Nowe wyszukiwanie hoteli w Google od prowadzących strony wymaga skupienia na użytkowniku i maksymalnego ułatwienia mu znajdowania wszystkich potrzebnych informacji o noclegu. Wszystko po to, by odwiedzający mógł dokonać trafnej rezerwacji jak najszybciej. Ale nie tylko – nowe rozwiązanie Google ma za zadanie przywrócić ruch z porównywarek cenowych na strony hoteli.
Nim powiemy o tym, jak pozycjonować strony hoteli, zastanówmy się, jak użytkownicy na nie trafiają. Pozwoli to zrozumieć, z czego wynikają konkretne działania optymalizacyjne. Warto jednak zaznaczyć, że SEO dla hoteli nie jest całkowicie nowym sposobem pozycjonowania, a jedynie dopasowaniem do tego typu stron znanych tricków.
Wobec tego, skoro ponad połowa ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych, nie inaczej będzie w przypadku wyszukiwania noclegów. Rezerwacje hoteli najczęściej dokonywane są w przeglądarkach telefonów, często już nawet na ostatnią chwilę, w czasie podróży. To bardzo ważna informacja w kontekście pozycjonowania strony hotelu.
Dalej: zapytania dotyczące noclegów w większości przypadków zawierają nazwy miejscowe – hotel Kraków, hotels in Cracow itd. Stąd przy SEO dla hoteli tak ważne będzie pozycjonowanie lokalne. Bardzo często w poszukiwaniu noclegu użytkownicy wykorzystują frazy long tail – np. hotel Kraków pokój dwuosobowy.
Wreszcie rozwijający się trend związany z wyszukiwaniem głosowym obejmuje również research miejsc noclegowych. To także należy wziąć pod uwagę przy pozycjonowaniu strony hotelu. O tym, jak to zrobić, napiszemy dalej.
I na koniec: wersji językowych wyszukiwania będzie tyle, ile narodowości podróżujących, choć oczywiście anglojęzyczna będzie najpopularniejsza. Google zaś nie będzie jedyną wyszukiwarką wykorzystaną do znalezienia noclegu.
Wdrażając nowy sposób wyszukiwania hoteli i prezentacji wyników w tym zakresie, Google samo wskazało nam, co w architekturze tego typu informacji jest najważniejsze: lokalizacja, cena i termin noclegu. Stąd formularz rezerwacji pokoju wraz z kalendarzem powinny być pierwszym, co użytkownik zobaczy na stronie hotelu, po tym jak wyszuka go z uwzględnieniem lokalizacji:
Sam proces rezerwacji jako wymagający poufnych danych osobowych musi przebiegać bez błędów – w przeciwnym wypadku strona hotelu straci zaufanie Klienta.
Zarówno w podejmowaniu decyzji przez użytkownika, jak i w pozycjonowaniu strony hotelu, pomagają liczne zdjęcia hotelu, i wnętrza, i całego budynku czy jego okolicy. Tu jednak łatwo przesadzić, umieszczając fotografie niezoptymalizowane, o zbyt dużym rozmiarze, które przeciążają stronę i powodują powolne jej ładowanie się, co zniechęca użytkownika do dokonania transakcji. Poprawnie opisane pod kątem opisów alternatywnych (zwłaszcza zawierające informacje o liczbie miejsc w pokoju czy udogodnieniach) pomagają w zdobywaniu wyższych pozycji.
Nie bez znaczenia będzie tu też ułatwione przechodzenie między kolejnymi wersjami pokoju – o zróżnicowanej liczbie miejsc albo innym standardzie – i podpowiedzi podstron z tym związanych, co dodatkowo wzbogaca linkowanie wewnętrzne. Wreszcie konieczne są aktualne i widoczne od razu informacje na temat dostępności pokoju, które pomogą oszczędzić czas odwiedzającego.
Strona hotelu musi też być responsywna, bo wszystkie wymienione wyżej zasady dotyczą również wersji mobilnej. Ponadto, jak wspomnieliśmy, to z niej częściej korzystają użytkownicy.
Słowa kluczowe, na które będzie wyświetlała się strona hotelu, powinny zostać dobrane z uwzględnieniem takich czynników jak wyszukiwanie lokalne, uszczegółowione i głosowe. Lokalne – ponieważ dotyczą hotelu w konkretnym miejscu, nie np. wszystkich hoteli danej sieci. Warto stworzyć warianty, które poza nazwą miejscową będą zawierały inne szczegóły lokalizacji, np.
Z wyszukiwaniem lokalnym wiąże się także trend „near me”, zwłaszcza w wyszukiwaniach na urządzeniach mobilnych, coraz popularniejszy np. w Stanach Zjednoczonych. Pozwala na znalezienie noclegu na podstawie bieżącego położenia użytkownika.
Co zrobić, by strona hotelu dobrze wyświetlała się na zapytania „blisko mnie”, „near me”? Wymaga to założonej i zoptymalizowanej wizytówki hotelu w Google Moja Firma. Pomoże też w tym umieszczenie na stronie hotelu dokładnych informacji o tym, jak do niego trafić, co znajduje się w okolicy, podanie adresu uzupełnionego także o nazwę dzielnicy, oraz numeru kontaktowego wraz z prefiksem kierunkowym. Wysoką pozycję w Google na wyszukiwania typu „blisko mnie” wspierają też liczne opinie. Wiesz, jak pozycjonować się w Google Maps? Sprawdź nasze porady!
To bezpośrednio łączy się z faktem, że dobrze też przemyśleć frazy long-tail podczas pozycjonowania stron hoteli, na które może wyświetlać się dany hotel. Im więcej zawierają szczegółów na temat pokoju, tym lepiej:
Upowszechniające się wyszukiwanie głosowe będzie natomiast wymagało fraz naturalnie brzmiących, niejednokrotnie o formie pytań.
Ponieważ podróżujący odwiedzający stronę hotelu pochodzą z różnych stron świata, jedna wersja językowa nie wystarczy. Skoro angielski to dziś lingua franca, konieczna będzie przynajmniej wersja w tym języku. Każdy dostępny wariant strony musi mieć poprawnie wprowadzone hreflangi. O tym, jak to zrobić, pisaliśmy już na blogu Delante – dowiedz się, jak prawidłowo oznaczać wersje językowe. Jeśli natomiast hotel przyjmuje płatności w różnych walutach, wraz ze zmianą języka powinna być udostępniona możliwość wyboru waluty.
Zwłaszcza przy pozycjonowaniu hotelu należy też pamiętać o tym, że Google nie jest jedyną wyszukiwarką z której skorzystają potencjalni goście hotelu. Warto zgłosić stronę także w takich jak Bing, Yahoo, Goo, Ask,com, AOL, Baidu czy Yandex, które są popularne w niektórych krajach. Zwiększy to możliwości dotarcia do międzynarodowych turystów.
Może się to wydawać nieoczywiste, jednak nazwa marki hotelu nie jest najważniejszą częścią tagów title i description. Jak zostało wspomniane wcześniej, użytkownicy znajdują hotele przede wszystkim dzięki wskazówkom lokalizacyjnym, znacznie rzadziej za pomocą ich nazwy – ta sprawdza się, kiedy rezerwują nocleg po raz kolejny lub brand hotelu jest powszechnie rozpoznawalny. Dlatego w title lepiej umieścić brand po określeniu lokalizacji, np. „Hotel Centrum Kraków – Nazwa Brandu” czy „Hotel Rynek Główny Kraków – Nazwa Brandu”. Meta description natomiast wykorzystać na jak najdokładniejsze opisanie położenia i właściwości obiektu.
Jak zawsze, także w SEO dla hoteli pozyskiwanie linków zewnętrznych jest bardzo ważne. Nie tylko wzmacnia autorytet domeny w rankingach Google, ale przede wszystkim zwiększa szansę na wybranie danego hotelu przez użytkowników. Stąd tak istotne będą:
Pozycja hotelu w wyszukiwarce zależy od wielu czynników. Najważniejsze są jednak te, które wpływają na komfort rezerwacji dokonywanej przez użytkownika. Gra jest jednak warta świeczki, ponieważ strony hoteli konkurują o najlepsze wyniki z serwisami rezerwacyjnymi porównującymi ceny. Nowa prezentacja rezultatów zapytania od Google pomaga w przywróceniu ruchu organicznego bezpośrednio na strony hoteli. Wymaga natomiast przejrzystej konstrukcji tych stron i zoptymalizowania ich. Zadbaj więc o pozycjonowanie hotelu.