Jak wybrać CMS dla sklepu internetowego, mając na uwadze SEO?

CMS (z ang. Content Management System, czyli system zarządzania treścią) to oprogramowanie, które dzięki specjalnie stworzonemu panelowi administracyjnemu pozwala samodzielnie dokonywać zmian w treści, często (choć nie zawsze – bo bywają bardziej wymagające CMS) bez znajomości programowania. Dzięki wspomnianemu panelowi, możemy dodawać, zmieniać i usuwać zdjęcia, teksty, tabele, filmy, grafiki jak również i całe podstrony. bez znajomości języka HTML czy PHP. Nie musimy się również łączyć każdorazowo przez FTP, choć sama konfiguracja CMS tego najczęściej wymaga. Zresztą sam dostęp do FTP jest bardzo ważny – pozwala na przesyłanie wielu plików o bardzo dużym rozmiarze bez obciążania komputera, a do tego jest przydatny przy konfiguracji przekierowań adresów URL, zapewnia bezpieczeństwo witryny przy tworzeniu kopii zapasowych i jest wsparciem przy migracji.
Każdy system zarządzania treścią musi być odpowiednio dopasowany pod konkretny sklep, dzięki czemu będziemy mieć pewność, że dany CMS dla sklepu internetowego nie ogranicza potencjału biznesu pod względem oferowanych funkcjonalności. Pamiętaj, że to naprawdę istotny wybór, ponieważ późniejsza zmiana sklepu na inny jest czasochłonna i niesie ze sobą dodatkowe koszty. Dodatkowo weź pod uwagę fakt, że nie każdy CMS sprawdzi się w przypadku sklepu internetowego – choć byłoby to zdecydowanie prostsze. Jak w takim razie znaleźć CMS stworzony dla Twojego e-commerce?
Trzeba zacząć od zadania sobie kilku pytań i zweryfikowaniu, gdzie leżą Twoje priorytety.
Jeśli produkt wymaga pobrania od klienta dodatkowych danych, np. szerokości i wysokości w przypadku stolarki okiennej, która jest dostosowywana pod konkretne wymagania klienta, musisz wybrać system umożliwiający pobranie takich danych.
W przypadku sprzedaży produktów mających małą ilość zmiennych prawdopodobnie wystarczy nam prosty system i może niekoniecznie płatny – generowanie kosztów, które nie mają realnego przełożenia na późniejsze zyski czy zwiększenie sprzedaży i rozwój biznesu, mija się z celem.
Bardzo ważnymi czynnikami są kwestie związane z edycją , a mianowicie to, czy wprowadzanie zmian pod jego kątem będzie łatwe, czy też jednak będzie wymagało specjalistycznej wiedzy lub każdorazowego zewnętrznego wsparcia, np. od dewelopera.
Dlatego tak ważne jest wybranie odpowiedniego CMS dla sklepu internetowego: by niepotrzebnie nie generować zbędnych kosztów, jak również nie doprowadzić do tego, aby system ograniczał nasze zyski i rozwój naszego biznesu. Skalowanie to klucz do sukcesu.
Jeśli chodzi o to, co możesz z działać pod kątem SEO w danym CMS, warto zastanowić się, czego w ogóle powinno się oczekiwać. Jedna z najważniejszych i wcale nie takich oczywistych rzeczy to możliwość tworzenia przyjaznych URL-i, czyli takich, które są łatwe do odczytania zarówno przez użytkowników, jak i Google’a. Kolejna sprawa to optymalizacja metada descriptions, tytułów SEO czy wreszcie wdrażanie hreflangów dla wersji językowych.
Każda strona powinna też mieć swoją sitemapę. A im łatwiej ustawić i zoptymalizować mapę strony, tym lepiej – zwróć na to więc uwagę. Klienci częśto wspominają też o trudnościach z tworzeniem breadcrumbs, które ułatwiają nawigację w obrębie witryny.
Nie mniej istotne będą przekierowania 301 i obsługa błędów 404 – to absolutna podstawa jeśli chodzi o sprawne zarządzanie stroną WWW.
Jeśli myślisz o sklepie internetowym, albo dopiero zaznajamiasz się z branżą i nie wiesz, jaki CMS wybrać, aby łatwo można było go optymalizować – zapraszamy Cię do dalszej lektury. Kiedy w koło słyszymy mnóstwo informacji, często ze sobą sprzecznych, trudno nam zdecydować, co dla nas będzie najlepsze. Dlatego w tym artykule postaramy się przybliżyć najpopularniejsze CMSy, pod kątem ich funkcjonalności pożytecznych z punktu widzenia SEO.
