Zachowanie – poradnik Google Analytics

Zachowanie – poradnik Google Analytics

Z pewnością zdajesz sobie już sprawę z tego, że badanie zachowania użytkowników w witrynie jest istotne dla dobrego zarządzania Twoją stroną. Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy, bloga, czy chcesz po prostu zaprezentować swoje usługi w internecie, warto, byś stale poszerzał wiedzę o swoich odbiorcach.

Ostatnio na naszym blogu: Pozycjonowanie przed rozpoczęciem sprzedaży w sklepie internetowym

Dziś pokażę, jak korzystać z podstawowych narzędzi, które oferuje Google Analytics. Dzięki nim sprawdzisz, skąd na Twojej stronie pojawiają się użytkownicy, dlaczego ją opuszczają bez sfinalizowania konwersji i jak dostosować podstrony, by uniknąć takiego zjawiska. Dowiesz się też, czym jest user flow i jak zbierać informacje o szybkości strony. Gotowy? Zaloguj się na swoje konto GA, bo kolejny odcinek poradnika przed nami.

Jak Google Analytics zbiera dane do raportów o Zachowaniu?

Zacznijmy od samego początku. Jeśli jeszcze nigdy nie badałeś zachowania swoich użytkowników i nie wiesz, gdzie szukać raportów, zerknij do menu po lewej stronie. Znajdziesz tam “Raporty”, a wśród nich między innymi sekcję „Zachowanie”. Po jej rozwinięciu widzimy wszystkie kategorie, według których możemy sprawdzać, jakie akcje użytkownicy wykonują na naszej stronie.

Zachowanie - GA

W jaki sposób Google Analytics zbiera dane, które teraz widzisz przed sobą? Informacje o zachowaniu użytkowników są sczytywane dzięki fragmentowi kodu JavaScript, który musisz wdrożyć na swojej stronie. Za każdym razem, gdy na stronie pojawia się nowy użytkownik, kod śledzenia przesyła Analytics informację o odsłonie. To baza, na której algorytmy programu Google’a opierają swoje raporty o Zachowaniu. Co zatem oznacza „Łączna liczba odsłon„? To informacja o tym, ile razy Twoja strona została wczytana przez użytkowników – bez podziału na unikalnych użytkowników i tych powracających.

Jest możliwość, że nie widzisz tu żadnych danych i wykresy są puste. Co w takim wypadku? Najprawdopodobniej Twój kod śledzenia Google Analytics został zaimplementowany w niewłaściwym miejscu. O tym, w jaki sposób zrobić to szybko i bezproblemowo, pisaliśmy w poprzednim wpisie o architekturze konta.

Od czego zacząć: ogólne spojrzenie na stronę

Jeśli wszystko działa poprawnie, już w zakładce „Przegląd” znajdziesz ważne dla Twojego konta informacje. Czego możesz się z niej dowiedzieć?

  • Odsłony. Ta opcja pokaże Ci, ile użytkowników odwiedziło Twoją stronę. Tak samo jak większość raportów GA, możesz ich przefiltrować i wybrać np. tylko tych, którzy dokonali zakupu, albo tylko tych, którzy opuścili Twoją stronę przed konwersją. Jeśli chcesz zbadać, jak odsłony zmieniają się w czasie, wystarczy, że zmienisz zakres w prawym górnym rogu. Ta funkcja szczególnie przydaje się w przypadku produktów sezonowych czy badania zachowania użytkowników w konkretnym, specyficznym okresie zakupowym, np. w grudniu.
    Odsłony w GAMożesz posortować dane według URI (części adresu URL, która występuje po nazwie domeny), ale jeśli chcesz widzieć tytuły podstron – wystarczy, że przełączysz wymiar podstawowy na „Tytuł strony”. Da ci to możliwość uporządkowania według informacji o nazwie, które GA odnajdzie w kodzie HTML.
  • Najczęściej odwiedzane podstrony. Dowiesz się, które miejsca Twojej witryny są jej mocną stroną i jaki procent wszystkich odsłon stanowią wybrane wejścia. Możesz także sprawdzić, czy nastąpiło w ostatnim czasie zwiększone zainteresowanie na konkretny produkt, by odpowiednio dostosować działania na płaszczyźnie Google Ads.
  • Średni czas spędzony na stronie. Ten szczegół pokaże Ci, jak zaangażowani są użytkownicy w konkretne treści i da jasny sygnał, co ich interesuje i jest warte uwagi, a co wymaga zmiany.
  • Współczynnik odrzuceń. To zazwyczaj jeden z najbardziej alarmujących wskaźników, dzięki którym dowiesz się, które podstrony wymagają przebudowania lub są słabym punktem Twojej strony.

