Refleks, kontekst, zasięgi – co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Refleks, kontekst, zasięgi – co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Chcesz zwiększyć zasięgi w komunikacji Twojej firmy z odbiorcami? Wcale nie musisz przeznaczać ogromnego budżetu na płatne kampanie. Real-Time Marketing jest takim sposobem komunikacji, który przy odpowiednim przygotowaniu pozwala osiągnąć zadowalające efekty, bez pomocy nakładów finansowych. Co to jest RTM? O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu RTM’ów i na co warto uważać? Sprawdź!

Ostatnio na naszym blogu: Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Spis treści

Co to jest Real-Time Marketing?

Jest to rodzaj dynamicznie powstającego contentu, który jest tworzony przez marki w odpowiedzi na aktualne wydarzenia czy trendy. Wykorzystywane przy tym są takie newsy, które odpowiadają ideom marki. Najczęściej przyjmują postać krótkiego postu z błyskotliwą grafiką. Celem takiej komunikacji jest skuteczna promocja marki i budowanie jej świadomości wśród obecnych oraz potencjalnych klientów.

Jakie cele można osiągnąć przy jego wykorzystaniu?

Jeśli już wiesz, co to jest RTM, czas przejść do tego, w jaki sposób możesz go wykorzystać do realizacji celów Twojej marki. Komunikacja za pośrednictwem RTM’ów potrafi być naprawdę skuteczna. Potrafi rozbawić, zaangażować do reakcji i przyciągnąć odbiorców na dłużej. Pozwala na budowanie świadomości marki i wspiera pozostałe działania marketingowe.

Czy RTM może mieć wpływ na konwersję w e-commerce?

Odpowiedź brzmi: tak! Tworząc zabawne i błyskotliwe RTM’y, budujemy przywiązanie klientów do marki i zwiększamy jej świadomość. Użytkownicy chętnie przekazują dalej content, który ich zdaniem wzbudza pozytywne emocje. Tym sposobem, w naturalny i darmowy sposób poszerza się grono odbiorców, a co za tym idzie – mamy możliwość zdobycia większej liczby potencjalnych klientów.

Brand, który zapisuje się w świadomości użytkowników, pojawiając się na kolejnych grafikach, będzie lepiej rozpoznawalny, co sprawi, że potencjalny klient może przypomnieć sobie o marce w chwili, gdy będzie rozważał zakup jakiegoś produktu. Dodatkowo jeśli w poście pojawi się link do strony, istnieje duża szansa, że część odbiorców z niego skorzysta, co znacznie zwiększa szansę na konwersję.

Real-Time Marketing a SEO

Zastanawiasz się, czy RTM ma coś wspólnego z SEO? Jeśli tak, jesteśmy tutaj, aby rozwiać Twoje wątpliwości. Ustaliliśmy już wcześniej, że Real-Time Marketing wpływa na zwiększenie świadomości marki, zasięgów, a to z kolei może wpłynąć na poprawę ruchu na stronie. W sytuacji, gdy w kreacji RTM znajduje się link prowadzący do strony brandu, można zweryfikować, jak taki post wpływa na ruch referral na stronie.

Jednak nawet jeśli tego linka nie ma, samo budowanie rozpoznawalności brandu również może wpłynąć na ruch. Użytkownicy mogą zapamiętać markę i wyszukiwać jej nazwę w wyszukiwarce – dlatego warto pozycjonować się na frazy brandowe, aby użytkownik mógł łatwo trafić na Twoją stronę. Dodatkowo, jeśli produkt, który reklamujemy w konkretnym RTM-ie pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania, to również może wpłynąć to na zwiększenie ruchu na stronie.

real time marketing przykład
źródło: wirtualnemedia.pl (RTM opublikowany przez IKEA, po ślubie Harrego i Meghan)

Jak tworzyć skuteczne RTM’y? Kilka praktycznych wskazówek

Przy tworzeniu RTM’ów istnieje główna, najważniejsza zasada – szybkość. Sama nazwa tego sposobu komunikacji zawiera człon “real-time”, czyli w czasie rzeczywistym. Odnosi się to do tego, że post przygotowany w oparciu o świeże zdarzenie ma największą szansę na przebicie w krótkim czasie od jego pojawienia się w internecie czy w mediach.

