Odbiorcy – Poradnik Google Analytics

Odbiorcy – Poradnik Google Analytics

Zastanawiasz się, czy Twoja witryna częściej odwiedzana jest przez kobiety, czy może jednak mężczyzn? A może chciałbyś wiedzieć z jakich urządzeń lub lokalizacji najczęściej generowane są wejścia na Twoją stronę internetową? W dzisiejszym artykule podpowiemy jakie informacje na temat odbiorców możesz znaleźć w narzędziu Google Analytics!

Ostatnio na naszym blogu: Nowe wyszukiwanie hoteli w Google

Czym jest sekcja Odbiorcy w Google Analytics?

Sekcja Odbiorcy w narzędziu Google Analytics zawiera informacje dotyczące użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę internetową. Dzięki pogrupowaniu ich na podstawie dowolnej liczby atrybutów możemy uzyskać wiele przydatnych informacji na ich temat, np. jak wielu użytkowników regularnie powraca na naszą stronę, ile czasu na niej spędzają oraz kim w ogóle są odbiorcy naszej witryny. Są to istotne informacje, dzięki którym możemy na bieżąco wprowadzać zmiany na stronie, dopasowując ją do profilu grupy docelowej.

Podstawowe wskaźniki związane z odwiedzinami strony

Skąd Google wie kim są użytkownicy?

Aby narzędzie Google Analytics mogło poprawnie identyfikować użytkowników podczas zbierania niezbędnych danych konieczne jest rozróżnienie, które wizyty należą do poszczególnych odbiorów. W tym celu każdemu z nich przypisywany jest unikalny identyfikator, wysłany podczas każdego z wykonywanych działań np. w postaci pliku cookie Google Analytics lub za pomocą funkcji User ID.

Jak widzi nas Google?

Google na podstawie ustawień konta oraz wyszukiwań i aktywności online przypisuje użytkownikom zainteresowania, wiek i inne cechy, które później są widoczne w Google Analytics. Na ich podstawie również wyświetla użytkownikom reklamy Google Ads, które są kierowane behawioralnie.

Aby sprawdzić jak widzi Cię Google wystarczy wejść na Konto Google w sekcję Ustawienia Reklam. Po kliknięciu w “Zarządzaj Ustawieniami Reklam” zobaczysz informacje, które Google zebrał o Tobie. Możesz je edytować, usunąć zainteresowania bądź dodać nowe.

Jak widzi nas Google?

Co na to RODO?

Google zbiera tylko takie informacje jakie może. Z definicji, danymi osobowymi są takie dane, które pozwalają na zidentyfikowanie konkretnego użytkownika. Dane, takie jak na przykład wiek, zainteresowania i miasto zamieszkania nie pozwalają na jednoznaczne zidentyfikowanie danej osoby, dlatego nie są to dane osobowe. Przed wejściem w życie ustawy o RODO Google wprowadziło również w ustawieniach automatyczne usuwanie danych po określonym czasie. Więcej o tym można przeczytać w naszym wcześniejszym artykule o zasadach przechowywania danych w Google Analytics.

Przegląd użytkowników

Przegląd użytkowników w Google Analytics

Podstawowe dane dostępne w zakładce “odbiorcy” dotyczące użytkowników odwiedzających naszą witrynę dzielą się na:

  • Sesje – aktywność użytkownika na naszej stronie internetowej w danym czasie. Domyślnie czas sesji wynosi 30 minut, jeżeli użytkownik będzie nieaktywny przez ten czas, jego dalsze działania zostaną przypisane do nowej sesji. Jeżeli natomiast odbiorca wznowi aktywność na stronie przed upływem 30 minut sesja liczona jest jako pierwotna. Przykładowo, jeżeli użytkownik odwiedzi naszą stronę internetową 2 razy w ciągu jednego dnia (jeden raz rano, kolejny raz po południu) to wygeneruje łącznie 2 sesje, jednak wciąż będzie liczony jako 1 użytkownik (chyba, że w tym czasie skasuje pliki cookies). Długość sesji może zostać zmieniona w narzędziu Google Analytics, co jest przydatne np. na stronach z filmami lub długimi artykułami, gdzie obejrzenie jednego filmu lub przeczytanie tekstu może trwać więcej niż 30 minut.
  • Użytkownicy – liczba użytkowników, którzy odwiedzili naszą stronę internetową. Liczba ta identyfikowana jest na podstawie plików cookie. Jeden użytkownik może wykonywać wiele sesji.
  • Odsłony – suma wyświetleń wszystkich podstron naszej witryny. Przykładowo: jeżeli ten sam użytkownik podczas jednej wizyty odwiedzi 4 różne podstrony to wygeneruje łącznie 4 odsłony ale będzie liczony jako 1 użytkownik.
  • Średni czas trwania sesji – jest to liczba, która pokazuje, ile średnio czasu spędza jeden użytkownik na naszej witrynie.
  • Współczynnik odrzuceń – pokazuje % odwiedzin jedno-odsłonowych w stosunku do całości odwiedzin naszej witryny. Mówiąc krótko, jest to wskaźnik, który informuje nas ile osób spośród wszystkich, które odwiedziły naszą witrynę, opuściło ją bez przejścia na kolejną podstronę.

Poniżej wykresu liniowego znajduje się diagram kołowy, który pokazuje ilu nowych oraz powracających użytkowników posiadała nasza strona w wybranym okresie.

Na samym dole znajdziemy informacje dotyczące lokalizacji użytkowników odwiedzających naszą witrynę. Możemy dowiedzieć się z jakiego pochodzą kraju i miejscowości, a także z jakiej korzystają przeglądarki, systemu i dostawcy usług internetowych oraz z jakich rozdzielczości korzystają przeglądając naszą stronę:

Odbiorcy w Google Analytics - lokalizacja

Wszystkie te elementy są dodatkowo rozwijane, co pozwala bardziej precyzyjnie ustalić z jakiej lokalizacji, czy przy użyciu których urządzeń odnotowywana jest największa liczba odwiedzin, odrzuceń itp.

Odbiorcy urządzenia - Google Analytics

Aktywni użytkownicy

W tej zakładce możemy poznać liczbę aktywnych, unikalnych użytkowników, którzy zainicjowali sesję w naszej witrynie. W panelu domyślnie pokazywany jest wykres użytkowników aktywnych w ciągu 1 dnia, jednak możliwe jest również wyświetlenie raportu dotyczącego 7, 14 lub 28 dni.

Dane szczegółowe dotyczące użytkowników odwiedzających stronę

1. Dane demograficzne i zainteresowania

W tych zakładkach możemy poznać użytkowników odwiedzających naszą witrynę, w tym między innymi ich: wiek, płeć oraz zainteresowania.

Dane dostępne są w pięciu wymiarach:

  • wiek: w przedziałach: 18-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-64 i 65+ lat,
  • płeć: kobieta lub mężczyzna,
  • kategorie podobieństwa: podział na style życia użytkowników
  • segmenty na rynku: podział ze względu na zainteresowania zakupem produktu
  • inne kategorie: bardziej szczegółowe dane dotyczące zainteresowań z podziałem na podkategorie

2. Dane geograficzne

Dane geograficzne związane są z lokalizacją odbiorców i pokazują skąd generowane są wejścia na naszą stronę internetową.

Odbiorcy - dane geograficzne. Google Analytics

Informacje w tej zakładce mogą zostać podzielone na konkretne wymiary, w tym: miejscowość, kraj, kontynent, czy subkontynent a także rozszerzane o wymiary dodatkowe.

3. Zachowanie

Zakładka “zachowanie” zawiera informacje dotyczące tego, którzy użytkownicy: nowi, czy powracający częściej odwiedzają naszą stronę, a także pokazuje częstotliwość ich wizyt oraz zaangażowanie (czas, jaki został spędzony na stronie).

Odbiorcy zachowanie - Google Analytics

4. Technologia

W tej zakładce znajdują się technologiczne aspekty dotyczące użytkowników odwiedzających naszą witrynę. Możemy dowiedzieć się między innymi tego, z jakich przeglądarek internetowych oraz systemów operacyjnych korzystają nasi odbiorcy, a także na urządzeniach o jakiej rozdzielczości ekranu przeglądają naszą witrynę oraz czy posiadają aktywną obsługę Flash i Java. Są to dane, dzięki którym możemy jeszcze lepiej dostosować witrynę do potrzeb naszych klientów, a nawet wykryć błędy dotyczące nieprawidłowego wyświetlania się jej w niektórych przeglądarkach, czy też przy niektórych rozdzielczościach, o czym może świadczyć odbiegający od normy “współczynnik odrzuceń”.

5. Ruch mobilny

Ruch mobilny to dane dotyczące urządzeń mobilnych, z których korzystają nasi odbiorcy. W tej kategorii możemy poznać szczegółowe modele urządzeń, z których generowany był ruch na naszą witrynę:

Odbiorcy technologia - Google Analytics

6. Niestandardowe

Korzystając ze zmiennych niestandardowych możemy rozszerzyć zakres segmentów w celu jeszcze lepszej identyfikacji naszych odbiorców, nie tylko

Po co nam dane o użytkownikach?

Dane o użytkownikach odwiedzających naszą witrynę są bardzo istotne i pozwalają nam wyciągnąć wiele wartościowych wniosków. Analizując naszych odbiorców możemy przede wszystkim sprawdzić, czy nasza oferta trafia do odpowiedniej grupy docelowej, a także wprowadzić zmiany na stronie dostosowane do wieku oraz płci zainteresowanych naszą usługą/produktem użytkowników. Co więcej, możemy w tym miejscu wykryć błędy związane z wyświetlaniem strony na urządzeniach mobilnych, niektórych rozdzielczościach lub przeglądarkach i dzięki nim rozwiązać istniejące problemy. W przypadku, gdy wielu odbiorców naszej witryny pochodzi zza granicy, warto pomyśleć o wprowadzeniu nowych wersji językowych strony, a także w przypadku sklepów internetowych rozszerzyć naszą ofertę na nowe rynki.

Podsumowanie

Wymienione powyżej funkcjonalności narzędzia Google Analytics umożliwiają nam lepsze poznanie odbiorców naszej witryny. Dzięki nim możemy jeszcze lepiej dopasować stronę do potrzeb naszych klientów, a nawet wyeliminować występujące na niej błędy, co może przyczynić się do zwiększenia zarówno ruchu, jak również konwersji na naszej witrynie.

 

  4,40 / 5 ( 5 )
Autor
SEO Specialist - Paulina

SEO Specialist

W Delante od października 2017 roku. Do swojej pracy podchodzi z pasją i zaangażowaniem, optymalizując strony internetowe klientów. Miłośniczka aktywnego stylu życia, po godzinach instruktorka fitness.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.