- Krótka specyfika CMS - Shoper a SEO
- O czym musisz pamiętać, zanim zaczniesz dodawać opisy produktów?
- Opisy produktów Shoper - 11 elementów dobrego tekstu
- Jak dodać opis produktu w Shoperze? Instrukcja krok po kroku
- Jak optymalizować produkty na platformie Shoper? Podsumowanie
- krótką specyfikację Shopera w kontekście SEO,
- checklistę działań, które powinny zostać wykonane jeszcze przed dodaniem opisów produktów,
- listę zasad, którymi należy się kierować, pisząc lub redagując teksty na swoją stronę,
- poradnik krok po kroku z mnóstwem czytelnych screenów, dzięki którym nie pogubisz się ani na moment.
Krótka specyfika CMS - Shoper a SEO
Pozycjonowanie strony na Shoperze najczęściej nie musi być wyzwaniem. Dzięki przyjaznemu panelowi administracyjnemu i szeregowi treści edukacyjnych (Akademia Shopera to cykl artykułów, które zdecydowanie warto poznać, szczególnie na początku przygody z e-commerce!) pozwala osiągnąć maksymalną efektywność przy stosunkowo niewielkim wysiłku. Zapomnij o żmudnym wyszukiwaniu odpowiednich wtyczek czy wielogodzinnych walkach z kodem - Shoper oferuje szereg praktycznych funkcji wspomagających działania marketingowe i sprzedaż, w tym także SEO. Możesz w nim:- zoptymalizować SEO Title i meta description;
- stworzyć przyjazne SEO adresy URL;
- wygenerować mapę witryny;
- łatwo podpiąć narzędzia analityczne (Google Search Console, Google Analytics);
- utworzyć przekierowania 301,
- dodawać atrybuty rel=”nofollow” do linków wychodzących, np. do social mediów;
- określić tagi canonical przy wybranych artykułach;
- dodać opisy alternatywne do grafik czy zdjęć produktów;
- wygenerować plik robots.txt.
O czym musisz pamiętać, zanim zaczniesz dodawać opisy produktów?
Opisy produktów na Shoperze są oczywiście bardzo ważną częścią strategii pozycjonowania, ale istnieją też takie działania, które stanowią filar SEO i bez nich po prostu nie da się ruszyć dalej. Tak jak dom zaczynasz budować od fundamentów (nie od dachu), tak i w działaniach SEO musi zaistnieć pewna chronologia. Rozpocznij więc od skontrolowania podstawowych kwestii technicznych i odpowiedz sobie na pytania:- czy posiadasz konta Google Search Console i Google Analytics i są one podpięte do Twojej strony? (W Shoperze zrobisz to w zakładce “Dodatki i integracje” -> “Integracje własne”)
- czy wygenerowałeś mapę witryny i wgrałeś ją do Google Search Console?
- czy Twoja strona została już zindeksowana przez Google?
- czy plik robots.txt jest poprawny? (Jeśli masz wątpliwości, polecamy wpis: Plik robots.txt. Co to jest?)
- czy została przeprowadzona analiza fraz kluczowych? Pamiętaj, że nie ma sensu tworzyć opisów produktów, nie wiedząc, na jakie słowa je pozycjonować. Odpowiednie frazy sprawią, że na Twoją stronę trafią klienci faktycznie zainteresowani Twoimi usługami i produktami.
