Spis treści:
- Dlaczego CTR jest ważny dla e-commerce?
- Ile powinien wynosić współczynnik CTR dla e-commerce?
- 6 wskazówek dla e-commerce: jak radzić sobie lepiej w wynikach wyszukiwania
- Jak sprawdzić, czy Twoje produkty wyświetlają się jako wyróżnione?
- Dlaczego warto wdrożyć te wskazówki?
Dlaczego CTR jest ważny dla e-commerce?
W ich ostatnim wideo, Google dał 6 przydatnych wskazówek, które przydadzą się każdemu właścicielowi sklepu internetowego. Jeśli zdecydujesz się wykorzystać te porady, możesz liczyć na to, że Twoje produkty zostaną odpowiednio wyróżnione w wynikach wyszukiwania. To zaś przełoży się na wyższy CTR, czyli współczynnik klikalności (ang. Click Through Rate). Jest to niezwykle ważne w procesie pozycjonowania. Aby proces SEO generował coraz większy ruch na stronie musimy dbać nie tylko o pozycje fraz kluczowych, ale także to, jak nasza strona wygląda w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja CTR jest przedsięwzięciem bardzo opłacalnym.
Zakładając, że sklep generuje miesięcznie 10 tys. wyświetleń, z czego may 100 kliknięć, daje nam to CTR rzędu 1%. Podniesienie tego wskaźnika o skromny 1 punkt procentowy w praktyce będzie oznaczało podwojenie ruchu organicznego! Jest to gra warta świeczki, dlatego warto wiedzieć, jak zwiększyć CTR w wynikach organicznych i przełożyć to na konkretne działania na stronie. W przypadku e-commerców optymalizacja CTR jest jeszcze bardziej istotnym tematem. Wyniki wyszukiwania dla fraz produktowych zawierają dodatkowe elementy, które odciągają uwagę użytkowników od organicznych wyników.
Ile powinien wynosić współczynnik CTR dla e-commerce?
Nie da się określić, jaki poziom współczynnika CTR dla e-commerców będzie dobry. Przy analizach trzeba wziąć pod uwagę kilka zmiennych:
- CTR zależy jest zależny od pozycji. 1 miejsce w wynikach wyszukiwania może liczyć na CTR rzędu 20%-30%. Im niższa pozycja, tym mniejszy CTR, przy czym zależność nie jest liniowa.
Źródło: https://backlinko.com/google-ctr-stats
Ogólny CTR strony będzie więc zależał od tego, ile ma fraz na poszczególnych pozycjach. - Specyfika branży. Większość analiz w tym zakresie dotyczy CTR dla kampanii płatnych, niemniej mamy wszelkie podstawy by sądzić, iż w wynikach organicznych również takie zróżnicowanie występuje. Dla przykładu podajemy wyniki analizy przeprowadzonej przez Localiq:
Branża Średni CTR reklam w wyszukiwarkach Sztuka i rozrywka 11,43% Podróże 9,19% Sport i rekreacja 8,82% Motoryzacja – na sprzedaż 8,67% Nieruchomości 8,55% Restauracje i żywność 7,60% Zwierzęta domowe 7,08% Usługi osobiste (śluby, sprzątanie itp.) 6,95% Odzież / Moda i Biżuteria 6,27% Lekarze i chirurdzy 6,25% Edukacja i instruktaż 6,17% Zdrowie i fitness 6,15% Meble 6,01% Kariera i zatrudnienie 5,93% Uroda i pielęgnacja ciała 5,92% Finanse i ubezpieczenia 5,70% Motoryzacja – naprawa, serwis i części 5,65% Przemysł i handel 5,61% Zakupy, kolekcje i prezenty (ogólne) 5,50% Usługi dla biznesu 5,17% Dentyści i usługi stomatologiczne 5,03% Dom i wyposażenie domu 4,62% Adwokaci i usługi prawne 4,24% Źródło: https://localiq.com/blog/search-advertising-benchmarks/
- Typu frazy. Frazy brandowe mają dużo wyższy CTR. Wskaźnik klikalności zależny jest też od długości frazy, przy czym największy CTR mają frazy mające między 6 a 9 wyrazów, a najniższy frazy mające 3 lub mniej wyrazów długości.
