gTLD

Co to jest gTLD? – Definicja

gTLD (ang. Generic top-level domain) – tą nazwą określa się domeny funkcjonalne, które łącznie z domenami krajowymi (ccTLD) należą do grupy domen najwyższego poziomu (TLD). Domeny gTLD w założeniu mają informować o rodzaju działalności witryny. Utrzymywane są przez Internet Assigned Numbers Authority (IANA) oraz The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN). Domena najwyższego poziomu jest ostatnim poziomem każdej w pełni kwalifikowanej nazwy domeny.

gTLD - domena funkcjonalna: czym jest?

Domena funkcjonalna: rodzaje

Możemy podzielić je na dwa typy, czyli:

  • domeny funkcjonalne najwyższego rzędu.
  • domeny funkcjonalne narodowe (drugiego poziomu).

Pierwsze zarezerwowane są dla instytucji publicznych – rządowych, wojskowych, organizacji non-profit czy zrzeszeń oświatowych. Składają się z trzech lub czterech liter, np. .edu, .gov, .info. Domeny funkcjonalne narodowe czyli te drugiego poziomu, są subdomeną adresu pierwotnego. Początkowo generyczne domeny najwyższego poziomu mogły posiadać jedynie trzyliterowe rozszerzenia – np.: .com, .net, .org. Były to pierwsze rozszerzenia, w których można było rejestrować własne nazwy domen. Po roku 2000 zaczęły powstawać nowe domeny gTLD, takie jak np.: .info, .agro, .tourism, .aero, które pozwalają na dokładniejsze określenie tematyki strony.

gTLD a SEO

Co ciekawe, nowe generic top-level domains mogą przysłużyć się w procesie pozycjonowania. Poprawnie przeprowadzona migracja strony (wdrożenie przekierowań 301 i weryfikacja domeny w Google Search Console) z domeny .com na tę funkcjonalną może odbywać się bez utraty ruchu organicznego. Ze względu na określenie obszaru działalności przy pomocy nazwy domeny, w wielu przypadkach, tuż po migracji, notowano wzrost pozycji fraz kluczowych bez wdrożonej strategii link-buildingu.

Czy ta definicja była pomocna?
(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Analiza widoczności w Senuto

Analiza widoczności w Senuto

Analiza widoczności strony internetowej z perspektywy jej właściciela powinna być niezwykle istotna. W końcu to od niej zależy popularność prowadzonego biznesu w Internecie oraz to jak prezentuje się w wyszukiwarce Google. Podobnie jak w przypadku klasycznych relacji biznesowych, tak i w tych za pośrednictwem sieci, istotne jest budowanie odpowiedniego wizerunku. Za sprawą tego artykułu dowiesz się, w jaki sposób można zwiększyć popularność swojej witryny internetowej, dzięki możliwościom, jakie daje Senuto.

Czytaj więcej
Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Prowadzisz małą firmę i chcesz zacząć zdobywać klientów z wyników organicznych wyszukiwarki Google? Inwestycja w SEO może wesprzeć rozwój Twojej działalności w sieci, jednak musisz podjąć decyzję, komu powierzysz realizację działań. Czy lepszym rozwiązaniem w przypadku takiego biznesu jest zatrudnienie inhouse SEO czy skorzystanie z usług agencji?

Czytaj więcej
Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna jest jedną z gałęzi handlu internetowego, która rozwija się niezwykle szybko. Jest to wręcz branża idealna do e-commerce, ponieważ wielu użytkowników nie wyobraża sobie nawet pojawienia się w stacjonarnych sklepie z gadżetami erotycznymi, a samo wspomnienie o tym wywołuje rumieniec na twarzy.

Czytaj więcej