Spotkania i szkolenia za pośrednictwem sieci internetowej znane nam są już od dłuższego czasu. Jednak sam fakt zwiększającej się popularności wykorzystywania formatu wideo w content marketingu sprawił, że obecnie naprawdę warto wykorzystywać je w swoich kampaniach i wpisać w swój content plan.
Szczególnie teraz, w czasie spopularyzowanej pracy zdalnej i zakupów online, możemy dzięki nim osiągać widoczne wzrosty wielu wskaźników.
Wiesz, co to jest webinar? Jeśli nie, to już tłumaczymy! Webinar (webinarium) to zajęcia lub spotkanie branżowe, odbywające się w sieci internetowej. Jest to pojęcie zaczerpnięte z języka angielskiego i jest zlepkiem słów „web” (sieć internetowa) oraz „seminar” (seminarium/zajęcia specjalizacyjne).
Webinar to wszelkie prezentacje, warsztaty czy wykłady, które odbywają się w internecie i prowadzone są za pomocą formatu wideo, a dokładniej transmisji audio-wideo w czasie rzeczywistym.
Co bardzo ważne, webinar umożliwia komunikację między prowadzącym spotkanie a uczestnikami, przy wykorzystaniu wirtualnych narzędzi. Najczęściej webinary są później zapisywane, aby osoby, które nie mogły w danym czasie w nich uczestniczyć, także miały możliwość z nich skorzystać. Inne nazwy webinarów, z którymi często możemy spotkać się w sieci, to:
Webinary prowadzone w czasie rzeczywistym w formacie audio-wideo to zdecydowanie najczęściej wybierany rodzaj. Pozwalają one uczestnikom poczuć się jak podczas tradycyjnego spotkania czy szkolenia. Uczestnicy mogą wziąć aktywny udział w webinarze i w jego trakcie zadawać pytania oraz uzyskiwać na nie natychmiastowe odpowiedzi. Często wykorzystywanym w tym przypadku dodatkiem jest specjalnie przygotowany czat czy ankiety.
Kolejnym, często wykorzystywanym rodzajem webinarów, są webinary, na których udostępniamy uczestnikom widok naszego ekranu, whiteboard lub przygotowany pokaz slajdów. Co ważne, wykorzystujemy format audio i komentujemy na bieżąco rzeczy pojawiające się na ekranie. W tym przypadku również często wykorzystywany jest czat z możliwością zadawania pytań przez uczestników.
Innym rodzajem webinarów są te, które przypominają streaming audio-wideo, jednak zostały wcześniej nagrane, a dopiero po czasie opublikowane. Zaliczamy do nich również webinary, które zostały przeprowadzone na żywo, a następnie udostępnione dla szerszego grona odbiorców.
Ten rodzaj webinaru jest zdecydowanie najpopularniejszym ze wszystkich wymienionych. Możemy dzięki niemu edukować odbiorców z dziedziny, w której jesteśmy ekspertami. Świetnie sprawdzają się tutaj webinary z wykorzystaniem pokazu slajdów czy whiteboardów.
Są to najczęściej webinary biznesowe, które nieco bardziej niż szkolenia przypominają spotkania online. Oczywiście mają także funkcję informacyjną, jednak w o wiele mniejszym stopniu niż webinary edukacyjne. Bardziej istotne są w tym przypadku wymiany poglądów i pomysłów. Konieczny jest wybór webinarów audio-wideo na żywo.
Webinary mogą służyć również reklamie. Coraz częściej pojawiają się tzw. webinary produktowe. Ich autorzy mają zazwyczaj do zaprezentowania branży nowy produkt lub usługę. Zamiast zapraszać potencjalnych klientów na prezentację na żywo, wystarczy stworzyć odpowiedni webinar. Uczestnicy będą mieli szansę poznać wszystkie istotne szczegóły i zadać nurtujące ich pytania. Dla nas z kolei jest to świetny sposób na uzyskanie wartościowego feedbacku odnośnie naszego produktu czy usługi.
Patrząc od strony prowadzącego webinar, w przeciwieństwie do tradycyjnych szkoleń i spotkań, tworząc go, nie musimy nigdzie dojeżdżać, wynajmować sali czy zajmować się wieloma innymi szczegółami.
Oszczędzamy pieniądze i nie mamy żadnych ograniczeń geograficznych. Webinar możemy bowiem przeprowadzić, przebywając we własnym mieszkaniu, czy też w hotelu na drugim końcu świata. Wystarczy nam do tego komputer z dostępem do internetu i ewentualnie dobry mikrofon oraz specjalne lampy, jeśli chcemy poprowadzić spotkanie naprawdę profesjonalnie.