Udział PrestaShop w polskim rynku e-commerce niezmiennie rośnie. Ten CMS ma spore zaplecze modułów rozszerzających, podstawowe funkcjonalności naszego sklepu. Niektóre moduły są bardziej skomplikowane, natomiast ich szeroki wybór pozwala na tworzenie dokładnie takiego sklepu, jaki potrzebujesz.
PrestaShop umożliwia definiowanie meta opisów osobno dla każdego z produktów, kategorii i stron. Są one automatycznie generowane, według określonych schematów jeśli je pominiemy, lub o nich zapomnimy. Dzięki temu mamy możliwość wybrania interesujących nas fraz kluczowych, podczas procesu pozycjonowania sklepu internetowego.
PrestaShop generuje adresy podstron dla produktów, kategorii czy innych stron. Adresy nie zawierają niepotrzebnych parametrów, oddzielonych “&” dzięki czemu linki są w dużej mierze “przyjazne” pod kątem SEO.
Mamy dodatkowo możliwość personalizacji adresów URL dla naszych produktów. Te dwie funkcjonalności pomagają nam uzyskać już całkiem dobre wyniki, jeśli chodzi o pozycjonowanie.
Oprócz tego mamy kilka możliwości sortowania list produktów, co niewątpliwie dla użytkowników stanowi wygodne rozwiązanie, jednak powoduje generowanie dodatkowych duplikatów danej strony, co niestety z punktu widzenia robota Google jest niepożądane.
PrestaShop jako CMS pod SEO ma na ten problem kilka gotowych rozwiązań, umożliwia bowiem nam wykluczenie w pliku robots.txt stron, których nie chcemy indeksować.
PrestaShop jest dobrym wyborem dla właścicieli sklepów zaczynających przygodę z CMS między innymi za sprawą community. Społeczność PrestaShop jest dynamicznie rozwijana, dzięki czemu zawsze znajdziemy odpowiedź na ewentualne pytania lub problemy.
WooCommerce to niezwykle popularne narzędzie e-commerce, zintegrowane w pełni z WordPress. Udział WooCommerce w rynku wynosi 9% wszystkich witryn internetowych, co czyni go bardziej popularnym niż np. Shopify (źródło: WP Beginner). To wtyczka doskonale dostosowana zarówno dla początkujących, pierwszy raz mający z nią do czynienia jak i webdeveloperów. Co świadczy o jego ogromnej popularności, zdobytej głównie dzięki łatwości personalizacji i intuicyjności tego systemu?
Dzięki dodatkowym płatnym rozszerzeniom możemy oferować, rezerwacje, odnawialne subskrypcje i strony typu membership. Dzięki WooCommerce możemy również, oferować swoim klientom zniżki na cyfrowe produkty, gotowe do pobrania. W WooCommerce mamy dostęp do rozbudowanych systemów płatności. Ten CMS dla sklepu internetowego daje nam niemal nieograniczone możliwości kontrolowania i personalizacji sklepu. WooCommerce jest ciągle rozwijany, większość funkcjonalności pod kątem SEO zostało zaimplementowanych domyślnie.
WooCommerce jest tak skonstruowany by być jak najbardziej przyjazny dla wyszukiwarek i tak np. adresy URL są budowane w taki sposób aby jak najlepiej z nimi współgrać, struktura strony jest uporządkowana i logiczna co jest istotne w procesie indeksowania strony. Dodatkowo strony są zgodne z normami, posiadają sprawdzony układ nawigacyjny typu breadcrumbs.
Na WP można zainstalować wtyczkę Yoast, która umożliwia nam zarządzanie wieloma funkcjonalnościami SEO (część dostępna za darmo). Yoast ma box umożliwiający edycję wpisów z podglądem jak będzie prezentował się on w Google. Dzięki Yoast możemy m.in. monitorować zagęszczenie słowa kluczowego, w pełni obsługiwać SEO dla podstron, obsługiwać plik robots.txt, dzięki któremu w prosty sposób możemy określić te części serwisu, które mają być indeksowane. Wtyczka posiada olbrzymi zasób szablonów dla tytułów, całkowite wsparcie sitemapy z możliwością wyłączenia z niej pewnych części, nawigacje breadcrumbs i możliwość importu ustawień z innych wtyczek. Jedynym minusem tego CMSa są problemy związane z pełną kompatybilnością z językiem polskim.
Magento to rozbudowany system zarządzania treścią typu open source o ogromnych możliwościach. Ale trzeba mieć na uwadze jedną rzecz: w zamian za wiele możliwości wspierających optymalizację, wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania, dlatego też Magento polecany jest większym firmom, które na co dzień współpracują z developerami i specjalistami SEO. Jest to system wybierany i polecany najczęściej osobom planującym rozwijać duży sklep internetowy ze względu na możliwości skalowania.
