gTLD

Co to jest gTLD? – Definicja

gTLD (ang. Generic top-level domain) – tą nazwą określa się domeny funkcjonalne, które łącznie z domenami krajowymi (ccTLD) należą do grupy domen najwyższego poziomu (TLD). Domeny gTLD w założeniu mają informować o rodzaju działalności witryny. Utrzymywane są przez Internet Assigned Numbers Authority (IANA) oraz The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN). Domena najwyższego poziomu jest ostatnim poziomem każdej w pełni kwalifikowanej nazwy domeny.

gTLD - domena funkcjonalna: czym jest?

Domena funkcjonalna: rodzaje

Możemy podzielić je na dwa typy, czyli:

  • domeny funkcjonalne najwyższego rzędu.
  • domeny funkcjonalne narodowe (drugiego poziomu).

Pierwsze zarezerwowane są dla instytucji publicznych – rządowych, wojskowych, organizacji non-profit czy zrzeszeń oświatowych. Składają się z trzech lub czterech liter, np. .edu, .gov, .info. Domeny funkcjonalne narodowe czyli te drugiego poziomu, są subdomeną adresu pierwotnego. Początkowo generyczne domeny najwyższego poziomu mogły posiadać jedynie trzyliterowe rozszerzenia – np.: .com, .net, .org. Były to pierwsze rozszerzenia, w których można było rejestrować własne nazwy domen. Po roku 2000 zaczęły powstawać nowe domeny gTLD, takie jak np.: .info, .agro, .tourism, .aero, które pozwalają na dokładniejsze określenie tematyki strony.

gTLD a SEO

Co ciekawe, nowe generic top-level domains mogą przysłużyć się w procesie pozycjonowania. Poprawnie przeprowadzona migracja strony (wdrożenie przekierowań 301 i weryfikacja domeny w Google Search Console) z domeny .com na tę funkcjonalną może odbywać się bez utraty ruchu organicznego. Ze względu na określenie obszaru działalności przy pomocy nazwy domeny, w wielu przypadkach, tuż po migracji, notowano wzrost pozycji fraz kluczowych bez wdrożonej strategii link-buildingu.

Czy ta definicja była pomocna?
(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jak stworzyć sklep internetowy przy pomocy kreatora stron www?

Jak stworzyć sklep internetowy przy pomocy kreatora stron www?

Rynek zakupów online nieprzerwanie rośnie. Z raportu „E-commerce w Polsce 2020” stworzonego przez Gemius Polska wynika, że już 73% użytkowników internetu robi zakupy za pośrednictwem sieci. To aż o 11 punktów procentowych więcej niż rok temu! Założenie sklepu internetowego jest więc zdecydowanie dobrym pomysłem na biznes. Jakiego narzędzia użyć do stworzenia sklepu online? W tym wpisie postaramy się pokazać, jak wykorzystać do tego kreator stron www.

Czytaj więcej
Jak pozycjonować PDFy w Google?

Jak pozycjonować PDFy w Google?

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że za pomocą jednego kliknięcia w sieci możemy znaleźć potrzebne materiały: e-booki, poradniki, samouczki, czy instrukcje, które najczęściej udostępniane są w formie plików PDF. Jeśli zastanawiasz się, jak trafić do użytkowników z wysokiej jakości treścią i przydatnymi materiałami, to zobacz, na czym polega pozycjonowanie PDF i w jaki sposób optymalizować pliki w tym formacie!

Czytaj więcej
O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

Prowadzisz biznes stacjonarnie? Weź pod uwagę rozpoczęcie działalności online. Coraz więcej Polaków korzysta z internetu, jednocześnie z roku na rok rośnie odsetek kupujących w sieci. Temu wszystkiemu towarzyszy intensywny rozwój e-commerce. 2020 rok był wyjątkowy dla firm prowadzących działalność online - do wzrostu zainteresowania ich ofertą dodatkowo przyczyniła się pandemia. Dlatego nie powinieneś zwlekać z przeniesieniem firmy do internetu. O czym musisz pamiętać?

Czytaj więcej