Wszystko, co musisz wiedzieć o darmowych reklamach produktowych w Google

Wszystko, co musisz wiedzieć o darmowych reklamach produktowych w Google

Reklamy produktowe w Google już wkrótce będą dostępne dla wszystkich reklamodawców za darmo. To duża zmiana, dlatego odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania na ten temat. Gdzie będą się pojawiać reklamy i na jakiej zasadzie? Co to zmienia dla obecnych reklamodawców? Odpowiadamy w dzisiejszym artykule!

Ostatnio na naszym blogu: Jak analizować konkurencję w Senuto?

W kwietniu Google ogłosiło, że reklamy produktowe będą dostępne dla wszystkich reklamodawców za darmo. Jest to pierwsza taka duża zmiana w reklamach produktowych od 8 lat. Od tej pory nie tylko nie trzeba się reklamować, żeby wyświetlić się w zakupach Google. Więcej – większość wyników będzie wynikami organicznymi

W USA ta zmiana jest już wdrożona, a globalnie ma działać do końca tego roku. Przyglądamy się, jak działają reklamy produktowe w Stanach i odpowiadamy pytania, które możecie sobie zadawać.

1. Co to są Google Zakupy?

Zacznijmy od podstaw. Google Zakupy, znane też jako PLA (Product Listing Ads), to format reklam Google przeznaczony dla sklepów internetowych i mający na celu zwiększenie konwersji. Produkty wyświetlają się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google.

Od niedawna do wyświetlania reklam produktowych można wykorzystać zewnętrzny CSS (Comparison Shopping Service). Użycie CSS zamiast narzędzi Google umożliwia zmniejszenie kosztów reklam (Google oddaje 20% marży za kliknięcie właścicielowi CSS). W Delante również posiadamy taki system, a naszą marżę oddajemy klientom. Przeczytaj więcej o CSS Delante Shopping Platform: https://delante.pl/css-delante-shopping-platform/.

Aby przejść do wyników wyszukiwania Google Zakupy, po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę należy przejść do zakładki “Zakupy”.

Google Zakupy co to jest

2. Jak będą wyglądać organiczne wyniki Google Zakupy

W wersji na desktopie wyniki płatne będą wyświetlane w formie karuzeli nad wynikami organicznymi.

Google Zakupy wyniki organiczne

W wersji mobilnej Google testuje różne formaty reklam, w zależności od produktów. Poniżej przykład wyników dla 3 różnych produktów – klawiatury, sofy i spodni.

Formaty reklam w Google Zakupy

Większość reklam produktowych będzie wyświetlana w takiej formie jak klawiatury z przykładu.

Dodatkową funkcjonalnością będzie możliwość porównania tych samych produktów w różnych sklepach, czyli coś, co oferuje w Polsce na przykład Ceneo czy Oferteo. Widać to na przykładzie z klawiaturami, gdzie pod produktem pojawia się napis: “Compare prices from 10+ stores” (pl: porównaj ceny z 10+ sklepów). Po kliknięciu zobaczymy porównanie cen, oceny sprzedawcy oraz informacje o dostawie.

Google Zakupy porównanie cen

3. Gdzie będą się wyświetlać reklamy PLA?

Produkty sponsorowane będą pojawiać się w wynikach wyszukiwania w zakładce Zakupy podobnie jak linki sponsorowane – na górze i na dole wyników wyszukiwania. Dodatkowo, pod wynikami wyszukiwania w Google Zakupy mogą pojawić się reklamy tekstowe.

Google Zakupy - gdzie będą pojawiać się reklamy PLA?

W głównych wynikach wyszukiwania wyświetlanie reklam PLA nie zmienia się. Nadal będą one się wyświetlać na górze i po prawej stronie wyników wyszukiwania.

4. Jak dodać swoje produkty za darmo do Google Zakupy?

Przede wszystkim trzeba poczekać, aż taka możliwość będzie dostępna w Polsce. Jak już będzie dostępna, należy zacząć od założenia konta w Google Merchant Center. To tam założysz konto dla Twojego sklepu i dodasz produkty.

