E-mail marketing – jak to działa?
W dużym skrócie e-mail marketing polega na wykorzystaniu poczty elektronicznej do komunikacji pomiędzy sprzedającym a klientem. Nie chodzi tutaj wyłącznie o reklamy, które dostajesz jako użytkownik darmowej skrzynki pocztowej. Mowa również o newsletterze, czyli korespondencji, na którą korzystający sami się decydują, podając swój adres e-mail i wyrażając zgodę na otrzymywanie informacji o promocjach, nowych ofertach i nie tylko. Czy faktycznie dla firm jest to nadal ważny element działań marketingowych? Wyniki badań mogą Cię zaskoczyć. Z sondażu przeprowadzonego przez Whitepress wynika, że w małych firmach, które zatrudniają do 9 osób aż 72 proc. budżetu na marketing przeznaczone jest właśnie na e-mail marketing. Z badania tego wynika również, że polskie firmy przeznaczają 60,3 proc. ogólnego budżetu na marketing na działania online.Skuteczność kampanii e-mail marketingu
Z badania „E-mail marketing w Polsce” przeprowadzonego przez Redlink wynika, że 46 proc. respondentów otrzymuje ponad 10 wiadomości reklamowych dziennie, a 35 proc. nigdy nie czyta e-maili oznaczonych jako SPAM. Najważniejsze jest jednak to, że zgodnie z wynikami badania takie działania przynoszą efekty. W 2017 roku dzięki promocjom z newslettera ponad 5 produktów kupiło:- 28 proc. respondentów płci żeńskiej,
- 23 proc. respondentów płci męskiej.
E-mail marketing a SEO
Dobrze realizowany e-mail marketing może wpływać na SEO Twojej strony. W jaki sposób? Oto przykłady:- Dystrybucja contentu – przygotowałeś bardzo dobrej jakości, unikatową treść, która może zainteresować Twoich użytkowników? Nie pozostaje Ci zatem nic innego, jak powiadomić o tym odbiorców, np. wysyłając wiadomości do osób zapisanych do newslettera. Możesz w ten sposób zachęcić ich do dodawania linków do Twojego artykułu, co może przełożyć się na zdobywanie wartościowych odnośników, które mogą mieć wpływ na poprawę widoczności w wynikach organicznych Google. Innym sposobem na wykorzystanie w tym przypadku potencjału e-mail marketingu jest rozesłanie takiej wiadomości do bazy adresatów, którzy ze względu na tematykę mogą się zainteresować materiałem. Pamiętaj jednak o korzystaniu z legalnych baz – osoby, które mają otrzymać taką wiadomość, muszą wcześniej wyrazić na to zgodę.
- Archiwum e-maili – wiadomości, które wysyłasz mogą być również umieszczone na Twojej stronie WWW. Stwórz archiwum takich e-maili. Pamiętaj o zachowaniu zasad optymalizacji treści. Dodaj słowa kluczowe w title artykułu, leadzie, treści. Zastosuj nagłówki (od H1 do H6, ale może to być równie dobrze tylko H1 i H2), dodaj znacznik alt do grafik, a w treści umieść odnośniki do innych artykułów na stronie. Postępując w ten sposób, wzmocnisz wewnętrzne linkowanie, dodasz wartościową treść, a być może zdobędziesz też wartościowe odnośniki, jeśli użytkownicy będą linkować do tej podstrony w serwisie. Ta metoda jest wykorzystywana nie tylko przez serwisy komercyjne, ale również państwowe. Zerknij poniżej:
- Niższy współczynnik odrzuceń i większy czas spędzony na stronie – na Twój serwis trafiają różni użytkownicy. Mimo wartościowych treści, możliwe, że masz wysoki wskaźnik odrzuceń, czyli bounce rate i krótki czas przebywania na stronie, czyli average time. Dziać się tak może z wielu powodów. E-mail marketing może być sposobem na skierowanie na stronę użytkownika, który jest zainteresowany treścią, o której go informujesz. Tym samym spędzi on na niej więcej czasu niż przeciętny odwiedzający, a jeśli w dodatku wykona jakąś akcję, np. otworzy kolejną podstronę serwisu, to te odwiedziny nie będą zliczone przez Google Analytics jako odrzucenie.
- Poprawa CTR – czyli współczynnika klikalności w organicznych wynikach wyszukiwania, który jest jednym z czynników rankingowych Google. Rezultaty swojej strony możesz sprawdzić w Google Search Console. Jeśli serwis jest tam dodany, to wystarczy wybrać zakładkę „Skuteczność”, wskazać okres, dla którego interesują Cię wyniki i wybrać m.in. średni CTR.