Real Time Marketing (w skrócie RTM) to odpowiedź marketingowa na aktualne wydarzenia oraz trendy. Specjaliści tworzą content, który żyje krótko, ale intensywnie, mając wysoki potencjał viralowy. Chcesz poznać RTM marketing z bliska? Stay tuned, mamy tu dla Ciebie najciekawsze przykłady z ostatnich lat!
Choć oRTMsłyszała zdecydowana większość marketerów, nie wszyscy go stosują- wymaga w końcu szybkiej akcji, trzymania ręki na pulsie, a co gorsza - nie zawsze da się go zaplanować, jak więc to rozliczać, skąd nagle wziąć grafika, jak sprawdzić, czy to naprawdę się opłaca?
Żeby zwiększyć zasięgi w komunikacji Twojej marki z odbiorcami wcale nie musisz przeznaczać ogromnego budżetu na płatne kampanie.
Real Time Marketingjest takim sposobem komunikacji, który przy odpowiednim przygotowaniu pozwala osiągnąć zadowalające efekty bez dużych nakładów finansowych. Co to jest RTM? O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu RTMu i na co warto uważać? Zacznijmy od początku.
O czym dowiesz się z tego wpisu?
Real Time Marketing (RTM)to dynamiczne działania marketingowe, w wyniku których powstaje ciekawy, viralowy content odpowiadający na aktualne wydarzenia czy trendy.
Content, który jest najbardziej nośny dlaRTM, to najczęściej krótkie posty z błyskotliwą grafiką lub catchy nagłówkiem. Jaki jest cel takiej komunikacji? Przede wszystkim skuteczna promocja marki bazująca na bieżących wydarzeniach - wykorzystująca naturalne zainteresowanie użytkowników sieci - oraz budowanie świadomości brandu wśród obecnych oraz potencjalnych klientów.
Jakie cele można osiągnąć przy jego wykorzystaniu?
Jeśli już wiesz, co to jest RTM, czas przejść do tego, w jaki sposób możesz go wykorzystać go w realizacji celów Twojej marki. Komunikacja za pośrednictwem Real Time Marketingu jest naprawdę skuteczna - działając w ramach tego, co akurat popularne, aktualne i klikalne, potrafi rozbawić, zaangażować do reakcji i przyciągnąć odbiorców na dłużej.
Nie stosuje się jej jako samodzielnej strategii, ale świetnie wspiera pozostałe działania marketingowe.
Czy RTM może mieć wpływ na konwersję w e-commerce?
Odpowiedź brzmi: tak! Tworząc zabawne i błyskotliwe kreacje RTM budujesz przywiązanie klientów do marki i skutecznie zwiększasz jej świadomość. Użytkownicy chętnie przekazują dalej content, który ich zdaniem wzbudza pozytywne emocje.
Tym sposobem, w naturalny i darmowy sposób, poszerza się grono odbiorców, a co za tym idzie – zyskujesz możliwość zdobycia większej liczby potencjalnych klientów.
Brand, który zapisuje się w świadomości użytkowników, pojawiając się na kolejnych grafikach, będzie lepiej rozpoznawalny, co sprawi, że potencjalny klient może przypomnieć sobie o marce w chwili, gdy będzie rozważał zakup jakiegoś produktu.
Nawet jeśli wydarzenie, na którym budujesz swój marketing, nie ma ścisłego powiązania z marką - nic nie szkodzi. Najważniejsze, by content był kreatywny, charakterystyczny i zapadający w pamięć.
A jeśli w poście pojawi się link do strony, istnieje duża szansa, że część odbiorców z niego skorzysta, nawet jeśli nie po to, aby dokonać zakupu, to po to, aby bliżej zapoznać się z Twoją marką.
Real-Time Marketing a SEO. Co łączy hot newsy z pozycjonowaniem?
Wiesz już, co to jestReal Time Marketingi co można dzięki niemu osiągnąć. Bardzo nas to cieszy, bo oznacza, że osiągnąłeś poziom wtajemniczenia, który pozwoli Ci zrozumieć, coRTMma wspólnego z SEO.
Ustaliliśmy już wcześniej, że Real Time Marketingwpływa na zwiększenie świadomości brandu i jego zasięgów (np. w social mediach, ale nie tylko), a to z kolei może wpłynąć na poprawę ruchu na stronie. Jeżeli w kreacjiRTMznajduje się link prowadzący do strony marki, można zweryfikować, jak taki post wpływa na ruch typu referral na stronie.
