- Co to jest Webinar? - Definicja
- Rodzaje webinarów
- Zalety webinarów
- Webinar a wideokonferencja online
- Jak możemy wykorzystać webinary w pozycjonowaniu?
- Optymalizacja webinarów
- Co to jest webinar? - podsumowanie
Co to jest Webinar? - Definicja
Webinar (webinarium) to zajęcia lub spotkanie branżowe, odbywające się w sieci internetowej. Jest to pojęcie zaczerpnięte z języka angielskiego i jest zlepkiem słów „web” (sieć internetowa) oraz „seminar” (seminarium/zajęcia specjalizacyjne).Co bardzo ważne, webinar umożliwia komunikację między prowadzącym spotkanie a uczestnikami, przy wykorzystaniu wirtualnych narzędzi. Najczęściej webinary są później zapisywane, aby osoby, które nie mogły w danym czasie w nich uczestniczyć, także miały możliwość z nich skorzystać. Inne nazwy webinarów, z którymi często możemy spotkać się w sieci, to:
- webinarium,
- webcast,
- szkolenie lub seminarium online,
- konferencja internetowa.
Rodzaje webinarów
Podział ze względu na format webinariów
- Streaming audio-wideo
- Audio oraz pokaz slajdów / whiteboard / udostępnianie ekranu w czasie rzeczywistym
- Nagrany webinar
Podział ze względu na funkcję webinariów
- Webinary edukacyjne (szkolenia)
- Webinary konferencyjne (spotkania)
- Webinary reklamowe (produktowe)
Zalety webinarów
Wygoda, oszczędność czasu i pieniędzy
Patrząc od strony prowadzącego webinar, w przeciwieństwie do tradycyjnych szkoleń i spotkań, tworząc go, nie musimy nigdzie dojeżdżać, wynajmować sali czy zajmować się wieloma innymi szczegółami. Oszczędzamy pieniądze i nie mamy żadnych ograniczeń geograficznych. Webinar możemy bowiem przeprowadzić przebywając we własnym mieszkaniu, czy też w hotelu na drugim końcu świata. Wystarczy nam do tego komputer z dostępem do internetu i ewentualnie dobry mikrofon oraz specjalne lampy, jeśli chcemy poprowadzić spotkanie naprawdę profesjonalnie. Od strony odbiorcy również jest to oszczędność czasu i brak ograniczeń lokalizacyjnych. Webinar możemy oglądać nawet ze swojego łóżka czy fotela, a wystarczy nam do tego jedynie komputer oraz internet. Co więcej, wiele webinarów jest udostępnianych za darmo, dlatego mogą być dla nas też sporą oszczędnością pieniędzy.Łatwość tworzenia i budowanie autorytetu
Jak już wspomniałam, aby poprowadzić webinar, potrzebny jest nam tak naprawdę jedynie komputer z dostępem do internetu. Kolejnym krokiem do stworzenia webinaru jest wybranie konkretnej tematyki, następnie tytułu oraz odpowiadającego nam - i tematyce, formatu. To od nas zależy, jak ostatecznie będzie wyglądał webinar. O czym będziemy w jego trakcie opowiadać, co konkretnie pokazywać. Nasze możliwości są więc praktycznie nieograniczone. Jeśli wiemy co chcemy przekazać i czujemy się w tym temacie pewnie, prowadzenie webinaru będzie dla nas naprawdę proste. Warto podkreślić też fakt, że webinary stały się obecnie po prostu modne. Jeśli chcemy dotrzeć do jeszcze większej liczby potencjalnych klientów, warto skorzystać z tego narzędzia marketingowego. Możemy dzięki niemu budować nasz autorytet, rozpoznawalność, a także po prostu zwiększać ilość potencjalnych klientów.Łatwa dostępność płatnych, jak i darmowych narzędzi do webinarów
Jeśli zdecydujemy się tworzyć webinary, do wyboru mamy zarówno narzędzia płatne, jak i darmowe. Najpopularniejsze to zdecydowanie:- LiveWebinar (narzędzie służące stricte do tworzenia webinarów; darmowy pokój webinarowy dla 5 osób)
- Google Hangouts Meet (darmowy; 10 prelegentów i nieograniczona liczba użytkowników jednocześnie)
- Click Meeting (od 40 zł miesięcznie; maksymalnie 4 prezenterów)
- Zoom (darmowy do 100 uczestników i 40 minut / dużo wersji płatnych z różnorodnymi możliwościami).
