Spadki widoczności w Google. Jakie są ich przyczyny?

Spadki widoczności w Google. Jakie są ich przyczyny?

Agencja prowadzi dla Ciebie kampanię SEO. Oczekujesz, że z miesiąca na miesiąc widoczność strony będzie coraz większa, będzie przekładać się na rosnącą liczbę odwiedzin i oczywiście klientów. Zauważasz jednak spadki pozycji w Google. Sprawdzasz wybrane frazy, które są dla Ciebie najważniejsze i okazuje się, że witryna zanotowała na te słowa kluczowe spadki. Co mogło się stać? Jak powinieneś reagować na takie zmiany?

Ostatnio na naszym blogu: Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Spis treści

Jak analizować zmiany widoczności i ruchu organicznego?

Zanim dowiesz się, jakie mogą być możliwe przyczyny spadków pozycji w Google, widoczności czy ruchu organicznego, najpierw powinieneś wiedzieć, jak w ogóle wykryć taki problem. Możesz skorzystać z wielu narzędzi, ale skupmy się na trzech, które są najpopularniejsze i cenione na rynku, a według wielu specjalistów – po prostu niezbędne.

Google Search Console

Google przekazuje Ci skarbnicę wiedzy na temat Twojej strony WWW w narzędziu Google Search Console. Na początek musisz dodać witrynę do tego narzędzia. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, przeczytaj nasz wpis: Jak zweryfikować Google Search Console.

Po dodaniu strony wybierz zakładkę „Skuteczność”.

google search console a spadki widoczności

Zobaczysz informacje o łącznej liczbie kliknięć z organicznych wyników wyszukiwania, łącznej liczbie wyświetleń, średnim CTR i średniej pozycji w danym czasie. Możesz analizować te dane w różnych okresach. Google przygotowało wręcz gotowe rozwiązania, które umożliwią Ci porównywanie wyników.

Kliknij pozycję „Data:”, którą znajdziesz nad wykresem, a następnie wybierz, jaki okres chcesz sprawdzić. Różne opcje pod tym względem znajdziesz w zakładce „Porównaj”.

search console a spadki widoczności

W poniższym przypadku zestawienie obejmuje ostatnie 3 miesiące i 3 miesiące przed tym okresem. Jak widać, nie mamy do czynienia ze spadkami – nastąpił wzrost liczby odwiedzin organicznych.

widoczność google search console

Google Search Console to najlepsze źródło informacji o zmianach w ruchu organicznym, dlatego warto analizować przede wszystkim te dane, które znajdziesz w tym narzędziu. Dlaczego? Otóż pokazuje ono realne wyniki (ponieważ jest podpięte bezpośrednio pod stronę), a nie szacowane, jak w przypadku Ahrefs czy Senuto.

Przeczytaj: Przewodnik po Google Search Console. Poradnik dla początkujących.

Ahrefs

Ahrefs to jedno z najpopularniejszych narzędzi do weryfikacji profilu linkowego strony (sprawdź: Jak Ahrefs ułatwia linkowanie?), ale nie tylko. Możesz pozyskać z niego również dane na temat widoczności witryny w Google.

Po dodaniu stron zobaczysz ich listę z następującymi informacjami:

ahrefs stan witryny

Kliknij witrynę, a wtedy sprawdzisz m.in., jak w danym okresie zmieniał się ruch organiczny czy też jaka była widoczność strony na słowa kluczowe. Wykres dotyczy tej samej witryny, co w powyższym przypadku z GSC.

ahrefs a widoczność strony

Czy Ahrefs to dobre źródło takich danych? Zdecydowanie tak, ale narzędzie to analizuje swoją bazę, a informacje o widoczności są szacowane. Ahrefs nie ma dostępu do takich danych jak Google, ale warto brać pod uwagę informacje, które dzięki niemu pozyskasz.

Senuto

Trzecim źródłem danych o widoczności Twojej strony może być Senuto, czyli popularne polskie narzędzie. W tym przypadku również możesz się dowiedzieć, ile wynosi szacowany miesięczny ruch z wyników organicznych danej strony, a także ile fraz znalazło się w TOP3, TOP10 czy w TOP50.

senuto a widoczność strony

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat analizy widoczności w tym narzędziu, to koniecznie sprawdź nasz wpis: Analiza widoczności w Senuto.