Jednak nawet jeśli we wpisie nie pojawia się link, już samo budowanie rozpoznawalności brandu również może wpłynąć na ruch. Użytkownicy mogą zapamiętać markę i wyszukiwać później jej nazwę w wyszukiwarce – dlatego warto pozycjonować się na frazy brandowe, aby użytkownik mógł łatwo trafić na Twoją stronę.
A jeśli produkt, który reklamujemy w konkretnej kampanii RTM pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania, to również może wpłynąć to na zwiększenie ruchu na stronie.
No tak, i prawie byśmy zapomnieli - szczególnie dobre kreacje mają szansę trafić do newsów, a one z kolei na szczyt wyszukiwań związanych z danym głośnym wydarzeniem. Całkiem się opłaca działać kreatywnie!
[caption id="attachment_43576" align="aligncenter" width="405"] źródło: wirtualnemedia.pl (RTM opublikowany przez IKEA, po ślubie Harrego i Meghan)[/caption]
Jak stworzyć skuteczną strategię RTM? Kilka praktycznych wskazówek
1. Najważniejsza zasada – szybkość
Musisz trzymać rękę na pulsie. Sama nazwa tej strategii marketingowej już zawiera człon “real-time”, czyli w czasie rzeczywistym (lub czasu rzeczywistego, w zależności od tłumaczenia). Odnosi się to do tego, że post przygotowany w oparciu o świeże zdarzenie ma największą szansę na przebicie w krótkim czasie od jego pojawienia się w internecie czy w mediach.
Przyjmuje się, że najlepiej jest dodawać kreacje RTM do 30 minut po zdarzeniu (lub po tym, jak zdarzenie stanie się viralowe). Dlaczego?
Kto pierwszy, ten lepszy! Pamiętaj, żę inne marki również mogą wykorzystać daną sytuację jako inspirację do swojej komunikacji. Jeśli Twoja kreacja RTM będzie dopiero którymś z kolei, przyniesie odwrotny skutek – zamiast być czymś nowym, błyskotliwym i zabawnym, zostanie odebrana jako tzw. “odgrzewany kotlet”.
Im więcej czasu upływa od pojawienia się jakiegoś newsa, nie tylko jego aktualność traci na znaczeniu.
2.Kontekst
Pamiętaj, że aby kreacja została właściwie odebrana, użytkownicy muszą dobrze rozumieć jej kontekst. Dlatego jeśli pospieszysz się i wieści nie rozejdą się wystarczająco szybko, istnieje ryzyko, że użytkownicy po prostu nie zrozumieją Twojego przesłania.
Podobnie jeśli źle odczytasz wydarzenie i odpowiesz na nie w niewłaściwym tonie, po Twoim RTM-ie pozostanie głównie niesmak. Dlatego wyczucie jest tak ważne!
3. Monitoring sieci
Wiesz już sporo oRTM- co to, co robić, aby działał; powiedzieliśmy o szybkości i wyścigu, jaki trzeba stoczyć z innymi markami, ale pozostaje pytanie, jak to zrobić? Jak dotrzeć do informacji i dodatkowo w krótkim czasie przygotować kreację do RTM?
Po pierwsze, konieczny będzie monitoring internetu. Najlepiej jest obserwować takie miejsca, w których informacja pojawia się najszybciej – lepiej więc zrezygnować np. z portali informacyjnych (które, podobnie jak ty, dopiero obrobią surowe treści) na rzecz błyskawicznego Twittera, gdzie możesz na bieżąco śledzić trendy oraz interesujące z punktu widzenia Twojej marki hashtagi.
Przydatne mogą się okazać także tematyczne grupy na Facebooku, choć na nich informacje pojawiają się z reguły nieco później - Twitter pozostaje niezmiennie na szczycie podium.
Wskazówka: skuteczne monitorowanie całego internetu jest niemal niemożliwe, dlatego zdecydowanie lepiej jest skupić się na konkretnej dziedzinie, która ma związek z Twoją marką. Na przykład jeśli prowadzisz komunikację sklepu sportowego, ogranicz się do śledzenia newsów sportowych. Dzięki temu istnieje większa szansa, że szybko wychwycisz przydatne dla Ciebie informacje, bez konieczności sprawdzania innych tematów.
Chcecie jeszcze więcej wskazówek? Do porannej kawy polecamy wystąpienie z Jakuba Biela z III edycji I Love Marketing & Social Media:
O czym jeszcze warto pamiętać przy tworzeniu RTM?
Poniżej przygotowaliśmy krótką listę zawierająca jeszcze kilka rzeczy, o których musisz pamiętać. Możesz to zachować jako podręczną check-listę, by na szybko ją odświeżyć, gdy pojawi się prawdziwa RTM-owa okazja!