6 wskazówek dla e-commerce: jak poprawić CTR w wynikach organicznych
Jak zawsze, kluczowymi elementami wpływającymi na to, czy dane strony produktowe kwalifikują się do bycia wyeksponowanymi są: obrazy, gwiazdki, cena i informacja dotycząca dostępności.
Przeanalizujmy teraz przekazane wskazówki dla e-commerce:
1. Sprawdź swoje linki z tytułami
Tak jak już od dawna wiadomo, Google sam stworzy tag title jeśli zauważy, że nie opisuje on w odpowiedni sposób zawartości znajdującej się na danej stronie. Oczywiście, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest nie dopuszczać do takiej sytuacji – lepiej od razu dopilnować, żeby tagi title były napisane poprawnie.
Google podkreśla, że dobre linki z tytułami przyczyniają się do zwiększenia wartościowego ruchu na stronie.
Automatycznie generowane tytuły mają to do siebie, że często skutkują powielaniem treści, a czasami brakuje w nich istotnych informacji.
To samo dzieje się, kiedy korzystasz w tytule z informacji, które szybko mogą ulec zmianie, takich jak cena czy dostępność. – Pamiętaj, że zanim aktualizacja będzie widoczna w wynikach wyszukiwania, może minąć nawet kilka dni! Z pewnością nie chcesz wprowadzać swoich klientów w błąd, dlatego też zawsze upewniaj się, że tytuły są aktualne..
Testuj różne tytuły, żeby określić ich skuteczność. A zanim wyciągniesz ostateczne wnioski, upewnij się, że Google zdążyło już zindeksować Twoje strony. W innym przypadku, informacje, które dostaniesz nie będą poprawne.
2. Dodaj wysokiej jakości zdjęcia
Nie od dziś wiadomo, że podczas zakupów, ludzie kierują się głównie tym, co widzą. Dlatego też, zawsze używaj zdjęć o wysokiej jakości, które prezentują faktyczny stan Twoich produktów. Jeśli to tylko możliwe, umieść dodatkowe zdjęcia, które pokazują detale Twojego towaru.
Istnieje duża szansa na to, że Google wyświetli te obrazy bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, zwiększając Twoją szansę na przyciągnięcie większej ilości kupujących. W związku z tym, pomyśl o podmienieniu wszystkich niewyraźnych zdjęć o niskiej jakości na takie, na których Twój towar wygląda lepiej.
Biorąc pod uwagę wytyczne od Google, główne zdjęcia produktów powinny mieć co najmniej 1200 pixeli szerokości.
Co jeszcze możesz ulepszyć?
- Sprawdź Max Image Preview meta tag – ten parametr instruuje Google, w jaki sposób chcesz, żeby wyświetlał zdjęcia w SERP.
- Dodaj dane strukturalne na stronach produktowych – w ten sposób Twoje zdjęcia będa wyświetlane w SERP.
3. Dodaj szczegółowe informacje o produkcie
Wykorzystaj dane strukturalne, żeby pomóc wyszukiwarce Google lepiej zorientować się w tym, co znajduje się na Twoich stronach. A kiedy Google nie ma problemu ze zrozumieniem zawartości strony, wyeksponuje on Twoje produkty w wynikach wyszukiwania.
Treści, które warto uporządkować:
- przepisy,
- instrukcje how-to,
- artykuły,
- opisy produktów.
A to są elementy, które powinny być zawarte w uporządkowanych danych:
- tytuł,
- opis,
- obrazy,
- oceny,
- cena,
- dostępność.