Przyjmuje się, że najlepiej jest dodawać RTM’y do 30 minut po zdarzeniu. Dlaczego? Im więcej czasu upływa od pojawienia się jakiegoś newsa, nie tylko jego aktualność traci na znaczeniu, ale jednocześnie oznacza to, że inne marki również mogą go wykorzystać w swojej komunikacji. Jeśli twój RTM będzie dopiero którymś z kolei, jaki zobaczy użytkownik, przyniesie on odwrotny skutek – zamiast być czymś nowym, błyskotliwym i zabawnym, zostanie odebrany jako tzw. “odgrzewany kotlet”.

real time marketing co to jest
źródło: facebook.pl

Powyższy kolaż przedstawia reakcje marek na wybór Młodzieżowego Słowa Roku 2018 – wybrane zostało słowo “dzban”, natomiast słowa “masny” oraz “prestiż” otrzymały wyróżnienie.

Powiedzieliśmy o szybkości i wyścigu, jaki trzeba stoczyć z innymi markami, ale pozostaje pytanie, jak to zrobić? Jak dotrzeć do informacji i dodatkowo w krótkim czasie przygotować RTM’a? Tutaj konieczny będzie monitoring internetu. Najlepiej jest monitorować takie miejsca, w których informacja pojawia się najszybciej – lepiej więc zrezygnować np. z portali informacyjnych, na rzecz błyskawicznego Twittera, gdzie możesz na bieżąco śledzić trendy oraz interesujące z punktu widzenia twojej marki hashtagi. Przydatne mogą się okazać także tematyczne grupy na Facebook’u.

Wskazówka: skuteczne monitorowanie całego internetu jest niemal niemożliwe, dlatego zdecydowanie lepiej jest skupić się na konkretnej dziedzinie, która ma związek z Twoją marką. Na przykład, jeśli prowadzisz komunikację sklepu sportowego, ogranicz się do śledzenia newsów sportowych. Dzięki temu istnieje większa szansa, że szybko wychwycisz przydatne dla Ciebie informacje, bez konieczności sprawdzania innych tematów.

Zwiększymy ruch na Twojej stronie! Delante

O czym warto pamiętać przy tworzeniu RTM’ów?

Poniżej przygotowaliśmy krótką listę, zawierająca najważniejsze wskazówki oprócz tych, o których wspomnieliśmy powyżej.

  • Stwórz związek z marką – Twój RTM nie będzie skuteczny, jeśli jego przekaz będzie zupełnie oderwany od wizerunku marki czy Twojej oferty. Znajdź nawiązanie i na tej podstawie zbuduj RTM.
  • Wzbudzaj emocje – za skuteczność komunikacji odpowiadają przede wszystkim emocje, jakie Twój przekaz wzbudzi u odbiorcy. Warto więc zawrzeć w RTM’ach na przykład wątek humorystyczny, który rozbawi odbiorcę, wzbudzając u niego pozytywne uczucia.
  • Zachęcaj do działania – przekaz oparty o Real-Time Marketing ma szansę stać się Viralem (o tym, na czym polega viral marketing pisaliśmy tutaj: Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki – na czym polega Viral Marketing?), więc warto przy takim wpisie umieścić CTA, czyli call to action. Może być to zachęcenie do wejścia na stronę czy zostawienia reakcji pod postem.
  • Przygotuj grafikę – posty z grafiką są lepiej zauważalne przez użytkowników i generują większe zasięgi, więc pamiętaj, aby do swojego RTM’a dodać grafikę. Może być bardzo prosta i przygotowana w krótkim czasie, np. przy pomocy takich narzędzi jak Canva czy Crello.
  • dobierz odpowiednią platformę – RTM będzie najskuteczniejszy wtedy, gdy Twój przekaz będzie mógł szybko spotkać się z odbiorcą w przestrzeni internetowej. W związku z tym, najlepiej jest wybierać do tego celu media społecznościowe, jak np. Facebook czy Twitter, gdzie dodatkowo użytkownik może z łatwością udostępnić post i przekazać go dalej.

I gotowe! Teraz już nie tylko wiesz, co to jest RTM, ale potrafisz go także przygotować. Pamiętaj o jeszcze jednej ważnej rzeczy, która jest istotna nie tylko w przypadku działań SEO, ale także w marketingu. Monitoruj swoje działania! Po wrzuceniu RTM’a do sieci, obserwuj reakcje odbiorców, zwracaj uwagę na to, jakie jest przyjęcie danego RTM’a i czy na pewno jest zgodne z Twoimi intencjami. Monitorując cykl życia takiego posta na bieżąco, możesz szybko zareagować w razie ewentualnego kryzysu, a także zdobędziesz lekcję na przyszłość na temat tego, co się użytkownikom podoba, a co raczej niekoniecznie.

