Pozycjonowanie w Szwajcarii – co musisz wiedzieć?

Pozycjonowanie w Szwajcarii – co musisz wiedzieć?

Jeśli naprawdę chcesz rozwijać biznes w Szwajcarii, to przede wszystkim zadbaj o widoczność strony WWW lub sklepu online w sieci. Pozycjonowanie zagraniczne stron to wciąż jeden z najbardziej efektywnych sposobów na podbicie nowych rynków i dotarcie do rzeszy potencjalnych Klientów. W takim razie do dzieła! O czym musisz pamiętać, rozpoczynając działania SEO w Szwajcarii?

Ostatnio na naszym blogu: Jak utworzyć i skonfigurować konto Google Merchant Center?

Spis treści

Pozycjonowanie Szwajcaria – najważniejsze informacje

Niezależnie od tego, czy Twój biznes działa w wymiarze B2B, czy B2B, pozycjonowanie zagraniczne może realnie pomóc Ci w zdobyciu nowych odbiorców. Czego potrzebujesz na początek? Wiedzy o lokalnym rynku i dokładnej analizy persony marketingowej – mieszkańca Szwajcarii, który jest online.

Na początek dobry research m.in. na podstawie raportu “Digital 2021 Switzerland”. Spośród 8,7 miliona obywateli Szwajcarii ze średnią wieku na poziomie 43 lat, 97% Szwajcarów regularnie korzysta z internetu, blisko 82% jest aktywnych w social mediach, a 72,5% dokonuje konkretnych transakcji online. Co więcej, aktywnych smartfonów w Szwajcarii jest już 10,42 mln. Zakupy na nich robi 52,6% badanych, a z bankowości mobilnej korzysta 46,7% osób.

Jaki z tego wniosek? Statystycznie co piąty Szwajcar ma “w kieszeni” dwa telefony, więc bez wersji mobile-friendly, a jeszcze lepiej aplikacji mobilnej, nie zdziałasz wiele na tak nowoczesnym rynku.

Typowy mieszkaniec Szwajcarii jest online przez 5 godzin i 40 minut dziennie. W tym czasie przez półtorej godziny korzysta z social mediów, przez 25 minut słucha podcastów, a 17 minut spędza na wyszukiwaniach w Google. To o uwagę podczas tych 17 minut będziesz walczyć z konkurencją w pierwszej kolejności za sprawą strategii SEO.

Z jakich urządzeń korzystają Szwajcarzy?

Jeśli chodzi o korzystanie z internetu, wyszukiwania w Google, aktywność w social media, czy research i zakupy online, najpopularniejsze urządzenia w Szwajcarii to:

  • smartfony (96%) – “mobile” w Google Analytics
  • laptopy i komputery stacjonarne (87%) – “desktop”
  • tablety (52,9%)
  • konsole do gier (32,8%)
  • smart watche (25,4%)
  • smart TV (14,2%)

Najpopularniejsze wyszukiwarki online

Według danych Statcounter.com z lutego 2021 r. Szwajcarzy najchętniej korzystają z:

  • Google (92,24%) – chętniej korzystają z Google.com niż Google.ch
  • Bing (4,61%)
  • DuckDuckGo (1,3%)
wyszukiwarka ecosia a pozycjonowanie stron w szwajcarii
Ecosia – wyszukiwarka, która sadzi drzewa
  • Ecosia (0,89%)
  • Yahoo! (0,71%)

Ta wiedza może Ci się przydać w planowaniu strategii pozycjonowania stron w Szwajcarii. Od razu widać, na których z wyszukiwarek warto skupić uwagę w pierwszej kolejności. Warto przy tym pamiętać, że już 20,9% osób deklaruje używanie wyszukiwania głosowego chociaż raz w miesiącu. A co z przeglądarkami?

Najpopularniejsze przeglądarki online

Optymalizując stronę WWW pod SEO, pamiętaj o tym, aby poprawnie wyświetlała się i działała na każdej używanej w tym regionie świata przeglądarce. Dobry UX i UI ma ogromny wpływ na pozycjonowanie w Szwajcarii. Z których przeglądarek korzystają Szwajcarzy?