Od strony odbiorcy również jest to oszczędność czasu i brak ograniczeń lokalizacyjnych. Webinar możemy oglądać nawet ze swojego łóżka czy fotela, a wystarczy nam do tego jedynie komputer oraz internet. Co więcej, wiele webinarów jest udostępnianych za darmo, dlatego mogą być dla nas też sporą oszczędnością pieniędzy.
Jak już wspomniałam, aby poprowadzić webinar, potrzebny jest nam tak naprawdę jedynie komputer z dostępem do internetu. Kolejnym krokiem do stworzenia webinaru jest wybranie konkretnej tematyki, następnie tytułu oraz odpowiadającego nam – i tematyce, formatu.
To od nas zależy, jak ostatecznie będzie wyglądał webinar. O czym będziemy w jego trakcie opowiadać, co konkretnie pokazywać. Nasze możliwości są więc praktycznie nieograniczone. Jeśli wiemy, co chcemy przekazać i czujemy się w tym temacie pewnie, prowadzenie webinaru będzie dla nas naprawdę proste.
Warto podkreślić też fakt, że webinary stały się obecnie po prostu modne. Jeśli chcemy dotrzeć do jeszcze większej liczby potencjalnych klientów, warto skorzystać z tego narzędzia marketingowego. Możemy dzięki niemu budować nasz autorytet, rozpoznawalność, a także po prostu zwiększać ilość potencjalnych klientów.
Jeśli zdecydujemy się tworzyć webinary, do wyboru mamy zarówno narzędzia płatne, jak i darmowe. Najpopularniejsze to zdecydowanie:
A także:
Istnieje kilka kluczowych różnic pomiędzy webinarami a wideokonferencjami online. Po pierwsze, webinaria są zazwyczaj bardziej jednokierunkowymi prezentacjami, w których prezenter mówi do publiczności, a publiczność nie wchodzi w interakcje ze sobą ani z prezenterem. Jedyną interakcją są zazwyczaj zadawane przez uczestników pytania na czacie.
Natomiast wideokonferencje online są rozmowami bardziej dwukierunkowymi, w których uczestnicy mogą wchodzić w interakcje ze sobą i prezenterem. Dodatkowo, webinaria trwają zazwyczaj krócej niż wideokonferencje online.
Webinary SEO to content, który tworzymy na naszej stronie, ponieważ w każdej branży, również w naszej, webinary mogą przynosić duże korzyści. Poznaj niektóre z nich:
Najważniejszym czynnikiem, dzięki któremu webinary pozytywnie i widocznie wpływają na pozycjonowanie, jest zdecydowanie content. Jak wiemy, treści są niesamowicie istotne podczas procesu pozycjonowania strony. Wiele elementów przeprowadzonego przez nas webinaru możemy wykorzystać później podczas tworzenia contentu na naszej stronie internetowej. Z jednego przeprowadzonego webinaru możemy zrobić kilka krótkich wideo, a także wykorzystać materiał na przykład podczas tworzenia konkretnego blogposta. Wpłynie to bardzo pozytywnie na ruch.
Odwiedzający naszą stronę użytkownik na pewno doceni przedstawienie produktu czy usługi za pomocą webinaru produktowego, zastępującego długi i nudny opis. Sam webinar jest świetnym sposobem na ukazanie siebie w roli eksperta w danej dziedzinie. Stajemy się dla obecnych, jak i przyszłych, klientów wiarygodnym źródłem informacji. Dzięki czemu, w razie wątpliwości, prędzej zdecydują się na wybór lub udostępnienie naszego produktu czy usługi, niż konkurencji.
Co ważne, jeśli tworzone przez nas webinary będą naprawdę wartościową treścią, odbiorcy chętnie będą je udostępniać. Warto wykorzystać tu strategię, jaką jest link baiting. Co ważne, wykorzystane na naszej stronie materiały z konkretnego webinaru (np. zdjęcia, grafiki, prezentacje czy po prostu teksty), umieszczone również w social mediach i kierujące do strony docelowej, zwiększają ilość wartościowych dla nas linków, a więc i zwiększają szansę na poprawienie pozycji naszej strony w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy.
Każdy poprowadzony przez nas webinar jest doskonałą okazją do działań zwiększających świadomość marki oraz wzmocnienia jej pozycji na rynku. Uczestnicy naszych webinarów, którzy wynieśli z nich wartościową wiedzę i zainteresowali się naszą firmą, odwiedzając potem naszą stronę w naturalny sposób będą tworzyć na niej ruch. Kolejne udostępnienia treści również działają pozytywnie na pozycję witryny w wyszukiwarce. Bardzo istotny jest tu szczególnie user-generated content.
Korzystanie z webinarów w marketingu, a następnie umożliwienie uczestnikom dodawania opinii i recenzji nie tylko pozytywnie wpływa na UX, lecz także zwiększa nasz user-generated content (treści wytwarzane i nadawane przez użytkowników). Jest to dla nas dodatkowa, ciągle uaktualniana treść, która znacznie zmniejsza duplikację wewnętrzną, zwiększa ilość słów kluczowych na stronie i ułatwia wyszukiwanie na nie.
Ponadto, poprawia naszą wiarygodność. W końcu oceny innych użytkowników są dla potencjalnych klientów znacznie bardziej wiarygodne niż nasze, nawet najbardziej barwne, opisy. Feedback odbiorców daje nam także jasną informację, co idzie nam naprawdę dobrze, a nad czym warto jeszcze popracować, żeby zwiększyć zasięgi oraz ilość zadowolonych odbiorców.
Zobacz nasze webinary:
Pierwszym krokiem do odpowiedniej optymalizacji webinaru jest wybór konkretnej platformy lub narzędzia, a następnie tematu. Temat powinien nawiązywać do tego, o czym będziemy na naszym webinarze opowiadać. Tworzymy więc zachęcający tytuł zawierający słowo kluczowe, które wykorzystamy podczas jego promowania. Warto pamiętać, aby w tytule pojawiło się również samo słowo webinar, tak aby zarówno odbiorcy, jak i roboty Google, wiedziały, jak traktować nasz materiał.
Poprzez zaplanowane działania w naszych social mediach, a także np. poprzez e-mail marketing, możemy dotrzeć do wybranej grupy docelowej i zainteresować ją udziałem w webinarze, ale też odwiedzeniem naszej strony internetowej. Możesz zachęcić użytkowników do subskrypcji Twojego newslettera.
Warto jest również stworzyć dla webinarium atrakcyjny i zoptymalizowany meta opis, który zachęci potencjalnych odbiorców do kliknięcia. Jeśli zdecydowaliśmy się sami stworzyć transkrypcję naszego webinaru, pamiętajmy, aby ją także zoptymalizować! Dobrze jest zaplanować treść, którą będziemy przekazywać podczas webinaru. Warto bowiem w jego trakcie użyć kilka razy naszego słowa kluczowego. Roboty Google coraz częściej analizują zawartość, nie tylko tą pisaną, lecz także w formacie audio.
Sprawdź również: Podcasty a webinary – co wybrać?
Dzięki wykorzystaniu w naszych działaniach marketingowych narzędzia jakim są webinary, możemy osiągnąć naprawdę dobre wyniki. Ważny jest jednak nie tylko sam fakt tworzenia webinarów, lecz także odpowiednia ich optymalizacja, wykorzystanie i wypromowanie.
Jeśli chcemy, aby pozycja naszej strony “wskoczyła” o parę miejsc wyżej w wyszukiwarce, musimy za ich pomocą stale budować świadomość marki i umacniać pozycję eksperta w danej branży. Jeśli uda nam się naprawdę zainteresować odbiorców, staną się naszymi leadami. Bardzo ważne jest również to, co zrobimy później. Warto zadbać o utrzymanie relacji z odbiorcami, zachęcać ich do feedbacku oraz stosować działania mające doprowadzić do konwersji.
Webinary mogą być płatne lub bezpłatne. Przed zarejestrowaniem się na webinar pojawia się informacja czy jest on darmowy. Część z nich wymaga tylko podania maila, czasem informacji o stanowisku, na jakim się pracuje.
Zazwyczaj Twój mikrofon i kamera są wyłączone na webinarach, jednak część narzędzi umożliwia udostępnienie dźwięku i obrazu, ale tylko wtedy, kiedy Ty o tym zdecydujesz.
Długość webinarium zależy od prowadzącego. Duża część webinarów trwa od 40 min do 1,5 godziny. Te dłuższe formy zazwyczaj zawierają w sobie również czas na pytania i odpowiedzi.
Aby wejść na webinarium, kliknij na link w mailu, który otrzymałeś od gospodarza. Spowoduje to przeniesienie Cię na stronę, na której odbywa się wydarzenie. Czasem system prosi Cię o dodatkowe zarejestrowanie się, żebyś mógł uzyskać dostęp do webinaru.