Wykres Zmiany w zachowaniu. Co dzięki niemu widzimy?

Zmiany w zachowaniu (dawniej: Przepływ zachowań) to wygodny, szczegółowo sporządzony wykres obrazujący ścieżki, którymi użytkownicy poruszają się na po Twojej stronie. Jego odpowiednia analiza pozwala łatwo wychwycić miejsce, w którym użytkownicy porzucają naszą stronę. Po zrozumieniu, gdzie leży błąd, dużo łatwiej możemy go naprawić.

Po co analiza raportu Zmiany w zachowaniu?

  • Dowiesz się na przykład, czy pomiędzy wyborem produktu a kasą użytkownicy przeglądali jeszcze inne produkty.
  • Sprawdzisz, które ścieżki są najczęściej uczęszczane i zweryfikujesz, czy rzeczywisty przepływ ruchu zgadza się z Twoją koncepcją.
  • Zobaczysz, w którym miejscu użytkownicy wychodzą z witryny, nie przeprowadzając konwersji i wychwycisz słabe punkty swojej strony.

Struktura raportu Zmiany w zachowaniu: węzły, połączenia i wyjścia.

Wytłumaczę to najprościej, jak się da: trzy kluczowe dla zmian w zachowaniu terminy (węzły, połączenia i wyjścia) odzwierciedlają to, jak wygląda przepływ ruchu w witrynie. Zatem:

  • Węzły to punkty, przez które przepływa ruch. Pierwszym węzłem będzie np. strona docelowa, kraj, terytorium lub medium, z którego przybywają użytkownicy do Twojej witryny. Kolejne węzły to podstrony, na które kierują się odwiedzający, lub zdarzenia, w których biorą udział. Zdarzenia to np. odtworzenie wideo czy ściągnięcie ebooka, który oferujesz. O konfigurowaniu zdarzeń przeczytasz na końcu tego wpisu.
  • Połączenie to ścieżka pomiędzy węzłami. Zbadasz dzięki niemu na przykład natężenie ruchu między poszczególnymi miejscami, czyli to, które ścieżki są najczęściej wybierane.
  • Wyjście to miejsce, w którym przepływ ruchu się urywa nie ma po nim kolejnej interakcji.
    Zmiany w zachowaniu - Google analytics

Najważniejsze dane o zachowaniu gromadzone przez Google Analytics

Sprawdziliśmy już, jak działają podstawowe zakładki, które powiedzą nam wiele o ogólnej kondycji witryny. Przyjrzyjmy się teraz bliżej następnym funkcjom, które oferuje GA w zakresie badania zachowania użytkowników.

Zawartość witryny

  • Analiza treści – pokazuje najważniejsze dane związane z ruchem na stronach: odsłony, unikalne odsłony, średni czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń i procent wyjść.
  • Strony docelowe – pokazuje nam te miejsca, które jako pierwsze wyświetla użytkownik podczas wejścia na naszą stronę. Podczas projektowania strony musimy wziąć pod uwagę, że mało kto tak naprawdę zaczyna odwiedziny na stronie głównej. Strony docelowe, które widzisz na górze, to Twoje mniejsze strony główne – upewnij się, że współczynnik odrzuceń nie jest wysoki.
  • Strony wyjścia – w tym raporcie znajdziesz strony, na których użytkownicy kończą odwiedziny i wychodzą z witryny. Jeżeli są tu istotne dla konwersji miejsca – np. koszyk, płatność itp. – warto zwrócić na to uwagę i ułatwić użytkownikowi pozostanie na stronie. Może jest coś, co możesz zmienić od razu? Może wymagasz zbyt dużo wkładu pracy od użytkownika albo coś jest nieczytelne, więc osoba odwiedzająca Twoją stronę rezygnuje. Pamiętaj, że prostota i intuicyjność gwarantują zaangażowanie użytkowników.

