W tym artykule omówimy, czym jest content plan, dlaczego jest ważny oraz jak go skutecznie przygotować. Jeśli planujesz własną strategię marketingową – to post dla Ciebie!
Content plan to dokument, który zawiera szczegółowy plan treści – nie tylko pisanych! – które mają być publikowane w kanałach marki w danym okresie. Stanowi istotne strategiczne narzędzie dla marketerów, pomaga bowiem w organizacji i skoordynowaniu działań związanych z content marketingiem.
Wiele zależy od potrzeb konkretnej marki czy osoby, która z danego content planu będzie korzystać.
Content plan może być więc poprzedzony analizą strony (zarówno w formie pełnego audytu contentowego, jak i krótkich insightów), zawierać informacje dotyczące publikacji poszczególnych treści (np. miejsce publikacji – blog, story na Instagramie, short na YouTube) czy ich dystrybucji (np. czy powinny być promowane w social mediach / newsletterze).
Z reguły w content planie znajdziesz planowane daty publikacji treści i rozmaite checki ułatwiające organizację flow pracy wewnątrz działu marketingowego – przydatne nawet jeśli ten dział to zaledwie jedna osoba 🙂
W wielu przypadkach content plan przypomina tak naprawdę kalendarz czy też harmonogram contentowy – w świecie marketingu te pojęcia są dość płynne, choć content plan jest z reguły bardziej rozbudowany.
W tym artykule pokażę Ci, jak działać z content planem, aby treści na blogu pojawiały się regularnie i były spójne ze strategią content marketingową.
Content plan jest kluczowym elementem skutecznej strategii content marketingowej co najmniej z trzech powodów:
Zanim przystąpimy do tworzenia planu, istotne jest zrozumienie, jakie treści są istotne dla naszej grupy docelowej oraz jaki ton komunikacji jest najbardziej skuteczny. Takie wnioski zdecydowanie warto zawrzeć w analitycznej części content planu – czy to jako dodatkowa karta w arkuszu kalkulacyjnym, czy osobny dokument.
Przeglądanie treści konkurencyjnych marek jest podstawą stworzenia własnego content plenu – z jednej strony może dostarczyć inspiracji, a z drugiej pomóc w unikaniu powtórzeń.
Często ważną częścią content planu są właśnie persony. W końcu musisz wiedzieć, do kogo będziesz targetować zebrane później tematy artykułów czy pomysły na wideo, prawda? Wykreowanie dokładnych person dla grupy docelowej pozwoli dostosować treści do ich potrzeb i oczekiwań – mowa tu nie tylko o samej tematyce, lecz także o kanałach dalszej dystrybucji treści czy nawet ich długości. W content planie imiona Twoich person mogą znaleźć się obok poszczególnych zaplanowanych treści, aby przypominać, od kogo są one skierowane.
Jeśli myślisz o tym, co to content plan, pewnie przed oczami masz właśnie propozycje treści. Nic dziwnego – to niejako „core” content planu – jego kluczowa część, z której ostatecznie będziesz najwięcej korzystać, ALE nie możesz zaniedbać poprzednich kroków, bo propozycje tematów będą zwyczajnie nietrafione. Oczywiście możesz tu umieścić tematy różnych typów treści. W zależności od tego, jak szeroko zakrojona jest Twoja strategia marketingowa, będą to albo wyłącznie tematy blogowe, albo cały szereg contentu na sociale czy newslettery.
Ustalenie harmonogramu publikacji pomaga utrzymać regularność publikacji, dlatego warto, aby w content planie pojawił się podział na miesiące, a także konkretne daty wypuszczenia treści w świat. Przydadzą się chociażby po to, aby pomóc Ci zrozumieć, kiedy musisz zacząć pracę nad filmem X, aby był gotowy na dzień Y, albo czy gość podcastu da radę się pojawić w biurze czy w studiu zgodnie z planowaną datą nagrań.
Pamiętaj: Content plan jest dla Ciebie. Jeśli z różnych przyczyn musisz coś przełożyć, lepiej jest zmienić zmienić kolejność działań (np. napisać najpierw artykuł z grudnia, a na tamten slot wrzucić ten, który miał zostać stworzony w listopadzie) niż zostawiać dziurę w harmonogramie publikacji. Zdarza się, że tematyka czy chronologia wymagają konkretnej kolejności, ale w wielu przypadkach podmiana tematów nie wpłynie znacząco na strategię i efekty. A nieregularna publikacja – już tak.
Content plan możesz stworzyć z myślą o miesiącu czy dwóch, ale warto mieć w głowie (a jeszcze lepiej – na papierze czy w pliku) strategię content marketingową na dłuższy czas. I choć może to brzmieć jak oczywistość, to pamiętaj, że określenie planów na przyszłość ułatwia adaptację strategii do zmieniających się warunków i obranie takiego kursu, jaki w danym momencie będzie najbardziej sprzyjał Twoim celom – marketingowym, sprzedażowym czy brandingowym.
Przygotowanie content planu jest jednocześnie raczej łatwe (sama forma nie wymaga znajomości fizyki kwantowej ani nawet formuł w Excelu), ale najtrudniejszą częścią będzie strategiczne, długofalowe myślenie i łączenie faktów.
Z technicznego punktu widzenia, content plan najwygodniej przygotować w formie edytowalnego arkusza kalkulacyjnego – ja bardzo lubię pracę na Google Sheets, ale możesz skorzystać z dowolnego narzędzia. Zwróć uwagę na to, aby arkusz mogli edytować Twoi współpracownicy, i żeby nie sprawiał problemów z udostępnianiem czy komentowaniem. Niejednokrotnie zdarzy się, że grafik doda tam pytanie o dokładny format pliku, a osoba odpowiedzialna za social media zaznaczy, że zaplanowała publikację na konkretny dzień.
Dobry content plan to taki, który działa – dla Ciebie i dla Twojego zespołu. Możesz znaleźć w sieci szablon i go dostosować do swoich potrzeb albo stworzyć zupełnie od zera. W dalszej części pokażę Ci jeden z moich content planów, które przygotowałam dla klienta, i opowiem o poszczególnych częściach.
Jeśli chodzi o to, co musisz zawrzeć w content planie, odpowiem w punktach:
Nie mogę zdradzić Ci wszystkich naszych sekretów, ale mogę podpowiedzieć Ci, jak dojść do tego samego celu!
Zanim powstaje content plan, musi powstać strategia – to już na pewno wiesz. Jak przygotować content plan zgodny ze strategią i skuteczny? Pokażę Ci przykład takiego dokumentu na podstawie mojego doświadczenia z pracą na blogu Delante.
Dokument jest stworzony w share’owalnym i wygodnym Google Sheets, dzięki czemu cały zespół contentowy i zespół marketingowy mogą nad nim pracować.
Poszczególne wiersze to jedna treść, a w kolumnach staramy się zawrzeć takie aspekty jak:
Wspominałam wcześniej o tym, że content plan dopasowany do strategii to podstawa. Teraz pora na przykłady działań dopasowane do celów – mam nadzieję, że pomogą Ci zrozumieć, co i kiedy możesz robić, żeby osiągnąć swoje założenia.
Content plan to niezbędne narzędzie dla każdej skutecznej strategii content marketingowej.
Pamiętaj, że plan ten powinien być dynamiczny – jeśli nie możesz go edytować, to nie jest dobry plan.
Znajdź w swoim content planie miejsce na terminy, propozycje tematów, topic clusters, frazy kluczowe czy cele, które chcesz z pomocą konkretnych treści osiągnąć.
Pamiętaj, że życie treści nie kończy się przy jej publikacji – pozwól jej pójść dalej w świat, udostępniając chociażby w SM.
A jeśli potrzebujesz wsparcia w tworzeniu content planu – daj nam znać! Pomożemy 🙂 Możesz też sprawdzić pakiety contentowe, który nasz zespół stworzył z myślą o takich przedsiębiorcach jak Ty.