Pozycjonowanie w Szwajcarii – co musisz wiedzieć?

Pozycjonowanie w Szwajcarii – co musisz wiedzieć?

Jeśli naprawdę chcesz rozwijać biznes w Szwajcarii, to przede wszystkim zadbaj o widoczność strony WWW lub sklepu online w sieci. Pozycjonowanie zagraniczne stron to wciąż jeden z najbardziej efektywnych sposobów na podbicie nowych rynków i dotarcie do rzeszy potencjalnych Klientów. W takim razie do dzieła! O czym musisz pamiętać, rozpoczynając działania SEO w Szwajcarii?

Spis treści

Pozycjonowanie Szwajcaria – najważniejsze informacje

Niezależnie od tego, czy Twój biznes działa w wymiarze B2B, czy B2B, pozycjonowanie zagraniczne może realnie pomóc Ci w zdobyciu nowych odbiorców. Czego potrzebujesz na początek? Wiedzy o lokalnym rynku i dokładnej analizy persony marketingowej – mieszkańca Szwajcarii, który jest online.

Na początek dobry research m.in. na podstawie raportu “Digital 2021 Switzerland”. Spośród 8,7 miliona obywateli Szwajcarii ze średnią wieku na poziomie 43 lat, 97% Szwajcarów regularnie korzysta z internetu, blisko 82% jest aktywnych w social mediach, a 72,5% dokonuje konkretnych transakcji online. Co więcej, aktywnych smartfonów w Szwajcarii jest już 10,42 mln. Zakupy na nich robi 52,6% badanych, a z bankowości mobilnej korzysta 46,7% osób.

Jaki z tego wniosek? Statystycznie co piąty Szwajcar ma “w kieszeni” dwa telefony, więc bez wersji mobile-friendly, a jeszcze lepiej aplikacji mobilnej, nie zdziałasz wiele na tak nowoczesnym rynku.

Typowy mieszkaniec Szwajcarii jest online przez 5 godzin i 40 minut dziennie. W tym czasie przez półtorej godziny korzysta z social mediów, przez 25 minut słucha podcastów, a 17 minut spędza na wyszukiwaniach w Google. To o uwagę podczas tych 17 minut będziesz walczyć z konkurencją w pierwszej kolejności za sprawą strategii SEO.

Z jakich urządzeń korzystają Szwajcarzy?

Jeśli chodzi o korzystanie z internetu, wyszukiwania w Google, aktywność w social media, czy research i zakupy online, najpopularniejsze urządzenia w Szwajcarii to:

  • smartfony (96%) – “mobile” w Google Analytics
  • laptopy i komputery stacjonarne (87%) – “desktop”
  • tablety (52,9%)
  • konsole do gier (32,8%)
  • smart watche (25,4%)
  • smart TV (14,2%)

Najpopularniejsze wyszukiwarki online

Według danych Statcounter.com z lutego 2021 r. Szwajcarzy najchętniej korzystają z:

  • Google (92,24%) – chętniej korzystają z Google.com niż Google.ch
  • Bing (4,61%)
  • DuckDuckGo (1,3%)
wyszukiwarka ecosia a pozycjonowanie stron w szwajcarii
Ecosia – wyszukiwarka, która sadzi drzewa
  • Ecosia (0,89%)
  • Yahoo! (0,71%)

Ta wiedza może Ci się przydać w planowaniu strategii pozycjonowania stron w Szwajcarii. Od razu widać, na których z wyszukiwarek warto skupić uwagę w pierwszej kolejności. Warto przy tym pamiętać, że już 20,9% osób deklaruje używanie wyszukiwania głosowego chociaż raz w miesiącu. A co z przeglądarkami?

Najpopularniejsze przeglądarki online

Optymalizując stronę WWW pod SEO, pamiętaj o tym, aby poprawnie wyświetlała się i działała na każdej używanej w tym regionie świata przeglądarce. Dobry UX i UI ma ogromny wpływ na pozycjonowanie w Szwajcarii. Z których przeglądarek korzystają Szwajcarzy?

