.animate-view{opacity: 1 !important;}

11 mitów o link buildingu

10min.

Komentarze:0

11 mitów o link buildingu
14 kwietnia 2022
Link building to proces, wokół którego zdążyło narosnąć sporo mitów. Wydaje Ci się, że przy pomocy kilkunastu czy kilkudziesięciu linków wskoczysz do TOP 5? A może zastanawiasz się nad zakupem linków w okazyjnym pakiecie? W tym wpisie rozprawiamy się dla Ciebie z 11 mitami o link buildingu, przez które wiele witryn zupełnie wypada z gry.

10min.

Komentarze:0

Spis treści: Z pewnością słyszałeś, że pozytywnym efektem dobrze poprowadzonej kampanii link buildingowej może być przedstawienie marki w dobrym świetle i pokazanie znajdujących się na stronie wartościowych treści szerokiemu gronu użytkowników. Oczywiście budowanie świadomości marki i utrwalanie jej pozytywnego wizerunku, szczególnie dzięki linkom w social mediach, jest ogromnie istotne, a zwiększenie wiarygodności firmy czy dotarcie do wielu grup odbiorców za pośrednictwem różnych platform to wyraźna zaleta link buildingu. I choć mogłoby się wydawać, że poza tym taka praktyka nie ma w 2022 roku wiele do zaoferowania, nic bardziej mylnego - ma, i to bardzo wiele, co udowodnimy Ci w tym wpisie jeszcze wielokrotnie. Link building to nie tylko PR-owe narzędzie pomagające zaistnieć w sieci - to przede wszystkim skuteczny sposób na umocnienie pozycji strony w Google. Często można spotkać się we współczesnej branży SEO ze stwierdzeniem, że link building to strata czasu, bo czasy jego świetności przeminęły wiele aktualizacji algorytmów temu, wobec czego lepiej poświęcić zasoby na tworzenie contentu, a właściwie to tylko nieliczne linki przetrwają, więc nie ma się co starać. Jednak tak jak uwielbiamy dobre treści, a optymalizacje on-site są właściwie podstawą do uzyskania wysokich pozycji, tak nie wyobrażamy sobie działań SEO bez linkowania. Oczywiście jeśli myślisz o link buildingu w kontekście nie do końca czystych i przejrzystych praktyk z początku lat dwutysięcznych, a może nawet próbowałeś go w tej formie kultywować - masz rację, to strata czasu. Ale linkowanie to dużo więcej niż zostawianie linków w komentarzach i na forach (mniej lub bardziej) tematycznych. To także zdecydowanie nie kupowanie pakietów preselli ani tworzenie za pomocą botów tysiąca odnośników w jeden dzień. Wręcz przeciwnie: to współcześnie bardzo wyrafinowana sztuka pozycjonowania, a dobry specjalista SEO prowadzący kampanię link buildingową musi wykazać się naprawdę szerokimi kompetencjami z wielu zakresów, od umiejętności tworzenia strategii, przez długofalowe planowanie i mierzenie efektów, aż po tworzenie lub pozyskiwanie wartościowego contentu. Co więcej - link building naprawdę się opłaca. Po dwóch latach współpracy z jednym z naszych klientów, zklocków.pl, udało nam się zbudować ruch organiczny na poziomie 150 000 użytkowników (1117% wzrostu)! Spójrz, jak zmienił się przez ten okres profil linków: mity o link buildingu a nasz klient mity o link buildingu a wyniki przed Po 2 latach współpracy: nasz klient po 2 latach wyniki link buildingu po 2 latach Więcej informacji znajdziesz w pełnym case study zklockow.pl - nie wygląda jak strata czasu, prawda? :)

3. Im więcej linków, tym lepiej!

Jeśli chodzi o link building, mity, które pokutują wciąż najmocniej w branży SEO, to te związane z relacją ilość-jakość tworzonych linków. Bardzo długo twierdziło się (i do pewnego etapu rozwoju algorytmów Google - właściwie słusznie), że im więcej linków, tym lepiej. Od lat widzimy jednak bardzo silną tendencję w drugim kierunku, dlatego aktualnie zalecamy mieć na uwadze najlepszą możliwą zasadę, czyli: jakość, a nie ilość. Pamiętaj też, że liczba domen linkujących i samych linków to nie to samo. Co więcej - ta pierwsza może okazać się dużo ważniejsza! Pozyskanie 20 linków z 20 różnych domen będzie dla Twojej strony bardziej wartościowe niż 70 linków z zaledwie 3 domen. Istotne jest również, by profil linków był budowany stopniowo, a odnośniki wchodzące w jego skład pozostawały unikalne oraz zróżnicowane. Dla Google bardzo nienaturalną sytuacją jest nagły skok linków o kilkaset czy kilka tysięcy każdego dnia, szczególnie jeśli ta liczba dotyczy nowej domeny bez wcześniejszej historii.
Pamiętaj więc, że liczba linków powinna rosnąć stopniowo, wraz z rozwojem witryny, zwiększającą się objętością jej podstron i publikowanymi treściami godnymi udostępnienia.
Prawidłowy przyrost linków może wyglądać na przykład tak: mity o link buildingu a ilość Jeżeli potrzebujesz wsparcia w dobraniu naprawdę wartościowych miejscówek do linkowania, skorzystaj z takich narzędzi jak Ahrefs czy Majestic, dzięki którym przeanalizujesz linki konkurencji i z łatwością ocenisz, co sprawdza się w Twojej branży.

4. Kupowanie linków jest dobre

Kupowanie linków wydaje się proste i tanie? Znalazłeś w sieci kuszącą ofertę pakietu, który za zaskakująco niską kwotę da Ci dwa tysiące linków albo trzy tysiące artykułów blogowych? Co może pójść nie tak? Cóż, niestety - bardzo dużo. Kupowanie linków jako dobra praktyka to bowiem idealny przykład mitu o link buildingu.  link building mity a kupowanie linków Przykład oferty dostępnej na jednym z popularnych portali ogłoszeniowych Po pierwsze musisz mieć świadomość, że wszelkiego rodzaju systemy wymiany linków, w tym także kupowanie linków, nie jest zgodne z wytycznymi Google, a informacje o tym znajdziesz w oficjalnych dokumentach dostępnych na stronie dla deweloperów: [caption id="attachment_51279" align="aligncenter" width="584"]systemy wymiany linków Źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/link-schemes?hl=pl[/caption] Poza tym - zgodnie z zasadą, którą podaliśmy obalając mit numer trzy - ilość ≠ jakość. Sztuczne, pozyskiwane masowo odnośniki mogą bardziej Twojej stronie zaszkodzić. A zatem: Czy kupowanie linków się opłaca? Niekoniecznie. Możesz zamiast tego korzystać z bardziej etycznych i skutecznych metod, na przykład:
  • publikować gościnne wpisy napisane przez eksperta;
  • tworzyć i prowadzić profile na branżowych forach i w social mediach;
  • kreować wartościowe treści na swojej stronie, np. na blogu, a poprzez rozwiązywanie problemów użytkowników czy inspirowanie ich w jakiś sposób zwiększać swoje zasięgi, a co za tym idzie - pozyskiwać linki z udostępnień;
  • korzystać z dobrych katalogów firm.
Czy parametry w link buildingu są ważne? Oczywiście! Nie ma sensu linkować do domen o niskim DA czy DR, ale poza tym musisz zwrócić uwagę na pozostałe aspekty dobrego linku, takie jak:
  • wartościowa treść - unikalny content wysokiej jakości jest podstawą nowoczesnego link buildingu. Rzetelne informacje podane w przejrzysty sposób dopasowany do komunikacji marki, a w absolutnie podstawowej wersji - przynajmniej poprawne gramatycznie, ortograficznie i stylistycznie. I przede wszystkim - nie kopiuj. Ani z innych stron, ani ze swojej własnej.
  • ruch - aby link został zindeksowany przez Google, musisz dodać go do narzędzia indeksującego, takiego jak np. Link Centaur. Ale im większy ruch dany odnośnik wygeneruje, tym większa szansa, że zostanie zindeksowany naturalnie przez Google ze względu na zainteresowanie nim. Poza tym, ponieważ głównym celem SEO jest zdobywanie ruchu, linki mają służyć nie tylko podnoszeniu zaufania wyszukiwarki do Twojej strony i podnoszeniu widoczności. Dobrze, aby samodzielnie kierowały ruch na stronę.
  • anchor - gdy mówimy o linkach Exact Match Anchor, poprawny anchor to połowa sukcesu! Pamiętaj, że aby spełniał swoją funkcję, link typu EMA musi być prawidłowo nałożony na frazę kluczową: nieodmienioną (a więc w mianowniku), bez znaków interpunkcyjnych (zapomnij o trikach z kropkami!) i we właściwej liczbie (pojedynczej lub mnogiej).
  • temat  - musisz wiedzieć, że Google coraz większą uwagę przyjmuje do tego, jaka jest zgodność tematyczna miejscówek, w których zostawiasz swoje linki, z ich treścią oraz treścią Twojej strony. Absolutnie unikaj wypowiedzi o motoryzacji w wątku o gotowaniu, a zakładu fryzjerskiego nie linkuj na forum kibiców piłki nożnej.
To jasne, że linki spamowe są dużym zagrożeniem dla Twojej witryny - ale Google w ten sposób określa wyłącznie takie odnośniki, które pochodzą z domen niskiej jakości. Jeśli obawiasz się, że kupowanie linków czy małe doświadczenie w ich zdobywaniu sprawiło, że profil Twoich odnośników może być negatywnie odbierany przez algorytmy Google, możesz skorzystać na przykład z możliwości narzędzia MOZ, które pomoże Ci sprawdzić SPAM Score Twojej witryny i pozbyć się niechcianych linków. Przede wszystkim zależy nam tu na podkreśleniu, że - jak w wielu praktykach marketingowych - link building link buildingowi nierówny, a dziesięć linków z zaufanych domen ma dla Twojej strony (oraz wizerunku) zupełnie inną wartość niż taka sama ich ilość z kompletnie zaspamowanego zaplecza. Pamiętaj, że aby działania SEO były naprawdę efektywne i maksymalnie skuteczne, powinny być prowadzone w sposób kompleksowy. Co to oznacza w praktyce? Dobre SEO łączy działania off-site (czyli właśnie link building) oraz on-site (czyli optymalizacje na stronie). Prawdziwa synergia ma miejsce, gdy oba typy działań wspierają się wzajemnie, poprawiając ogólny wynik i kondycję strony, a tym samym przynosząc szybsze, trwalsze i bardziej widoczne efekty. Sam on-site to już ogrom pracy, ale nie można nie docenić wartości, jaką budowaniu pozycji stron przynosi link building. Wzmacnia widoczność strony, pozwala trafiać do większej liczby odbiorców i wspiera zarówno PR, jak i pozycje w SERPach. [caption id="attachment_51281" align="aligncenter" width="539"]podział działań SEO Więcej znajdziesz w naszym ebooku: https://delante.pl/ebook-pozycjonowanie-sklepow/off-site/[/caption]

8. Linki z social mediów nie mają wartości

To, jak linkowanie w social mediach wpływa na pozycje strony i jej obraz w oczach Google to na tyle ważna kwestia, że stworzyliśmy na jej temat osobny wpis (Czy warto mieć linki z social mediów?). W największym skrócie jednak musimy także tutaj obalić ten jeden z najbardziej szkodliwych mitów o link buildingu, bowiem linki z social mediów - mimo że w większości to odnośniki o atrybutach nofollow - mają wpływ na pozycję Twojej witryny, nawet jeśli nie jest to wpływ bezpośredni. Stanowią wartościowy element pozycjonowania, wpływając pozytywnie między innymi na:
  • zwiększenie ruchu na stronie,
  • zdywersyfikowanie proporcji linków nofollow i dofollow,
  • poprawa widoczności marki na frazy brandowe,
  • poprawa social authority dzięki wiarygodnym backlinkom,
  • możliwe przyspieszenie indeksowania,
  • budowanie relacji z klientami na wielu płaszczyznach.

