.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak e-mail marketing może pomóc Twojemu SEO?

5min.

Komentarze:0

Jak e-mail marketing może pomóc Twojemu SEO?
18 czerwca 2020
Być może spotkałeś się już z opinią, że e-mail marketing czasy świetności ma już za sobą. Jeśli korzystasz z darmowej poczty, to prawdopodobnie każdego dnia widzisz na swojej skrzynce nawet kilkadziesiąt wiadomości reklamowych. Czy taki rodzaj promocji może działać? Zdecydowanie tak, a co więcej – pomoże Ci również w Twoim SEO.

5min.

Komentarze:0

E-mail marketing – jak to działa?

W dużym skrócie e-mail marketing polega na wykorzystaniu poczty elektronicznej do komunikacji pomiędzy sprzedającym a klientem. Nie chodzi tutaj wyłącznie o reklamy, które dostajesz jako użytkownik darmowej skrzynki pocztowej. Mowa również o newsletterze, czyli korespondencji, na którą korzystający sami się decydują, podając swój adres e-mail i wyrażając zgodę na otrzymywanie informacji o promocjach, nowych ofertach i nie tylko. Czy faktycznie dla firm jest to nadal ważny element działań marketingowych? Wyniki badań mogą Cię zaskoczyć. Z sondażu  przeprowadzonego przez Whitepress wynika, że w małych firmach, które zatrudniają do 9 osób aż 72 proc. budżetu na marketing przeznaczone jest właśnie na e-mail marketing. Z badania tego wynika również, że polskie firmy przeznaczają 60,3 proc. ogólnego budżetu na marketing na działania online.

Skuteczność kampanii e-mail marketingu

Z badania „E-mail marketing w Polsce” przeprowadzonego przez Redlink wynika, że 46 proc. respondentów otrzymuje ponad 10 wiadomości reklamowych dziennie, a 35 proc. nigdy nie czyta e-maili oznaczonych jako SPAM. Najważniejsze jest jednak to, że zgodnie z wynikami badania takie działania przynoszą efekty. W 2017 roku dzięki promocjom z newslettera ponad 5 produktów kupiło:
  • 28 proc. respondentów płci żeńskiej,
  • 23 proc. respondentów płci męskiej.
Okazuje się, że co drugi Polak dokonuje zakupu na podstawie otrzymanego e-maila. Bardzo pozytywny obraz e-mail marketingu przynoszą dane Direct Marketing Association. Według nich, każdy dolar zainwestowany w takie działania przynosi aż 43 dolary zwrotu. Żeby jednak takie wyniki były możliwe, najpierw kampania musi być profesjonalnie przeprowadzona. Wspomnę jedynie, że o atrakcyjności e-maila decydują nadawca i tytuł – jeśli nie zainteresują one użytkownika, to z pewnością nie zapozna się on z treścią wiadomości. W przypadku gdy nadawcą jest firma, którą znasz, to prawdopodobnie sprawdzisz e-maila, tym bardziej, jeśli to newsletter, który chcesz otrzymywać. W przypadku gdy jednak zobaczysz anonimowego nadawcę i mało zachęcający tytuł, to wiadomość natychmiast usuniesz. Zerknij poniżej na tytuły e-maili reklamowych, które trafiły na moją skrzynkę w ciągu dwóch tygodni: E-mail marketing a SEO Każdy pochodzi od innego nadawcy. Czy taka forma jest zachęcająca? Raczej może wywołać efekt odwrotny od oczekiwanego.