Stwórz związek z marką – Twój RTM nie będzie skuteczny, jeśli jego przekaz pozostanie oderwany od wizerunku marki czy Twojej oferty. Znajdź nawiązanie i na tej podstawie zbuduj dobrą kreację.
Wzbudzaj emocje – za skuteczność komunikacji odpowiadają przede wszystkim emocje, jakie Twój przekaz wzbudzi u odbiorcy. Warto więc zawrzeć w nim na przykład wątek humorystyczny, który rozbawi odbiorcę, albo ironiczny czy cyniczny przytyk, który zapadnie w pamięć.
Przygotuj grafikę – posty z grafiką są lepiej zauważalne przez użytkowników i generują większe zasięgi, więc pamiętaj, aby do swojej kreacji dodać grafikę - a jeszcze lepiej wideo czy animację! Treść może być bardzo prosta i przygotowana w krótkim czasie, np. przy pomocy takich narzędzi jak Canva.
Wybierz odpowiednią platformę – RTM będzie najskuteczniejszy wtedy, gdy Twój przekaz będzie mógł szybko spotkać się z odbiorcą w przestrzeni internetowej. W związku z tym najlepiej jest wybierać do tego celu media społecznościowe, takie jak np. Facebook, Instagram, TikTok czy Twitter, gdzie dodatkowo użytkownik może z łatwością udostępnić post i przekazać go dalej.
I gotowe! Teraz już nie tylko wiesz,co to jest RTM, ale potrafisz go także samodzielnie opracować.
Pamiętaj o jeszcze jednej ważnej rzeczy, która jest istotna nie tylko w przypadku działań SEO, ale także w marketingu: monitoruj swoje działania!
Po wrzuceniu grafiki do sieci, obserwuj reakcje odbiorców, zwracaj uwagę na to, jakie jest przyjęcie danej kreacji RTM i czy na pewno jest zgodne z Twoimi intencjami.
Monitorując cykl życia takiego posta na bieżąco możesz szybko zareagować w razie ewentualnego kryzysu, a także zdobędziesz lekcję na przyszłość na temat tego, co się użytkownikom podoba, a co… raczej niekoniecznie.
I o tym ostatnim będzie teraz ;)
Na co uważać?
Jak w przypadku każdej strategii, także i wReal Time Marketingumogą zdarzyć się wpadki i błędy. Jednak mając wiedzę na temat specyfiki RTM oraz tego, jak takie przekazy funkcjonują w przestrzeni internetowej, można niektórych błędów uniknąć. Na przykład?
Poniżej trzy najważniejsze czynniki, na które warto uważać stosującRTMw swoim marketingu:
Kontrowersyjne tematy – czasami niektórych tematów spornych czy kontrowersyjnych lepiej nie wykorzystywać w komunikacji swojej marki. Mowa tutaj o tematach o mocnym zabarwieniu politycznym (kiedy opowiadasz się po którejś ze stron), religijnym czy światopoglądowym, które mogą zostać negatywnie odebrane przez odbiorców.
Kontekst – chodzi tutaj o kontekst zarówno samego wydarzenia, które wykorzystujesz jako nawiązanie, jak i zdjęć, które umieszczasz w RTM-owej grafice. Czasami przy nieznajomości kontekstu mogą pojawić się wpadki, dlatego warto zawsze sprawdzić, co dokładnie kryje się za danym newsem czy fotografią.
Spóźnienie – ten błąd bezpośrednio wiąże się ze wspomnianą wcześniej szybkością. Zamiast publikować spóźniony post, lepiej jest powstrzymać się od jego publikacji i szukać innego, bardziej aktualnego tematu.
Real Time Marketing - przykłady
W Delante lubimy to, co rodzime, a jednym z najlepszych krakowskich RTM-owców jest lokalna lodziarnia, Good Lood, na swoim Facebooku. Poniżej dwa przykłady:
[caption id="attachment_56529" align="aligncenter" width="437"] Źródło: https://www.facebook.com/LoodIsGood/posts/pfbid0BwcNavZvQtTaCduevJWAwAuPNczLyC46VsRXHqFNBKZaR2Su8hVsWvwiBF7AcpFil[/caption]
A jeśli kojarzycie sytuację z Mona Lisą, fakt, że Good Lood odpowiedział dosłownie w ciągu minut od rozpowszechnienia wiadomości w Polsce, jest zdecydowanie imponujący - tak trzymać!