9. Istnieje magiczna strategia linkowania, która działa dla każdej strony

Widziałeś na blogu case study konkretnej witryny i planujesz przenieść je na swoją stronę jeden do jednego? To może  skończyć się niepowodzeniem, nawet jeśli w tamtym studium przypadku specjalistom udało się osiągnąć 2000% większy ruch dzięki odpowiednio dobranej strategii. Ale właśnie tu tkwi klucz sukcesu - każda strategia powinna być szyta na miarę z myślą o konkretnej branży, specyfice i rozmiarze konkurencji, Twoim możliwościom oraz zasobom i wielu, wielu innym czynnikom. Nawet kanały i typy linków mogą się różnić w zależności od tego, jaką stronę pozycjonujesz. Od czego więc zacząć? Najlepiej oczywiście zwrócić się do doświadczonych specjalistów, ale jeśli nie masz na tym etapie takiej możliwości, zacznij od sprawdzenia, skąd pozyskują linki strony w TOP10 wyników na frazy, które Cię interesują, i wykorzystaj te dane do stworzenia swojej własnej, szytej na miarę strategii SEO. link building baner

10. Stronę można wypozycjonować przy użyciu 20 linków

Jeszcze niedawno w świecie link buildingu mity należące do najbardziej powszechnych dotyczyły liczby linków, która jest niezbędna do prawidłowego wypozycjonowania strony. Najpierw linki szły w tysiącach na dzień, a potem - skoro w końcu jakość > ilość - pojawiły się spekulacje, że może pięć, dziesięć czy piętnaście linków wystarczy, aby wbić wybraną witrynę do TOP10,  a może nawet TOP3 wyników Google? Niestety niekoniecznie. Taka liczba to często za mało nawet na jedną podstronę, nie mówiąc już o całej stronie. Dlatego nawet jeśli jakimś sposobem pozyskasz 10 linków do stron uniwersyteckich (bardzo przecież cenionych przez wyszukiwarki) i stworzysz we współpracy z zaufanymi portalami 5 artykułów sponsorowanych, to wciąż będzie niewystarczająco. Dodatkowo pamiętaj, że to, co ważne dla Google, to nie jednorazowa akcja, a stały, systematyczny przyrost linków.

11. Jedyne cenne linki to te dofollow, a wszystkie odnośniki powinny być anchorami

Choć możemy zgodzić się co do tego, że linki dofollow faktycznie są cenniejsze niż linki nofollow (w końcu przekazują moc strony witrynie docelowej i komunikują, że robot Google powinien podążać za linkiem), to równie istotne co przekazywanie tzw. link juice jest zadbanie o prawidłowy w oczach wyszukiwarek, a więc naturalny i zrównoważony profil linków. Nie rezygnuj więc z odnośników opatrzonych atrybutem nofollow - są Twojej stronie bardzo potrzebne. Jeśli chcesz bardziej zgłębić temat, więcej o rodzajach linków przeczytasz we wpisie Linki dofollow i nofollow. Poza tym linki dzielą się też na tzw. czyste (link w swojej zwykłej postaci) oraz anchor (link naniesiony na tekst, np. frazę kluczową). Aby chmura linków prowadzących do Twojej strony wyglądała dobrze, najwięcej odnośników powinno mieć czystą postać, anchorów zaś (mimo że niosą dużą wartość dla fraz) musi być mniej. mity o link buildinu a anchory
Pamiętaj: Mity o link buildingu związane z achorami biorą się z tego, że kiedyś to właśnie anchory miały największą moc przekazywania link juice do strony docelowej.
Jednak algorytm Pingwin sporo w tym namieszał, dlatego dziś - aby uniknąć kar od Google i spadków widoczności - ważniejsza niż anchory jest równowaga pomiędzy jednym a drugim typem odnośników. Prawidłowa chmura linków  może wyglądać na przykład tak: anchory a domeny Widzisz więc, że pierwsze dwa wyniki to naturalne linki (czyste), dalej zaś pojawiają się anchory. Jednak ponad 50% to linki w czystej postaci prowadzące do strony głównej. Jeśli zastanawiasz się nad znaczeniem link buildingu dla strony, zapewne wiesz już, jaki jest główny cel przyświecający pozycjonowaniu: zwiększenie widoczności w Google, a co za tym idzie - zwiększenie ruchu organicznego, a wreszcie konwersji i sprzedaży. Jakie znaczenie w tym wszystkim ma link building? Warto wiedzieć, że linki prowadzące do witryn mogą pełnić różne funkcje. Najczęściej są to:
  • uwiarygadnianie,
  • informowanie,
  • pozycjonowanie.
Aby stworzyć właściwą strategię link buildingową należy wziąć pod uwagę wszystkie te funkcje oraz odpowiednio zgrać linkowanie z prowadzonym równolegle procesem on-site. Poza tym pamiętaj, że:
  • Połączenie działań off-site i on-site to najbardziej efektywna strategia SEO.
  • Odnośniki prowadzące do strony są czynnikiem rankingowym i bezpośrednio wpływają na Twoje pozycje.
  • Budowanie zaufania i autorytetu domeny przez pryzmat wartościowych linków to sprawdzona i skuteczna metoda wyższego rankowania w wynikach wyszukiwania.
  • Bez odpowiednio skonstruowanej chmury linków nawet najlepiej zoptymalizowana strona nie osiągnie wysokich wyników.
  • Link building daje mierzalne i widoczne efekty. Zobacz chociażby przykład jednego z naszych klientów, solovelybox.de. Tak wyglądały Parametry domeny i profil linków przed rozpoczęciem współpracy z Klientem solovelybox.de:
Parametry domeny i profil linków po 10 miesiącach współpracy z Klientem solovelybox.de: nasz klient po 10 miesiącach link buildingu Link building jako część procesu SEO, w połączeniu z działaniami on-site, pozwoliła nam zbudować ruch organiczny na poziomie 4000 użytkowników - i to od zera! Więcej danych znajdziesz w case study SEO So Lovely Box. Dlaczego tak ważna jest wiedza dotycząca tego, jak prowadzić linkowanie? Nieumiejętnie zaplanowany proces off-site i gromadzenie linków niskiej jakości zamiast pomóc wybić się Twojej stronie, może jej poważnie zaszkodzić, a w skrajnych przypadkach nawet spowodować nałożenie na Ciebie kar od Google i całkowite zniwelowanie prowadzonego dotychczas pozycjonowania. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat link buildingu, możesz zerknąć na inne nasze wpisy w temacie:
  • Link building jest tylko PR-owym narzędziem
  • Link building to strata czasu
  • Im więcej linków, tym lepiej
  • Kupowanie linków jest dobre
  • Parametry w link buildingu są najważniejsze
  • Link building to SPAM i black hat SEO
  • Onsite bez link buildingu działa tak samo dobrze
  • Linki z social mediów nie mają wartości
  • Istnieje uniwersalna strategia linkowania dla każdej witryny
  • Stronę można wypozycjonować przy użyciu 20 linków
  • Jedyne cenne linki to dofollow
  • Wszystkie odnośniki powinny być anchorami
Przekonany? Sprawdź  Link Building i daj nam poprawić widoczność Twojej strony!
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM