Co to jest content marketing?
Joe Pulizzi, amerykański przedsiębiorca, podcaster i twórca Content Marketing Institute, mówi o tym w ten sposób:“Content marketing, który angażuje odbiorcę jest sposobem na to, aby czytelnik sam stwierdził fakt, że nasza usługa czy produkt jest tym, czego potrzebuje”.Nie sposób się z nim nie zgodzić. Okazuje się, że 47% z nas, kiedy jesteśmy w roli Klientów, przegląda minimum 3-5 materiałów tworzonych przez firmę przed podjęciem kontaktu z nią.
Co składa się na content marketing?
Content marketing w Polsce jest określany mianem marketingu treści. To strategia marketingowa, łącząca w sobie trzy elementy:- tworzenie i publikowanie wartościowych, intrygujących treści z zachowaniem równowagi między atrakcyjną formą a cenną zawartością dla Twoich potencjalnych Klientów,
- przyciągnięcie ich uwagi poprzez dystrybucję i promocję treści w odpowiednio dobranych kanałach dystrybucji,
- budowanie wokół treści zaangażowanej grupy lojalnych odbiorców.
Po co mi content marketing?
Finalnym efektem ma być wygenerowanie jak największego “dobrego” ruchu na stronie wśród osób na odpowiednim etapie lejka sprzedażowego, który przełoży się na większą ilość leadów, a następnie zmonetyzuje się w postaci konkretnych zamówień od Klientów.Cele content marketingu
- Pozytywny wpływ na SEO i pozycjonowanie szerokie
- Pozyskanie czasu i uwagi, a finalnie monetyzacja Twoich czytelników
Jak mierzyć efekty content marketingu?
Wyznacz KPI z wykorzystaniem metody S.M.A.R.T.
Wbrew pozorom działania contentowe można bardzo dokładnie mierzyć i analizować ich efekty. Tylko dobrze wyznaczone KPI (Key Performance Indicators), czyli wskaźniki efektywności lub wskaźniki pomiaru sukcesu, pozwolą Ci na bieżąco obserwować, czy, jako marketer lub przedsiębiorca, dbający o marketing swojej firmy, “robisz dobrą robotę”. Ile odsłon lub unikalnych użytkowników ma osiągnąć Twoja strona WWW w ciągu pierwszego kwartału? Ile contentu chcesz opublikować w ciągu roku? Na bazie wcześniej postawionych sobie celów dzięki metodzie S.M.A.R.T. ustal, jak zmierzysz ich realizację i na bieżąco obserwuj, czy przybliżasz się do pozytywnego finału Twoich planów. Z pomocą przychodzi tutaj Google Analytics oraz dane z Twoich social mediów. Na jakie statystyki warto zwrócić uwagę?Unikalni użytkownicy, średni czas trwania sesji i strony / sesja
Te dane znajdziesz w Google Analytics w zakładce Odbiorcy => Przegląd. Im dłuższa sesja i im więcej stron podczas jednej sesji odwiedza dany użytkownik, tym można domniemywać, że content na Twojej stronie WWW był dla niego cenniejszy i zatrzymujący jego uwagę. Do tego im więcej takich UU (unikalnych userów), tym lepiej dla Twojego sklepu lub serwisu WWW. Duża ilość odwiedzanych podstron podczas jednej sesji może być także potwierdzeniem dobrego linkowania wewnętrznego, zamieszczanego w treści artykułów czy poradników w odpowiednim kontekście do prezentowanych treści.Jak poprawić te statystyki?
- Twórz dłuższe, ciekawsze treści, w których wykorzystasz więcej różnorodnych form contentu (np. infografiki, video wplecione w treści)
- Zadbaj o lepsze linkowanie wewnętrzne
Współczynnik odrzuceń i procent wyjść
Ogromnie ważne dla SEO i content marketingu wskaźniki. Pierwszy z nich, współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate), to procent osób, które po wejściu na daną zakładkę od razu z niej wyszły. Drugi z nich, procent wyjść, to wskaźnik, przedstawiający osoby, które na tej konkretnej zakładce zakończyły swoją sesję i wyszły z Twojej strony WWW. Oczywiście, Twoim celem będzie minimalizowanie obu tych wskaźników. W tym wypadku, im mniej, tym lepiej.Aktywni użytkownicy w tej chwili
Domyślnie na Stronie głównej w Google Analytics widzisz, gdzie obecnie na Twojej stronie WWW przebywają użytkownicy i ilu ich jest oraz skąd do Ciebie dotarli. Tutaj możesz sprawdzić, czy np. nowo opublikowany artykuł lub produkt, promowany w social media, jest clickbaitem i od razu generuje zainteresowanie i ruch na stronie.Jak poprawić ten wynik?
- Publikuj bezpośredni link do najważniejszej dla Ciebie w danym momencie podstrony w grupach w mediach społecznościowych lub promuj go w newsletterze
Odbiorcy nowi a powracający
Ten raport znajdziesz w zakładce Odbiorcy => Zachowanie => Nowi a powracający. Dobry content dopasowany do Twoich person marketingowych i odbiorców Twoich treści to więcej powracających użytkowników, którzy poszukują kolejnych lub bardziej szczegółowych informacji na dany temat.Jak poprawić te statystyki?
