Nowe wyszukiwanie hoteli w Google od prowadzących strony wymaga skupienia na użytkowniku i maksymalnego ułatwienia mu znajdowania wszystkich potrzebnych informacji o noclegu. Wszystko po to, by odwiedzający mógł dokonać trafnej rezerwacji jak najszybciej. Ale nie tylko – nowe rozwiązanie Google ma za zadanie przywrócić ruch z porównywarek cenowych na strony hoteli.
Wobec tego, skoro ponad połowa ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych, nie inaczej będzie w przypadku wyszukiwania noclegów. Rezerwacje hoteli najczęściej dokonywane są w przeglądarkach telefonów, często już nawet na ostatnią chwilę, w czasie podróży.
Dalej: zapytania dotyczące noclegów w większości przypadków zawierają nazwy miejscowe – hotel Kraków, hotels in Cracow itd. Stąd przy SEO dla hoteli tak ważne będzie pozycjonowanie lokalne. Bardzo często w poszukiwaniu noclegu użytkownicy wykorzystują frazy long tail – np. hotel Kraków pokój dwuosobowy.
[caption id="attachment_8521" align="aligncenter" width="750"]
Zainteresowanie hasłami „hotel Kraków” (w Polsce) i „Cracow hotel” (na świecie) w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wyszukiwanie w Polsce rejestruje podobne zainteresowanie niezależnie od pory roku, natomiast międzynarodowe – w okresie wakacyjnym[/caption]
Wreszcie rozwijający się trend związany z wyszukiwaniem głosowym obejmuje również research miejsc noclegowych. To także należy wziąć pod uwagę przy pozycjonowaniu strony hotelu. O tym, jak to zrobić, napiszemy dalej.
I na koniec: wersji językowych wyszukiwania będzie tyle, ile narodowości podróżujących, choć oczywiście anglojęzyczna będzie najpopularniejsza. Google zaś nie będzie jedyną wyszukiwarką wykorzystaną do znalezienia noclegu.
Formularz rezerwacji hotelu Novotel Kraków Centrum, wyświetlającego się na hasło „Kraków hotel blisko Starego Miasta”[/caption]
Sam proces rezerwacji jako wymagający poufnych danych osobowych musi przebiegać bez błędów – w przeciwnym wypadku strona hotelu straci zaufanie Klienta.
Zarówno w podejmowaniu decyzji przez użytkownika, jak i w pozycjonowaniu strony hotelu, pomagają liczne zdjęcia hotelu, i wnętrza, i całego budynku czy jego okolicy. Tu jednak łatwo przesadzić, umieszczając fotografie niezoptymalizowane, o zbyt dużym rozmiarze, które przeciążają stronę i powodują powolne jej ładowanie się, co zniechęca użytkownika do dokonania transakcji. Poprawnie opisane pod kątem opisów alternatywnych (zwłaszcza zawierające informacje o liczbie miejsc w pokoju czy udogodnieniach) pomagają w zdobywaniu wyższych pozycji.
Nie bez znaczenia będzie tu też ułatwione przechodzenie między kolejnymi wersjami pokoju – o zróżnicowanej liczbie miejsc albo innym standardzie – i podpowiedzi podstron z tym związanych, co dodatkowo wzbogaca linkowanie wewnętrzne. Wreszcie konieczne są aktualne i widoczne od razu informacje na temat dostępności pokoju, które pomogą oszczędzić czas odwiedzającego.
Strona hotelu musi też być responsywna, bo wszystkie wymienione wyżej zasady dotyczą również wersji mobilnej. Ponadto, jak wspomnieliśmy, to z niej częściej korzystają użytkownicy.
Trendy związane z wyszukiwaniem frazy „hotel” w Stanach Zjednoczonych i związany z nimi wzrost zainteresowania wyszukiwaniem „near me”.[/caption]
[caption id="attachment_8525" align="aligncenter" width="750"]
Wzrost zainteresowania wyszukiwaniem „hotel near me” na świecie w ciągu ostatnich 5 lat.[/caption]
Co zrobić, by strona hotelu dobrze wyświetlała się na zapytania „blisko mnie”, „near me”? Wymaga to założonej i zoptymalizowanej wizytówki hotelu w Google Moja Firma. Pomoże też w tym umieszczenie na stronie hotelu dokładnych informacji o tym, jak do niego trafić, co znajduje się w okolicy, podanie adresu uzupełnionego także o nazwę dzielnicy, oraz numeru kontaktowego wraz z prefiksem kierunkowym. Wysoką pozycję w Google na wyszukiwania typu „blisko mnie” wspierają też liczne opinie.
[caption id="attachment_8527" align="aligncenter" width="676"]
Wyniki wyszukiwania na hasła „hotel blisko mnie dzisiaj” i „hotel near me tonight“[/caption]
To bezpośrednio łączy się z faktem, że dobrze też przemyśleć frazy long-tail, na które może wyświetlać się dany hotel. Im więcej zawierają szczegółów na temat pokoju, tym lepiej:
W ślad za użytkownikiem, czyli jak podróżujący szukają noclegów
Nim powiemy o tym, jak pozycjonować strony hoteli, zastanówmy się, jak użytkownicy na nie trafiają. Pozwoli to zrozumieć, z czego wynikają konkretne działania optymalizacyjne. Warto jednak zaznaczyć, że SEO dla hoteli nie jest całkowicie nowym sposobem pozycjonowania, a jedynie dopasowaniem do tego typu stron znanych tricków.SEO dla hoteli: 5 elementów, na które trzeba zwrócić uwagę
1. Projekt strony poprawny pod względem UX
Wdrażając nowy sposób wyszukiwania hoteli i prezentacji wyników w tym zakresie, Google samo wskazało nam, co w architekturze tego typu informacji jest najważniejsze: lokalizacja, cena i termin noclegu. Stąd formularz rezerwacji pokoju wraz z kalendarzem powinny być pierwszym, co użytkownik zobaczy na stronie hotelu, po tym jak wyszuka go z uwzględnieniem lokalizacji: [caption id="attachment_8522" align="aligncenter" width="750"]2. Dobór fraz kluczowych dla hoteli
Słowa kluczowe, na które będzie wyświetlała się strona hotelu, powinny zostać dobrane z uwzględnieniem takich czynników jak wyszukiwanie lokalne, uszczegółowione i głosowe. Lokalne – ponieważ dotyczą hotelu w konkretnym miejscu, nie np. wszystkich hoteli danej sieci. Warto stworzyć warianty, które poza nazwą miejscową będą zawierały inne szczegóły lokalizacji, np.- hotel Kraków
- hotel w Krakowie
- hotel w Krakowie blisko lotniska
- hotel w Krakowie z dobrym dojazdem do lotniska
- Kraków hotel blisko centrum
- hotel w Krakowie nad Wisłą
- pokój dwuosobowy z łazienką w centrum Krakowa
- tani pokój dwuosobowy z pojedynczymi łóżkami w Krakowie
3. Międzynarodowi użytkownicy
Ponieważ podróżujący odwiedzający stronę hotelu pochodzą z różnych stron świata, jedna wersja językowa nie wystarczy. Skoro angielski to dziś lingua franca, konieczna będzie przynajmniej wersja w tym języku. Każdy dostępny wariant strony musi mieć poprawnie wprowadzone hreflangi. O tym, jak to zrobić, pisaliśmy już na blogu Delante. Jeśli natomiast hotel przyjmuje płatności w różnych walutach, wraz ze zmianą języka powinna być udostępniona możliwość wyboru waluty. Zwłaszcza przy pozycjonowaniu hotelu należy też pamiętać o tym, że Google nie jest jedyną wyszukiwarką z której skorzystają potencjalni goście hotelu. Warto zgłosić stronę także w takich jak Bing, Yahoo, Goo, Ask,com, AOL, Baidu czy Yandex, które są popularne w niektórych krajach. Zwiększy to możliwości dotarcia do międzynarodowych turystów.4. Miejsce nazwy brandu w meta title i description
Może się to wydawać nieoczywiste, jednak nazwa marki hotelu nie jest najważniejszą częścią tagów title i description. Jak zostało wspomniane wcześniej, użytkownicy znajdują hotele przede wszystkim dzięki wskazówkom lokalizacyjnym, znacznie rzadziej za pomocą ich nazwy – ta sprawdza się, kiedy rezerwują nocleg po raz kolejny lub brand hotelu jest powszechnie rozpoznawalny. Dlatego w title lepiej umieścić brand po określeniu lokalizacji, np. „Hotel Centrum Kraków - Nazwa Brandu” czy „Hotel Rynek Główny Kraków - Nazwa Brandu”. Meta description natomiast wykorzystać na jak najdokładniejsze opisanie położenia i właściwości obiektu.5. Proces linkowania zewnętrznego
Jak zawsze, także w SEO dla hoteli pozyskiwanie linków zewnętrznych jest bardzo ważne. Nie tylko wzmacnia autorytet domeny w rankingach Google, ale przede wszystkim zwiększa szansę na wybranie danego hotelu przez użytkowników. Stąd tak istotne będą:- aktywność w różnorodnych social mediach, najlepiej prowadzona w języku angielskim,
- rejestracja wizytówki hotelu w Google Moja Firma (pisaliśmy jakiś czas temu, jak to zrobić),
- pozyskiwanie recenzji hotelu na blogach podróżniczych,
- obecność w serwisach ocen i opinii (np. TripAdvisor),
- wzmianki w rankingach i zestawieniach najlepszych hoteli.