Magento z poziomu panelu administracyjnego umożliwia dostosowywanie adresów URL w taki sposób, by były jak najbardziej przyjazne dla wyszukiwarki, możemy również dostosować meta tagi, tytuły i opisy danych produktów i kategorii. Wbrew pozorom, w oparciu o domyślne ustawienia Magento możemy osiągnąć dosyć znaczące efekty w kwestii SEO.
Wśród istotnych elementów Magento pod kątem optymalizacji wyróżnimy następujące: wszystkie zdjęcia na podstronach danych produktów są zaopatrzone w znaczniki ALT, mapa strony jest automatycznie tworzona, podobnie jak wyszukiwanie popularnych haseł, oferuje unikalne linki dla każdego produktu, umożliwia zgłoszenie mapy witryny do Google Search Console.
Jednak do tego wszystkiego należy pamiętać o kosztach, które są dosyć wysokie – wiele zależy od wariantu, który wybierzesz.
Magento jest niezwykle popularnym CMSem, który ma do zaoferowania pod kątem pozycjonowania i funkcjonalności wiele jednak zdecydowanie dedykowany jest dla użytkowników zaawansowanych, których celem jest zbudowanie dużego sklepu.
Sprawdź także szczegółowe porównanie popularnych CMSów: WooCommerce vs Magento: Która platforma e-commerce będzie lepsza dla Twojej firmy?
IdoSell to CMS oparty na modelu open SaaS (software as a service – oprogramowanie jako usługa). Model ten opiera się na założeniu, że w zamian za miesięczny abonament sklep jest konfigurowany przez dostawcę systemu. To rozwiązanie ma jednak duży minus: jako właściciele sklepu nie mamy nad nim pełnej kontroli. Sklep, będąc pod nadzorem dostawcy, nie może być przez nas dowolnie konfigurowany: aby dokonać zmian programistycznych musimy kontaktować się z IdoSell, które może odmówić wdrożenia danej implementacji.
W IdoSell znaczniki meta i meta tagi mogą być generowane ręcznie lub automatycznie, które są generowane osobno dla każdej ze stron, dzięki czemu ich unikalność poprawia pozycjonowanie, w kwestii deklaracji opisów IdoSell daje nam dużą swobodę. Generowanie linków kanonicznych również następuje automatycznie, dzięki czemu zjawisko zduplikowanego contentu jest minimalizowane. Wraz z utworzeniem sklepu, utworzona mapa strony jest przesyłana bezpośrednio dla Google, dzięki czemu jest automatycznie widoczna dla robota Google.
IdoSell ma moduł Google Analytics, dzięki czemu integracja z tym środowiskiem będzie prosta. Linki są również budowane w taki sposób, aby były przyjazne, jednak nie mamy możliwości zmiany alt tagów dla zdjęć.
Shoper to system oparty na modelu SaaS, dający nam możliwość założenia sklepu w oparciu o jeden z pięciu różnych pakietów. Cztery z nich z punktu widzenia SEO niczym się nie różnią, system jednak posiada tzw. licencje samodzielną, która daje nam możliwość wglądu w kod i jego ewentualnej modyfikacji. Dzięki temu jesteśmy w stanie znacząco poprawić funkcjonalność e-sklepu. Czy warto wybrać ten CMS pod kątem SEO?
Do plusów możemy zaliczyć dowolność ustawiania podstawowych danych SEO dla każdego produktu i kategorii z osobna. Title i description możemy ustawić według schematu, automatyczne dodawanie tagów kanonicznych – co jest rozwiązaniem względnie poprawnym, przekierowywanie ruchu na jeden adres naszego sklepu (np. www na brak www), łatwa integracja z narzędziami takimi jak: Google Analitycs, Tag Manager, Search Console Google Maps.
Dużym minusem tego systemu jest zamknięty kod źródłowy dla trzech podstawowych wersji systemu. Utrudnia to rozwój systemu jak i uniemożliwia wprowadzanie do niego zmian. Należy tu też dodać dodatkowe koszty modułów i rozszerzeń (za większość niezbędnych dodatków trzeba płacić dodatkowo poza abonamentem) oraz długi czas odpowiedzi z obsługi klienta.
Htaccess (plik pozwalający na dokonywanie pewnych zmian w konfiguracji serwera) jest dla nas niedostępny, skutkuje to dla nas brakiem możliwości ustawienia przekierowań do określonej strony sklepu. Ogólnie nie mamy dostępu do FTP.
Dzięki Shoper możemy stworzyć sklep, który dobrze prezentuje się dla Google, jednak ustawienie go pod kątem poprawnej optymalizacji może sprawić wiele kłopotów, zwłaszcza osobie bez nawet podstawowej znajomości SEO i programowania.
