Prędkość strony – jak ją mierzyć? 7 przydatnych narzędzi

Prędkość strony – jak ją mierzyć? 7 przydatnych narzędzi

Jednym z ważniejszych czynników wpływających na pozycje strony w Google jest jej szybkość. Jak sprawdzić, czy strona jest wystarczająco szybka? Jakich narzędzi do tego użyć?

Ostatnio na naszym blogu: Jak dodać stronę do Google News?

Szybkość strony jest aktualnie jednym z czynników rankingowych Google. Szybko ładujące się strony osiągają lepsze pozycje w wyszukiwarce, ale też pozytywnie wpływają na komfort użytkowania. Pierwsze wrażenie użytkownika jest bardzo ważne – jeśli podczas pierwszego zetknięcia ze stroną, zacina się ona, bądź też wczytuje się bardzo powoli, to podchodzimy do niej z dystansem. Zwłaszcza w sklepach internetowych to ważne, ponieważ klienci nie chcą kupować w wolnych sklepach – co jeśli sklep zawiesi się w trakcie zakupów? Szybkość strony ma też duży wpływ na tzw. bounce rate, czyli wskaźnik odrzuceń. Jest to parametr określający, ile osób opuściło stronę po wejściu na tylko jedną podstronę. Jeśli witryna działa wolno, wówczas wiele osób zamyka ją, nie czekając na wczytanie się treści.

Co z tego, że (używając działań SEO, reklam, dopieszczając landing page) przyciągniemy klienta, jeśli zirytowany w rezultacie zamknie wolno działającą stronę? Jedna sekunda to wieczność dla internauty, który wszystkie konieczne informacje chce mieć teraz, już i natychmiast.

Wiedząc, że szybkość strony ma wpływ nie tylko na pozycję rankingową Google, ale również na doświadczenie użytkownika, przedstawiamy narzędzia, które pozwolą zbadać szybkość strony na desktopie oraz na urządzeniach mobilnych. Warto podkreślić, że szybkość na urządzeniach mobilnych jest jeszcze ważniejsza niż na komputerach. Należy wziąć sobie do serca maksymę “mobile first” i nie można dopuścić do sytuacji, by strona kiepsko wczytywała się na urządzeniach mobilnych, z których większość użytkowników korzysta. Więcej o mobile first pisaliśmy w osobnym poście.

Jaki jest optymalny czas ładowania się strony?

Odpowiedź jest prosta – jak najszybciej. Nie da się “przedobrzyć” w tej kwestii. Ogólnie zalecenia są takie, by strona nie wczytywała się dłużej niż dwie sekundy. Każda kolejna sekunda to większy bounce rate. By tego uniknąć, przedstawiamy narzędzia, które pomogą ocenić jak szybka jest nasza strona. Wiele z nich da nam rekomendacje, co można zmienić bądź poprawić, by witryna działała szybciej. Warto zastosować się do tych zaleceń, jednak należy pamiętać, by kontrolować jak zmienia się parametr szybkości po zmianach. Należy to robić zawsze używając tego samego narzędzia, ponieważ różne narzędzia stosują odmienne metody pomiarowe. Używanie zawsze tego samego narzędzia zwiększy rzetelność wykonywanego badania.

Mierzenie szybkości strony – narzędzia:

1. Google PageSpeed Insights

Stworzone przez Google do badania szybkości zarówno mobile, jak i na desktop. Daje wskazówki i sugestie, co zrobić, co poprawić i jak to zrobić. Narzędzie posługuje się skalą punktową od 0-100, a im wskaźnik wyższy tym lepiej. Powyżej 85/100 jest bardzo dobrze.

Dodatkowo Google PageSpeed Insights prezentuje rekomendacje UX. PageSpeed Insights dostępny jest na stronie: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl. W listopadzie 2018 roku Google zaprezentował zupełnie nowy silnik pomiarów dla PageSpeed, oparty na open-source’owym Lighthouse.

Prędkość strony google pagespeed insights

 

2. GTmetrix

Jest to proste narzędzie, które daje możliwość zaopatrzenia się w plan premium – choć do testowania jednej strony w zupełności wystarczy plan podstawowy. Pokazuje m.in całkowity czas wczytania się strony, jej rozmiar oraz liczbę i opis żądań. Dane te prezentowane są na wykresach, które ułatwiają rozumienie informacji oferowanych przez GTmetrix. Początkujące osoby szybko się w nim odnajdą, ponieważ narzędzie to jest wysoce intuicyjne. Wiele osób uważa je za jedno z lepszych, ponieważ przedstawia, według niektórych, najbardziej realistyczne wyniki. Narzędzie to oferuje również ciekawe możliwości dodatkowe (płatne) np. nagranie video z wczytywania się strony. Minusem tego narzędzia jest to, że by wykonać analizę ustawiamy się w kolejkę. Jeśli dobrze trafimy dokonamy analizy w kilka chwil, jeśli źle, możemy czekać całkiem długo.

GTmetrix oferuje kilka możliwości badania prędkości – jedna z perspektywy Google, druga z perspektywy Yahoo!. Każda z nich ma wypisane wytyczne, które sprawiają, że ocena strony jest taka a nie inna. Zakładka Waterfall to spis żądań, a także to jak wpływają one na czas ładowania strony.

3. Yahoo’s YSlow

Yahoo’s YSlow skanuje składniki strony i bada na tej podstawie prędkość ładowania. Dane jakie zdobywa pokazuje poprzez grafiki i wykresy. Dodaje jakie obszary wymagają np. interwencji administratora strony. Klikając w poszczególne błędy można zobaczyć sugestie ich rozwiązania. Narzędzie to funkcjonuje w formie wtyczki, której można używać w Firefoxie, Chromie, Operze i na przeglądarce Safari.

Yslow prędkość strony

4. WebPageTest

Ocenia szybkość strony przy pomocy aktualnych przeglądarek z różnych miejsc na świecie, pokazując rzeczywiste czasy połączenia. Pokazuje wartościowe info takie jak: diagnostykę wydajności np. przechwytywanie obrazu początkowego ładowania strony witryny, wykresy zasobów i propozycje usprawnień. Sprawdza on stronę trzykrotnie, a następnie uśrednia wynik, dlatego też test ten trwa dłużej niż w przypadku innych narzędzi. Jednak dane są bardzo dokładne, przedstawione na wykresach i zrzutach ekranu.

W przypadku tego narzędzia również musimy ustawić się w kolejkę, co dodatkowo wydłuża czas pomiaru. Można również sprecyzować, czy chodzi o badanie na urządzenia mobilne, czy też desktop. Badanie strony podzielone jest na kilka kategorii. W każdej kategorii można dostać ocenę. Po kliknięciu w nią pojawiają się statystyki i wyjaśnienia, dlaczego dana strona dostała taką, a nie inną ocenę.

Webpage prędkość strony

Choć przestarzały layout może odstraszać, to jednak dawka wiedzy oferowana przez te narzędzie na temat badanej strony jest nie do przecenienia.

Web Page prędkość strony test

5. DareBoost

To zaawansowane narzędzie do testowania prędkości strony, ale też monitorowania wydajności sieci oraz pełnej analizy witryny pod względem szybkości, SEO i bezpieczeństwa. 5 skanów w miesiącu jest za darmo. Do optymalizacji swojej strony to wystarczy w zupełności. Daje możliwość wyświetlania i sprawdzania, jakie technologie zostały użyte na stronie.

Dareboost prędkość strony

Dareboost prędkość strony delante

Po kliknięciu w strzałkę, dostajemy wyjaśnienie, dlaczego ten aspekt jest ważny dla witryny.

6. Load Impact

Load Impact oferuje 10 testów w miesiącu za darmo. Plan premium, który kosztuje 119$ miesięcznie, daje możliwość testowania witryn bez ograniczeń. Test polega na stworzeniu sztucznego ruchu na stronie, a następnie zbadanie jak strona reaguje pod takim obciążeniem. Na stronę “wchodzi” 1 mln użytkowników z różnych lokalizacji.

Load impact Prędkość strony

7. Chrome Dev Tools

To narzędzie do audytowania wydajności strony internetowej. Podaje informacje o aspektach strony do poprawy, jak również pokazuje linijki kodu CSS, gdzie jest on niewydajny.

Chrome dev tools prędkość strony
Źródło: https://developers.google.com/web/updates/2017/05/devtools-release-notes#lighthouse

Podsumowanie

Opisywanie przeze mnie narzędzia mają różne poziomy zaawansowania. Niektóre są bardzo proste, przeznaczone dla osób, które nie są specjalistami, inne zaś prezentują wiedzę w nie do końca przyjazny sposób, odwołując się do zaplecza wiedzy osoby korzystającej. W zależności od indywidualnego poziomu wiedzy, zachęcam do skorzystania z narzędzia dopasowanego do potrzeb. W gruncie rzeczy większość z opisanych narzędzi prezentuje bardzo podobne dane, różni się jednak sposób prezentowania i poziom rozbudowania.

  5,00 / 5 ( 2 )
Autor
Junior SEO Specialist - Karolina

Junior SEO Specialist

Absolwentka polonistyki swoje pierwsze zawodowe kroki stawiała w performance marketingu. Los pokierował ją jednak w kierunku SEO i od grudnia 2018 roku pod auspicjami Delante zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie pozycjonowania. Uwielbia Shakespeara, Krzysztofa Krawczyka i wszystko, co popkulturowe. Najlepiej czuje się na styku tego, co masowe, z tym, co wyszukane. Marzy o wycieczce na Broadway i zobaczeniu ulubionego musicalu Hamilton z oryginalną obsadą.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.