W tym roku pisaliśmy już o aktualizacjach głównego algorytmu Google (core algorithm) w marcu i w kwietniu. Wtedy, jak wynikało z naszych obserwacji, Google wzięło pod lupę głównie profile linków. Google rzadko dzieli się szczegółami, czego dotyczy aktualizacja – tak było i tym razem.
Aktualizacja algorytmu w sierpniu
Pierwsza informacja o wprowadzonej aktualizacji pojawiła się 1 sierpnia, jednak wahania pozycji były widoczne już pod koniec lipca.
Już w pierwszej informacji Google odnosi się do wcześniejszego, marcowego update’u, kiedy to informowano, że strony, które straciły powinny skupić się na budowaniu treści oraz że update miał sprzyjać stronom, które wcześniej były niedowartościowane.
Z komentarzy, które umieścił Danny Sullivan pod postem, dowiadujemy się, że aktualizacja algorytmu jest globalna, jednak odmówił odpowiedzi na pytanie jaki procent stron będzie dotknięty.
Od aktualizacji minęły już ponad 2 tygodnie, SERPy się ustabilizowały więc możemy przeanalizować, jakich stron dotyczyła.
Kto zyskał, a kto stracił?
Pomimo, że aktualizacja jest globalna to w wielu analizach widać kilka wybijających się branż, w których wahania pozycji były największe. Najczęściej wspominaną branżą jest branża medyczna oraz branża finansowa oraz wszystkie strony, które gromadzą informacje o klientach (np. zbierają numer konta, dane personalne), a więc dotyczy to również stron e-commerce. Google nazywa takie strony YMYL (Your Money Your Life) i zalicza do nich:
- strony gromadzące dane osobiste,
- strony, na których dochodzi do transakcji,
- strony oferujące porady zdrowotne,
- strony oferujące porady dotyczące porad życiowych (np.: poradniki rodzicielskie, zakupowe),
- strony dające porady finansowe.
Porównując kategorię YMYL z wykresem branż, które najbardziej dotknęła aktualizacja, widać zbieżność.
Według Search Engine Roundtable zmiany najbardziej dotyczyły branży medycznej, e-commerce, biznesowej i finansów (dane zebrane na podstawie ponad 300 ankiet).
Na wykresie temperatury MOZ branża medyczna również jest na pierwszym miejscu.
Przez duży wpływ na branżę medyczną aktualizacja została nazwana przez branżę “aktualizacją medyczną”, ale zwracamy uwagę na to, że nie dotyczy jedynie stron medycznych!
E-A-T. Jesteś tym, co jesz!
Tak, zdrowe odżywianie jest ważne! Ale nie o tym będziemy przecież dziś pisać. Pomimo, że Google mówi, że nie ma rady na wahania pozycji i należy pracować nad jakością strony i treściami, to wielu specjalistów zwraca uwagę na powiązanie stron YMYL z E-A-T, które staje się dla stron coraz ważniejsze.
E-A-T to akronim od “Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness.” (Ekspertyza. Autorytet. Wiarygodność).
Jak sprawić, żeby strona była zgodna z wymaganiami E-A-T?
- Ekspertyza – pokaż, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. Zwróć uwagę w treści na swoje doświadczenie, uzyskane nagrody, tytuły.
- Autorytet – pokaż, że jesteś autorytetem w branży. Można to uzyskać poprzez umożliwienie oceny produktów czy też wypowiedzi klientów. Ważne są opinie w internecie oraz polecenia.
- Zaufanie – element szczególnie ważny dla e-commerce, które zbiera dane klientów czy też umożliwia płatności online. Zapewnij swoich klientów, że korzystanie z Twojej strony jest bezpieczne.
Dodatkowo, na wiarygodność strony może wpłynąć uzupełnienie informacji takich jak kontakt (dane strukturalne zawierające: adres, telefon, e-mail), o firmie, faq i pojawienie się zweryfikowanego profilu na wizytówkach Google.
Pomimo, że Google nie wskazuje na bezpośredni związek aktualizacji z E-A-T to analizy mówią same za siebie. Zwrócenie uwagi na te elementy i dodatkowo budowanie treści na pewno wpłynie na poprawienie pozycji strony. Wydaje nam się logiczne to, że w czasie, kiedy w internecie codziennie powstaje ponad pół miliona stron, Google chce wypromować te najbardziej wiarygodne – szczególnie jeśli to dotyczy zdrowia i finansów. Nie pozostaje więc nic innego jak zaprzyjaźnić się z nową aktualizacją i zrozumieć wymagania E-A-T: tworzyć treści na stronie w taki sposób, aby budować autorytet, wiarygodność i zaufanie. Albo czekać na odpowiednią korektę wdrożenia algorytmu…
Kilka wniosków dodatkowych i odnośników do informacji o nowym Update Google:
- z pierwszych obserwacji wynika, że dotyczy on głównie branży związanej ze zdrowiem i finansami: drogerie internetowe, branża beauty, blogi doradcze, serwisy informacyjne, kliniki zdrowotne, sklepy z suplementami, apteki itp.
- nasze analizy oraz innych firm SEO wskazują na to, iż bardzo dużą rolę w nowym algorytmie odgrywa autorytet autora, wiarygodność witryny oraz długie i merytoryczne treści
- istotne są: aby na stronie były pełne dane kontaktowe, aby był określony autor treści o charakterze poradnikowej, aby treści były unikatowe i dostarczały merytorycznych odpowiedzi, aby rola eksperta była potwierdzona np. wykształceniem, stanowiskiem
- Google udostępniło też wytyczne dla walidiatorów, których zadaniem jest ocena czy strona budzi zaufanie: Search Quality Evaluator Guidelines – zdecydowanie warto się z nimi zapoznać
- w pierwszej turze rolloutu Medic Update widać, że na aktualizacji najwięcej zyskały duże witryny, których autorytet został oceniony wysoko: Ceneo, Allegro, Olx, ZnanyLekarz, PoradnikZdrowie, dla zagranicznych również: Amazon, eBay, DietDoctor
- Ciekawa analiza zmian w PL: Rafał Grochala – Istotna aktualizacja algorytmów wyszukiwarki – głównie w branży medycznej
- Analiza Update: Marie Haynes -My thoughts on the August 1, 2018 Google Algorithm Update
- Google Medic Update: Google’s Core Search Update Had Big Impact On Health/Medical Sites