Opisy produktów Shoper - 11 elementów dobrego tekstu
Dlaczego opisy produktów w sklepie internetowym są tak ważne? Ciekawe, angażujące treści stanowią jeden z najważniejszych filarów skutecznej sprzedaży e-commerce. Użytkownicy muszą zrozumieć, dlaczego dany produkt jest wart zakupu, a Twoja strona to najlepsze miejsce na sfinalizowanie transakcji. Co więcej, musisz zwrócić uwagę na to, że w sieci potencjalny kupujący nie dotknie ani nie obejrzy produktu tak dokładnie jak w sklepie stacjonarnym - Twój opis musi mu skutecznie takie doświadczenie zastąpić. Pamiętaj też, że o ile w sklepie ma możliwość zadania pytań pracownikowi sklepu, tutaj na wszystkie wątpliwości powinny zostać już rozwiane w opisach produktu. Shoper to bardzo przyjazny tworzeniu odpowiednio zoptymalizowanych i jednocześnie czytelnych treści CMS, dlatego właściwe podejście i znajomość podstawowych zasad tworzenia opisów powinny wystarczyć, by uzyskać zadowalające wyniki. Jak podać użytkownikom informacje na temat danej oferty, by były dla nich przejrzyste, a przy tym przyczyniały się do wzrostu konwersji? Oto najważniejsze zasady, które musisz mieć zawsze w głowie pisząc lub optymalizując teksty:1. Dobrze poznaj (i zrozum) swoją grupę odbiorców
Bardzo często - ale nie bez powodu! - powtarzamy, jak istotne jest zrozumienie grupy docelowej przed podjęciem działań marketingowych. Odpowiednia analiza i interpretacja demografii i specyfiki potencjalnych klientów Twojego sklepu powinna mieć miejsce jeszcze przed stworzeniem strategii (zarówno SEO, jak i sprzedażowej), ale jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś - najwyższa pora nadrobić zaległości. Musisz wiedzieć, do kogo piszesz teksty, aby były odpowiednio wyprofilowane. Zbieraj i analizuj dane, odpowiadaj na potrzeby użytkowników i zawsze słuchaj feedbacku, jaki dostajesz od klientów. Korzystaj też ze wszystkich możliwych narzędzi, by personalizować swój przekaz i dopracowywać zindywidualizowaną, unikalną komunikację.2. Umieść w tekście cenne frazy kluczowe
W checkliście, którą umieściliśmy kilka akapitów wyżej, znalazł się niezmiernie ważny punkt: analiza fraz kluczowych. Dlatego zakładamy, że wiesz już zapewne, że każda podstrona powinna mieć swój komplet słów kluczowych - to właśnie je będziesz wykorzystywać, optymalizując opisy produktów na Shoperze. Pamiętaj, by frazy rozmieścić w treści naturalnie i dość regularnie - nie zbijaj ich w niejasny ciąg słów jednym zdaniu ani nie pisz nieistotnych treści tylko po to, by umieścić w nich frazy, nie przyćmiewaj nimi najważniejszych dla użytkownika elementów opisu. Dbaj o naturalność i stawiaj użytkownika na pierwszym miejscu - w 2022 roku to bardzo ważna praktyka. Optymalizuj treści pod SEO, ale dbaj przy tym o doświadczenia swoich klientów, bo ostatecznie to oni realizują zakupy w Twoim sklepie.3. Pisz tak, by Cię rozumiano