  • Google Chrome (40,8%)
  • Safari (35%)
  • Firefox (8,5%)
  • Microsoft Edge (7,8%)
  • Samsung Internet (4,2%)
  • Opera, Internet Explorer i inne (3,6%)

Najpopularniejsze social media

Jak już wiesz, statystyczny Szwajcar spędza 90 minut dziennie w social mediach. Jeśli chodzi o pozycjonowanie w Szwajcarii, organiczne działania w mediach społecznościowych (np. na grupach na Facebooku, czyli LinkedInie) i inwestycja w dobrze targetowane reklamy mogą znacząco pomóc w pozyskaniu wartościowego ruchu i rozwoju Twojego biznesu w Szwajcarii. Gdzie szukać potencjalnych odbiorców? Oto lista najpopularniejszych sociali i komunikatorów w .ch:

  • WhatsApp (86%)
  • YouTube (85,2%)
  • Facebook (68,7%)
  • Instagram (57,8%)
  • Facebook Messenger (50%)
  • LinkedIn (34,5%)
  • Pinterest (32,6%)

Co czytają Szwajcarzy w internecie?

Najpopularniejsze strony WWW w Szwajcarii oprócz Google, Wikipedii, Facebooka czy YouTube’a to m.in. blick.ch, 20min.ch, czy srf.ch. Jeśli dysponujesz odpowiednio wysokim budżetem na start działań SEO w Szwajcarii, postaw na teksty sponsorowane w powyższych serwisach, które będą zarówno świetnym kanałem odesłania do Ciebie na stronę, jak i znakomitym wsparciem w pozycjonowaniu strony w oczach algorytmów Google.

Języki obowiązujące w Szwajcarii

języki a pozycjonowanie stron szwajcaria
źródło: Wikipedia

Język w SEO ma ogromne znaczenie. Szczególnie w Szwajcarii, która jest mocno podzielona językowo. Nie bez przyczyny tak popularnym u nich serwisem jest deepl.com.

W 26 jednostkach administracyjnych, czyli kantonach Szwajcarii w 2015 roku przeprowadzono spis ludności. Dowiedziono, że jeśli chodzi o języki wykorzystywane na co dzień przez mieszkańców tego państwa, najpopularniejsze są:

  • język niemiecki z uwzględnieniem lokalnego dialektu, czyli “Schwyzerdütsch” (64%)
  • język francuski (22,7%)
  • język włoski (8,4%)
  • język angielski (5,4%)

Do tego jeszcze kilkanaście innych języków, których używa od 1 do ok. 3%. Łącznie zatem procentowo przekroczono 100%. Wynika to z faktu, że wiele osób w Szwajcarii używa kilku języków.

Pozycjonowanie stron w Szwajcarii będzie mocno bazowało na języku używanym w kantonie, w którym firma się promuje, a nawet lokalnym dialekcie. Jeśli chcesz rozwijać swój biznes na terenie całej Szwajcarii, warto wdrożyć kilka wersji językowych Twojej strony WWW lub sklepu online, a także zapewnić potencjalnym Klientom obsługę w tych właśnie językach, a najlepiej bezpośredni kontakt z native speakerem z Twojego customer service.

Pozycjonowanie lokalne w Szwajcarii – największe miasta

Pozycjonowanie lokalne (czytaj: Jak pozycjonować lokalnie swoją firmę?) pomoże Ci dotrzeć do najlepszych lokalizacji w Szwajcarii, gdzie możesz znaleźć najwięcej potencjalnych Klientów, dostosowując do nich m.in. content na stronie WWW. Lokalne SEO warto prowadzić w takich miastach jak Zurych, Genewa, Bazylea, Lozanna i Berno, w których przebywa od 130 do 390 tysięcy mieszkańców.

link building a seo w szwajcarii

Jak wszędzie w świecie niemieckojęzycznym, tak i w Szwajcarii, efektywne off-site SEO w postaci dobrego link buildingu zawsze się przyda i z pewnością dopieści algorytmy Google. W których aktywnych szwajcarskich katalogach, okraszonych certyfikatem SSL, warto tworzyć wpisy?

Suchmaschinenoptimierung Tipps – bizneS(E)Owe tipy i life-hacki na rynek szwajcarski

Pozycjonowanie w Szwajcarii jest podobne do niemieckiego oraz anglojęzycznego. Oczywiście, tak jak w innych krajach europejskich liczy się pierwsza strona w wynikach wyszukiwania, a dostanie się w jej obręb nie jest wcale proste.

