Branża erotyczna – jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna – jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna jest jedną z gałęzi handlu internetowego, która rozwija się niezwykle szybko. Jest to wręcz branża idealna do e-commerce, ponieważ wielu użytkowników nie wyobraża sobie nawet pojawienia się w stacjonarnych sklepie z gadżetami erotycznymi, a samo wspomnienie o tym wywołuje rumieniec na twarzy.

Branża erotyczna w internecie

Dla sklepów internetowych z erotyką anonimowość jest kwestią najważniejszą. Dyskrecja, brak logo na przesyłkach, unikanie tym samym niezręcznych sytuacji z kurierem – to coś, czego klienci sobie życzą, a sklep musi im to zapewnić. W dzisiejszych czasach moglibyśmy pokusić się o stwierdzenie, że nie istnieją już w internecie tematy tabu. Jednak branża erotyczna jest nadal ogromnym wyzwaniem dla SEOwca. Na “te tematy” nadal nie rozmawia się wprost, również w sieci, a do odwiedzania stron erotycznych nie przyznaje się wprost praktycznie nikt.

Równocześnie według badań Gemius: ponad 40% polskich internautów odwiedza strony erotyczne. Jest to więcej niż 11 mln użytkowników, z których 7,2 mln stanowią mężczyźni, a 3,8 mln kobiety. Największe zainteresowanie tematyką wykazują osoby w wieku 25-34, a także 35-44 lat. Najaktywniejszą grupą użytkowników portali dla dorosłych są osoby z wykształceniem wyższym i średnim.

Użytkownicy portali erotycznych w Polsce
https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/portale-erotyczne-gdzie-najczesciej-zagladaja-internauci.html

Erotyka nie jedno ma imię

Sklepy z akcesoriami erotycznymi, popularnie nazywane sex shopami, cieszą się w Polsce największą popularnością, jeśli chodzi o branżę erotyczną. Oczywiście wszystko jedynie w tajemnicy. Niestety, polecanie, opiniowanie i komentowanie sklepów erotycznych wciąż bywa tematem kłopotliwym do przejścia, naraża rozmówcę na brak zrozumienia, a nawet na wstyd. Prowadzenie działań SEO dla sex shopów jest więc bardzo wymagającym przedsięwzięciem. Równocześnie – są one jak każde inne, zajmujące się handlem przedsiębiorstwa, więc tak samo walczą o każdego klienta i chcą wyróżnić się spośród konkurencji.

Pozycjonowanie branży erotycznej

Według raportów Ceneo, najwięcej użytkowników, którzy odwiedzili dział “Erotyka” – aż 42% – to osoby, które żyją w nieformalnym związku. Największą popularnością spośród kupowanych w internecie gadżetów cieszą się lubrykanty, bielizna, prezerwatywy i wibratory. Te ostatnie są również najczęściej komentowanymi produktami.

Sprzedaż gadżetów erotycznych to tylko pewien wycinek tej branży. Poza sex shopami internetowymi w sieci xxx możemy znaleźć również:

  • Blogi erotyczne

To strony popularne zarówno w Polsce, jak i za granicą. Poruszają one ciekawe tematy z pogranicza tabu, pruderii i… lifestyle. Pojawiają się tam wypowiedzi różnych osób: singli, par, ale też lekarzy, seksuologów, czy psychologów. Popularnymi w Polsce blogami erotycznymi są np. https://seksuologbeztabu.pl/, gdzie oprócz konsultacji online z seksuologiem można zakupić ciekawe gry rozwojowe dla par, oraz https://swingwithme.pl/, prowadzony przez parę, która opowiada o swoich doświadczeniach.

  • Czaty, kamerki, sex telefony

Kamerki online cieszą się w sieci coraz większą popularnością – dowodem jest stały wzrost zapytania w Google, zauważalny od 2014 roku.

Branża erotyczna frazy kluczowe

Słowa kluczowe branża erotyczna

  • Agencje towarzyskie

Trudne do wypromowania w sieci, wymagające i potrzebujące odpowiedniego, delikatnego podejścia.