  • Google Chrome (40,8%)
  • Safari (35%)
  • Firefox (8,5%)
  • Microsoft Edge (7,8%)
  • Samsung Internet (4,2%)
  • Opera, Internet Explorer i inne (3,6%)

Najpopularniejsze social media

Jak już wiesz, statystyczny Szwajcar spędza 90 minut dziennie w social mediach. Jeśli chodzi o pozycjonowanie w Szwajcarii, organiczne działania w mediach społecznościowych (np. na grupach na Facebooku, czyli LinkedInie) i inwestycja w dobrze targetowane reklamy mogą znacząco pomóc w pozyskaniu wartościowego ruchu i rozwoju Twojego biznesu w Szwajcarii. Gdzie szukać potencjalnych odbiorców? Oto lista najpopularniejszych sociali i komunikatorów w .ch:

  • WhatsApp (86%)
  • YouTube (85,2%)
  • Facebook (68,7%)
  • Instagram (57,8%)
  • Facebook Messenger (50%)
  • LinkedIn (34,5%)
  • Pinterest (32,6%)

Co czytają Szwajcarzy w internecie?

Najpopularniejsze strony WWW w Szwajcarii oprócz Google, Wikipedii, Facebooka czy YouTube’a to m.in. blick.ch, 20min.ch, czy srf.ch. Jeśli dysponujesz odpowiednio wysokim budżetem na start działań SEO w Szwajcarii, postaw na teksty sponsorowane w powyższych serwisach, które będą zarówno świetnym kanałem odesłania do Ciebie na stronę, jak i znakomitym wsparciem w pozycjonowaniu strony w oczach algorytmów Google.

Języki obowiązujące w Szwajcarii

języki a pozycjonowanie stron szwajcaria
źródło: Wikipedia

Język w SEO ma ogromne znaczenie. Szczególnie w Szwajcarii, która jest mocno podzielona językowo. Nie bez przyczyny tak popularnym u nich serwisem jest deepl.com.

W 26 jednostkach administracyjnych, czyli kantonach Szwajcarii w 2015 roku przeprowadzono spis ludności. Dowiedziono, że jeśli chodzi o języki wykorzystywane na co dzień przez mieszkańców tego państwa, najpopularniejsze są:

  • język niemiecki z uwzględnieniem lokalnego dialektu, czyli “Schwyzerdütsch” (64%)
  • język francuski (22,7%)
  • język włoski (8,4%)
  • język angielski (5,4%)

Do tego jeszcze kilkanaście innych języków, których używa od 1 do ok. 3%. Łącznie zatem procentowo przekroczono 100%. Wynika to z faktu, że wiele osób w Szwajcarii używa kilku języków.

Pozycjonowanie stron w Szwajcarii będzie mocno bazowało na języku używanym w kantonie, w którym firma się promuje, a nawet lokalnym dialekcie. Jeśli chcesz rozwijać swój biznes na terenie całej Szwajcarii, warto wdrożyć kilka wersji językowych Twojej strony WWW lub sklepu online, a także zapewnić potencjalnym Klientom obsługę w tych właśnie językach, a najlepiej bezpośredni kontakt z native speakerem z Twojego customer service.

Pozycjonowanie lokalne w Szwajcarii – największe miasta

Pozycjonowanie lokalne (czytaj: Jak pozycjonować lokalnie swoją firmę?) pomoże Ci dotrzeć do najlepszych lokalizacji w Szwajcarii, gdzie możesz znaleźć najwięcej potencjalnych Klientów, dostosowując do nich m.in. content na stronie WWW. Lokalne SEO warto prowadzić w takich miastach jak Zurych, Genewa, Bazylea, Lozanna i Berno, w których przebywa od 130 do 390 tysięcy mieszkańców.

link building a seo w szwajcarii

Jak wszędzie w świecie niemieckojęzycznym, tak i w Szwajcarii, efektywne off-site SEO w postaci dobrego link buildingu zawsze się przyda i z pewnością dopieści algorytmy Google. W których aktywnych szwajcarskich katalogach, okraszonych certyfikatem SSL, warto tworzyć wpisy?

