twoich treści to więcej powracających użytkowników, którzy poszukują kolejnych lub bardziej szczegółowych informacji na dany temat.

Jak poprawić te statystyki?

  • Buduj zaangażowaną społeczność, “twardy elektorat”, który przeczyta wszystko, co stworzysz np. wokół newslettera czy grupy na Facebooku
  • Rzetelnie analizuj personę marketingową i SEO, jej potrzeby i zainteresowania i twórz content, który idealnie trafia w ich gusta

Pozyskiwanie - przegląd i sieci społecznościowe

Dzięki raportowi Pozyskiwanie => Przegląd w Google Analytics widzisz, skąd pochodzi ruch na Twojej stronie WWW oraz który z nich najlepiej konwertuje i realizuje Twoje cele biznesowe. Efektywność contentu - google analytics W Pozyskiwanie => Sieci społecznościowe => Przegląd możesz zobaczyć, z jakich źródeł w social mediach docierają do Ciebie Twoi potencjalny Klienci. Google Analytics - efektywność contentu

Zakładki z największą ilością wyświetleń

W raporcie Zachowanie => Zawartość witryny => Wszystkie strony sprawdzisz, które z Twoich blog postów generują największe zainteresowanie, gdzie użytkownicy spędzają najwięcej czasu i które z treści warto rozbudowywać i udoskonalać, a które stworzyć od zera lub nawet usunąć, bo z jakiegoś powodu nie generują dużego ruchu lub bardzo wysoki współczynnik odrzuceń. zachowanie w google analytics - efektywność contentu

Liczba followersów w social mediach

Kluczem do Twoich działań content marketingowych ma być oczywiście Twoja strona WWW i to na nią powinieneś odesłać potencjalnych czytelników z social mediów, newslettera, czy materiałów offline. Warto jednak w mediach społecznościowych konsekwentnie budować zaangażowaną społeczność, zgromadzoną wokół wartości, jaką dają Twoje treści. Silna grupa na Facebooku czy LinkedIn’ie, czy popularny profil na Twitterze to kolejne przestrzenie, w których mogą być share’owane i promowane materiały z Twojej strategii content marketingowej. Jak zwiększyć liczbę osób obserwujących Twoje social media?
  • Zamieszczaj odnośniki do Twoich profili i grup social media w publikowanych artykułach i newsletterach (w formie bezpośrednich linków) oraz materiałach offline (np. QR code na ulotkach czy katalogach)
  • Bierz udział w dyskusjach w sieci z poziomu Twoich profili w social media (np. pisz komentarze w grupach tematycznych na Facebooku jako Twój fanpage) z wykorzystaniem w odpowiednim kontekście contentu z Twojej strony WWW

Komentarze na stronie WWW i w social mediach

Im więcej komentarzy generuje Twój content, tym lepiej. Niezależnie od tego, czy są pozytywne, czy negatywne (choć oczywiście dla dobrego wizerunku Twojego brandu bardziej przydadzą Ci się te pierwsze). Ważne, że opinie, uwagi i sugestie od Twoich czytelników pobudzają dyskusję i wnoszą do Twoich treści wartość dodaną. Oprócz badania efektywności swoich działań content marketingowych dzięki komentarzom dowiesz się, jak rezonują Twoje treści i jak je ulepszać.

Jak zwiększyć liczbę komentarzy?

  • Kończ każdy post lub wpis na blogu firmowym konkretnym CTA (Call To Action), zdaniem, wzywającym do działania, namawiającym czytelnika do konkretnej czynności, np. do podzielenia się w komentarzu swoją historią, związaną z danym tematem, czy do odpowiedzenia na zawarte w CTA pytanie do użytkowników.
  • Upewnij się, że dodawanie komentarzy na Twoim blogu jest łatwe. Jeśli to możliwe zrezygnuj z potrzeby logowania w celu dodania komentarza.

Narzędzia wspierające Google Analytics w mierzeniu efektywności contentu

UTM

Każde działanie w sieci, każdy post i wpis w social media, otaguj specjalnymi UTM’ami. Co to jest UTM? UTM, czyli Urchin Tracking Module, to specjalne parametry, które możesz „dokleić” do standardowego adresu URL, przez co zyskujesz możliwość precyzyjnego śledzenia ruchu z poszczególnych źródeł w naszej stronie internetowej. Dzięki temu będziesz dokładnie wiedzieć, ile osób przyszło na Twoją stronę z danego posta, czy konkretnego działania w sieci i jak to przełożyło się na konwersję.

Jak stworzyć tag UTM?

Aby stworzyć własny kod UTM, możesz skorzystać z Campaign URL Builder, czyli oficjalnego kreatora Google i doklejać go do swojego linkowania. Tagi UTM, czyli nasi internetowi pomocnicy w badaniu efektywności różnych kanałów dotarcia na naszą stronę, składają się z następujących elementów:
  • Źródło (Source) – źródło ruchu, np. facebook, wp.pl, onet.pl, instagram, google, quora.
  • Medium (Źródło) – identyfikujemy za jego pomocą rodzaj ruchu np. ruch płatny, ruch bezpłatny, ruch z newsletterów. Najpopularniejsze tagi medium to cpc, cpm, e-mail, display, blog.
  • Campaign (Kampania) – konkretna kampania, np. letnia-wyprzedaz, black-friday.
  • Content (Treść) – wskazujemy, jaka treść wywołała konkretnie działanie, np. nazwa przycisku CTA: “kup teraz”.
Przykład linka z tagami UTM: https://delante.pl/blogpost-x?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=brand&utm_content=kup_teraz

Po co mi UTM?

Tak otagowane linki pozwolą w Google Analytics zobaczyć, które źródła i jakie treści generują największy ruch i najwięcej konwersji na naszej stronie WWW lub w naszym sklepie online.

Monitoring internetu

Im więcej wzmianek o Twojej firmie i cytatów lub linków dofollow do Twoich treści w sieci, tym lepiej. W ramach rozwoju Twojej strategii content marketingowej do monitoringu internetu wykorzystuj takie narzędzia, jak Brand24 lub SentiOne. Dzięki nim dowiesz się, gdzie i jak pisze się o Twojej marce i branży. Są to jednak narzędzia płatne i zaawansowane, więc na początek działań związanych z marketingiem treści nie będą Ci niezbędne.

Monitoring działań SEO

W takich narzędziach, jak SEMrush, Semstorm czy Senuto możesz obserwować, jak strategia content marketingowa wpływa na pozycjonowanie strony Twojej firmy.

Obserwacja konkurencji

Sprawdzaj na bieżąco, co robi konkurencja w content marketingu i SEO. Obserwuj ich firmowe blogi i social media. Do tego, jeśli chcesz skuteczniej szpiegować swoich konkurentów, użyj takich narzędzi jak SpyFu, czy Ahrefs.

Czy warto mierzyć efektywność contentu?

Zdecydowanie tak. Jak widać, na rynku dostępna jest bardzo duża ilość narzędzi do prowadzenia i mierzenia efektów content marketingu. Do tego sam Google Analytics bezpłatnie dostarcza nam wielu statystyk, z których aż żal nie skorzystać. Obserwuj efekty swoich działań, analizuj ich efektywność i wdrażaj poprawki, a ilość Twoich unikalnych użytkowników i konwersji będzie systematycznie rosła. Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, np. o wycenę pozycjonowania stron, napisz do nas poprzez ten formularz kontaktowy - na pewno otrzymasz odpowiedź.
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022