Na co uważać?

Jak przy każdej formie komunikacji także w przypadku RTM’ów mogą pojawić się wpadki i błędy, które niektórym firmom zdarza się popełnić. Jednak mając wiedzę na temat specyfiki Real-Time Marketingu oraz tego, jak takie przekazy funkcjonują w przestrzeni internetowej, można niektórych błędów uniknąć.

Poniżej trzy najważniejsze czynniki, na które warto uważać, a także przykład złego wykorzystania RTM.

  • Kontrowersyjne tematy – czasami niektórych tematów spornych czy kontrowersyjnych lepiej nie wykorzystywać w komunikacji swojej marki. Mowa tutaj o tematach o zabarwieniu politycznym, religijnym czy światopoglądowym, które mogą zostać negatywnie odebrane przez odbiorców.
  • Kontekst – chodzi tutaj o kontekst zarówno samego wydarzenia, które wykorzystujesz jako nawiązanie, jak i też zdjęcia, jeśli dodajesz je w grafice. Czasami przy nieznajomości kontekstu mogą pojawić się wpadki, dlatego warto zawsze sprawdzić, co dokładnie kryje się za danym newsem czy fotografią.
  • Spóźnienie – ten błąd bezpośrednio wiąże się ze wspomnianą wcześniej szybkością. Zamiast publikować spóźniony post, kilka godzin czy nawet dzień po wydarzeniu, do którego RTM ma nawiązywać, lepiej jest powstrzymać się od jego publikacji i szukać innego, aktualnego tematu.
przykład nieudanego real time marketingu
źródło: wyborcza.biz

Powyższa grafika to przykład tego, jak nie powinno się tworzyć RTM’ów. Marka Tiger, znana ze swoich napojów energetycznych, postanowiła wykorzystać datę 1 sierpnia, czyli rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego, do umieszczenia w sieci kontrowersyjnej grafiki. Nie tylko posłużyli się tutaj kontrowersyjnym podpisem, ale dodali do tego jeszcze dłoń wskazującą środkowy palec.

Na reakcję internautów nie trzeba było długo czekać – w internecie rozpętałą się prawdziwa burza, a marka została zbojkotowana przez użytkowników. Oczywiście zdjęcie szybko zniknęło z profilu Tigera, ale w sieci nic nie ginie. Wizerunek marki został mocno nadszarpnięty przez publikację tego źle przygotowanego RTM’a. Pomimo tego, że Tiger przeprosił za to zdarzenie i wpłacił pół miliona złotych na rzecz Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej, niesmak pozostał na zdecydowanie dłużej. Zamiast osiągnięcia marketingowego celu, Tiger doczekał się poważnego kryzysu wizerunkowego.

Real Time Marketing przykłady

Poniżej przedstawiamy kilka popularnych przykładów Real Time Marketingu, które pomogą ugruntować wiedzę na temat tego, czym jest RTM oraz na czym polega jego skuteczność w komunikacji z klientem w sieci.

przykład real time marketingu
źródło: finanse.wp.pl

Powyższy RTM pojawił się na profilu marki Tefal znanej z produkcji akcesoriów kuchennych, w tym także patelni. Marka szybko podchwyciła falę letnich upałów i w zabawny sposób nawiązała do tego zjawiska pogodowego, reklamując jednocześnie swoje produkty.

lidl przykład real time marketingu
źródło: wykop.pl
przykład rtm lidl
źródło: nowymarketing.pl
przykład rtm ikea
źródło: wirtualnemedia.pl
ikea przykład real time marketingu
źródło: twitter.pl

Lidl wraz z Ikeą uznawane są za liderów, jeśli chodzi o Real-Time Marketing. Dwa pierwsze przykłady pochodzą z profilu Lidla, który w błyskotliwy sposób zareagował na popularność lodów Ekipy oraz ofert sprzedaży papierków po nich, które zaczęły pojawiać się w internecie, a także wychwycił bardzo popularny trend związany z morsowaniem. Te grafiki nie są skomplikowanymi realizacjami – wystarczy zdjęcie produktu, błyskotliwy, humorystyczny podpis i już – skuteczny RTM gotowy!

