Końcówki domen

Końcówki domen – co oznaczają?

Końcówki domen (inaczej nazywane rozszerzeniami) są integralnym i znaczącym elementem adresu strony internetowej. Ich głównym zadaniem jest wskazywanie zasięgu i charakteru danej nazwy. Głównym podziałem końcówek jest ten ze względu na poziom. Wymieńmy najważniejsze:

Domeny najwyższego poziomu

Pierwszym rodzajem są domeny najwyższego poziomu. Przyporządkowywane są na podstawie położenia geograficznego – zatem inne rozszerzenie będą mieć strony europejskie, azjatyckie, lub węziej: polskie, holenderskie, angielskie, itd.  Zaliczamy do nich:

  • krajowe, które są zawsze dwuliterowe. Przykładowe końcówki krajowe to: .pl dla Polski, .us dla Stanów Zjednoczonych, .gb dla Wielkiej Brytanii, .nl dla Holandii, itd. Zwykle stosowane są przez firmy działające w określonym państwie i chcące podkreślić swoje silne związanie z nim.
  • kontynentalne, przykładowo: .eu, .asia

Końcówki domen najwyższego poziomu

Co oznacza com?

.com, które mają wskazywać na wykorzystanie stron w celach biznesowych i komercyjnych, czyli domena najwyższego poziomu

Co oznacza edu?

.edu, czyli strony o charakterze edukacyjnym, przeznaczone dla celów wychowawczych. Najczęściej spotykamy je na stronach uczelni wyższych. Czasem jednak są używane przez inne instytucje edukacyjne, takie jak szkoły średnie.

Co oznacza gov?

.gov, prowadzące do portali rządowych i politycznych,

Co oznacza info?

.info, które przeniosą nas do stron zawierających informacje ogólne, dla osób indywidualnych i firm. Zwykle używane przez osoby prywatne lub małe firmy.

Co oznacza org?

.org, czyli strony poświęcone organizacjom pozarządowym, tzw. “non-profit”. Są stosowane przez wiele różnych organizacji na całym świecie.

Drugim rodzajem domen są subdomeny. Jeżeli już wiesz, co oznacza .com, dowiedz się więcej o subdomenach i wybierz odpowiednią opcję dla siebie.

Domeny w Google

Jakie znaczenie ma wybór końcówki domeny?

Wybrana przez nas końcówka domeny nie jest bez znaczenia przy pozycjonowaniu strony. Jeżeli chcemy, aby nasza strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania użytkownikom znajdującym się w Polsce lub Stanach Zjednoczonych najlepszym wyborem będzie odpowiednio rozszerzenie narodowe .pl lub .us.

Co ciekawe, od niedawna możliwe jest wybranie domeny zawierającej polskie znaki, jednak nie są one polecane (głównie ze względu przyzwyczajenia użytkowników do wpisywania w pasku przeglądarki liter bez ogonków). Jeśli zaś chcemy pozycjonować stronę w zasięgu globalnym, polecane będzie rozszerzenie .com.

Należy pamiętać o tym, że jeśli zdecydujesz się na końcówkę regionalną (np. waw.pl) dużo trudniejsze będzie wypozycjonowanie Twojej witryny w zasięgu narodowym lub światowym.

Kolejną częścią domeny internetowej jest nazwa oraz rozszerzenie, które w szczegółowy sposób omówimy w kolejnych częściach artykułu.

Cena domen w Google

Według oficjalnej informacji Google od 30 zł za rok możesz zakupić domenę, którą oferuje. Ochrona prywatności, uwierzytelnianie dwuskładnikowe czy przekierowanie poczty elektronicznej i inne funkcje są uwzględnione w tej cenie. A w zależności od nazwy cena domeny w Google może się różnić.

Czy ta definicja była pomocna?
(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jak założyć sklep internetowy - poradnik krok po kroku

Jak założyć sklep internetowy - poradnik krok po kroku

Jeżeli szukasz pomysłu na biznes, sprzedaż online może okazać się trafioną formą działalności, bo to właśnie w Internecie dzisiaj łatwiej znaleźć przyszłych klientów. Dlatego zapoznaj się z naszym poradnikiem, w którym przedstawiamy, jak założyć sklep internetowy - od rejestracji przez projekt i wdrożenie aż po promocję.

Czytaj więcej
AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia

AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe sprawdziły się w marketingu cyfrowym, ale czy zabiorą pracę twórcom treści? W rzeczywistości generatory treści AI mogą służyć jako wysoce wydajny asystent zwiększający ich produktywność. Dlaczego warto zainteresować się tym zagadnieniem, a jednocześnie zachować rozwagę? W naszym artykule dowiesz się więcej o szansach i zagrożeniach wynikających z zastosowania AI w content marketingu, a także poznasz generatory treści bazujące na działaniu sztucznej inteligencji. Zapraszamy!

Czytaj więcej