Naming

Naming – co to jest? – definicja pojęcia „naming”

Naming to czynność lub proces polegający na nadawaniu nazw. Nadawanie nazw jest czymś, co robimy codziennie – np. nadajemy imiona dzieciom, nazywamy miejsca, rzeczy i wydarzenia. Naming może być także uznany za sztukę – istnieje cały zawód związany z tym, aby pomagać ludziom i firmom dobierać odpowiednie nazwy do ich produktów czy usług. Wreszcie, naming można także uważać za rodzaj języka – istnieją całe systemy namingowe, które posługują się swoimi własnymi regułami i konwencjami.

Naming pomaga w budowaniu marki. Dotyczy przede wszystkim wyboru nazwy firmy.

naming

Jak stworzyć nazwę dla firmy?

Czy mogę nazwę firmy wymyślić samodzielnie? Odpowiedź brzmi: tak, jeżeli wiesz, jak to zrobić. Samodzielny naming wiąże się z trudnymi i odpowiedzialnymi decyzjami.

Jeżeli nie czujesz się na siłach by stworzyć nazwę dla firmy sam, warto zwrócić się do profesjonalisty, który pomoże w tym procesie. Specjaliści zajmują się tym na co dzień i mają doświadczenie w tworzeniu nazw, które będą dobrze funkcjonowały w świadomości odbiorców.

Ponadto, agencje mają specjalistyczne narzędzia do badania rynku, dzięki czemu można mieć pewność, że nazwa firmy nie będzie już zajęta przez inną markę.

Jaką nazwę dla firmy wybrać?

Pierwszym krokiem jest zastanowienie się, czego oczekujemy od nazwy naszej firmy. Czy ma ona być prosta i łatwa do zapamiętania, czy może bardziej oryginalna? Powinna kojarzyć się z naszą działalnością, czy też raczej być odrębna od niej? Pamiętajmy też, że nazwa firmy to także element budowania marki – warto więc, aby była w jakimś stopniu unikatowa.

Kolejnym etapem jest poszukiwanie inspiracji. Dobrym miejscem na rozpoczęcie są portale społecznościowe – tam możemy zobaczyć, jakie są najpopularniejsze firmy w danej branży oraz jakie są ich atuty. Pamiętajmy jednak, że warto starać się wyróżnić – unikalna nazwa i logo to podstawa sukcesu.

Kiedy już mamy pomysł na nazwę, warto zastanowić się nad jej znaczeniem. Dobrze, aby była ona łatwa do zapamiętania i kojarzenia – im krótsza i bardziej charakterystyczna, tym lepiej.

Dodatkowo, warto sprawdzić, czy dana nazwa nie jest już zarejestrowana przez innego przedsiębiorcę – w przeciwnym razie moglibyśmy mieć problemy z jej używaniem. Wreszcie, pamiętajmy o tym, że nazwa firmy powinna oddawać charakter naszej działalności oraz być zgodna z jej profilem.

Tworząc nazwę firmy warto również pomyśleć o domenie strony internetowej. Przeczytaj o tym, jak wybrać nazwę domeny.

Ile kosztuje naming?

Cena namingu zależy od wielu czynników – jak duża jest firma, ile osób będzie brało udział w procesie, ile czasu potrzeba na stworzenie nazwy. Wartość projektu namingowego może sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych.

Najczęstsze błędy popełniane podczas wybierania nazwy dla firmy

  • wybieranie nazwy, która jest zbyt ogólna i nie wyróżnia się na tle konkurencji,
  • wybieranie nazwy, która może być źle zrozumiana przez odbiorców (np. dla branży IT),
  • wybieranie nazwy, która już jest zarejestrowana przez innego przedsiębiorcę.
Czy ta definicja była pomocna?
(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jak założyć sklep internetowy - poradnik krok po kroku

Jak założyć sklep internetowy - poradnik krok po kroku

Jeżeli szukasz pomysłu na biznes, sprzedaż online może okazać się trafioną formą działalności, bo to właśnie w Internecie dzisiaj łatwiej znaleźć przyszłych klientów. Dlatego zapoznaj się z naszym poradnikiem, w którym przedstawiamy, jak założyć sklep internetowy - od rejestracji przez projekt i wdrożenie aż po promocję.

Czytaj więcej
AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia

AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe sprawdziły się w marketingu cyfrowym, ale czy zabiorą pracę twórcom treści? W rzeczywistości generatory treści AI mogą służyć jako wysoce wydajny asystent zwiększający ich produktywność. Dlaczego warto zainteresować się tym zagadnieniem, a jednocześnie zachować rozwagę? W naszym artykule dowiesz się więcej o szansach i zagrożeniach wynikających z zastosowania AI w content marketingu, a także poznasz generatory treści bazujące na działaniu sztucznej inteligencji. Zapraszamy!

Czytaj więcej