  • Strony z filmami dla dorosłych

Istnieje ich w internecie tysiące (tych bardziej znanych, bo tych mniejszych jest pewnie wielokrotnie więcej). Oznacza to dużą konkurencję w trudnej niszy.

  • Serwisy randkowe

Skuteczne prowadzenie takiego serwisu wymaga skupienia się na potrzebach użytkowników, obracania się w technologicznych nowinkach, ciągle nowych nakładów pracy i… finansów. Serwisy randkowe muszą przede wszystkim budzić zaufanie – w innym wypadku nie mają racji bytu.

SEO dla branży erotycznej

Pozycjonowanie stron dla dorosłych to wymagający proces, który musi być poparty wiedzą, doświadczeniem i kreatywnym wyczuciem, podczas tworzenia strategii, ale i w trakcie prowadzenia działań SEO. Dzięki temu będziemy mogli uzyskać trwałe efekty, zwiększyć rozpoznawalność serwisu internetowego, a także poprawić jego pozycję w wyszukiwarce. Przeprowadzenie go w sposób nieumiejętny może sprawić, że na stronę zostaną nałożone kary lub zostanie ona usunięta z Google.

Co jest ważne przy rozpoczynaniu SEO dla branży erotycznej?

  • Wybierz odpowiednie słowa kluczowe

Ich poprawny dobór sprawi, że strona odnotuje wyraźny wzrost liczby wyszukiwań. Podczas wybierania fraz warto skorzystać ze wsparcia, jakie może dać nam korzystanie z Ahrefs czy Senuto. Jeżeli nie wiesz, po jakie narzędzia warto sięgnąć – zajrzyj do naszego artykułu: Słowa Kluczowe – 11 narzędzi, które wspomagają keyword research.

Oprócz typowych branżowych fraz, które kierować będą do strony, warto zwrócić uwagę na frazy lokalne, które będą umiejscawiać ją w przestrzeni. Pozycjonowanie lokalne jest szczególnie istotne w przypadku sex shopów, które posiadają też sklepy stacjonarne. Wg Google Trends, poszukujący sex shopu bardzo często robią to, dodając do frazy podstawowej nazwę miejscowości:

Słowa kluczowe branża erotyczna Google Trends

Branża erotyczna słowa kluczowe Google Trends

  • Optymalizuj treści na stronie pod wybrane frazy

Istotną sprawą jest rozpoczęcie pracy nad stroną od jej optymalizacji. Należy przyjrzeć się odpowiedniemu nazewnictwu na stronie głównej, podstronach, stronach kategorii i stronach przedstawiających produkty. Każda z podstron powinna posiadać title i meta description, zawierające słowa kluczowe ważne dla biznesu – czyli takie, na jakie chcemy pojawić się w wyszukiwarce, a równocześnie – dopasowane do strony. Warto zajrzeć do innego artykułu na naszym blogu, aby dowiedzieć się, jak metatagi wpływają na SEO. Zoptymalizować trzeba również nagłówki, które zawierać powinny frazy kluczowe, dobrane do strony głównej i podstron. Więcej na temat nagłówków przeczytasz na naszym blogu: Czym są nagłówki strony internetowej?

  • Content is king…

Dużym błędem, zwłaszcza internetowych sklepów erotycznych, jest zapominanie o oryginalnej i unikalnej treści na stronie. Większość firm robi ze swoich stron katalogi produktów bez opisu, lub kopiują opisy od producenta. Duplikacja treści powstała w przypadku kopiowania opisu staje się wówczas utrudnieniem przy pozycjonowaniu, a także zmniejszy widoczność strony w Google. Sprawia to, że mimo działaniom marketingowym sklep nie staje się popularny – brakuje na nim treści, która przyciągnęłaby użytkowników i… roboty Googla. Więcej o tym dowiesz się w artykule Duplikacja treści – jak sobie z nią radzić?

