Prędkość strony – jak ją mierzyć? 7 przydatnych narzędzi

Prędkość strony – jak ją mierzyć? 7 przydatnych narzędzi

Szybkość strony jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych Google. To parametr, który określa, w jakim czasie Twoja witryna jest w stanie się załadować czy jak dynamicznie reaguje na działania użytkownika (np. kliknięcia). Prędkość strony jest ważna nie tylko dla sklepów internetowych, a dla wszystkich witryn, które chcą być widoczne na wysokich pozycjach w Google.

Spis treści:

Dlaczego prędkość strony jest ważna?

Szybko ładujące się strony osiągają lepsze pozycje w wyszukiwarce i pozytywnie wpływają na komfort użytkowania. 

Pierwsze wrażenie użytkownika jest bardzo ważne – jeśli podczas jego wizyty na stronie witryna się zacina albo wczytuje się bardzo powoli, mamy tendencję do podchodzenia do niej z dystansem. Jest to szczególnie zauważalne w sklepach internetowych, gdzie Page Speed, czyli szybkość ładowania strony ma ogromne znaczenie dla decyzji zakupowych i poczucia bezpieczeństwa użytkowników. W końcu co jeśli sklep zawiesi się w trakcie składania zamówienia?

Szybkość strony ma też duży wpływ na tzw. bounce rate, czyli wskaźnik odrzuceń. Jest to parametr określający, ile osób opuściło stronę po wejściu na tylko jedną podstronę. Jeśli witryna działa wolno, wiele osób ją zamyka, nie czekając na wczytanie się treści.

Wysoka prędkość strony sprzyja również poprawie wskaźnika konwersji – jeden argument mniej po stronie “dlaczego wybrać konkurencję” to krok bliżej zrealizowania zakupu.


Co z tego, że (używając działań SEO, reklam, dopieszczając landing page) przyciągniemy klienta, jeśli zirytowany w rezultacie zamknie wolno działającą stronę? Jedna sekunda to wieczność dla internauty, który wszystkie konieczne informacje chce mieć teraz, już, natychmiast.


A jeśli jesteś na bieżąco z aktualizacjami Google, z pewnością wiesz, że po wprowadzeniu Core Web Vitals prędkość ładowania witryny, obok innych czynników wskazujących na jakość strony, stała się jeszcze ważniejsza.

szybkość strony

Przejdźmy więc do konkretów i odpowiedzmy sobie na najważniejsze pytania.

Jak szybko powinna ładować się strona?

Odpowiedź jest prosta – strona powinna być jak najszybsza, po prostu. Nie da się przedobrzyć w tej kwestii. Jeśli lubisz twarde fakty, to zdradzimy Ci, że zalecenia od Google są takie, by strona ładowała się nie dłużej niż dwie sekundy. Każda kolejna sekunda to większy bounce rate i ryzyko utraty zainteresowania użytkownika.

A skoro już tak ciężko pracowałeś na to, by przyciągnąć go na swoją stronę, nie zmarnuj tej szansy!

Jak sprawdzić szybkość strony?

Wiedząc, że szybkość strony ma wpływ nie tylko na pozycję rankingową Google, ale również na doświadczenie użytkownika, przedstawiamy narzędzia, które pozwolą zbadać szybkość strony na desktopie oraz na urządzeniach mobilnych.

Warto podkreślić, że szybkość na urządzeniach mobilnych jest jeszcze ważniejsza niż na komputerach (więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule o mobile SEO). Należy wziąć sobie do serca zasadę “mobile first” i nie dopuścić do sytuacji, w której strona kiepsko wczytuje się na urządzeniach mobilnych – musisz zdawać sobie sprawę, że to właśnie na mobile’u większość Twoich przyszłych klientów wyświetli stronę po raz pierwszy. 

Wiesz już, że jednym z ważniejszych czynników wpływających na pozycje strony w Google jest jej szybkość. Jak sprawdzić, czy strona jest wystarczająco szybka? Jakich narzędzi do tego użyć?