Szybkość witryny

Ile powinno trwać ładowanie strony? To proste: jak najkrócej.

Z tych raportów dowiesz się, jak szybko użytkownicy mogą zobaczyć zawartość Twojej witryny i rozpocząć działania na stronie. Łatwo zauważysz, co wymaga poprawy (i w jakim zakresie), a co działa świetnie. Przyjrzyjmy się najważniejszym elementom.

Czas wczytywania strony to karta, która pokazuje, ile trwa przygotowanie Twojej strony do działania. Możesz wyświetlać dane dla różnych wymiarów, by sprawdzić, od czego zależy szybkość wczytywania w różnych warunkach (np. w Firefoxem i Explorerze, w różnych krajach, na urządzeniach mobilnych czy tabletach i komputerach – jak na przykładzie poniżej).

Czas ładowania strony - Google Analytics

Jak rozwiązać podstawowe problemy z prędkością strony?

Jeśli któryś z poniższych wskaźników martwi Cię i zawyża średni czas ładowania strony, sprawdź, co możesz zrobić!

1. Długi czas przekierowania?

Rozwiązanie: Sprawdź, czy wszystkie przekierowania są naprawdę potrzebne. Upewnij się, czy któraś ze stron odsyłających nie jest sprawcą długiego czasu przekierowania.

2. Długi czas wyszukiwania domeny?

Rozwiązanie: tu sam najprawdopodobniej niewiele zdziałasz, rozważ więc zmianę dostawcy DNS na taką firmę, która zapewnia stałe, krótsze czasy reakcji.

3. Długi czas pobierania strony?

Rozwiązanie:  zmniejsz rozmiar danych, które są wymagane do załadowania strony. Do takich działań będzie należało np. użycie nowej generacji obrazów, które oszczędzą miejsce przy jednoczesnych zachowaniu jakości.

Każda witryna ma jednak swoje indywidualne mocne i słabe strony. Dlatego właśnie Google oferuje bardzo sprytne narzędzie, które pomoże Ci rozwiązać praktycznie każdy problem związany z szybkością. Wszystko to znajdziesz w kolejnej zakładce, którą omówimy.

Sugestie dotyczące szybkości

Ten raport zawiera wskazówki, które możesz samodzielnie wdrożyć, by przyspieszyć pracę strony. Przyjrzyjmy się najpierw tej karcie:

Sugestie dotyczące prędkości

Ocena PageSpeed pokazuje, czy Twoja strona wymaga poprawy. Maksymalny wynik to 100 i oznacza on mniej więcej tyle, że według Google Analytics nie musisz nic poprawiać. Niski wynik z kolei oznacza, że masz całkiem sporo możliwości poprawy.

Po kliknięciu na propozycje poprawy, wyświetli nam się nowe okno z PageSpeed Insights, gdzie znajdziemy bardziej szczegółową analizę problemu, statystyki i wskazówki, które pozwolą zaoszczędzić czas ładowania.

Page speed insights w Google Analytics

Wyszukiwanie w witrynie

Ta podstrona jest jedną z bardziej intuicyjnych i informuje Cię o tym, czy i w jaki sposób użytkownicy korzystają z wyszukiwania na Twojej stronie.

  • korzystanie – wykazuje stosunek tych użytkowników, którzy odwiedzili naszą stronę i czegoś wyszukali do tych, którzy nie wykorzystali tej opcji, oraz ich charakterystykę. Jak w niemal każdym przypadku i tutaj możemy sortować i porównywać poszczególne grupy użytkowników – sprawdź na przykład, czy częściej w Twojej witrynie szukają czegoś klienci mobilni czy ci, którzy korzystają z komputerów.
  • wyszukiwane hasła – pokażą Ci, czego właściwie – i w jaki sposób – użytkownicy szukają w witrynie. Sprawdzisz też, czy udało im się odnaleźć to, co chcieli, i czy w jakiś sposób naprowadziłeś ich na zawężenie hasła i właściwą stronę.
  • strony wyszukiwania – ta zakładka informuje o tym, na jakiej stronie przebywał użytkownik w momencie, w którym zdecydował się skorzystać z wyszukiwania.