Ikea podobnie jak Lidl również wykorzystuje swoje produkty do tworzenia RTM’ów, nawiązując podpisami do aktualnych wydarzeń w Polsce czy na świecie.

Kilka słów podsumowania

Po przeczytaniu tego artykułu wiesz już, co to jest RTM, że najważniejszą zasadą, która go dotyczy jest szybkość, a także na co uważać przy jego tworzeniu. Real Time Marketing jest trochę jak gra hazardowa – można wiele zyskać, ale można też stracić swój czas włożony w przygotowanie tego typu posta, a także narazić markę na kryzys wizerunkowy. Dlaczego tak jest?

W internecie użytkownik z każdej strony zalewany jest rozmaitą treścią i może zdarzyć się tak, że akurat Twój post będzie na fali i zobaczy go wiele osób. Zaczną się udostępnienia, reakcje i stanie się viralem. W takim przypadku jesteś wygranym i osiągasz zamierzony cel.

Trzeba jednak mieć na uwadzę to, że nie zawsze tak się stanie.

Twój post może przejść bez echa i pozostać niezauważonym, pomimo przygotowania ciekawej i błyskotliwej treści. Może też zdarzyć się tak, że zdobędzie świetne zasięgi, ale zostanie źle odebrany, jak to miało miejsce we wcześniej przedstawionym przypadku Tiger’a.

Czy jednak warto podjąć to ryzyko? Zdecydowanie tak! Działaj szybko, ale przemyślanie – nie podejmuj zbyt pochopnych działań i przemyśl przed publikacją treści, jak użytkownicy mogą ją odebrać. Poszerz swoją komunikację marketingową o przekazy oparte na Real-Time Marketingu i zobacz, jaki efekt przyniesie dla Twojej marki.

FAQ

Real-Time Marketing to forma komunikacji, która jest odpowiedzią na bieżące wydarzenie czy trend. Marki wykorzystują aktualne zdarzenia, aby stworzyć błyskotliwe nawiązanie do nich z wykorzystaniem np. swojej oferty produktowej. RTM zazwyczaj powstaje w formie prostej grafiki z podpisem lub bez, wzbogaconej o akcenty humorystyczne.

Najczęściej komunikacja przy użyciu RTM’ów odbywa się w mediach społecznościowych, takich jak Twitter, Facebook czy Instagram.

Choć RTM’y są zdecydowanie ciekawą formą komunikacji i potrafią urozmaicić kontakt z klientami w sieci, posiadają nie tylko zalety, ale także wady. Poniżej kilka z nich:

Zalety RTM:

  • możliwość osiągnięcia dużych zasięgów bez żadnych kosztów
  • budowanie świadomości marki
  • nawiązywanie relacji z odbiorcami

Wady RTM:

  • niekiedy trudność w znalezieniu aktualnego tematu w krótkim czasie
  • możliwość niepowodzenia, pomimo przygotowania wartościowej treści
  • ryzyko kryzysu wizerunkowego, w przypadku nieprzemyślanego RTM’a
(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Wyszukujesz swoją reklamę w wyszukiwarce Google i nie wyświetla Ci się? Zaczynasz zastanawiać się, czy Twoja kampania w ogóle działa? Spokojnie! Istnieje wiele powodów, dla których możesz nie znajdować swojej reklamy w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci kilka tych najczęściej występujących.

Czytaj więcej
Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Czy to już pora żeby celebrować dłuższe jesienne wieczory? Jeśli już zamieniasz się w jesieniarę lub jesieniarza to przygotowaliśmy dla Ciebie idealny zestaw lektur na wieczór! Nasz dział SEO zebrał najważniejsze i najciekawsze newsy ze świata SEO. Zapraszamy do lektury!

Czytaj więcej
Jak SEO wspiera każdy z etapów lejka sprzedażowego?

Jak SEO wspiera każdy z etapów lejka sprzedażowego?

Lejek sprzedażowy to podstawa działań marketingowych każdej firmy, nawet tej najmniejszej. Dlatego dobrze wiedzieć nie tylko czym jest, lecz także jak wykorzystać go dla własnych korzyści. W tym wpisie wyjaśnimy, dlaczego warto korzystać z lejka sprzedażowego, co łączy go z SEO i jakie znaczenie ma to, czy działasz na zasadach B2B czy B2C – gwarantujemy solidną dawkę wiedzy.

Czytaj więcej