[caption id="attachment_56531" align="aligncenter" width="440"] Żródło: https://www.facebook.com/LoodIsGood/photos/2938893429753281[/caption]
Dla kontekstu:
“W niedzielę 29 maja 2022 roku doszło do ataku na arcydzieło Leonarda da Vinci. Tym razem Mona Lisa padła ofiarą mężczyzny przebranego za emerytkę, który zaskoczył ochronę muzeum w Luwrze i zdołał rzucić ciasto w kierunku dzieła ukrytego za szybą kuloodporną.” (Rzeczpospolita)
A pamiętacie jeszcze słynnego Laguna? No właśnie, jeśli nie, to… w sumie nic dziwnego. Taka już specyfika RTM-u i tych wydarzeń, które pojawiają się na moment, szalenie eskalują, a potem znikają. Niemniej - poruszył on zdecydowaną większość marek i odpowiedziały one masą kreatywnych grafik.
[caption id="attachment_56533" align="aligncenter" width="291"] Źródło: https://www.facebook.com/lidlpolska/photos/a.310964302302655/3981192685279780/[/caption]
[caption id="attachment_56535" align="aligncenter" width="286"] Źródło: https://www.facebook.com/aldipolska/posts/pfbid02HgGF92bGo5QA92EUFqyHfYA5o8PfQVvvkQ1oDr5ozzwZJAnjDXa74WQjTPGmDLU9l[/caption]
A jak widać, Aldi z social media marketingiem i administrowaniem komentarzy radzi sobie równie dobrze:
Jednym z najlepszych autorów kampanii RTM jest IKEA. Od lat prezentuje nam proste, chwytliwe kreacje ze świetnym wyczuciem sytuacji i odpowiednim przymrużeniem oka. Na przykład?
[caption id="attachment_56543" align="aligncenter" width="291"] Wspierający RTM dla środowiska queerowego w Polsce; Źródło: wirtualnemedia.pl[/caption]
[caption id="attachment_43595" align="aligncenter" width="303"] RTM w temacie braku Oscara dla Leonarda di Caprio; Źródło: twitter.pl[/caption]
Nie bez powodu Lidl wraz z Ikeą uznawane są za liderów, jeśli chodzi o Real Time Marketing. Spójrz chociażby na grafiki z profilu Lidla, który w błyskotliwy sposób zareagował na popularność lodów Ekipy oraz ofert sprzedaży papierków po nich, które zaczęły pojawiać się w internecie, a także wychwycił bardzo popularny trend związany z morsowaniem.
[caption id="attachment_56545" align="aligncenter" width="293"] Źródło: wykop.pl[/caption]
[caption id="attachment_43590" align="aligncenter" width="284"] źródło: nowymarketing.pl[/caption]
Te grafiki nie są skomplikowanymi realizacjami – wystarczy zdjęcie produktu, błyskotliwy, humorystyczny podpis i już –skutecznyRTMgotowy!
Obie marki wykorzystują własne produkty do tworzenia kreacji RTM, nawiązując podpisami do aktualnych wydarzeń w Polsce czy na świecie. Reklama, linkowanie, budowanie relacji z odbiorcami - check!
Kilka słów podsumowania
Po przeczytaniu tego artykułu wiesz już,co to jest RTM, i że najważniejszą zasadą, która dotyczy tej strategii marketingowej, jest szybkość, a także na co uważać przy jego tworzeniu. Real Time Marketingjest trochę jak gra hazardowa – można wiele zyskać, ale można też stracić swój czas włożony w przygotowanie tego typu posta, a także narazić markę na kryzys wizerunkowy. Dlaczego tak jest?
W internecie użytkownik z każdej strony zalewany jest rozmaitą treścią i może zdarzyć się tak, że akurat Twój post będzie na fali i zobaczy go wiele osób. Zaczną się udostępnienia, reakcje i stanie się viralem. W takim przypadku jesteś wygranym i osiągasz zamierzony cel.
Trzeba jednak mieć na uwadzę to, że nie zawsze tak się stanie.
Twój post może przejść bez echa i pozostać niezauważonym, pomimo przygotowania ciekawej i błyskotliwej treści. Może też zdarzyć się tak, że zdobędzie świetne zasięgi, ale zostanie negatywnie odebrany (słusznie lub nie).
Czy jednak warto podjąć to ryzyko? Zdecydowanie tak! Działaj szybko, ale przemyślanie – nie podejmuj zbyt pochopnych akcji i przemyśl przed publikacją treści, jak użytkownicy mogą ją odebrać. Poszerz swoją komunikację marketingową o przekazy oparte na Real-Time Marketingu i zobacz, jaki efekt przyniesie dla Twojej marki.
Ten wpis jest aktualizacją treści z dnia 28 września 2021.
Choć oRTMsłyszała zdecydowana większość marketerów, nie wszyscy go stosują– wymaga w końcu szybkiej akcji, trzymania ręki na pulsie, a co gorsza – nie zawsze da się go zaplanować, jak więc to rozliczać, skąd nagle wziąć grafika, jak sprawdzić, czy to naprawdę się opłaca?