Zdarzenia

Przechodzimy teraz do tematu, o którym wspominałam przy okazji badania zmian w zachowaniu i przepływu ruchu użytkowników. Zachowania pokażą Ci, jak użytkownicy korzystają z poszczególnych elementów witryny, które im oferujesz. Sprawdzisz, czy – i kiedy – pobierają dokument, który załączyłeś, a w połączeniu ze śledzeniem zachowań sprawdzisz, w jaki sposób doprowadziłeś do tego typu konwersji. Żeby rozpocząć śledzenie konkretnego zdarzenia, będziesz musiał zaimplementować osobny kod.

  • strony zdarzeń – to te podstrony, na których użytkownik wykonał konkretne śledzone przez nas działanie.
  • najczęstsze zdarzenia – tutaj możemy śledzić, które z naszych zdarzeń cieszą się największym zaangażowaniem użytkowników i powodują ich interakcję.

Zdarzenia w Google analytics

Na przykładzie witryny Google Merchandise Store  widzimy, że zdarzenia, które śledzi firma, to te związane z E-commerce (czyli np. dodanie do koszyka, usunięcie z koszyka, podgląd), oraz formularz kontaktowy. Możemy też zbadać przepływ użytkowników i sprawdzić, w którym miejscu rozpoczyna się ich droga do wykonania działania.

  • przebieg zdarzeń – to wykres podobny do Zmian w zachowaniu, dzięki któremu dowiadujemy się, w jaki sposób doprowadzamy do konkretnych działań użytkownika. Tutaj każdy węzeł = zdarzenie – stąd inny niż poprzednio kolor -, niebieski.

Przebieg zdarzeń w Google Analytics

Wydawca i eksperyment

Zastanawiają Cię te dwie zakładki? Omówię je dziś w bardzo dużym skrócie, ale spróbujemy zaspokoić Twoją ciekawość tak dobrze jak tylko potrafimy.

Wydawca – ta opcja wymaga połączenia konta Google Analytics z innymi narzędziami Google, czyli AdSense lub AdExchange. Dzięki temu zbadasz bardziej szczegółowo, jakie konkretne znaczenie  miała aktywność użytkowników, którzy odwiedzili Twoją witrynę.

Eksperyment to ciekawa funkcja Google Analytics, która pozwala na przeprowadzenie testu wielowymiarowego i pozwala sprawdzić różne – nie wprowadzone w rzeczywistość – wersje strony wpływają na konwersje, aktywność użytkowników czy skuteczność zdarzeń.

Zachowanie: podsumowanie

Zastanawiasz się wciąż, czy rzeczywiście warto śledzić zachowanie użytkowników i czy Twoja praca włożona w analizowanie danych przyniesie pozytywny skutek? Mogę z całą pewnością odpowiedzieć, że badanie zachowania jest kluczem do właściwego zarządzania stroną w taki sposób, by była jak najbardziej przyjazna dla użytkowników, a dla Ciebie generowała jak najwięcej wpływów. Więc do dzieła! Niech Zachowanie w Google Analytics nie ma przed Tobą więcej tajemnic.

  5,00 / 5 ( 4 )
Autor
Junior SEO Specialist - Aleksandra

Junior SEO Specialist

Studiuje edytorstwo. Bywa w miejscach i lubi robić rzeczy. Robi grafikę, dużo pisze, gra na ukulele i próbuje opanować tajniki jogi, ale niepokojąco często na przeszkodzie staje jej Netflix i dobre seriale. Uwielbia musicale i alpaki, a do tego marzy o kocie, którego będzie mogła nazwać Gombrowicz. Ma trzydzieści osiem roślin doniczkowych. Nie umie podejmować decyzji, ale tę o pójściu ścieżką SEO uważa za naprawdę udaną.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.