RedCart to CMS typu SaaS, który ma szeroką paletę funkcjonalności. Jak to wygląda pod kątem SEO? Skrypt automatycznie tworzy mapę naszego sklepu dla Google, jak również pozwala na personalizację adresów URL w obrębie naszego e-sklepu. W RedCart mamy możliwość ustawiania meta opisów dla każdego produktu i kategorii. Znaczącym minusem z punktu widzenia SEO jest brak możliwości ustawienia tagów kanonicznych, co nie jest pozytywnie postrzegane przez robota Google.
RedCart jest raczej prostym w obsłudze systemem, mającym dużo do zaoferowania. Jednak z powodu braków bywa CMS-em dla sklepu internetowego, który nie wystarcza w kwestiach związanych z optymalizacją, co może zdecydowanie obniżyć zyski w dłuższej perspektywie czasu.
Sote do niedawna był jednym z czołowych liderów na rynku CMS, obecnie przeżywa spadek zainteresowania. Jednak ciągle pozostaje jednym z lepszych CMS pod kątem optymalizacji.
Sote jest niepodważalnie dobrze zbudowanym systemem, który ma wiele zaawansowanych modułów, pomagających w realizacji SEO naszego sklepu. Między innymi zyskujesz możliwość ustawiania znaczników meta dla sklepu, każdego produktu z osobna jak i kategorii, alt tagów dla zdjęć, linkowania wewnętrznego (między innymi breadcrumbs), integracji z social mediami. Skrypt automatycznie tworzy mapę strony dla Google i linków kanonicznych. Widocznym minusem pod kątem SEO jest brak możliwości ustawienia znacznika H1 dla nazw produktów. Polecamy przeczytać więcej o nagłówkach strony internetowej, by lepiej zrozumieć ten problem. Wspomnijmy też o tym, że Sote dotykają ograniczone możliwości edycji szablonów, a większość dodatkowych funkcji jest płatna.
Sote to dobry CMS dla sklepu internetowego, pomimo spadku zainteresowania pozostaje solidnym graczem na rynku, któremu można zaufać.
Shopify kolejny z czołówki popularnych CMSów na świecie, w Polsce jednak pozostaje daleko w tyle za konkurencją, jego udział w polskim rynku szacowany jest na około 6% – urósł w ostatnich latach.
Co ważne, sam system pod kątem optymalizacji jest dość wdzięczny, gdyż posiada rozbudowaną możliwość edycji np. meta opisów, URLów w obrębie naszego sklepu, alt tagów dla zdjęć, opisów zdjęć. Dodatkowo skrypt automatycznie generuje: mapę stronę co jak już wspomnieliśmy niesie za sobą korzyść lepszej widoczności dla robota Google, linki kanoniczne, by zapobiec niekorzystnemu zjawisku duplikowania contentu, który degraduje naszą stronę w wynikach wyszukiwania. Oczywiście nie jest idealnie – niezbędne jest tutaj wsparcie doświadczonych specjalistów, by wdrażać własne rozwiązania. Musisz też pamiętać, że Shopify korzysta z prowizji od transakcji – mowa o płatnościach innych niż Shopify Payments. Jest to od 0,15% do nawet 2%, więc niemało.
Drupal to kolejny system typu open source, czyli z otwartym kodem źródłowym, który umożliwia postawienie sklepu internetowego. Sprawdzi się w przypadku zarówno małych, jak i dużych stron, ze względu na to, że jest po prostu bardzo dobrze skalowalnym systemem. Może nie jest to trendujący CMS, ale wciąż cieszy się zaufaniem wielu przedsiębiorstw i instytucji. Jak się ma specyfika tego CMS-a pod kątem SEO? Jest wygodny i stosunkowo intuicyjny w obsłudze, a jeśli zależy Ci na uproszczeniu SEO, skorzystaj z dodatkowych modułów. Pamiętaj, że aby założyć tu swój sklep internetowy, potrzebujesz wtyczki Drupal Commerce (analogicznie jak WordPress i WooCommerce).
Mamy nadzieję, że informacje zawarte w artykule pomogą w wyborze odpowiedniego systemu zarządzania treścią w Twoim sklepie internetowym. Mamy świadomość, że na temat CMSów można napisać bardzo wiele, a to opis tylko kilku najważniejszych funkcjonalności. Dlatego też zachęcamy do szerszego zainteresowania tematem, aby jeszcze lepiej odpowiedzieć sobie na pytanie, który z nich będą dla nas najlepszym wyborem.
Odpowiedz sobie na kilka pytań:
Te i inne pytania mogą być kluczowe przy wyborze odpowiedniego CMS-a dla sklepu internetowego, dlatego warto poświęcić chwilę by udzielić sobie na nie odpowiedzi. Jest to istotny aspekt, który będzie w przyszłości miał wpływ na możliwe ograniczenia i trudności związane z funkcjonowaniem naszego sklepu co niewątpliwie wpłynie na wyniki finansowe naszego biznesu.