Poza obowiązkowymi blokami tekstu na stronie głównej i podstronach, w celu zwiększenia ilości treści na stronie, warto założyć tematycznego bloga, który nie tylko zaprezentuje cię, jako eksperta w swojej branży, ale też pozwoli na wewnętrzne linkowanie do produktów! Prowadząc sklep z gadżetami erotycznymi możemy stworzyć artykuł na temat tego, jaki wibrator (z naszego asortymentu) będzie odpowiedni na początek.

Blog w branży erotycznej

Trzeba jednak pamiętać, że Google ma jasno sformułowane zasady, mówiące o tym, że teksty promujące treści o charakterze wprost seksualnym są kategorycznie zakazane.

  • …and linking is queen

Odpowiednie wyszukanie miejsc do odnośników do strony jest w przypadku branży erotycznej niezwykle ważne. Należy zrobić to z wyczuciem i dokładnością, ponieważ nie każde miejsce się do tego nadaje, a także nie każde na to pozwala. Aby uniknąć banowania lub nałożenia kar za nieodpowiednie treści, należy przeprowadzić dobry research, który pozwoli nam na stworzenie odpowiedniej listy miejsc bezpiecznych, o wysokim współczynniku Page Rank i TR, które nie zabraniają tematyki 18+. Niestety nie jest to proste. Większość for, serwisów ogłoszeniowych czy  portali społecznościowych blokuje wpisy dotyczące tego segmentu rynku.

  • Sezonowość i sytuacje wyjątkowe

Warto zauważyć, że branżę dla dorosłych, szczególnie sklepy oferujące gadżety erotyczne, możemy po części uznać za sezonową. W szczególnych okresach w roku notuje ona niezwykły wzrost. Wzrost zainteresowania akcesoriami erotycznymi zauważyć można przed Walentynkami (co może sugerować, że oprócz typowych, romantycznych prezentów, pary wręczają sobie też te bardziej intymne), a także w okresie wakacyjnym. Warto więc pomyśleć o odpowiednim profilowaniu tworzonych linków i pomyśleć o dodaniu do fraz zwrotów “prezent”, “na walentynki” itd.

Sezonowość w branży erotycznej

Rok 2020 jest dla wielu branż trudny, oznacza kryzysy i znaczy spadek sprzedaży, jednak przedstawiciele branży erotycznej zgodnie potwierdzają, że od początku pandemii wirusa COVID-19 zanotowali ogromne wzrosty w swoich wynikach. Gadżety cieszą się teraz niesamowitą popularnością szczególnie wśród par, które zostały rozdzielone przez pandemię.

Case study sklepu z gadżetami erotycznymi

Branże kłopotliwe i wymagające to dla nas nic nowego. W swoim portfolio mamy współpracę również z branżą 18+. Zmysły.pl to internetowy sklep z gadżetami dla dorosłych, który prężnie działa na polskim rynku. Naszą współpracę rozpoczęliśmy w 2019 roku, od ruchu całkowitego na poziomie 4500 sesji, w tym 100 z ruchu organicznego. Sklep był mało widoczny w wyszukiwarce, nie posiadał fraz kluczowych w top10, a w top50 było ich jedynie 8. Frazy ogólne były bardzo daleko w wynikach wyszukiwania lub całkowicie poza indeksem. Dużym plusem była przejrzystość i czytelność strony internetowej, a także prowadzony na niej blog – dzięki temu mogliśmy rozpocząć owocną współpracę, zmierzającą wprost do sukcesu.

Case study sklepu Zmysły - branża erotyczna

On-site

Proces on-site rozpoczęty został od zmian nazw kategorii. Początkowo były one sformułowane – zostały więc zoptymalizowane pod odpowiednie słowa kluczowe.

Sklep erotyczny proces on site

Kolejnym krokiem była optymalizacja strony głównej i dodanie bloku treści, który zawierał frazy do niej kierujące. Nagłówki zyskały nową, poprawną strukturę. Zoptymalizowany został także title i meta description, które mają ogromne znaczenie dla pozycji w wyszukiwarce oraz zwiększenie CTR.