Ten artykuł powstał po to, abyś mógł poznać narzędzia, które pomogą ocenić, jak szybka jest Twoja strona. Wiele z nich da Ci rekomendacje, co możesz zmienić bądź poprawić, aby witryna działała szybciej.

optymalizacje baner

Warto zastosować się do tych zaleceń, a przy tym należy pamiętać, by kontrolować, jak zmienia się parametr szybkości po zmianach. Należy to robić zawsze, używając tego samego narzędzia, ponieważ różne narzędzia stosują odmienne metody pomiarowe.

Pamiętaj: Używanie zawsze tego samego narzędzia – a przynajmniej porównywanie do siebie danych pochodzących z tego samego narzędzia – zwiększy rzetelność wykonywanego badania.

Gotowy?  Przejdźmy do praktyki!

Narzędzia do mierzenia prędkości strony internetowej, które polecamy

1. Google PageSpeed Insights

Stworzone przez Google do badania szybkości zarówno na mobile, jak i desktop. To test prędkości strony, który szybko przekaże Ci cenne sugestie dotyczące tego, co zrobić, co poprawić i – co nie mniej ważne – jak to zrobić. Wielu specjalistów SEO uważa go za jedno z lepszych narzędzi do mierzenia szybkości strony, ponieważ przedstawia realistyczne wyniki.

prędkość strony w Page Speed
Źródło: https://pagespeed.web.dev/ 

Dzięki PageSpeed Insights poznasz między innymi takie wskaźniki jak:

  • Należące do wskaźników Core Web Vitals:
    • Largest Contentful Paint (LCP)
    • Largest Contentful Paint (LCP)
    • Cumulative Layout Shift (CLS)
  • First Contentful Paint (FCP)
  • Interaction to Next Paint (INP)
  • Time to First Byte (TTFB)

Narzędzie posługuje się skalą punktową od 0-100, a im wskaźnik wyższy, tym lepiej. Powyżej 85/100 strona oceniana jest bardzo dobrze. Zauważysz pewnie, że Twoja strona na desktop będzie miała lepszą ocenę niż ta na komórki – to bardzo częste i – ze względu na specyfikę urządzeń mobilnych – normalne. Pracuj więc mocno ze wskazówkami na mobile i szybko zobaczysz efekty.

Nie pomijaj części Diagnostyka – to tam znajdziesz najważniejsze informacje! Propozycje GSI mogą wyglądać tak jak poniżej.

diagnozowanie szybkości strony
Źródło: https://pagespeed.web.dev/

PageSpeed Insights znajdziesz pod adresem: https://pagespeed.web.dev/

2. GTmetrix

Jest to proste narzędzie, które w wersji podstawowej oferuje darmowy test szybkości strony, a oprócz tego daje możliwość zaopatrzenia się w plan premium (na indywidualne potrzeby w zupełności wystarczy plan podstawowy).

GTmetrix pokazuje m.in:

  • całkowity czas wczytania się strony,
  • rozmiar strony,
  • analizę rozmiaru grafik,
  • ciężar elementów kodu i związane z nim sugestie,
  • liczbę i opis żądań strony.

Dane te prezentowane są na wykresach, które ułatwiają rozumienie informacji oferowanych przez GTmetrix. Narzędzie zostało również zaktualizowane o tabelę z wynikami Core Web Vitals. Początkujące osoby szybko się w nim odnajdą, ponieważ narzędzie to jest wysoce intuicyjne.

prędkość strony w GT Metrics

GTmetrix oferuje również ciekawe możliwości dodatkowe (już płatne), np. nagranie wideo z wczytywania się strony.

Minusem tego narzędzia jest to, że by wykonać analizę, ustawiamy się w kolejce. Jeśli dobrze trafimy, dokonamy analizy w kilka chwil, jeśli źle, możemy czekać całkiem długo. Na szczęście najczęściej nie musisz długo czekać. A jeśli już trafi się taki moment – cóż, chyba pora na szybką kawę 🙂

Wskazówka: GTmetrix oferuje kilka możliwości badania prędkości strony – jedna z perspektywy Google, druga z perspektywy Yahoo!. Każda z nich ma wypisane wytyczne, które wpływają na ocenę strony.

techniczne seo baner

3. WebPageTest

Chcesz wykonać test strony WWW? Jak widzisz, WebPageTest jest do tego stworzony: ocenia szybkość strony przy pomocy aktualnych przeglądarek z różnych miejsc na świecie, pokazując rzeczywiste czasy ładowania.