- Livestorm
- WebinarJam
- EasyWebinar
- EverWebinar
- WebinarNinja
- GoToWebinar
Webinar a wideokonferencja online
Istnieje kilka kluczowych różnic pomiędzy webinarami a wideokonferencjami online. Po pierwsze, webinaria są zazwyczaj bardziej jednokierunkowymi prezentacjami, w których prezenter mówi do publiczności, a publiczność nie wchodzi w interakcje ze sobą ani z prezenterem. Jedyną interakcją są zazwyczaj zadawane przez uczestników pytania na czacie. Natomiast wideokonferencje online są rozmowami bardziej dwukierunkowymi, w których uczestnicy mogą wchodzić w interakcje ze sobą i prezenterem. Dodatkowo, webinaria trwają zazwyczaj krócej niż wideokonferencje online.Jak możemy wykorzystać webinary w pozycjonowaniu?
Webinary SEO to content, który tworzymy na naszej stronie, ponieważ w każdej branży, również w naszej, webinary mogą przynosić duże korzyści. Poznaj niektóre z nich:Tworzenie contentu
Najważniejszym czynnikiem, dzięki któremu webinary pozytywnie i widocznie wpływają na pozycjonowanie jest zdecydowanie content. Jak wiemy, treści są niesamowicie istotne podczas procesu pozycjonowania strony. Wiele elementów przeprowadzonego przez nas webinaru możemy wykorzystać później podczas tworzenia contentu na naszej stronie internetowej. Z jednego przeprowadzonego webinaru możemy zrobić kilka krótkich wideo, a także wykorzystać materiał na przykład podczas tworzenia konkretnego blogposta. Wpłynie to bardzo pozytywnie na ruch.Wartościowe linki
Odwiedzający naszą stronę użytkownik na pewno doceni przedstawienie produktu czy usługi za pomocą webinaru produktowego, zastępującego długi i nudny opis. Sam webinar jest świetnym sposobem na ukazanie siebie w roli eksperta w danej dziedzinie. Stajemy się dla obecnych, jak i przyszłych, klientów wiarygodnym źródłem informacji. Dzięki czemu, w razie wątpliwości, prędzej zdecydują się na wybór lub udostępnienie naszego produktu czy usługi, niż konkurencji. Co ważne, jeśli tworzone przez nas webinary będą naprawdę wartościową treścią, odbiorcy chętnie będą je udostępniać. Warto wykorzystać tu strategię, jaką jest link baiting. Co ważne, wykorzystane na naszej stronie materiały z konkretnego webinaru (np. zdjęcia, grafiki, prezentacje czy po prostu teksty), umieszczone również w social mediach i kierujące do strony docelowej, zwiększają ilość wartościowych dla nas linków, a więc i zwiększają szansę na poprawienie pozycji naszej strony w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy.Tworzenie ruchu na stronie
Każdy poprowadzony przez nas webinar jest doskonałą okazją do działań zwiększających świadomość marki oraz wzmocnienia jej pozycji na rynku. Uczestnicy naszych webinarów, którzy wynieśli z nich wartościową wiedzę i zainteresowali się naszą firmą, odwiedzając potem naszą stronę w naturalny sposób będą tworzyć na niej ruch. Kolejne udostępnienia treści również działają pozytywnie na pozycję witryny w wyszukiwarce. Bardzo istotny jest tu szczególnie user-generated content.User-generated content
Korzystanie z webinarów w marketingu, a następnie umożliwienie uczestnikom dodawania opinii i recenzji nie tylko pozytywnie wpływa na UX, lecz także zwiększa nasz user-generated content (treści wytwarzane i nadawane przez użytkowników). Jest to dla nas dodatkowa, ciągle uaktualniana treść, która znacznie zmniejsza duplikację wewnętrzną, zwiększa ilość słów kluczowych na stronie i ułatwia wyszukiwanie na nie. Ponadto, poprawia naszą wiarygodność. W końcu oceny innych użytkowników są dla potencjalnych klientów znacznie bardziej wiarygodne niż nasze, nawet najbardziej barwne, opisy. Feedback odbiorców daje nam także jasną informację, co idzie nam naprawdę dobrze, a nad czym warto jeszcze popracować, żeby zwiększyć zasięgi oraz ilość zadowolonych odbiorców.Zobacz nasze webinary:
- SEO zagraniczne od A do Z – Webinar
- Jak zwiększyć CTR z organicznych wyników wyszukiwania? – Webinar