Suchmaschinenoptimierung Tipps – bizneS(E)Owe tipy i life-hacki na rynek szwajcarski

Pozycjonowanie w Szwajcarii jest podobne do niemieckiego oraz anglojęzycznego. Oczywiście, tak jak w innych krajach europejskich liczy się pierwsza strona w wynikach wyszukiwania, a dostanie się w jej obręb nie jest wcale proste.

  1. Zrób dokładny research konkurencji. Zarówno pod względem produktowym, jak i marketingowym. Zrób proste audyty ich stron WWW i zobacz, co możesz zaimplementować u siebie. Zaobserwuj ich profile w social mediach. W kwestii SEO sprawdź potencjalnych oponentów np. w Semrush.
  2. Doprecyzuj personę marketingową i USP, dedykowane na rynek szwajcarski. Co sprawi, że Twoja unikatowa propozycja wartości przebije się do świadomości mieszkańców Szwajcarii i zachęci ich do zakupu?
  3. Dbaj o content marketing wysokiej jakości z uwzględnieniem lokalnych dialektów i różnych języków urzędowych w Szwajcarii.
  4. W link buildingu wykorzystuj ogólnokrajowe, ale i lokalne katalogi. Podziel swój budżet SEO na pozycjonowanie lokalne w kluczowych lokalizacjach i SEO na całą Szwajcarię.
  5. Bierz udział w dyskusjach, dotyczących Twojej branży, na forach, pod postami i w grupach w social mediach oraz w komentarzach pod artykułami z mądrym wykorzystaniem linków do Twojej witryny.
  6. Korzystaj z portali prasowych, które oferują umieszczanie informacji na temat nowych usług czy zrealizowanych projektów.
  7. Jeśli masz taką możliwość, wybierz domenę z rozszerzeniem .ch. Łatwiej i taniej dotrzesz do swoich potencjalnych odbiorców, niż z domeną z końcówką .com czy .pl.

Pozycjonowanie w Szwajcarii – warto?

Badania “Digital 2021 Switzerland” pokazały, że nowe marki mają największą szansę na zaistnienie w Szwajcarii właśnie za sprawą SEO (najlepszy wynik spośród wszystkich opcji – 40,5%). To właśnie w wyszukiwarkach Szwajcarzy szukają informacji i produktów od swoich ulubionych brandów (67,1%).

Wszystko to sprawia, że inwestycja w pozycjonowanie w Szwajcarii naprawdę ma sens, jeśli chcesz zdobyć na tym rynku nowych, lojalnych odbiorców. Chętnie pomożemy Ci w tym procesie – napisz do nas i porozmawiajmy o tym, jak SEO może pomóc Twojej firmie w podboju Szwajcarii.

FAQ

Przede wszystkim zacznij od analizy rynku, person marketingowych i konkurencji. To punkt wyjścia do każdej strategii SEO. Szwajcaria i jej mieszkańcy mają swoje charakterystyczne cechy i, aby naprawdę skutecznie podbić ten rynek z nowym brandem, trzeba je poznać.

Tak, organiczne wyszukiwania w Google w Szwajcarii to jeden z najlepszych kanałów dotarcia do nowych marek. Każdego dnia statystyczny mieszkaniec tego kraju spędza 17 minut w tej wyszukiwarce. Dobre SEO to klucz do jego uwagi i potencjalnej sprzedaży.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak utworzyć i skonfigurować konto Google Merchant Center?

Jak utworzyć i skonfigurować konto Google Merchant Center?

Jeżeli rozważasz rozpoczęcie prowadzenia kampanii produktowych w Google Ads, niezbędne będzie utworzenie oraz poprawne skonfigurowanie konta Google Merchant Center. Nie jesteś pewien, jak się do tego zabrać? Nie martw się! Specjalnie dla Ciebie przygotowałam dokładną instrukcję zakładania takiego konta. Czytaj dalej!

Czytaj więcej