  1. Zrób dokładny research konkurencji. Zarówno pod względem produktowym, jak i marketingowym. Zrób proste audyty ich stron WWW i zobacz, co możesz zaimplementować u siebie. Zaobserwuj ich profile w social mediach. W kwestii SEO sprawdź potencjalnych oponentów np. w Semrush.
  2. Doprecyzuj personę marketingową i USP, dedykowane na rynek szwajcarski. Co sprawi, że Twoja unikatowa propozycja wartości przebije się do świadomości mieszkańców Szwajcarii i zachęci ich do zakupu?
  3. Dbaj o content marketing wysokiej jakości z uwzględnieniem lokalnych dialektów i różnych języków urzędowych w Szwajcarii.
  4. W link buildingu wykorzystuj ogólnokrajowe, ale i lokalne katalogi. Podziel swój budżet SEO na pozycjonowanie lokalne w kluczowych lokalizacjach i SEO na całą Szwajcarię.
  5. Bierz udział w dyskusjach, dotyczących Twojej branży, na forach, pod postami i w grupach w social mediach oraz w komentarzach pod artykułami z mądrym wykorzystaniem linków do Twojej witryny.
  6. Korzystaj z portali prasowych, które oferują umieszczanie informacji na temat nowych usług czy zrealizowanych projektów.
  7. Jeśli masz taką możliwość, wybierz domenę z rozszerzeniem .ch. Łatwiej i taniej dotrzesz do swoich potencjalnych odbiorców, niż z domeną z końcówką .com czy .pl.

Sprawdź również nasz poradnik pozycjonowanie stron.

Pozycjonowanie w Szwajcarii – warto?

Badania “Digital 2021 Switzerland” pokazały, że nowe marki mają największą szansę na zaistnienie w Szwajcarii właśnie za sprawą SEO (najlepszy wynik spośród wszystkich opcji – 40,5%). To właśnie w wyszukiwarkach Szwajcarzy szukają informacji i produktów od swoich ulubionych brandów (67,1%).

Wszystko to sprawia, że inwestycja w pozycjonowanie w Szwajcarii naprawdę ma sens, jeśli chcesz zdobyć na tym rynku nowych, lojalnych odbiorców. Chętnie pomożemy Ci w tym procesie – napisz do nas i porozmawiajmy o tym, jak SEO może pomóc Twojej firmie w podboju Szwajcarii.

Ten wpis jest aktualizacją treści z 16 września 2016 roku.

FAQ

Przede wszystkim zacznij od analizy rynku, person marketingowych i konkurencji. To punkt wyjścia do każdej strategii SEO. Szwajcaria i jej mieszkańcy mają swoje charakterystyczne cechy i, aby naprawdę skutecznie podbić ten rynek z nowym brandem, trzeba je poznać.

Tak, organiczne wyszukiwania w Google w Szwajcarii to jeden z najlepszych kanałów dotarcia do nowych marek. Każdego dnia statystyczny mieszkaniec tego kraju spędza 17 minut w tej wyszukiwarce. Dobre SEO to klucz do jego uwagi i potencjalnej sprzedaży.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak założyć sklep internetowy - poradnik krok po kroku

Jak założyć sklep internetowy - poradnik krok po kroku

Jeżeli szukasz pomysłu na biznes, sprzedaż online może okazać się trafioną formą działalności, bo to właśnie w Internecie dzisiaj łatwiej znaleźć przyszłych klientów. Dlatego zapoznaj się z naszym poradnikiem, w którym przedstawiamy, jak założyć sklep internetowy - od rejestracji przez projekt i wdrożenie aż po promocję.

Czytaj więcej
AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia

AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe sprawdziły się w marketingu cyfrowym, ale czy zabiorą pracę twórcom treści? W rzeczywistości generatory treści AI mogą służyć jako wysoce wydajny asystent zwiększający ich produktywność. Dlaczego warto zainteresować się tym zagadnieniem, a jednocześnie zachować rozwagę? W naszym artykule dowiesz się więcej o szansach i zagrożeniach wynikających z zastosowania AI w content marketingu, a także poznasz generatory treści bazujące na działaniu sztucznej inteligencji. Zapraszamy!

Czytaj więcej