Żeby zwiększyć zasięgi w komunikacji Twojej marki z odbiorcami wcale nie musisz przeznaczać ogromnego budżetu na płatne kampanie.
Real Time Marketingjest takim sposobem komunikacji, który przy odpowiednim przygotowaniu pozwala osiągnąć zadowalające efekty bez dużych nakładów finansowych. Co to jest RTM? O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu RTMu i na co warto uważać? Zacznijmy od początku.
Real Time Marketing (RTM)to dynamiczne działania marketingowe, w wyniku których powstaje ciekawy, viralowy content odpowiadający na aktualne wydarzenia czy trendy.
Content, który jest najbardziej nośny dlaRTM, to najczęściej krótkie posty z błyskotliwą grafiką lub catchy nagłówkiem. Jaki jest cel takiej komunikacji? Przede wszystkim skuteczna promocja marki bazująca na bieżących wydarzeniach – wykorzystująca naturalne zainteresowanie użytkowników sieci – oraz budowanie świadomości brandu wśród obecnych oraz potencjalnych klientów.
Jakie cele można osiągnąć przy jego wykorzystaniu?
Jeśli już wiesz, co to jest RTM, czas przejść do tego, w jaki sposób możesz go wykorzystać go w realizacji celów Twojej marki. Komunikacja za pośrednictwem Real Time Marketingu jest naprawdę skuteczna – działając w ramach tego, co akurat popularne, aktualne i klikalne, potrafi rozbawić, zaangażować do reakcji i przyciągnąć odbiorców na dłużej.
Nie stosuje się jej jako samodzielnej strategii, ale świetnie wspiera pozostałe działania marketingowe.
Czy RTM może mieć wpływ na konwersję w e-commerce?
Odpowiedź brzmi: tak! Tworząc zabawne i błyskotliwe kreacje RTM budujesz przywiązanie klientów do marki i skutecznie zwiększasz jej świadomość. Użytkownicy chętnie przekazują dalej content, który ich zdaniem wzbudza pozytywne emocje.
Tym sposobem, w naturalny i darmowy sposób, poszerza się grono odbiorców, a co za tym idzie – zyskujesz możliwość zdobycia większej liczby potencjalnych klientów.
Brand, który zapisuje się w świadomości użytkowników, pojawiając się na kolejnych grafikach, będzie lepiej rozpoznawalny, co sprawi, że potencjalny klient może przypomnieć sobie o marce w chwili, gdy będzie rozważał zakup jakiegoś produktu.
Nawet jeśli wydarzenie, na którym budujesz swój marketing, nie ma ścisłego powiązania z marką – nic nie szkodzi. Najważniejsze, by content był kreatywny, charakterystyczny i zapadający w pamięć.
A jeśli w poście pojawi się link do strony, istnieje duża szansa, że część odbiorców z niego skorzysta, nawet jeśli nie po to, aby dokonać zakupu, to po to, aby bliżej zapoznać się z Twoją marką.
Real-Time Marketing a SEO. Co łączy hot newsy z pozycjonowaniem?
Wiesz już, co to jestReal Time Marketingi co można dzięki niemu osiągnąć. Bardzo nas to cieszy, bo oznacza, że osiągnąłeś poziom wtajemniczenia, który pozwoli Ci zrozumieć, coRTMma wspólnego z SEO.
Ustaliliśmy już wcześniej, że Real Time Marketingwpływa na zwiększenie świadomości brandu i jego zasięgów (np. w social mediach, ale nie tylko), a to z kolei może wpłynąć na poprawę ruchu na stronie. Jeżeli w kreacjiRTMznajduje się link prowadzący do strony marki, można zweryfikować, jak taki post wpływa na ruch typu referral na stronie.
Jednak nawet jeśli we wpisie nie pojawia się link, już samo budowanie rozpoznawalności brandu również może wpłynąć na ruch. Użytkownicy mogą zapamiętać markę i wyszukiwać później jej nazwę w wyszukiwarce – dlatego warto pozycjonować się na frazy brandowe, aby użytkownik mógł łatwo trafić na Twoją stronę.
A jeśli produkt, który reklamujemy w konkretnej kampanii RTM pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania, to również może wpłynąć to na zwiększenie ruchu na stronie.
No tak, i prawie byśmy zapomnieli – szczególnie dobre kreacje mają szansę trafić do newsów, a one z kolei na szczyt wyszukiwań związanych z danym głośnym wydarzeniem. Całkiem się opłaca działać kreatywnie!