W Google Merchant Center musisz dodać feed produktowy. O tym jak prawidłowo go dodać pisaliśmy w naszym wpisie: https://delante.pl/specyfikacja-pliku-produktowego-gmc/

Po wgraniu pliku produktowego należy skonfigurować przestrzeń Google w Google Merchant Center, która umożliwia wyświetlanie Twoich produktów w różnych sekcjach Google.

Przy dodawaniu produktów będziesz mieć opcję wyboru czy mają one być wyświetlane w wynikach organicznych, czy w płatnych.

Google Zakupy za darmo - jak dodać produkty?

5. Jak optymalizować produkty w organicznych wynikach wyszukiwania?

Aby wyświetlać się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania Google Zakupy, nie wystarczy wgrać plik produktowy. Otwieramy zupełnie nowy rozdział optymalizacji Google Zakupy.

Na pozycję produktów wpływa wiele czynników, między innymi:

  • Nazwa produktu (tytuł) – tytuł produktu w Google Zakupy ma podobny wpływ na pozycję jak tytuł strony w SERP – czyli duży. Odpowiednie nazwanie produktów będzie miało duży wpływ na sprzedaż organiczną.
  • Cena – konkurencyjność cenowa Twoich produktów też będzie miała wpływ na pozycję. Dodatkowo użytkownicy mogą również sortować wyniki na podstawie ceny. Aby porównać ceny produktów z konkurencją, możesz skorzystać z raportu konkurencyjności cen w Google Merchant Center. Upewnij się również, że cena w GMC jest taka sama jak cena na stronie sklepu.
  • Słowa kluczowe – zobacz, na jakie słowa kluczowe wyświetla się Twój produkt i staraj się dopasować na przykład tytuł produktu, aby wyświetlać się na więcej słów kluczowych.
  • Promocje – produkty, które oznaczysz jako przecenione, będą wyróżnione w wynikach wyszukiwania.
    Google Zakupy - optymalizacja produktów w wynikach organicznych
  • Zdjęcia produktów – zadbaj o to, aby zdjęcia Twoich produktów były wysokiej jakości i dobrze odzwierciedlały produkt. W GMC możesz dodać nawet 10 zdjęć jednego produktu.

6. Jak mierzyć wyniki organiczne z Google Zakupy?

Po wdrożeniu możliwości darmowego wykorzystania Google Zakupy, w Google Merchant Center pojawią się wykresy klików z podziałem na płatne i darmowe wyniki wyszukiwania.

Google Zakupy - jak mierzyć wyniki organiczne?

W Google Analytics organiczne kliknięcia w Google Zakupy będą zliczane jako ruch organiczny. Aby śledzić konwersję z organicznych wyników produktowych, możesz zastosować tagowanie linków w Google Merchant Center. Oznaczenie linków poprzez parametry UTM pozwoli Ci odróżnić ruch organiczny z Google Zakupy od ruchu organicznego z ogólnych wyników wyszukiwania.

7. Czy nadal warto reklamować swoje produkty w Google?

Możliwość darmowego dodania swoich produktów do Google Zakupy spowoduje duży wzrost konkurencji w reklamach produktowych. Produkty sponsorowane będą wyświetlane na górze i na dole wyników wyszukiwania. Odpowiedź nasuwa się sama – chcąc wyróżnić swoje produkty spośród produktów konkurencji, warto zdecydować się na reklamę. Wyniki wyszukiwania Google Zakupy można będzie przyrównać do ogólnych wyników wyszukiwania, gdzie linki sponsorowane wyświetlają się właśnie na górze i na dole.

Poza tym w ogólnych wynikach wyszukiwania nadal będą wyświetlać się reklamy PLA.

Darmowe dodanie produktów do Google Zakupy to duża zmiana, na którą nie możemy się już doczekać! Jesteśmy ciekawi, jak będzie to działać w praktyce i z pewnością będziemy Was o tym informować.

(3)
Autor
Marketing Coordinator - Kasia

Marketing Coordinator

W Delante od 2017 roku, odpowiedzialna za marketing i employer branding. Jej doświadczenie sprawiło, że uwielbia myślenie projektowe i analityczne, i w taki sposób podchodzi do każdego zadania. Gryfno frelka, miłośniczka podróży i muzyki, w wolnej chwili odkrywa nowe seriale albo chwyta za saksofon.
Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.