E-mail marketing a SEO

Dobrze realizowany e-mail marketing może wpływać na SEO Twojej strony. W jaki sposób? Oto przykłady:
  • Dystrybucja contentu – przygotowałeś bardzo dobrej jakości, unikatową treść, która może zainteresować Twoich użytkowników? Nie pozostaje Ci zatem nic innego, jak powiadomić o tym odbiorców, np. wysyłając wiadomości do osób zapisanych do newslettera. Możesz w ten sposób zachęcić ich do dodawania linków do Twojego artykułu, co może przełożyć się na zdobywanie wartościowych odnośników, które mogą mieć wpływ na poprawę widoczności w wynikach organicznych Google. Innym sposobem na wykorzystanie w tym przypadku potencjału e-mail marketingu jest rozesłanie takiej wiadomości do bazy adresatów, którzy ze względu na tematykę mogą się zainteresować materiałem. Pamiętaj jednak o korzystaniu z legalnych baz – osoby, które mają otrzymać taką wiadomość, muszą wcześniej wyrazić na to zgodę.
  • Archiwum e-maili – wiadomości, które wysyłasz mogą być również umieszczone na Twojej stronie WWW. Stwórz archiwum takich e-maili. Pamiętaj o zachowaniu zasad optymalizacji treści. Dodaj słowa kluczowe w title artykułu, leadzie, treści. Zastosuj nagłówki (od H1 do H6, ale może to być równie dobrze tylko H1 i H2), dodaj znacznik alt do grafik, a w treści umieść odnośniki do innych artykułów na stronie. Postępując w ten sposób, wzmocnisz wewnętrzne linkowanie, dodasz wartościową treść, a być może zdobędziesz też wartościowe odnośniki, jeśli użytkownicy będą linkować do tej podstrony w serwisie. Ta metoda jest wykorzystywana nie tylko przez serwisy komercyjne, ale również państwowe. Zerknij poniżej:
[caption id="attachment_25900" align="aligncenter" width="1211"]E-mail marketing a SEO - archiwum maili Źródło: uodo.gov.pl/p/archiwum-newslettera-dla-iod[/caption] W tym przypadku treści zostały dodane jako pliki PDF. Umieszczono w nich aktywne linki do podstron serwisu: E-mail marketing a SEO - archiwum mail Odnośniki z takich plików również wspierają wewnętrzne linkowanie i mogą się przekładać na wyższe pozycje w Google.
  • Niższy współczynnik odrzuceń i większy czas spędzony na stronie – na Twój serwis trafiają różni użytkownicy. Mimo wartościowych treści, możliwe, że masz wysoki wskaźnik odrzuceń, czyli bounce rate i krótki czas przebywania na stronie, czyli average time. Dziać się tak może z wielu powodów. E-mail marketing może być sposobem na skierowanie na stronę użytkownika, który jest zainteresowany treścią, o której go informujesz. Tym samym spędzi on na niej więcej czasu niż przeciętny odwiedzający, a jeśli w dodatku wykona jakąś akcję, np. otworzy kolejną podstronę serwisu, to te odwiedziny nie będą zliczone przez Google Analytics jako odrzucenie.
Istnieją różne teorie na temat wpływu bounce rate i average time na SEO. Nie spodziewaj się, że poprawa tych wskaźników wpłynie bezpośrednio na widoczność w Google, ale pamiętaj, że każdy użytkownik, który spędzi dużo czasu na stronie i będzie zadowolony ze znalezionych treści, może umieścić do niej odnośnik na swoim blogu czy udostępnić materiał w serwisach społecznościowych, a to też kolejny sposób na nowych użytkowników i ewentualnie na zdobycie kolejnych linków. Możesz również wykorzystać dane pozyskane dzięki email marketingowi do tego, by przygotowywać spersonalizowane materiały i wysyłać je do określonej grupy odbiorców. Istotne dane to takie, które dotyczą czasu spędzonego na stronie i tego, na jakich treściach użytkownik się skupił.
  • Poprawa CTR – czyli współczynnika klikalności w organicznych wynikach wyszukiwania, który jest jednym z czynników rankingowych Google. Rezultaty swojej strony możesz sprawdzić w Google Search Console. Jeśli serwis jest tam dodany, to wystarczy wybrać zakładkę „Skuteczność”, wskazać okres, dla którego interesują Cię wyniki i wybrać m.in. średni CTR.
E-mail marketing a SEO - Search Console Dzięki temu zobaczysz frazy oraz takie informacje jak poniżej: E-mail marketing a SEO - Google Search Console frazy Jaki ma to wpływ na SEO? Jednym z działań, które możesz przetestować, jest rozesłanie do odbiorców wiadomości bez aktywnych odnośników, ale z sugestią odnalezienia materiału czy oferty w wyszukiwarce Google. Jeśli zrobisz to skutecznie, to wtedy internauci mogą trafić na Twoją stronę po wyszukaniu fraz, dla których np. nie udało Ci się dotąd uzyskać zadowalających wyników, dodatkowo poprawisz CTR i być może również pozycję strony w Google. Traktuj to jednak jako ciekawostkę do przetestowania. Nie spodziewaj się, że działanie to przyniesie spektakularne efekty. Wspominam o tym jako ciekawym sposobie powiązania e-mail marketingu i działań w wyszukiwarce Google. Istnieje wiele innych sposobów na poprawę CTR. Należy do nich korzystanie z rich snippets czy używanie w meta title i meta description emoji, które często określane są potocznie jako emotikony.

E-mail marketing może pomóc Twojemu SEO!

Działania z zakresu e-mail marketingu nie mają bezpośredniego wpływu na widoczność w wynikach organicznych wyszukiwarki Google. Samo rozesłanie wiadomości reklamowych czy newslettera nie poprawi pozycji, ale profesjonalnie prowadzone działania mogą pośrednio przyczynić się do zdobywania linków czy wzmocnienia wewnętrznego linkowania i nie tylko.
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM