“Mała” urodzinowa aktualizacja
27 września na wielu stronach zauważono znaczne wahania pozycji, widoczności i w efekcie ruchu organicznego. W branży SEO huczało od plotek, że to kolejna duża aktualizacja algorytmu Google. Zostały one częściowo potwierdzone dopiero 2 dni później. Na swoim Twitterze, Danny Sullivan potwierdził, że aktualizacja była wprowadzona, jednak była ona niewielka.
Niektórzy będą się z tym kłócić, ponieważ ich strony znacznie odczuły aktualizację. Porównując jednak tę aktualizację chociażby z ostatnią (Medic Update, o której pisaliśmy wcześniej) znacznie mniejsza ilość stron została nią dotknięta, ale na większości wahania były spore.
Również wykres temperatury MOZ (im wyższa temperatura tym większe wahania pozycji) i inne narzędzia do monitorowania wahań pozycji w większości nie pokazują dużych zmian 27 września.
Wiele stron jednak zanotowało znaczne wahania. Glenn Gabe na swoim twitterze podzielił się wykresami dla stron z ruchem 0,5-10 mln:
Pojawiło się również wiele innych osób, które nie zgadzają się, że update nie był duży:
Urodzinowa aktualizacja to uzupełnienie Medic Update?
Możliwe, że urodzinowa aktualizacja algorytmu jest poprawką do wprowadzonego niedawno Medic Update, ale wiele stron, które nie były dotknięte przez aktualizację medyczną odczuły tę nowszą. Nie można więc potwierdzić na 100% czy dalsza optymalizacja według wcześniejszych zaleceń podziała i w tym przypadku.
Pierwszym wnioskiem, który pojawił się na twitterze wspomnianego już wcześniej Glenna Gabe, było wskazanie na parametry URL, które wpłynęły na wahania pozycji podczas urodzinowej aktualizacji.
Bonus – aktualizacja algorytmu wyszukiwania grafiki
Jedna aktualizacja nam wystarczy? Absolutnie nie! Dzień wcześniej (26 września) Google potwierdziło aktualizację algorytmu wyszukiwania grafik. Ten algorytm jest aktualizowany znacznie rzadziej, jednak ostatnio ma coraz większe znaczenie. Aktualizacja ma polepszyć dopasowanie obrazów do wyszukiwanej frazy i wyświetlać grafiki z wartościowych i bardziej zaufanych źródeł. Na pozycję grafiki w wyszukiwarce ma wpływać autorytet strony źródłowej czy też częstotliwość aktualizowania na niej treści. Innym czynnikiem jest umiejscowienie grafiki na stronie. Obrazy w górnej i środkowej części strony będą traktowane lepiej niż te na dole czy w stopce. To oznacza, że np. właściciele sklepów powinni umieszczać zdjęcie produktu jak najwyżej, aby rankowało ono również wysoko w wynikach wyszukiwania grafiki.
Dodatkowo tematyka strony również wpłynie na popularność grafik. Google podaje przykład wyszukiwania projektu DIY (Do It Yourself – zrób to sam):
“If you’re doing a search for DIY shelving, the site behind the image is now more likely to be a site related to DIY projects. We also prioritize fresher content, so you’re more likely to visit a site that has been updated recently.”
Tłumaczenie:
“ Jeśli szukasz zdjęcia półki, którą możesz sam wykonać, bardzo prawdopodobne będzie, że strona, która zawiera grafikę, będzie stroną z projektami do samodzielnego wykonania. Priorytet mają też strony ze świeżymi treściami, więc możliwe, że strona, na którą trafisz była niedawno aktualizowana”
Jak zwiększyć widoczność grafik?
- Zamieszczaj zdjęcia wysokiej jakości ale pamiętaj o szybkości ich ładowania
- Odpowiednio nazywaj plik graficzny: używaj “-” aby rozdzielić słowa, nie używaj polskich znaków
- Umieszczaj grafiki jak najwyżej na swojej stronie
- Dodawaj opisy alternatywne
Więcej o optymalizacji grafik pisaliśmy we wpisie: Pozycjonowanie zdjęć – jak podejść do tematu.