Co to jest subdomena? – Definicja
Subdomena jest dodatkową częścią dla domeny głównej. Występuje przed kropką poprzedzającą nazwę domeny głównej, np. fryzjer.krakow.pl, seo.delante.pl.
Zastowanie
Najczęściej subdomen używa się do:
- wydzielenia pewnej części serwisu, np. w celach marketingowych lub aby zachować odrębność tematyczną strony umieszczonej w subdomenie, np. krakow.example.com;
- wydzielenia osobnej wersji językowej en.delante.pl, de.delante.pl;
- tworzenia landing page sprzedażowych w danej kampanii, np. promocje-zimowe2019.delante.pl – kieruje się tam ruch z reklam Google Ads;
- tworzenia domen testowych dla stron internetowych, np. test.example.com, dev.example.com;
- tworzenia strony mobilnej, np. m.example.com.
Subdomena a SEO
Z punktu widzenia SEO, należy zwrócić uwagę, że dla Google subdomena stanowi osobną domenę i jej widoczność jest zupełnie inna niż domeny głównej. Dlatego jeśli prowadzimy blog na swojej stronie firmowej, to powinien on być w katalogu np. delante.pl/blog/, a nie w subdomenie blog.delante.pl.
Co ciekawe, przedrostek www przed adresem strony jest również subdomeną. Subdomena taka jest traktowana przez Google jako osobna strona i w efekcie, jeśli nie ma odpowiednich przekierowań, duplikuje nam stronę główną.
Budowa nazwy domeny i subdomeny
- Subdomena – subdomena przed kropką domeny głównej, np. sklep. , blog. , test. , www.
- Nazwa Domeny – występuje przed ostatnią kropką przed rozszerzeniem, np. nazwa firmy.
- TLD (Top Level Domain, z ang. domena najwyższego poziomu) to końcówka i rozszerzenie domeny, występuję po ostatniej kropce, zaraz za nazwą domeny, np. .pl, .com, .org.