Czym jest Google Knowledge Graph?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest Knowledge Graph (graf wiedzy). Ogólnie rzecz biorąc, jest to model danych, który mapuje relacje między różnymi obiektami ze świata rzeczywistego. Aby je przedstawić, wykorzystuje sieć węzłów. W praktyce wygląda to mniej więcej tak (choć w rzeczywistości jest znacznie bardziej skomplikowane):
O co w takim razie chodzi z Google? Jak wygląda Knowledge Graph w wyszukiwarce internetowej? Jeśli chodzi o Google, to w ten sposób wyszukiwarka analizuje i rozumie dane dotyczące różnych obiektów, aby prezentować dokładne wyniki wyszukiwania. Graf wiedzy umożliwia zadawanie skomplikowanych zapytań, rozumiejąc kontekst i powiązania między różnymi informacjami zgromadzonymi w jego bazie. Jest to funkcja, która odpowiada na pytania użytkowników bezpośrednio na stronie wyszukiwania (SERP)
Na przykład, gdy wpiszesz zapytanie „niedziele handlowe 2025”, Google będzie w stanie przedstawić pełną listę.
Do wyświetlania tego typu wyników Google wykorzystuje indeksowanie semantyczne (LSI). Dzięki temu rozumie kontekst zapytania i przedstawia informacje, które stanowią odpowiedź na to pytanie.
Oczywiście Google potrzebuje sposobu na pozyskiwanie informacji i tworzenie grafu wiedzy, aby przedstawić Ci odpowiednie wyniki. Robi to, zbierając informacje z różnych stron internetowych, łącząc je w grafy wiedzy, a tym samym ucząc się intencji użytkowników. Dane często pochodzą z popularnych, renomowanych stron internetowych, takich jak:
Jak można się domyślić, to nie jedyne strony, z których Google korzysta — wyszukiwarka pobiera dane z całej sieci, w tym również z Twojej strony internetowej. Dlatego elementy, takie jak oznaczenia schema, mają znaczenie. Co więcej, Google nie tylko używa grafów wiedzy wewnętrznie — korzysta również z tego modelu danych do tworzenia wizualnych reprezentacji w postaci tzw. Knowledge Panels (paneli wiedzy).
Knowledge Panel to funkcja SERP (wyników wyszukiwania), która służy do wyświetlania uporządkowanych danych zebranych w grafach wiedzy Google na temat konkretnych obiektów. Na przykład, dane dotyczące miasta, celebryty lub filmu, z wszystkimi istotnymi i aktualnymi informacjami, takimi jak wiadomości.
Chociaż dane w Panelu Wiedzy bazują na modelu grafu wiedzy, możesz je również modyfikować. Jeśli uważasz, że brakuje jakichś informacji lub chcesz dodać dodatkowe szczegóły, możesz go edytować. W takim przypadku Google ręcznie zweryfikuje zmiany i poinformuje Cię, czy zostały one zaakceptowane. Jak to zrobić? Poprzez przycisk “Prześlij opinię”. Wówczas możesz wyrazić ogólną opinię o wyświetlanych informacjach lub wybrać konkretny element, który powinien zostać zmieniony.
Knowledge Graph ma wpływ na SEO. Optymalizowanie strony pod grafy wiedzy może to przynieść wymierne korzyści. Ale jak to zrobić? Oto kilka elementów, o które musisz zadbać.
Po pierwsze, powinieneś zgłosić roszczenie do swojego Knowledge Panel i go edytować. Dzięki temu upewnisz się, że wszystkie ważne i istotne dane są brane pod uwagę przez Google. Oto jak to zrobić:
Jeśli nie wiesz, jak stworzyć oznaczenie schema dla swojej organizacji, nie martw się — to nie jest tak trudne, jak się wydaje. Wystarczy, że wprowadzisz wszystkie dane do naszego generatora oznaczeń schema organization!
Umieszczenie strony Twojej firmy na Wikipedii, LinkedInie czy Crunchbase może również pomóc, ponieważ są to strony, z których Knowledge Graph pozyskuje nową wiedzę. Pamiętaj jednak, że Google pobiera dane z wielu źródeł – samo to może nie wystarczyć.
Narzędzia SEO umożliwiają podgląd słów kluczowych, dla których wyświetla się Panel Wiedzy dla Twojej strony. To świetne źródło informacji o danych zorganizowanych w Google Knowledge Graph, ponieważ pozwala wywnioskować, jakie luki musisz wypełnić.
Działania SEO, takie jak zwiększenie Topical Authority, mogą również wpłynąć na sposób, w jaki dane są przechowywane i przetwarzane w bazach grafów oraz na proces odzyskiwania informacji w wynikach wyszukiwania. A jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie, skontaktuj się z nami w Delante — chętnie wspomożemy rozwój Twojej firmy!
Google Knowledge Graph to model danych wykorzystywany przez Google do rozumienia danych o obiektach ze świata rzeczywistego. Jego rolą jest umożliwienie użytkownikom – ludziom – korzystania z niespecyficznego języka zapytań. W końcu nie zawsze wiemy dokładnie, czego szukamy, a dzięki temu modelowi nie musimy.
Dzięki powiązanemu Panelowi Wiedzy optymalizacja stron internetowych pod kątem Knowledge Graph staje się zadaniem, na które warto poświęcić trochę czasu. Jednocześnie wpisuje się to w szersze działania SEO, więc nie musisz przeznaczać zbyt wielu zasobów na ten konkretny aspekt wyszukiwarki Google. Sprawdź nasze usługi technicznego SEO, jeśli potrzebujesz pomocy w podobnych przypadkach i śledź naszego bloga – znajdziesz tutaj wiele więcej pomocnych wpisów o wyszukiwarkach i optymalizacji pod ich kątem!