Proces on site - sklep erotyczny

Odpowiednie title i meta description uzyskały również strony kategorii i produktów. Usunięto duplikacje, pojawiły się odpowiednie frazy i długość. Następnie pod lupę wzięte zostały adresy URL, które zostały pozbawione drukowanych liter, niepotrzebnych znaków czy cyfr, a także numeru ID.

Off-site

W procesie off-site z uwagą zaczęliśmy link-building, aby zwiększyć Domain Rating. Było to o tyle trudne, że przez tematykę nie każde miejsce jest odpowiednie, do dodania odnośnika do strony. Naszą strategię oparliśmy więc o takie miejsca, które zezwalają na tematykę 18+.

Świetne wyniki i komentarz specjalisty

Na wyniki zawsze trzeba poczekać, jednak przy dobrej strategii SEO są one bardzo zadowalające. Widoczność witryny Zmysły.pl w Google wzrosły znacząco, a ruch organiczny poszybował od zera do 4000 wejść na miesiąc (luty 2019: 100, luty 2020: 4000).

Sklep erotyczny - wyniki SEO

Dodatkowo: istotne dla biznesu frazy osiągnęły wysokie pozycje w top 10.

Jak widać – również z trudnymi branżami można prowadzić skuteczne SEO. Podsumowaniem Case Study dla Zmysłów niech będzie komentarz Mileny, naszego specjalisty do zadań specjalnych właśnie:

Komentarz specjalisty - SEO dla sklepu erotycznego

Dokładne informacje na temat działań z witryną sklepu Zmysły znajdziecie na naszej stronie, zapraszamy do sprawdzenia tego, jak i innych case studies: Case study SEO dla branży erotycznej. Zmysły.

FAQ

Tak. Każda branża go potrzebuje, a branża erotyczna ma ogromną konkurencję, spośród której musi się wyróżnić. Fantastycznym sposobem jest w takim wypadku rzetelnie przeprowadzona, solidna i odpowiednio skonstruowana strategia pozycjonowania, która zwiększy widoczność w wynikach wyszukiwania. To proces długi, ale opłacalny, którego wyniki przyniosą nam zdecydowane korzyści.

Nie i warto o tym pamiętać. Są strony, które banują taką tematykę, blokują teksty, a nieumiejętne działania SEO, w tym linkowanie ze złych lokalizacji, może prowadzić do efektu odwrotnego, niż zamierzony. Lepiej unikać takich sytuacji, by nie doprowadzić do nałożenia kary, czy nawet wyeliminowania strony z wyszukiwarki! Należy więc kategorycznie unikać tekstów promujących, a skupić się na informacyjnych, komentarzach i odpowiednim nasycaniu frazami kluczowymi.

Tak, Delante posiada doświadczenie z branżami trudnymi i wymagającymi. Wśród naszych klientów są tacy z branży medycznej, alkoholowej, erotycznej, a także konopnej. To branże, na które należy zwracać szczególną uwagę, ponieważ istnieje szereg zasad, których nie wolno łamać – często podlegają one pewnym regulacjom prawnym.

Oczywiście! W SEO, zwłaszcza tym dla branży trudnej, jaką jest erotyka, szczególnie ważne jest doświadczenie, odpowiednie podejście i znajomość tematu. Poza tym – każda strona jest inna, a frazy kluczowe zawsze dopasowane indywidualnie do jej profilu. Współpraca z agencją, która wie co robi, posiada wiedzę z danej tematyki i wie, jak się w niej poruszać to same plusy.

(7)
Autor
Junior SEO Specialist - Agnieszka

Junior SEO Specialist

Do zespołu SEO w Delante dołączyła w sierpniu 2019 roku. Wierzy, że content is king, dlatego w SEO stawia na budowanie wartościowych i unikalnych treści dla klientów z różnych branż. Studentka reklamy i public relations. Zakochana w kawie i alternatywnych sposobach jej przygotowywania, wielbicielka ramenu i FRIENDSoholik.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej