Czy korzystanie z VPN może się przydać w procesie SEO?

Czy korzystanie z VPN może się przydać w procesie SEO?

Bezpieczeństwo w sieci i prywatność w ostatnich latach rosną na znaczeniu, szczególnie w erze pracy zdalnej. Coraz więcej osób korzysta z VPN – czy wiesz, że to rozwiązanie może przydać się w procesie SEO specjalistom? W tym artykule rozprawimy się z faktami i mitami na temat VPN a SEO.

Spis treści:

VPN a SEO – o tym mówi się coraz więcej, często w wielu negatywach. Faktem jest, że jeśli potencjalni odbiorcy Twoich treści – chroniąc swoją prywatność – uniemożliwiają zebranie istotnych danych na temat ich zachowań w sieci, lokalizacji oraz zainteresowań, może to wpływać na skuteczność Twoich działań. Należy jednak przyjrzeć się tematowi bliżej i zastanowić się, jakie dane faktycznie umykają marketerom przez stosowanie VPN. Co więcej, skoro VPN cieszy się coraz większym zainteresowaniem, może także Ty, jako specjalista ds. marketingu internetowego, pozycjoner czy właściciel e-commerce, jesteś w stanie wykorzystać jego właściwości w swojej codziennej pracy? Jak konkretnie to narzędzie może pomóc Ci w codziennej pracy? Zacznijmy od podstaw, czyli definicji.

Co to VPN?

VPN to Virtual Private Network, czyli technologia, która pomaga użytkownikom zachować prywatność podczas aktywności w sieci. Zwiększa bezpieczeństwo poprzez zmianę sieci publicznej na prywatną i szyfrowanie połączeń. VPN ukrywa IP użytkownika, pozwala ustawiać wybraną lokalizację i ogranicza ryzyko naruszenia bezpieczeństwa danych.

Dlaczego ludzie coraz chętniej korzystają z VPN?

To ważny aspekt, który powinieneś wziąć pod uwagę, próbując zrozumieć popularność VPN. Do najważniejszych przyczyn korzystania z VPN należy wymienić:

  • chęć chronienia przesyłanych danych związanych z wykonywaną pracą, np. podczas home office;
  • zmiana lub ukrycie adresu IP;
  • dostęp do zablokowanych lokalnie stron i zasobów, np. filmów na platformach streamingowych (Hulu, Netflix);
  • szyfrowanie danych podczas korzystania z sieci w kawiarni, bibliotece czy innym miejscu publicznym;
  • kontakt z rodziną, przyjaciółmi czy partnerami biznesowymi przebywającymi w innych częściach świata.
statystyka dlaczego używamy vpn
Źródło: https://www.statista.com/statistics/306955/vpn-proxy-server-use-worldwide-by-region/

Wszystko, co musisz wiedzieć o popularności VPN:

  • W 2020 roku liczba osób korzystających z VPN na świecie wzrosła o 27.1% (BusinessWire). Aktualnie szacuje się, że już 31% spośród 4,5 miliarda użytkowników internetu regularnie wykorzystuje VPN. Atlas VPN, zbierający dane z 85 wybranych krajów, podaje, że w badanych lokalizacjach liczba pobrań VPN przekroczyła już 785 milionów.
  • Praca zdalna zwiększyła zainteresowanie korzystaniem z technologii VPN ze względu na konieczność ochrony danych poza biurem.
  • Google Trends pokazuje wzrost zainteresowania VPN w 2020 roku, który jednak uspokoił się i wyrównał, pozostając na nieco wyższym poziomie niż przed wybuchem pandemii:
vpn w ujęciu czasowym
• 39% osób korzystających z VPN należy do pokolenia Z (Ofcom).

VPN a SEO – pomaga czy szkodzi?

Jak widzisz powyżej, dane są z jednej strony obiecujące dla przyszłości VPN – obserwuje się bowiem wzrost zainteresowania tą technologią – z drugiej jednak odsetek osób korzystających z VPN wciąż pozostaje niewielki, szczególnie w Polsce. VPN-em interesują się przede wszystkim osoby z niższych grup wiekowych (pokolenia Z, Y). Jeśli martwisz się zmniejszeniem skuteczności działań SEO, zastanów się nad dwoma kwestiami:

  • Czy istnieje możliwość, że istotny procent Twoich potencjalnych klientów korzysta codziennie z VPN?
  • Na co konkretnie wpływa VPN w kontekście SEO? Jakie dane przestają zbierać Twoje narzędzia?

Drugą kwestię rozwiniemy w dalszej części artykułu, także nie musisz się martwić, że pozostaniesz bez odpowiedzi. Zacznijmy jednak od pozytywu i rozbicia mitu rzekomo groźnego VPN: to technologia, która realnie może przyczynić się do zwiększenia, nie zmniejszenia Twojej skuteczności – dlatego właśnie piszemy o jej wpływie na proces SEO. Wiemy, że najważniejsze funkcje VPN wiążą się z cyberbezpieczeństwem oraz wygodą użytkowników, jednak nie oznacza to, że sprawny specjalista nie będzie potrafił wykorzystać VPN na swoją korzyść na wiele innych sposobów.

Czy korzystanie z VPN może wpłynąć na SEO, a konkretniej – na wygodę pracy specjalistów? Odpowiedź to tak – a poniżej nasze 4 ulubione i najbardziej wartościowe argumenty, z czego 2 są właściwie obowiązkowe, jeśli prowadzisz działania związane z pozycjonowaniem zagranicznym.

Lokalne SERP z pierwszej ręki

Zdarzyło Ci się kiedyś, że narzędzia nie chciały współpracować i zbierały za mało danych dotyczących interesujących Cię wyszukiwań? A może nie rozumiały fraz w języku polskim? Chciałeś sprawdzić, jak ma się wizytówka Google promowanego przez Ciebie hotelu, ale nie mogłeś jej wyświetlić na pożądane frazy ze względu na lokalizację? Google dostosowuje wyświetlane wyniki do wiedzy, jaką ma na Twój temat. Dlatego trudno będzie Ci wcielić się w konsumenta, jeśli nie wpasowujesz się w faktyczną grupę docelową. Oczywiście możesz korzystać z narzędzi (wręcz powinieneś!), ale nie zawsze są one w stanie zebrać dostateczną ilość danych, by pokazać Ci w stu procentach prawdziwe i pełne informacje, dlatego tak istotna jest ręczna kontrola SERPów raz na jakiś czas. Możesz ją przeprowadzić właśnie dzięki VPN. Jakie zalety korzystania z tej technologii zauważysz?

  • Lokalizacja – dzięki VPN z łatwością dopasujesz swoją lokalizację. Pamiętaj, że SERP różni się w zależności od lokalizacji użytkownika (inne wyniki, szczególnie w obrębie mapy Google czy wizytówek, zobaczysz wpisując frazę w Warszawie, a inną w Krakowie – nawet jeśli nie będzie to fraza ściśle lokalna, a np. “suplementy dla sportowców” – które można w końcu zakupić i w sieci, i stacjonarnie). Mapa Google w obu przypadkach wyskakuje niemal na szczycie wyników – zobacz porównanie:

vpn a seo lokalizacja

  • Dane dotyczące realnej konkurencji i skuteczności działań – nie wiesz, jak konkurencję widzą potencjalni klienci? Co oprócz suchych danych wyróżnia się w SERPach? Może oryginalny meta opis czy wynik na pozycji zerowej sprawiają, że grupa docelowa nigdy nie dociera do Twojego wyniku? Przeglądając wyniki wyszukiwania z perspektywy użytkownika zauważysz wszystkie te szczegóły, których nie pokażą Ci narzędzia.
  • Możliwość eksploracji SERPa w innych językach – choć w Google możesz zmienić język wyszukiwania na jeden z dostępnych, to jest to opcja dość niedokładna i nie bierze pod uwagę lokalizacji. Odpowiednio zaimplementowany VPN pozwala łatwo rozwiązać ten problem.

Ważne: Pamiętaj, że lokalizacja czy adres IP to jedno, ale równie istotną rolę odgrywają np. pliki cookies, których VPN nie wyklucza. Aby wyświetlić SERP w jak najbardziej neutralny i zbliżony do tego, co widzi potencjalny konsument sposób i zapobiec zniekształceniu danych, skorzystaj nie tylko z VPN, lecz także przeglądarki w trybie incognito, i wyloguj się ze swojego konta Google.

  1. Przekraczaj granice (dosłownie)

Pozycjonowanie często ma charakter globalny, a ten punkt jest szczególnie ważny dla wszystkich specjalistów SEO, którzy zajmują się prowadzeniem działań poza granicami kraju. Otwarcie się na nowe rynki wymaga zaangażowania, wiedzy i narzędzi. Trzeba mieć na uwadze, że nie każde dane będą tak łatwo dostępne jak te lokalne, niejednokrotnie pojawia się bowiem konieczność dotarcia do treści, które są niedostępne dla osób z innych części świata – wtedy VPN okazuje się nieodzownym elementem pracy.

Zdarza się też, że pewne narzędzia nie działają we wszystkich regionach – jeśli chcesz je odblokować, z pomocą znów przychodzi VPN, które pozwoli ominąć takie blokady. W ten sposób doświadczysz również zasobów sieci danego kraju w najbardziej zbliżonym stopniu do tego, jak doświadcza tego grupa docelowa. Przydatne, prawda?

Więcej o SEO za granicą przeczytasz w naszym poradniku.

  1. Dbaj o bezpieczeństwo danych – własnych i Klientów

Praca na stronie Klienta musi zawsze wiązać się ze wszelkimi możliwymi sposobami zapewnienia zarówno sobie, jak i drugiej stronie możliwie wysokiego cyberbezpieczeństwa. Wrażliwe dane należy chronić, niezależnie od tego, czy pracujesz z domu czy z biura, a zabezpieczenie sieci jest tu absolutną podstawą. Pamiętaj też, że jeśli korzystasz z niezabezpieczonych przez VPN połączeń Wi-Fi w miejscach publicznych, narażasz dane, z których korzystasz, na wysokie ryzyko.

  1. Śledź reklamy dokładniej niż z Google Ad Preview

SEO często łączy się z innymi metodami prowadzenia marketingu w wyszukiwarce, np. Google Ads. Jeśli chcesz zobaczyć swoje reklamy w taki sposób, w jaki widzi je grupa docelowa, VPN będzie tu świetnym rozwiązaniem – wyświetlisz wyniki wyszukiwania w faktycznej kolejności (niezmienionej przez Twoje dane), dokładnie w taki sposób, jak widzą je konsumenci. Ponownie przypominamy, by oprócz korzystania z VPN pamiętać też o przejściu w tryb incognito oraz wylogowanie ze swojego konta Google.

Na co zwrócić uwagę, wybierając VPN?

Wiesz już, czy korzystanie z VPN może wpłynąć na SEO, oraz w jaki sposób możesz wykorzystać jego użyteczności dla swojej firmy. Pamiętaj jednak, że VPN VPN-owi nie równy i jeśli zdecydujesz się przetestować to rozwiązanie – zrób to z głową. Na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę?

Dostępne lokalizacje

Nie każdy VPN oferuje bogaty wybór lokalizacji, z których możesz korzystać. Rozpiętość może wynosić od kilku – czy kilkunastu do wręcz kilkuset. Jeśli to dla Ciebie ważne, zwróć też uwagę na to, czy VPN pozwala tylko na wybór kraju, czy na przykład konkretnego regionu. Im więcej opcji do wyboru, tym używanie VPN do ewaluacji i planowania swoich działań będzie bardziej sensowne.

Sposoby szyfrowania

Sprawdź metody szyfrowania danych, które oferuje dany VPN. Najczęściej będzie to AES-256, ale w przypadku niektórych darmowych VPN poziom bezpieczeństwa może być niższy.

Ile urządzeń?

W zależności od tego, czy wykupujesz VPN tylko dla siebie lub dla całej firmy, ważne, byś zwrócił uwagę na to, ile urządzeń możesz podpiąć pod jeden pakiet.

Darmowe czy płatne?

Jeśli zależy Ci na bezpieczeństwie danych i anonimowości, koniecznie zwróć uwagę na to, co będzie działo się z Twoimi danymi po zainstalowaniu VPN – zauważ, że darmowe VPN w swoich politykach prywatności często informują o udostępnianiu danych stronom trzecim, co nieco mija się z celem stosowania VPN dla większego bezpieczeństwa. Nie oznacza to, że nie istnieją dobre darmowe VPN, ale zdecydowanie powinieneś być uważny podczas wyboru.

Czy korzystanie z VPN przez użytkowników wpływa na Twoje działania?

Zapowiedzieliśmy wcześniej, że odpowiemy tu na wątpliwości dotyczące tego, w jaki sposób VPN używany przez konsumentów wpływa na profilowanie i prowadzenie działań SEO. Czy rzeczywiście związek VPN a SEO jest tak mocny?

Narzędzia

Zauważ, że VPN, choć zapewnia wysokie bezpieczeństwo przesyłanych danych, nie daje użytkownikowi pełnej anonimowości – nie wpływa więc istotnie na to, jakie dane dotyczące aktywności na stronie czy te dotyczące wyszukiwania zobaczą Google Analytics czy Google Search Console. Do tego dane cookies wciąż są zbierane przez strony, które taki użytkownik odwiedza. Jedyną naprawdę istotną różnicą może być lokalizacja, z której korzystają – jednak rzadko odchylenie jest na tyle duże, by mogło wpłynąć na wnioski z analizy danych.

nie-wyswietlasz-sie-w-google-baner

SEO lokalne

Jeśli istotną częścią Twojej strategii SEO jest wyświetlanie się w oparciu o lokalizację, VPN faktycznie może przysporzyć Ci nieco problemów – ale wyłącznie wówczas, gdy istotny odsetek potencjalnych klientów z niego korzysta. Z drugiej strony zwróć uwagę na to, że jeśli użytkownik naprawdę potrzebuje znaleźć lokalną firmę, to poprawi swoje wyszukiwanie, wpisując np. nazwę miasta – w końcu wyniki podane przez Google w oparciu o fałszywą lokalizację nie będą dla niego zadowalające.

Prędkość witryny

VPN nieco spowalnia ładowanie się stron ze względu na konieczność szyfrowania. Dlatego jeśli chcesz zapewnić osobom korzystającym z tej metody szyfrowania połączeń największy komfort – zadbaj o jeszcze lepszą prędkość strony. Zapobiegniesz w ten sposób wzrostowi współczynnika odrzuceń i wyjść ze strony ze względu na zbyt wolne ładowanie. Więcej o prędkości strony przeczytasz w naszych artykułach: Jak sprawdzić szybkość ładowania witryny? oraz Jak skrócić czas ładowania witryny?

VPN a SEO w pigułce, czyli co musisz zapamiętać?

  • Zainteresowanie VPN rośnie, choć jest różne w zależności od regionu świata. Dobrze jednak przygotować się na potencjalne zmiany, jeśli tendencja będzie nadal rosnąca, i zadbać np. o prędkość strony (która sama w sobie jest istotnym czynnikiem rankingowym, nic więc nie tracisz, inwestując w nią nieco pracy).
  • Korzystanie z VPN przez użytkowników nie wpływa bardzo istotnie na proces pozycjonowania i dane, które zbierasz. Ważną różnicą może tu być głównie lokalizacja.
  • Możesz wykorzystać VPN w swojej codziennej pracy do:
    • lepszego rozumienia wyników lokalnych;
    • eksploracji zagranicznych SERPów;
    • zabezpieczenia połączeń w pracy zdalnej;
    • zapewnienia najwyższego bezpieczeństwa podczas prac na stronie Klienta;
    • śledzenia reklam Google Ads;
    • stworzenia i ewaluacji strategii SEO, także – a może właśnie przede wszystkim – dla pozycjonowania zagranicznego.
  • Koniecznie zwróć uwagę na to, jaki VPN wybierasz: przeczytaj uważnie politykę prywatności, zobacz dostępną liczbę lokalizacji oraz informacje na temat możliwości podpięcia większej liczby urządzeń.

FAQ

Tak, VPN może wpłynąć pozytywnie na Twoje działania SEO. Do zalet można zaliczyć:
• bezpieczeństwo przesyłanych danych podczas pracy na stronie klienta;
• możliwość zapoznawania się z SERP z perspektywy odbiorców należących do grupy docelowej;
• lepsze dopracowanie strategii dla SEO zagranicznego.

Z perspektywy zarówno użytkownika, jak i specjalisty SEO, różnica będzie wyraźna. Ze względu na większą anonimowość takiego wyszukiwania, wyniki mogą różnić się w zależności od przyznanego IP i być mniej dokładne.

VPN nie jest jedynym rozwiązaniem dla większego bezpieczeństwa w sieci, alternatywnym rozwiązaniem może być np. serwer proxy. Z perspektywy specjalisty SEO jednak VPN jest częściej lepszym rozwiązaniem, ponieważ:
• dokładniej zabezpiecza połączenie;
• można wykupić VPN dla wielu urządzeń, np. wszystkich firmowych laptopów;
• najczęściej pozwala na ustawienie dowolnej lokalizacji.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksplorowanie to nowa sekcja w GA4. Możesz dzięki niech stworzyć raporty niestandardowe. Nie zwlekaj zatem z dodaniem strony do GA4 i poznaj nowe rozwiązanie od Google, zanim statystyki Google Universal zostaną wyłączone. Masz jeszcze sporo czasu – dane w ramach GA Universal będą zbierane do 1 lipca 2022 roku. Wiesz, czym są raporty niestandardowe w GA4? Sprawdź, na czym polegają i jak z nich korzystać.

Czytaj więcej
Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

W 2021 roku doszło do wielu wydarzeń marketingowych, które ze względów pandemicznych nie odbyły się w 2020 roku. Powrócił Festiwal SEO, a także inne imprezy związane z marketingiem. Już wiemy, jakie wydarzenia planowane są na ten rok. Będzie się działo! Sprawdźmy, gdzie warto się pojawić w drugim półroczu 2022 roku. Na które wydarzenia marketingowe warto zwrócić szczególną uwagę?

Czytaj więcej