Pamiętasz punkt pierwszy tego zestawienia? Powstał właśnie po to, byś teraz mógł zastanowić się, jakim językiem posługiwać się komunikując z klientami Twojego sklepu internetowego. Na jakim poziomie zaawansowania są użytkownicy? Co wiedzą, a co musisz im wytłumaczyć? Czy wszystkie skróty powinieneś rozwijać, czy nie ma takiej potrzeby? Nie myśl przez pryzmat swojej własnej wiedzy i tego, co wydaje Ci się oczywiste - wczuj się w rolę osoby odwiedzającej Twoją stronę w celach zakupowych - jest specjalistą, amatorem, a może zajmuje się tematem hobbystycznie? Jakim językiem się posługuje, w jakim jest wieku? Nie musimy chyba wspominać, że równie istotna jest dbałość o poprawność językową? Przecinek we właściwym miejscu naprawdę potrafi zmienić sens zdania!4. Rozwiewaj wątpliwości
Wspominaliśmy, że przez internet potencjalny klient nie może poznać produktu przez dotyk, nie może przeczytać, co jest napisane na opakowaniu, nie zapyta specjalisty z danego działu o pomoc. To ty musisz mu powiedzieć, ile trzyma bateria w laptopie, czy dany depilator jest delikatny czy jednak powoduje ból (a jeśli tak, to jakie kosmetyki polecasz, by go złagodzić? Czy jego skuteczność rekompensuje ten dyskomfort?), czy odkurzacz jest na tyle cichy, że nie przestraszy zwierząt, materiał dziecięcej czapeczki posiada stosowne certyfikaty i jest naprawdę mięciutki, a podeszwa butów sprawdzi się w górskich wędrówkach. Co wyróżnia produkt wśród konkurencji? Co może stanowić przeszkodę w jego zakupie i w jaki sposób pomożesz klientowi tę przeszkodę przejść (np. wysoka cena -> wysoka jakość -> proponujesz wygodny zakup na raty). W treści opisu produktu umieść wszystkie informacje, które pomogą rozwiać potencjalne wątpliwości.5. Pokaż, jak produkt poprawi jakość życia
Utarło się twierdzić, że nie kupujemy produktów, a styl życia - jednak to stwierdzenie ma w sobie naprawdę sporo prawdy. Łącząc cechy produktów z ich zaletami i umieszczając to wszystko w scenerii mieszkania klienta pokazujesz mu, o ile lepszy stanie się jego poranek z cichym ekspresem do kawy wyposażonym w wyśmienity spieniacz mleka albo jak konkretna karta graficzna poprawi doświadczenia gamingowe (i w jakie tytuły można będzie dzięki niej zagrać). Zawsze kieruj się więc systemem produkt -> cecha -> zaleta -> korzyść, np.:- Produkt: wyciszające słuchawki bezprzewodowe na Bluetooth
- Cecha: posiadają specjalny system wyciszania
- Zaleta: nie słychać dźwięków z zewnątrz podczas słuchania muzyki
- Korzyść: lepsze skupienie nawet w zatłoczonym miejscu pracy, przyjemna muzyka zamiast rozmów w autobusie w godzinach szczytu, ulubiony podcast dobrze słyszalny nawet podczas korzystania z robota kuchennego
6. Wpływaj na zmysły i wyobraźnię
Przez zakupy w internecie słowa muszą stać się substytutem innych zmysłów, od dotyku po węch - na szczęście jako ludzie jesteśmy wyposażeni w fantastyczną wyobraźnię, dzięki której dobrze napisane teksty naprawdę spełniają swoją funkcję.
Pamiętaj, że choć parametry techniczne są ważne i należy je umieszczać w opisach (np. aby ułatwić klientowi porównywanie różnych modeli), to czasem do podjęcia decyzji zakupowej potrafi przekonać zwizualizowanie przyjemności płynącej z posiadania danego produktu lub doznań, jakie oferuje!
W tym celu niezbędne będzie też dodanie grafik - z jednej strony spełnią wymagania poprzedniego punktu (a więc rozwieją wątpliwości dotyczące wyglądu, wielkości, koloru), a z drugiej pomogą wyobrazić sobie dany produkt np. we wnętrzu domu i zbudować z nim relację.
7. Unikaj kopiowania
Duplikacje zewnętrzne i wewnętrzne to prawdziwa zmora w świecie SEO, dlatego unikaj ich za wszelką cenę! Nie kopiuj opisów ze stron producentów - możesz się nimi inspirować (to w końcu źródło cennych informacji z pierwszej ręki), ale kopiowanie ich 1:1 nie tylko narusza prawa autorskie, lecz także naraża Twój sklep na spadki w wynikach wyszukiwania. Także poszczególne produkty, nawet jeśli podobne (np. różne warianty kolorystyczne jednego mebla) nie powinny mieć takich samych opisów - więcej na ten temat pisaliśmy w artykule Podobny produkt, inna wersja kolorystyczna. Co z opisami? Polecamy go Twojej uwadze!8. Linkuj wewnętrznie
Chcesz umieścić linki do innych artykułów czy kategorii w opisach produktów? Shoper nie będzie Ci tego utrudniał: z pomocą jednego kliknięcia lub umieszczenia kilku słów w kodzie HTML z łatwością podlinkujesz inne ważne miejsca na swojej stronie internetowej do danego opisu. Zacieśnianie struktury linkowania wewnętrznego jest bardzo ważne dla SEO, dlatego nie zapomnij o dodaniu 3-4 linków w każdym opisie.9. Zawrzyj wszystkie najważniejsze informacje o produkcie
Wydaje Ci się, że napisałeś wszystko, co ważne, o danym przedmiocie? A co jeśli zapomniałeś podać pojemność syropu albo konkretny model telewizora? Dobrze mieć pod ręką krótką ściągawkę, jakie informacje powinny znaleźć się w opisie, by nie obniżać poziomu konwersji przypadkową pomyłką, która umknęła Twojej uwadze. [caption id="attachment_51369" align="aligncenter" width="602"] Źródło: https://www.shoper.pl/blog/opisz-dobrze-czyli-czego-potrzebujesz-dobrych-tytulow-opisow-produktow/[/caption]10. Pozwól użytkownikom zadawać pytania i zostawiać komentarze
Nawet jeśli obawiasz się negatywnych opinii na temat produktu, lepiej, by pojawiła się ona na danej podstronie niż w Twoich opiniach Google, prawda? User-generated content to zresztą bardzo istotna część treści na Twojej stronie, dlatego pozwól klientom się wypowiadać, a sam aktywnie udzielaj się i odpowiadaj na komentarze. Nie zapominaj także ich moderować - nie chcesz w końcu SPAMu pod flagowymi produktami.11. Dziel tekst na czytelne akapity i pamiętaj o nagłówkach
To istotne zarówno dla pozycjonowania, jak i czytelności. Co musisz wiedzieć o nagłówkach w Shoperze?- Nagłówek 1 (H1) to tytuł. Jest unikatowy dla każdej podstrony, a Shoper generuje go automatycznie. Dlatego nie używaj go już w tekście - na każdej podstronie powinien znajdować się tylko jeden nagłówek H1.
- Nagłówek 2 (H2) to tytuł rozdziału. Możesz używać go do wyodrębnienia głównych treści. W opisach produktów na Shoperze powinien znaleźć się ok. 2 razy.
- Nagłówek 3 (H3) to podrozdział. Używaj go tylko jeśli wcześniej użyłeś nagłówka H2, ale chcesz dodać jeszcze mniejszą, podrzędną sekcję tekstu. Np. jeśli H2 to “Zalety żwirku bentonitowego dla kota”, H3 może zawierać poszczególne zalety (“Nie roznosi się po domu”), pod którymi w formie tekstu głównego (<p>) opiszesz je dokładnie.
Jak dodać opis produktu w Shoperze? Instrukcja krok po kroku
Wiesz już, jak napisać dobre opisy produktów na Shopera. Teraz czas zająć się dodaniem ich na stronę.- W pierwszej kolejności zaloguj się do panelu administratora Shoper i przejdź przez menu po lewej stronie, wybierając kolejno: Obsługa sklepu -> Produkty.
- Dodajesz swój pierwszy produkt? Zobaczysz taką stronę:
- Dodajesz kolejny produkt lub chcesz edytować istniejący? Po wejściu w zakładkę “Produkty” zobaczysz taką listę:
Pamiętaj: Nagłówek 1, 2, 3 to kolejno H1, H2, H3.
6. Jeśli chcesz upewnić się, że właściwie optymalizujesz tekst, dodać atrybuty do umieszczanych w treści linków czy zamiast klasycznego <b> użyć <b>, możesz przełączyć się w tryb edytora HTML, w którym wszystkie te zmiany wprowadzisz ręcznie z poziomu kodu. Możesz przełączyć się na niego jednym prostym kliknięciem:
[caption id="attachment_51385" align="aligncenter" width="602"] Pole edycji opisu produktu w widoku html[/caption]
Pamiętaj! Po skończonej edycji opisu kliknij przycisk zapisz u dołu strony, aby nie stracić zmian. Nie przeklikuj się między poszczególnymi zakładkami bez zapisania wprowadzonych optymalizacji.