Pokazuje też wartościowe informacje, takie jak:

  • szczegółowa diagnostyka wydajności (np. przechwytywanie obrazu początkowego ładowania strony witryny),
  • wykresy zasobów,
  • propozycje usprawnień.

WebPageTest sprawdza stronę trzykrotnie, a następnie uśrednia wynik, dlatego też test ten trwa dłużej niż w przypadku innych narzędzi. Jednak dane przedstawione na wykresach i zrzutach ekranu mogą być dzięki temu bardziej dokładne.

Tak wygląda pierwsza część podsumowania WebPageTest.

prędkość strony mierzona w WebPageTesr
Źródło: https://www.webpagetest.org/

Poszczególne spośród trzech testów są analizowane zarówno osobno (możesz to podejrzeć w kategorii Individual Runs), jak i razem.

prędkość strony w WebPageTest
Źródło: https://www.webpagetest.org/

Możesz również sprecyzować, czy chodzi o badanie na urządzenia mobilne, czy też desktop. Badanie strony podzielone jest na kilka kategorii – w każdej z nich otrzymujesz konkretną ocenę, a gdy w nią klikniesz, zobaczysz konkretne statystyki i wyjaśnienia dotyczące tego, dlaczego dana strona dostała taką, a nie inną ocenę.

Z minusów – w przypadku tego narzędzia, tak jak w GTmetrix, też musimy ustawić się w kolejce, co również wydłuża czas pomiaru. Gdy więc zobaczysz taki komunikat:

WebPage Test oczekiwanie
Źródło: https://www.webpagetest.org/

Pora uzbroić się w cierpliwość 😉

Narzędzie znajdziesz pod adresem https://www.webpagetest.org/. Jest dość skomplikowaną i zaawansowaną opcją, dlatego nie polecamy jej dla początkujących, których sposób przedstawienia danych (oraz ich ilość) może przytłoczyć.

4. DareBoost

To zaawansowane narzędzie do testowania prędkości strony, monitorowania wydajności sieci oraz pełnej analizy witryny pod względem szybkości, SEO i bezpieczeństwa. 5 skanów w miesiącu jest za darmo, do większej liczby musisz wykupić jeden z dostępnych pakietów. Jednak jeśli szukasz narzędzia do testu prędkości strony na własne potrzeby, wersja darmowa w zupełności Ci wystarczy.

test szybkości strony a oczekiwanie w DareBoost
Źródło: https://www.dareboost.com/

Mimo że nie musisz czekać w kolejce, to samo testowanie trwa dość długo.

Co ciekawe, DareBoost daje możliwość wyświetlania i sprawdzania, jakie technologie zostały użyte na stronie. Przed testem możesz wybrać, czy chcesz sprawdzić wydajność na mobile’u czy desktopie, a strona ułatwia Ci sortowanie najważniejszych wskazówek dzięki kliknięciu w przycisk “See your priorities”.

Narzędzie znajdziesz pod adresem https://www.dareboost.com/.

prędkość strony mierzona w DareBoost
Źródło: https://www.dareboost.com/

5. Yahoo’s YSlow

YSlow to narzędzie typu open source w formie wytczki do Chrome, Firefoxa czy Safari, które pozwala za darmo przeskanować składniki strony i bada na tej podstawie prędkość ładowania strony. Zdobyte dane pokazuje na grafikach i wykresach. Z narzędzia dowiesz się, jakie obszary wymagają np. interwencji administratora strony. Klikając w poszczególne błędy zobaczysz sugestie ich rozwiązania. Ciekawa alternatywa dla narzędzi, które skupiają się wyłącznie na Google.

test prędkości strony w YSlow
Źródło: http://yslow.org/

Z minusów – trudno prześledzić ostatnie aktualizacje narzędzia, dlatego może nie być spójne z najnowszymi zmianami w wyszukiwarkach.