Jak stworzyć skuteczną strategię RTM? Kilka praktycznych wskazówek
1. Najważniejsza zasada – szybkość
Musisz trzymać rękę na pulsie. Sama nazwa tej strategii marketingowej już zawiera człon “real-time”, czyli w czasie rzeczywistym (lub czasu rzeczywistego, w zależności od tłumaczenia). Odnosi się to do tego, że post przygotowany w oparciu o świeże zdarzenie ma największą szansę na przebicie w krótkim czasie od jego pojawienia się w internecie czy w mediach.
Przyjmuje się, że najlepiej jest dodawać kreacje RTM do 30 minut po zdarzeniu (lub po tym, jak zdarzenie stanie się viralowe). Dlaczego?
Kto pierwszy, ten lepszy! Pamiętaj, żę inne marki również mogą wykorzystać daną sytuację jako inspirację do swojej komunikacji. Jeśli Twoja kreacja RTM będzie dopiero którymś z kolei, przyniesie odwrotny skutek – zamiast być czymś nowym, błyskotliwym i zabawnym, zostanie odebrana jako tzw. “odgrzewany kotlet”.
Im więcej czasu upływa od pojawienia się jakiegoś newsa, nie tylko jego aktualność traci na znaczeniu.
2.Kontekst
Pamiętaj, że aby kreacja została właściwie odebrana, użytkownicy muszą dobrze rozumieć jej kontekst. Dlatego jeśli pospieszysz się i wieści nie rozejdą się wystarczająco szybko, istnieje ryzyko, że użytkownicy po prostu nie zrozumieją Twojego przesłania.
Podobnie jeśli źle odczytasz wydarzenie i odpowiesz na nie w niewłaściwym tonie, po Twoim RTM-ie pozostanie głównie niesmak. Dlatego wyczucie jest tak ważne!
3. Monitoring sieci
Wiesz już sporo oRTM– co to, co robić, aby działał; powiedzieliśmy o szybkości i wyścigu, jaki trzeba stoczyć z innymi markami, ale pozostaje pytanie, jak to zrobić? Jak dotrzeć do informacji i dodatkowo w krótkim czasie przygotować kreację do RTM?
Po pierwsze, konieczny będzie monitoring internetu. Najlepiej jest obserwować takie miejsca, w których informacja pojawia się najszybciej – lepiej więc zrezygnować np. z portali informacyjnych (które, podobnie jak ty, dopiero obrobią surowe treści) na rzecz błyskawicznego Twittera, gdzie możesz na bieżąco śledzić trendy oraz interesujące z punktu widzenia Twojej marki hashtagi.
Przydatne mogą się okazać także tematyczne grupy na Facebooku, choć na nich informacje pojawiają się z reguły nieco później – Twitter pozostaje niezmiennie na szczycie podium.
Wskazówka: skuteczne monitorowanie całego internetu jest niemal niemożliwe, dlatego zdecydowanie lepiej jest skupić się na konkretnej dziedzinie, która ma związek z Twoją marką. Na przykład jeśli prowadzisz komunikację sklepu sportowego, ogranicz się do śledzenia newsów sportowych. Dzięki temu istnieje większa szansa, że szybko wychwycisz przydatne dla Ciebie informacje, bez konieczności sprawdzania innych tematów.
Chcecie jeszcze więcej wskazówek? Do porannej kawy polecamy wystąpienie z Jakuba Biela z III edycji I Love Marketing & Social Media:
O czym jeszcze warto pamiętać przy tworzeniu RTM?
Poniżej przygotowaliśmy krótką listę zawierająca jeszcze kilka rzeczy, o których musisz pamiętać. Możesz to zachować jako podręczną check-listę, by na szybko ją odświeżyć, gdy pojawi się prawdziwa RTM-owa okazja!
Stwórz związek z marką – Twój RTM nie będzie skuteczny, jeśli jego przekaz pozostanie oderwany od wizerunku marki czy Twojej oferty. Znajdź nawiązanie i na tej podstawie zbuduj dobrą kreację.
Wzbudzaj emocje – za skuteczność komunikacji odpowiadają przede wszystkim emocje, jakie Twój przekaz wzbudzi u odbiorcy. Warto więc zawrzeć w nim na przykład wątek humorystyczny, który rozbawi odbiorcę, albo ironiczny czy cyniczny przytyk, który zapadnie w pamięć.
Przygotuj grafikę – posty z grafiką są lepiej zauważalne przez użytkowników i generują większe zasięgi, więc pamiętaj, aby do swojej kreacji dodać grafikę – a jeszcze lepiej wideo czy animację! Treść może być bardzo prosta i przygotowana w krótkim czasie, np. przy pomocy takich narzędzi jak Canva.
Wybierz odpowiednią platformę – RTM będzie najskuteczniejszy wtedy, gdy Twój przekaz będzie mógł szybko spotkać się z odbiorcą w przestrzeni internetowej. W związku z tym najlepiej jest wybierać do tego celu media społecznościowe, takie jak np. Facebook, Instagram, TikTok czy Twitter, gdzie dodatkowo użytkownik może z łatwością udostępnić post i przekazać go dalej.
I gotowe! Teraz już nie tylko wiesz,co to jest RTM, ale potrafisz go także samodzielnie opracować.
Pamiętaj o jeszcze jednej ważnej rzeczy, która jest istotna nie tylko w przypadku działań SEO, ale także w marketingu: monitoruj swoje działania!
Po wrzuceniu grafiki do sieci, obserwuj reakcje odbiorców, zwracaj uwagę na to, jakie jest przyjęcie danej kreacji RTM i czy na pewno jest zgodne z Twoimi intencjami.
Monitorując cykl życia takiego posta na bieżąco możesz szybko zareagować w razie ewentualnego kryzysu, a także zdobędziesz lekcję na przyszłość na temat tego, co się użytkownikom podoba, a co… raczej niekoniecznie.
I o tym ostatnim będzie teraz 😉
Na co uważać?
Jak w przypadku każdej strategii, także i wReal Time Marketingumogą zdarzyć się wpadki i błędy. Jednak mając wiedzę na temat specyfiki RTM oraz tego, jak takie przekazy funkcjonują w przestrzeni internetowej, można niektórych błędów uniknąć. Na przykład?
Poniżej trzy najważniejsze czynniki, na które warto uważać stosującRTMw swoim marketingu:
Kontrowersyjne tematy – czasami niektórych tematów spornych czy kontrowersyjnych lepiej nie wykorzystywać w komunikacji swojej marki. Mowa tutaj o tematach o mocnym zabarwieniu politycznym (kiedy opowiadasz się po którejś ze stron), religijnym czy światopoglądowym, które mogą zostać negatywnie odebrane przez odbiorców.
Kontekst – chodzi tutaj o kontekst zarówno samego wydarzenia, które wykorzystujesz jako nawiązanie, jak i zdjęć, które umieszczasz w RTM-owej grafice. Czasami przy nieznajomości kontekstu mogą pojawić się wpadki, dlatego warto zawsze sprawdzić, co dokładnie kryje się za danym newsem czy fotografią.
Spóźnienie – ten błąd bezpośrednio wiąże się ze wspomnianą wcześniej szybkością. Zamiast publikować spóźniony post, lepiej jest powstrzymać się od jego publikacji i szukać innego, bardziej aktualnego tematu.
Real Time Marketing – przykłady
W Delante lubimy to, co rodzime, a jednym z najlepszych krakowskich RTM-owców jest lokalna lodziarnia, Good Lood, na swoim Facebooku. Poniżej dwa przykłady:
A jeśli kojarzycie sytuację z Mona Lisą, fakt, że Good Lood odpowiedział dosłownie w ciągu minut od rozpowszechnienia wiadomości w Polsce, jest zdecydowanie imponujący – tak trzymać!
Dla kontekstu:
“W niedzielę 29 maja 2022 roku doszło do ataku na arcydzieło Leonarda da Vinci. Tym razem Mona Lisa padła ofiarą mężczyzny przebranego za emerytkę, który zaskoczył ochronę muzeum w Luwrze i zdołał rzucić ciasto w kierunku dzieła ukrytego za szybą kuloodporną.” (Rzeczpospolita)
A pamiętacie jeszcze słynnego Laguna? No właśnie, jeśli nie, to… w sumie nic dziwnego. Taka już specyfika RTM-u i tych wydarzeń, które pojawiają się na moment, szalenie eskalują, a potem znikają. Niemniej – poruszył on zdecydowaną większość marek i odpowiedziały one masą kreatywnych grafik.
A jak widać, Aldi z social media marketingiem i administrowaniem komentarzy radzi sobie równie dobrze:
Jednym z najlepszych autorów kampanii RTM jest IKEA. Od lat prezentuje nam proste, chwytliwe kreacje ze świetnym wyczuciem sytuacji i odpowiednim przymrużeniem oka. Na przykład?
Nie bez powodu Lidl wraz z Ikeą uznawane są za liderów, jeśli chodzi o Real Time Marketing. Spójrz chociażby na grafiki z profilu Lidla, który w błyskotliwy sposób zareagował na popularność lodów Ekipy oraz ofert sprzedaży papierków po nich, które zaczęły pojawiać się w internecie, a także wychwycił bardzo popularny trend związany z morsowaniem.
Te grafiki nie są skomplikowanymi realizacjami – wystarczy zdjęcie produktu, błyskotliwy, humorystyczny podpis i już –skutecznyRTMgotowy!
Obie marki wykorzystują własne produkty do tworzenia kreacji RTM, nawiązując podpisami do aktualnych wydarzeń w Polsce czy na świecie. Reklama, linkowanie, budowanie relacji z odbiorcami – check!
Kilka słów podsumowania
Po przeczytaniu tego artykułu wiesz już,co to jest RTM, i że najważniejszą zasadą, która dotyczy tej strategii marketingowej, jest szybkość, a także na co uważać przy jego tworzeniu. Real Time Marketingjest trochę jak gra hazardowa – można wiele zyskać, ale można też stracić swój czas włożony w przygotowanie tego typu posta, a także narazić markę na kryzys wizerunkowy. Dlaczego tak jest?
W internecie użytkownik z każdej strony zalewany jest rozmaitą treścią i może zdarzyć się tak, że akurat Twój post będzie na fali i zobaczy go wiele osób. Zaczną się udostępnienia, reakcje i stanie się viralem. W takim przypadku jesteś wygranym i osiągasz zamierzony cel.
Trzeba jednak mieć na uwadzę to, że nie zawsze tak się stanie.
Twój post może przejść bez echa i pozostać niezauważonym, pomimo przygotowania ciekawej i błyskotliwej treści. Może też zdarzyć się tak, że zdobędzie świetne zasięgi, ale zostanie negatywnie odebrany (słusznie lub nie).
Czy jednak warto podjąć to ryzyko? Zdecydowanie tak! Działaj szybko, ale przemyślanie – nie podejmuj zbyt pochopnych akcji i przemyśl przed publikacją treści, jak użytkownicy mogą ją odebrać. Poszerz swoją komunikację marketingową o przekazy oparte na Real-Time Marketingu i zobacz, jaki efekt przyniesie dla Twojej marki.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
FAQ
Czym jest Real-Time Marketing?
Real Time Marketing to forma komunikacji, która jest odpowiedzią na bieżące wydarzenie czy trend. Marki wykorzystują aktualne zdarzenia, aby stworzyć błyskotliwe nawiązanie do nich z wykorzystaniem np. swojej oferty produktowej. RTM zazwyczaj powstaje w formie prostej grafiki z podpisem lub bez, wzbogaconej o akcenty humorystyczne.
Najczęściej komunikacja przy użyciu RTM odbywa się w mediach społecznościowych, takich jak Twitter, Facebook czy Instagram.
Jakie są zalety i wady Real-Time Marketingu?
Choć RTM’y są zdecydowanie ciekawą formą komunikacji i potrafią urozmaicić kontakt z klientami w sieci, posiadają nie tylko zalety, ale także wady. Poniżej kilka z nich:
Zalety RTM:
możliwość osiągnięcia dużych zasięgów bez żadnych kosztów
budowanie świadomości marki
nawiązywanie relacji z odbiorcami
Wady RTM:
niekiedy trudność w znalezieniu aktualnego tematu w krótkim czasie
możliwość niepowodzenia, pomimo przygotowania wartościowej treści
ryzyko kryzysu wizerunkowego, w przypadku nieprzemyślanego RTM’a
Kiedy pojawia się Real Time Marketing?
RTM jest wszędzie tam, gdzie coś się dzieje. Wielkie wydarzenie sportowe? Super, na pewno znajdzie się okazja na nawiązanie do eventu! Znany aktor zasłynął ekscentryczną wypowiedzią, polityk popełnił zabawną gafę? Śmiało możesz do tego nawiązywać (oczywiście w dobrym guście – chyba że zgodne z Twoją marką jest specyficzne, niekoniecznie taktowne poczucie humoru, ale lojalnie ostrzegamy, że to ryzykowne), tworząc ciekawe treści. Wszelkiego rodzaju kulturalne wydarzenia, premiery długo wyczekiwanych filmów, głośne celebryckie newsy. W to celuj!
Pamiętaj: Kalendarzowe święta, początek lata, Walentynki czy Dzień Dziecka nie są okazjami do RTM. Nie są unikalne, głośne ani niepowtarzalne – w końcu są co roku.
Co to znaczy RTM?
RTM to skrót od Real Time Marketing, co po polsku możemy określić jako “marketing czasu rzeczywistego”. RTM opiera się na dynamicznych działaniach obejmujących tworzenie i udostępnianie contentu silnie zakorzenionego w aktualnej sytuacji, nawiązującego do bieżących wydarzeń i trendów.