Aktualizacja algorytmu w sierpniu
Pierwsza informacja o wprowadzonej aktualizacji pojawiła się 1 sierpnia, jednak wahania pozycji były widoczne już pod koniec lipca.Kto zyskał, a kto stracił?
Pomimo, że aktualizacja jest globalna to w wielu analizach widać kilka wybijających się branż, w których wahania pozycji były największe. Najczęściej wspominaną branżą jest branża medyczna oraz branża finansowa oraz wszystkie strony, które gromadzą informacje o klientach (np. zbierają numer konta, dane personalne), a więc dotyczy to również stron e-commerce. Google nazywa takie strony YMYL (Your Money Your Life) i zalicza do nich:- strony gromadzące dane osobiste,
- strony, na których dochodzi do transakcji,
- strony oferujące porady zdrowotne,
- strony oferujące porady dotyczące porad życiowych (np.: poradniki rodzicielskie, zakupowe),
- strony dające porady finansowe.
E-A-T. Jesteś tym, co jesz!
Tak, zdrowe odżywianie jest ważne! Ale nie o tym będziemy przecież dziś pisać. Pomimo, że Google mówi, że nie ma rady na wahania pozycji i należy pracować nad jakością strony i treściami, to wielu specjalistów zwraca uwagę na powiązanie stron YMYL z E-A-T, które staje się dla stron coraz ważniejsze. E-A-T to akronim od “Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness.” (Ekspertyza. Autorytet. Wiarygodność). Jak sprawić, żeby strona była zgodna z wymaganiami E-A-T?- Ekspertyza - pokaż, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. Zwróć uwagę w treści na swoje doświadczenie, uzyskane nagrody, tytuły.
- Autorytet - pokaż, że jesteś autorytetem w branży. Można to uzyskać poprzez umożliwienie oceny produktów czy też wypowiedzi klientów. Ważne są opinie w internecie oraz polecenia.
- Zaufanie - element szczególnie ważny dla e-commerce, które zbiera dane klientów czy też umożliwia płatności online. Zapewnij swoich klientów, że korzystanie z Twojej strony jest bezpieczne.
Kilka wniosków dodatkowych i odnośników do informacji o nowym Update Google:
- z pierwszych obserwacji wynika, że dotyczy on głównie branży związanej ze zdrowiem i finansami: drogerie internetowe, branża beauty, blogi doradcze, serwisy informacyjne, kliniki zdrowotne, sklepy z suplementami, apteki itp.
- nasze analizy oraz innych firm SEO wskazują na to, iż bardzo dużą rolę w nowym algorytmie odgrywa autorytet autora, wiarygodność witryny oraz długie i merytoryczne treści
- istotne są: aby na stronie były pełne dane kontaktowe, aby był określony autor treści o charakterze poradnikowej, aby treści były unikatowe i dostarczały merytorycznych odpowiedzi, aby rola eksperta była potwierdzona np. wykształceniem, stanowiskiem
- Google udostępniło też wytyczne dla walidiatorów, których zadaniem jest ocena czy strona budzi zaufanie: Search Quality Evaluator Guidelines - zdecydowanie warto się z nimi zapoznać
- w pierwszej turze rolloutu Medic Update widać, że na aktualizacji najwięcej zyskały duże witryny, których autorytet został oceniony wysoko: Ceneo, Allegro, Olx, ZnanyLekarz, PoradnikZdrowie, dla zagranicznych również: Amazon, eBay, DietDoctor
- Ciekawa analiza zmian w PL: Rafał Grochala - Istotna aktualizacja algorytmów wyszukiwarki - głównie w branży medycznej
- Analiza Update: Marie Haynes -My thoughts on the August 1, 2018 Google Algorithm Update
- Google Medic Update: Google's Core Search Update Had Big Impact On Health/Medical Sites