6. K6 (wcześniej Load Impact)

K6 to narzędzie do sprawdzania prędkości strony, które daje możliwość testowania witryn bez ograniczeń, ale szczególnie polecamy go już agencjom – użytkownikom indywidualnym w zupełnie wystarczy darmowa próbka możliwości K6.

test szybkości strony w k6
Źródło: https://k6.io/open-source/

Test szybkości strony w tym narzędziu polega na stworzeniu sztucznego ruchu na stronie, a następnie zbadanie, jak strona reaguje pod takim obciążeniem. Na stronę “wchodzi” 1 milion użytkowników, co jest dość nierealistyczne dla większości witryn, ale sprawdzi się doskonale przy projektowaniu wydajnej, zoptymalizowanej strony internetowej.

Narzędzie nie jest dostępne z poziomu przeglądarki – należy je pobrać.  Ze względu na wszystkie powyższe cechy,  K6 jest dedykowane w szczególności deweloperom.

7.  Web.dev

To narzędzie do audytowania wydajności strony internetowej, które – podobnie jak PageSpeed Insights – bazuje na technologii Lighthouse. Jest bardziej skomplikowane, podaje więcej informacji o aspektach strony wymagających poprawy, jak również pokazuje linijki kodu CSS, gdzie jest on niewydajny. Znajdziemy tu wyniki podzielona na 4 kategorie:

  • Wydajność,
  • Dostępność,
  • Najlepsze praktyki,
  • SEO.
Źródło: https://web.dev/measure/

Test szybkości ładowania strony – co musisz wiedzieć, wybierając narzędzie? Podsumujmy

Opisywanie narzędzia mierzące szybkości strony mają różne poziomy zaawansowania. Niektóre są bardzo proste, przeznaczone dla osób, które nie są specjalistami, inne zaś prezentują wiedzę w bardziej zawiły sposób, odwołując się do zaplecza wiedzy osoby korzystającej. W zależności od indywidualnego poziomu wiedzy, wybierz takie narzędzie, które będzie najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb – narzędzia, mimo że prezentują bardzo podobne dane dotyczące prędkości ładowania strony, różnią się mocno sposobem ich prezentowania i poziomem rozbudowania panelu.

Przypomnijmy: narzędzia do mierzenia prędkości strony internetowej, które polecamy, to:

  1. Google PageSpeed Insights
  2. GTmetrix
  3. WebPageTest
  4. DareBoost
  5. Yahoo’s Yslow
  6. K6
  7. dev

Powodzenia! Jeśli potrzebujesz wsparcia specjalistów, nie wahaj się zapytać – w Delante chętnie Ci pomożemy, wystarczy do nas napisać lub zadzwonić. Skontaktuj się już dziś!

Ten wpis jest aktualizacją treści z 28 sierpnia 2019 roku.

FAQ

Na prędkość strony wpływa wiele aspektów, przede wszystkim:
• waga grafik,
• ilość, ciężar i poziom zoptymalizowania kodu PHP,
• ilość skryptów,
• czas odpowiedzi serwera,
• rozmiar plików CSS i JS (wskazana minifikacja).

Prędkość ładowania strony najlepiej sprawdzić w narzędziach stworzonych w tym celu, na przykład:
• Google PageSpeed Insights
• GTmetrix
• WebPageTest
• DareBoost
• Yahoo’s Yslow
• K6
• Web.dev.

Tak – od momentu wprowadzenia Core Web Vitals szybkość strony jest jednym z czynników, które algorytmy Google biorą pod uwagę przy analizowaniu witryn. Oprócz tego istotne są zachowania użytkowników, które prędkość strony kształtuje, tworząc pozytywne lub negatywne doświadczenia.

(4)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Reklamy na Instagramie - już 30 września!

Reklamy na Instagramie - już 30 września!

Media społecznościowe coraz częściej wykorzystują swój potencjał do tworzenia reklam. Power Editor na Facebooku cieszy się sporym powodzeniem, a promowanie postów obecnie to najlepszy sposób na zwiększenie zasięgu. Oprócz Facebooka już 30 września reklamy będzie można tworzyć na… Instagramie!

Czytaj więcej