Ślub w Polsce
Wyprzedzenie, z jakim Polacy wybierają termin przyjęcia weselnego, zależne jest… od wieku narzeczonych! Dłuższe terminy oczekiwania są domeną młodych – daje to więcej czasu i możliwość dokładniejszej organizacji. Zdecydowanie krótsze terminy wybierają pary powyżej 30.go roku życia. Jedna czwarta wszystkich zakochanych rezerwuje wybrany przez siebie lokal mniej niż rok wcześniej. Mimo tego, że najpopularniejsze w Polsce nadal są sobotnie, tradycyjne śluby (wybierane są one przez 80% par), coraz częściej można spotkać się z zaproszeniami na uroczystości odbywające się w inne dni tygodnia. Jako że branża ślubna jest branżą sezonową, a sezon ten trwa jedynie kilka miesięcy – lokale, wychodząc naprzeciw młodym, stają się w tej kwestii bardziej elastyczne. Wg badań portalu Wedding.pl prawie 15% stanowią śluby piątkowe, 5% - te od poniedziałku do czwartku, a 1% - niedzielne. Jest to korzystne także dla usługodawców, którzy poszerzając ofertę - zwiększają tym samym swój przychód z przyjęć weselnych. Ponad 50% Polaków decyduje się na zorganizowanie imprezy na typowej sali weselnej, jednak już prawie co trzecia para bierze pod uwagę hotel lub elegancką restaurację. Opcję taką wybierają najczęściej osoby powyżej 35.go roku życia. Modne w Stanach plenery wybierane są jedynie przez 2% polskich narzeczonych. Polacy, jako naród ceniący rodzinę ponad wszystko – kochają wielkie i dosyć tłoczne wesela. Takie huczne imprezy celebrowane są najczęściej na obszarach wiejskich, gdzie mocniejsze jest przywiązanie ludzi do tradycji i życia w społeczeństwie. Aż trzy z czterech wiejskich przyjęć jest planowanych na ponad 100 osób. Wg portalu Wedding.pl 38% stanowią wesela od 101 do 150 osób, a 19% - te na 150 osób. Sposób finansowania tak wielkiej uroczystości jest rzeczą dość istotną. Kwestia ta jest rozstrzygana jest w Polsce następująco – około połowa Polaków opłaca swoje wesele razem z rodzicami, 30% płaci za nie samodzielnie a 3% - bierze na tę okazję pożyczkę lub kredyt. Ile Polacy wydają na swoje wesela? Dużo. Najczęstszą deklaracją są kwoty od 41-60 tysięcy złotych. Tyle na swój ślub i przyjęcie wydaje aż 38% par. Nieco mniej, bo 21-40 tysięcy, płaci 32% Polaków, a nieco więcej – powyżej 81 tysięcy – wydaje 4% narzeczonych. W kwocie tej jest przewidziana tzw. cena za talerzyk. Aż 40% osób przyznaje, że chce przeznaczyć na ten cel od 201 do 250 zł.Jak i gdzie pozycjonować branżę ślubną?
Specyfikacja ślubnych poszukiwań
Branża ślubna jest pełna emocji. Ważne jest to, że Polacy od pewnego czasu przeznaczają na śluby dużo (i coraz więcej) pieniędzy. Młodzi stawiają przede wszystkim na wysoką jakość, długo przeglądając oferty i przygotowując się do Tego ważnego dnia. Łączy się to z tym, że poświęcając czas na rozważanie oferowanych im produktów i usług, są skłonni wydać na nie więcej, jeżeli uznają je za „te idealne”. O ile bywa tak, że w niektórych branżach produkty premium stanowią jedynie niski procent sprzedaży, o tyle w branży ślubnej są one wybierane częściej, właśnie ze względu na swoją wyjątkowość.Gdzie?
Wraz z rozwojem cyfryzacji również branża ślubna staje się coraz bardziej cyfrowa. Poza oczywistymi drogami poszukiwania usługodawców, czyli poleceniami znajomych lub uczestnictwem w ich przyjęciach weselnych, narzeczeni najczęściej (69%) poszukują swoich usługodawców w internecie. Najpopularniejsze do tego celu są portale i serwisy ślubne, grupy na Facebooku oraz fora internetowe. Największym plusem jest tu możliwość wyszukiwania interesujących narzeczonych usług i informacji, opierając się na określonych parametrach – lokalizacji, cenie lub opiniach. Te ostatnie są jednym z ważniejszych wyznaczników popularności. Dzięki dostarczaniu opinii osób, które już z danym usługodawcą pracowały, pary są bardziej skłonne zaufać firmie, której efekty działań już zobaczyły.Jak?
Najprostszym sposobem poszukiwania usług ślubnych jest… googlowanie. Narzeczeni zaczynają więc research od sprawdzania w wyszukiwarce konkretnych haseł. Te, które pojawiają się najczęściej, sugerują najważniejsze dla par usługi. Pierwsze miejsca, z najwyższą estymowaną średnią miesięczną liczbą wyszukiwań w Google, zajmują te hasła, które dotyczą ubioru ślubnego, mody oraz makijażu. Niżej plasują się te, które stanowią ogólnie pojętą oprawę weselną. Miesiące, w których powyższe usługi są wyszukiwane najczęściej, to: Co ciekawe, u amerykańskich nowożeńców wygląda to nieco inaczej. Według portalu Wedding Wire największą popularność mają hasła odnoszące się do samego planowania przyjęcia.Co?
Z roku na rok na rynku przybywa ofert z atrakcjami weselnymi. Są one w ostatnich latach często wybierane przez pary młode. Wybór konkretnej atrakcji nie zależy od wieku, ani miejsca zamieszkania narzeczonych, ale od ich ślubnego budżetu. Jedynie pary, chcące zapłacić za wesele poniżej 20 tys. złotych, nie decydują się na żadne atrakcje. Bazując na ilości wyszukiwanych haseł, najczęstsze atrakcje weselne to: Według danych z wyszukiwarki Google, aktualnie narzeczeni poszukują atrakcji weselnych częściej niż w 2016 roku. Wzrost liczby wyszukiwania wynosi 19%.SEO dla usług ślubnych
Znając kierunki i sposoby poszukiwania stosowane przez narzeczonych, usługodawcy mają szerokie pole do popisu. Jako że w branży ślubnej konkretny klient pojawia się najczęściej jedynie RAZ - przedstawienie swoich usług w najlepszy możliwy sposób oraz bycie wyraźnie widocznym w wyszukiwarce powinno być priorytetem.Zadbaj o widoczność lokalną
Bardzo ważnym krokiem powinno być założenie wizytówki Google Moja Firma, z aktualnymi godzinami otwarcia/działania, adresem kontaktowym, numerem oraz opiniami klientów. Mapa dojazdu również będzie bardzo pomocna. Ważne jest również lokalne zoptymalizowanie strony internetowej. Warto zadbać na niej o słowa kluczowe, które będą umiejscawiać usługi na danym obszarze.Dobierz słowa kluczowe
Najważniejszym aspektem pozycjonowania, od którego zależy popularność strony (i firmy) w wyszukiwarce, jest odpowiednie operowanie słowami kluczowymi. Warto więc zadbać o ciekawy copywriting i optymalizację całej treści na stronie. Jako że bardzo ważne jest nie tylko „wypełnienie” strony słowami kluczowymi, ale przede wszystkim treść - content is the king! Musi być ona oryginalna i unikatowa, z umiejętnie i naturalnie użytymi keywordami. Dobrze też, jeśli autor tekstu jest w danym temacie ekspertem, lub zgłębił tematykę na tyle, by za takiego uchodzić.Zoptymalizuj zdjęcia
Zdjęcia używane w tekście powinny mieć świetną jakość, dobrą kompozycję i być dopasowane do całości. Najważniejszym jednak, pod kątem SEO, jest optymalizacja także grafik, które mają promować usługi w sieci - zastosowanie w nich opisów alternatywnych (ALT) to konieczność, by poza byciem ozdobą artykułu lub strony, przyciągały klientów nie tylko wyglądem, ale i słowami kluczowymi.Linkuj odpowiednio i w odpowiednich miejscach
Gdzie warto linkować?- w ślubnych serwisach i na blogach tematycznych,
- na stronach branżowych (np. u innych usługodawców),
- w social mediach,
- na ślubnych forach internetowych.
fajny wpis, fotografia ślubna to ciężką branża, może ktoś by zerknął co poprawić na mojej stronie:
Bardzo fajne podsumowanie, aż dziw bierze, że brak tu komentarzy!
Przeczytałem z zapartym tchem. Świetne podsumowanie tematu.
Bardzo dobry artykuł i dobrze zrobione research
Dzięki za kawał wiedzy w temacie SEO dla branży ślubnej. Pozdrawiam
Bardzo dużo rzeczowej wiedzy o seo dla nas – fotografów ślubnych i ogólnie dla całej branży ślubnej 🙂 Dzięki
Dzięki za artykuł, przeczytany i zabieram się do ciężkiej pracy nad SEO.
W ostatnich latach branża bardzo ciężka do pozycjonowania.
Fajny artykuł. Lubi takie wpisy bo to szansa żeby nauczyć się czegoś noweho
Bardzo dobry artykuł. Już wprowadziłem kilka rzeczy u siebie na stronie
Skorzystałem z kilku porad zawartych w artykule! Naprawdę bardzo pomocny tekst
Dobre podsumowanie , ciekawy wpis dużo się dowiedziałem
Dzięki za wpis:) i przypomnienie o kliku ważnych kwestiach.
Dzięki za wskazówki. Mam nadzieję, że mi pomogą 🙂
Dzięki za wartościowy wpis