- Buduj zaangażowaną społeczność, “twardy elektorat”, który przeczyta wszystko, co stworzysz np. wokół newslettera czy grupy na Facebooku
- Rzetelnie analizuj personę marketingową i SEO, jej potrzeby i zainteresowania i twórz content, który idealnie trafia w ich gusta
Pozyskiwanie - przegląd i sieci społecznościowe
Dzięki raportowi Pozyskiwanie => Przegląd w Google Analytics widzisz, skąd pochodzi ruch na Twojej stronie WWW oraz który z nich najlepiej konwertuje i realizuje Twoje cele biznesowe. W Pozyskiwanie => Sieci społecznościowe => Przegląd możesz zobaczyć, z jakich źródeł w social mediach docierają do Ciebie Twoi potencjalny Klienci.Zakładki z największą ilością wyświetleń
W raporcie Zachowanie => Zawartość witryny => Wszystkie strony sprawdzisz, które z Twoich blog postów generują największe zainteresowanie, gdzie użytkownicy spędzają najwięcej czasu i które z treści warto rozbudowywać i udoskonalać, a które stworzyć od zera lub nawet usunąć, bo z jakiegoś powodu nie generują dużego ruchu lub bardzo wysoki współczynnik odrzuceń.Liczba followersów w social mediach
Kluczem do Twoich działań content marketingowych ma być oczywiście Twoja strona WWW i to na nią powinieneś odesłać potencjalnych czytelników z social mediów, newslettera, czy materiałów offline. Warto jednak w mediach społecznościowych konsekwentnie budować zaangażowaną społeczność, zgromadzoną wokół wartości, jaką dają Twoje treści. Silna grupa na Facebooku czy LinkedIn’ie, czy popularny profil na Twitterze to kolejne przestrzenie, w których mogą być share’owane i promowane materiały z Twojej strategii content marketingowej. Jak zwiększyć liczbę osób obserwujących Twoje social media?- Zamieszczaj odnośniki do Twoich profili i grup social media w publikowanych artykułach i newsletterach (w formie bezpośrednich linków) oraz materiałach offline (np. QR code na ulotkach czy katalogach)
- Bierz udział w dyskusjach w sieci z poziomu Twoich profili w social media (np. pisz komentarze w grupach tematycznych na Facebooku jako Twój fanpage) z wykorzystaniem w odpowiednim kontekście contentu z Twojej strony WWW
Komentarze na stronie WWW i w social mediach
Im więcej komentarzy generuje Twój content, tym lepiej. Niezależnie od tego, czy są pozytywne, czy negatywne (choć oczywiście dla dobrego wizerunku Twojego brandu bardziej przydadzą Ci się te pierwsze). Ważne, że opinie, uwagi i sugestie od Twoich czytelników pobudzają dyskusję i wnoszą do Twoich treści wartość dodaną. Oprócz badania efektywności swoich działań content marketingowych dzięki komentarzom dowiesz się, jak rezonują Twoje treści i jak je ulepszać.Jak zwiększyć liczbę komentarzy?
- Kończ każdy post lub wpis na blogu firmowym konkretnym CTA (Call To Action), zdaniem, wzywającym do działania, namawiającym czytelnika do konkretnej czynności, np. do podzielenia się w komentarzu swoją historią, związaną z danym tematem, czy do odpowiedzenia na zawarte w CTA pytanie do użytkowników.
- Upewnij się, że dodawanie komentarzy na Twoim blogu jest łatwe. Jeśli to możliwe zrezygnuj z potrzeby logowania w celu dodania komentarza.
Narzędzia wspierające Google Analytics w mierzeniu efektywności contentu
UTM
Każde działanie w sieci, każdy post i wpis w social media, otaguj specjalnymi UTM’ami. Co to jest UTM? UTM, czyli Urchin Tracking Module, to specjalne parametry, które możesz „dokleić” do standardowego adresu URL, przez co zyskujesz możliwość precyzyjnego śledzenia ruchu z poszczególnych źródeł w naszej stronie internetowej. Dzięki temu będziesz dokładnie wiedzieć, ile osób przyszło na Twoją stronę z danego posta, czy konkretnego działania w sieci i jak to przełożyło się na konwersję.Jak stworzyć tag UTM?
Aby stworzyć własny kod UTM, możesz skorzystać z Campaign URL Builder, czyli oficjalnego kreatora Google i doklejać go do swojego linkowania. Tagi UTM, czyli nasi internetowi pomocnicy w badaniu efektywności różnych kanałów dotarcia na naszą stronę, składają się z następujących elementów:- Źródło (Source) – źródło ruchu, np. facebook, wp.pl, onet.pl, instagram, google, quora.
- Medium (Źródło) – identyfikujemy za jego pomocą rodzaj ruchu np. ruch płatny, ruch bezpłatny, ruch z newsletterów. Najpopularniejsze tagi medium to cpc, cpm, e-mail, display, blog.
- Campaign (Kampania) – konkretna kampania, np. letnia-wyprzedaz, black-friday.
- Content (Treść) – wskazujemy, jaka treść wywołała konkretnie działanie, np. nazwa przycisku CTA: “kup teraz”.