7. Gdy masz już gotowy opis produktu, skorzystaj z zakładki “Galeria”, by dodać zdjęcia i ustawić dla nich teksty alternatywne. Musisz wiedzieć, że opis produktu bez grafiki ma nikłe szanse zainteresowania klienta - każdy chce zobaczyć produkt, który kupuje. Opis alternatywny to z kolei świetna przestrzeń na dodanie optymalizacji SEO. Ponieważ roboty Google nie potrafią (jeszcze!) samodzielnie analizować grafik w wystarczającym stopniu, to właśnie na podstawie opisu decydują, co znajduje się na zdjęciu oraz dla jakich zapytań wyświetlić daną grafikę.
Zmiany wprowadzisz tutaj:
8. Opis produktu gotowy? Zdjęcia dodane? Czas na zakładkę “Pozycjonowanie”. Zanim zaczniesz uzupełniać informacje, panel będzie wyglądał tak:
Jak widzisz, Shoper potrafi zaciągnąć większość podstawowych danych za pomocą prostych komend, dlatego nawet przed optymalizacją sklepy oparte o ten CMS mogą radzić sobie całkiem nieźle. Warto jednak zastąpić ogólne informacje tymi spersonalizowanymi i zoptymalizować tytuł oraz opisy pod frazy kluczowe.
9. Dodaj title - to informacja, którą zobaczysz w pasku przeglądarki przy każdej karcie, a także - co najważniejsze - w wynikach wyszukiwania. Jak powinien wyglądać dobry tytuł SEO?
a. do ok. 70 znaków
b. zawiera istotne frazy kluczowe (jedną lub więcej, ale nie w formie keyword stuffingu),
c. najpierw fraza, potem - po separatorze, np. pauzie, pionowej kresce - część brandingowa (nazwa firmy/sklepu).
[caption id="attachment_51395" align="aligncenter" width="602"] Przykłady tytułów SEO w wynikach wyszukiwania oraz pasku przeglądarki[/caption] 10. Uzupełnij meta description. Jak powinien wyglądać dobry opis meta? a. do 160 znaków, b. z dobrym CTA (Call to Action) dla klientów, c. informujące o treści strony, d. z frazą kluczową. [caption id="attachment_51399" align="aligncenter" width="602"] Przykład meta description[/caption] 11. Możesz, ale nie musisz, dodać Meta Keywords - w świetle aktualnych informacji od Google, nie są one w ogóle liczone jako czynnik rankingowy, jednak ich dodanie nie zaszkodzi pozycjonowaniu. Są po prostu neutralne. 12. Zapisz wszystkie wprowadzone zmiany. Gotowe! Twój produkt został zoptymalizowany.
Jak optymalizować produkty na platformie Shoper? Podsumowanie
Wiesz już wszystko, co niezbędne, aby przeprowadzić optymalizację opisów produktów - Shoper nie jest tak straszny jak mogłoby się wydawać, wręcz przeciwnie! Prosty panel w połączeniu z klarowną instrukcją powinny dać Ci możliwość samodzielnej, skutecznej pracy - oczywiście w oparciu o dobrą strategię SEO. Podsumujmy zatem twoją wiedzę.Opisy produkty Shoper - optymalizacja od A do Z
- Dobrze poznaj (i zrozum!) swoją grupę odbiorców
- Umieść w tekście cenne frazy kluczowe
- Pisz tak, by Cię rozumiano
- Rozwiewaj wątpliwości
- Wpływaj na zmysły i wyobraźnię
- Pokaż, jak produkt poprawi jakość życia
- Unikaj kopiowania
- Linkuj wewnętrznie
- Zawrzyj wszystkie najważniejsze informacje o produkcie
- Pozwól użytkownikom zadawać pytania i zostawiać komentarze
- Dziel tekst na czytelne akapity i pamiętaj o nagłówkach (H2, H3)
- Zoptymalizuj:
- tytuł,
- meta description,
- teksty alternatywne.