Jeśli wszystkie informacje są już przypisane do swoich kategorii, ale mimo to Twoja strona nie jest wyeksponowana w SERPach tak, jak tego oczekujesz, sprawdź dwie rzeczy: czy jest już ona zindeksowana i czy zawiera elementy pozwalające jej być wyświetlaną jako tzw. rich result (wyniki dla elementów rozszerzonych). Możesz to zrobić przy użyciu Rich Results Test Tool.
Jeśli potrzebujesz więcej informacji, sprawdź przewodnik Google o danych strukturalnych.
Użycie Google Merchant Center jest kolejnym sposobem na to, żeby poinformować Google o Twoich produktach.
4. Dodaj informacje o obniżkach cen
Dodając ceny produktów do danych strukturalnych, zwiększasz szansę na to, że Google wyróżni oferowane zniżki w wynikach wyszukiwania.
Google przeanalizuje ceny w Twoim sklepie i da znać użytkownikom o promocjach. Z oczywistych względów może to wpłynąć na zwiększenie ilości kupujących w Twoim sklepie!
Co ważne, ustaw tzw. specific price value, czyli konkretną cenę, zamiast jej zakresu (price range). Kiedy dodasz taką informację do danych strukturalnych, Google będzie wiedział, żeby wyróżnić obniżoną cenę Twojego produktu.
Niestety, ta funkcja nie jest jeszcze dostępna we wszystkich krajach.
5. Podaj konkretne numery identyfikujące do produktów, które sprzedajesz
Jeśli chcesz, żeby Twoje produkty wyświetlały się w karuzeli na górze strony, musisz dokładnie je opisać i zidentyfikować. Możesz to zrobić za pomocą atrybutu GTIN identifiers.
Według informacji podanych przez Google, najlepsze rezultaty osiąga się poprzez połączenie Google Merchant Center feedu produktowego z danymi strukturalnymi na stronach.
6. Stwórz profil swojej firmy w Google
Potraktuj stworzenie profilu swojej firmy – tzw. Google Moja Firma – jako obowiązkowy krok, ale tylko jeśli Twój biznes ma adres fizyczny.
Dzięki temu Twój sklep będzie wyświetlany razem z produktami, których szukają Twoi klienci.
Ten krok nie tyczy się sklepów online, które nie mają swoich fizycznych adresów.
Jak sprawdzić, czy Twoje produkty wyświetlają się jako wyróżnione?
Aby sprawdzić, czy Twój wysiłek nie poszedł na marne i czy Twoje produkty wyświetlają się razem z elementami szczegółowymi, skorzystaj z komendy site – wyszukaj swoją stronę w Google, poprzedzając domenę słowem ‘site:’
Przeanalizuj tak kilka swoich stron, żeby sprawić, czy wszystko działa tak, jak tego oczekujesz.
Jeśli coś wydaje się być nie tak, sprawdź, czy Twoje strony są zindeksowane i skorzystaj z testu wyników z elementami rozszerzonymi – Rich Results Test Tool. Pomoże Ci to zidentyfikować wszystkie możliwe błędy w danych uporządkowanych.
Dlaczego warto wdrożyć te wskazówki?
Niezależnie od tego, jakie produkty oferujesz w swoim sklepie, zawsze będziesz mieć konkurencję. W niektórych przypadkach liczba biznesów sprzedających podobne lub dokładnie te same przedmioty jest przytłaczająco duża. Nie da się ukryć, wyróżnienie się z takiego towarzystwa bywa naprawdę karkołomne.
I właśnie z tego powodu korzystanie z każdej okazji do zwrócenia uwagi klientów właśnie na Twój sklep jest tak ważne. A uda Ci się to zrobić, jeśli Twój sklep będzie wyróżniony w wynikach wyszukiwania.
Jeśli potrzebujesz pomocy z optymalizacją Twojego sklepu online, daj nam znać! Pomożemy Ci dotrzeć do większej ilości klientów.