gTLD

Co to jest gTLD? – Definicja

gTLD (ang. Generic top-level domain) – tą nazwą określa się domeny funkcjonalne, które łącznie z domenami krajowymi (ccTLD) należą do grupy domen najwyższego poziomu (TLD). Domeny gTLD w założeniu mają informować o rodzaju działalności witryny. Utrzymywane są przez Internet Assigned Numbers Authority (IANA) oraz The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN). Domena najwyższego poziomu jest ostatnim poziomem każdej w pełni kwalifikowanej nazwy domeny.

gTLD - domena funkcjonalna: czym jest?

Domena funkcjonalna: rodzaje

Możemy podzielić je na dwa typy, czyli:

  • domeny funkcjonalne najwyższego rzędu.
  • domeny funkcjonalne narodowe (drugiego poziomu).

Pierwsze zarezerwowane są dla instytucji publicznych – rządowych, wojskowych, organizacji non-profit czy zrzeszeń oświatowych. Składają się z trzech lub czterech liter, np. .edu, .gov, .info. Domeny funkcjonalne narodowe czyli te drugiego poziomu, są subdomeną adresu pierwotnego. Początkowo generyczne domeny najwyższego poziomu mogły posiadać jedynie trzyliterowe rozszerzenia – np.: .com, .net, .org. Były to pierwsze rozszerzenia, w których można było rejestrować własne nazwy domen. Po roku 2000 zaczęły powstawać nowe domeny gTLD, takie jak np.: .info, .agro, .tourism, .aero, które pozwalają na dokładniejsze określenie tematyki strony.

gTLD a SEO

Co ciekawe, nowe generic top-level domains mogą przysłużyć się w procesie pozycjonowania. Poprawnie przeprowadzona migracja strony (wdrożenie przekierowań 301 i weryfikacja domeny w Google Search Console) z domeny .com na tę funkcjonalną może odbywać się bez utraty ruchu organicznego. Ze względu na określenie obszaru działalności przy pomocy nazwy domeny, w wielu przypadkach, tuż po migracji, notowano wzrost pozycji fraz kluczowych bez wdrożonej strategii link-buildingu.

Czy ta definicja była pomocna?
(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane to forma reklamy, która z jednej strony może bezpośrednio przekładać się na zdobywanie klientów, a z drugiej może również wspierać SEO Twojej strony. Tych celów nie zrealizujesz jednak byle jaką treścią. Powinna być ona przemyślana. Jak napisać dobry artykuł sponsorowany? Co ma kluczowe znaczenie? Czytaj dalej.

Czytaj więcej
Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Społeczność internetowa to wyjątkowo silne narzędzie marketingowe. Wzajemne udostępnianie sobie treści przez użytkowników stanowi ogromny potencjał w kontekście działań promocyjnych i sprzedażowych. Ciekawym przykładem tego, jak różną formę może przybierać, jest marketing wirusowy. Kampanie te potrafią być zarazem niezwykle kreatywne, skuteczne i opłacalne. Na czym polega Viral Marketing i jakie znaczenie może mieć w e-commerce?

Czytaj więcej