Dobrze więc, przejdźmy bezpośrednio do tematu przyczyn spadku pozycji w Google.

Spadek pozycji w Google, spadki widoczności: przyczyny

Jakie są przyczyny spadku pozycji w Google? Nagły spadek widoczności czy (co jest tego częstą konsekwencją) ruchu organicznego mogą mieć wiele przyczyn. Oto najczęstsze z nich.

Strona nie jest dostępna

Kiedy szukasz produktu czy informacji w Google, to liczysz, że kliknięty wynik jest dostępny i algorytm wyszukiwarki będzie działać tak, aby dostarczyć Ci działające rezultaty. Bardzo często spadki pozycji w Google wynikają z tego, że witryna się nie otwiera – zwraca błąd lub inny komunikat. Przyczyn takiej sytuacji może być wiele, poniżej niektóre z nich.

  • Automatyczna aktualizacja wtyczki doprowadziła do tego, że witryna jest niedostępna.
  • Strona została zainfekowana – nie działa przez złośliwe oprogramowanie.
  • Serwery firmy hostingowej nie są sprawne od dłuższego czasu, np. kilka dni.
  • Witryna została zablokowana przez hosting ze względu na przekraczanie limitów dla Twojego konta.

To tylko przykłady. Taki problem możesz oczywiście całkiem łatwo wykryć – wchodząc na stronę, ale jeśli jesteś na urlopie i nikt inny nie kontroluje stanu witryny, to niestety może Cię to sporo kosztować – utracony ruch i widoczność, ewentualne zapytania od klientów. Kiedy algorytm Google wykryje, że strona nie działa, to zacznie zmniejszać jej widoczność, ale nie obawiaj się – po usunięciu błędu może dosyć szybko wrócić na wcześniejsze pozycje.

Zerknij na poniższy wykres – pierwsza strzałka to moment, w którym witryna przestała działać. Druga wskazuje na dzień, w którym problem został rozwiązany. Jak widzisz, witryna całkiem szybko odzyskała poprzednią widoczność.

spadki widoczności senuto

Sezonowość Twojego biznesu

Niewiele jest takich działalności, które przez cały rok, non stop, cieszą się takim samym zainteresowaniem. W przypadku wielu biznesów szczytem zakupowym jest okres przedświąteczny. Branża związana z ogrodnictwem najlepsze wyniki odnotowuje wiosną, a turystyka – latem.

Przeczytaj: Jak wypozycjonować sklep internetowy, który sprzedaje sezonowo?

Choć w wielu sektorach czasowy spadek odwiedzin z wyników organicznych jest oczywisty, to jednak nie w każdym przypadku tak będzie. Jeśli nie wiesz, kiedy coś takiego może nastąpić w Twojej branży, to skorzystaj z Google Trends.

Poniższy wykres dotyczy zapytania „meble ogrodowe”. Wynika z niego, że fraza ta szczyt popularności osiąga zawsze w kwietniu i w maju, natomiast najgorzej sytuacja wygląda od października do stycznia. Zatem przyczyny spadku ruchu z Google możesz szukać w aktualnym popycie na dane produkty.

sezonowość a spadki widoczności

Jeśli witrynę prowadzisz chociaż od kilku lat, to takie skoki w ruchu organicznym na swojej stronie możesz również wykryć za pomocą Google Analytics. Po zalogowaniu się do GA, wybierz „Pozyskiwanie”, a następnie „Cały ruch”, „Kanały” i z wyświetlonej po prawej stronie listy kanałów – „Organic Search”.

Poniższy wykres dotyczy strony o tematyce turystycznej. Jak widzisz, w latach 2018 i 2019 naturalnie cieszyła się ona największym zainteresowaniem w miesiącach letnich, ale co się stało w roku 2020? Z czego wynika tak małych ruch? 

Tym razem przyczyną było coś, czego nie dało się przewidzieć – pandemia koronawirusa. W momencie, kiedy ją ogłoszono, ruch na stronach turystycznych spadł nawet o ponad 90 proc. W 2021 roku jest on 2–3 razy wyższy niż w przypadku poprzedniego roku, ale daleko jeszcze to wyników z roku 2019.

spadki widoczności przykład

Koronawirus w wielu branżach spowodował ogromny wzrost zainteresowania zakupami, ale też liczne sektory zdecydowanie straciły na popularności.

zadbaj o widoczność strony w sieci

Pojawienie się poważnego konkurenta

Widoczności w Google nie da się wypracować z dnia na dzień – to trwa. Bierz pod uwagę, że nie jesteś jedynym graczem w danej branży, a niektóre z nich są bardzo konkurencyjne.

Załóżmy, że kilka firm zainwestowało w SEO dużo większe kwoty niż Ty przeznaczasz na takie działania. Zdobywają wysokiej jakości odnośniki, rozwijają content, optymalizują stronę i niestety, jeśli w przypadku Twojego serwisu prace nie będą prowadzone z podobnym zaawansowaniem, to musisz liczyć się z tym, że z czasem konkurencja zyska większą widoczność od Ciebie i zepchnie Cię o kilka, a nawet więcej pozycji w dół na najważniejsze słowa kluczowe.

Tylko czy spadek z 1. pozycji na 3. czy 4. może spowodować znaczne zmiany w ruchu organicznym? Mogą one być wręcz ogromne!

Senuto przeanalizowało, ile wynosi CTR w Google w zależności od pozycji i urządzenia, z którego korzysta użytkownik. Załóżmy, że internauta używa komputera, a liczba wpisujących daną frazę w skali miesiąca wynosi 1000. Zatem lider osiąga około 400 kliknięć, ale już strona znajdująca się na pozycji 5. zaledwie 26. To znacząca różnica.

ctr w google

Co możesz zrobić? Monitoruj postępy konkurencji.

Sprawdzaj, jak zmienia się jej profil linkowy według Ahrefs. Analizuj jej widoczność w Senuto, a przede wszystkim nie stopuj swojej kampanii SEO. Osiągnięcie bardzo dobrej widoczności nie oznacza, że możesz spocząć na laurach i konkurencja nie będzie próbowała uzyskać lepszej – z pewnością cały czas będzie nad tym pracować.

Aktualizacja Google

Różne źródła informują, że Google przeprowadza nawet do 1000 zmian rocznie w algorytmie swojej wyszukiwarki. Zdecydowana większość z nich nie jest szczególnie odczuwalna i zauważalna – często są to modyfikacje kosmetyczne, które nie mają większego wpływu na SERP-y (Search Engine Results Page). Jednak dochodzi również do takich, które wręcz wywracają wyniki wyszukiwania do góry nogami.

Tak było w przypadku jednej z najbardziej znanych i zapamiętanych zmian, czyli aktualizacji algorytmu Pingwin. Jej celem było nagradzanie stron, które stawiają na naturalny, wysokiej jakości profil linków, a karanie słabszą widocznością tych, do których prowadzą odnośniki z witryn niskiej jakości.

Informacje o najważniejszych zmianach i narzędzia do monitorowania wahań w SERP-ach znajdziesz tu: Zmiany w wynikach wyszukiwania.

Jak już wiesz, do znacznego zmniejszenia się ruchu nie są potrzebne spektakularne spadki pozycji w Google. Wystarczy, że strona obniży średni wynik o 2–3 miejsca i już efektem tego może być znaczne zmniejszenie się ruchu w witrynie.

Aktualizacji, które są tego przyczyną, może być wiele w ciągu miesiąca. Jakie kroki podjąć w takim przypadku? Agencja analizuje wówczas zmiany i przechodzi do działania – dostosowuje witrynę do aktualnych wymagań, aby przywrócić oczekiwaną widoczność.

Skąd możesz wiedzieć, że doszło do modyfikacji w Google? Jeśli zauważysz mniejszy ruch, to przyczyny spadku widoczności możesz zweryfikować w Algoroo. To narzędzie, które monitoruje zmiany w wynikach wyszukiwania. Kolor zielony oznacza, że jest to standardowy dzień i ewentualne ruchy w widoczności nie są spowodowane aktualizacją. Natomiast jeśli słupek danego dnia będzie pomarańczowy lub czerwony, to już może wskazywać na update.

aktualizacje google a spadki widoczności

Google nie zawsze ogłasza aktualizacje. Zdarza się, że robi to wcześniej bądź po fakcie, ale równie dobrze może w ogóle o tym nie poinformować. Wtedy na podstawie takich narzędzi możesz wysnuć wniosek, że doszło do zmian.

Spadki w Google. Podsumowanie

Spadki pozycji w Google, spadki widoczności czy ruchu organicznego w Google mogą mieć różne przyczyny i nie na wszystkie z nich będziesz miał wpływ (np. sezonowość branży, w której działasz). Ważne żeby zdawać sobie z tego sprawę i umieć zweryfikować, z czego wyniknął dany spadek.

Nie zawsze będzie tak, że pozycje będą wciąż coraz lepsze – mogą jakiś czas stać w miejscu, ale też możliwe są spadki pozycji w Google, które wynikać będą np. z aktualizacji algorytmu (przeczytaj: Jak reagować na zmiany algorytmu?). Nie panikuj na zapas – rotacje w wynikach wyszukiwania są częste i w branży SEO całkiem naturalne. Oczywiście zawsze warto znaleźć przyczynę, jeśli te spadki są nienaturalnie duże, ale małe wahania są normalne.

FAQ

Nie musi tak być. Narzędzia takie jak Senuto pokazują jak procentowo zmieniała się widoczność w danym okresie. Jeśli Twoja strona straciła np. 100 fraz z TOP3 wyników, to na pewno zauważysz, że ruch się zmniejszył. Natomiast, jeśli straciłeś 100 fraz, które wypadły z 4. strony wyników wyszukiwania na 7., czyli poza TOP50, to wtedy spadek ruchu może być w ogóle niezauważalny. Niemniej, również i takie sytuacje wymagają analizy.

Zauważyłeś, że witryna zaczyna się wyświetlać na frazy, które są w innym języku, zupełnie niezwiązane z Twoim serwisem i znajdującymi się na nim treściami. Czy to może oznaczać, że osiągnąłeś sukces i Google wyświetla Twoją stronę w wynikach nawet na frazy, z którymi nie jest ona związana? Nie, to prawdopodobnie wskazuje na kłopoty.

Ciekawą opcją w Ahrefs są powiadomienia o pojawieniu się Twojej strony w SERP-ach na daną liczbę słów kluczowych wraz z przykładami fraz. Możesz je otrzymywać na maila. Zerknij na poniższy screen. Co tutaj się wydarzyło? Otóż doszło do zainfekowania strony. Stworzono wpisy na blogu, a w nich odnośniki do zewnętrznych stron WWW. Z tego względu witryna zaczęła się pojawiać na dziwne frazy.

Uwaga: jeśli wykryjesz taki problem, to jak najszybciej usuń infekcję i jej przyczynę. W takich przypadkach strona często jest linkowana automatycznie z witryn niskiej jakości, co może przełożyć się na spadek jej widoczności. Obecność takiego contentu nie podziała korzystnie na pozycje w wynikach wyszukiwania.

(4)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Tytuł artykułu to pierwsze, co widzi potencjalny czytelnik. I… czasem także ostatnie. A przeciętnych, płaskich tytułów użytkownik niemal nie zauważa scrollując wyniki wyszukiwania, Google News czy social media. Jeśli nie zadbasz odpowiednio o pierwsze wrażenie, możesz nie mieć szansy na kolejne - dlatego sprawdź, jak pisać chwytliwe tytuły artykułów i zatrzymywać użytkowników na dłużej.

Czytaj więcej
Relacja z Festiwalu SEO 2021 okiem Delante

Relacja z Festiwalu SEO 2021 okiem Delante

Emocje po Festiwalu SEO jeszcze nie opadły, a my już nadchodzimy z podsumowaniem! Festiwal SEO to jedno z największych wydarzeń SEO w Polsce organizowane w Katowicach - w tym roku 15. października. Oto kilka wniosków z każdej prelekcji.

Czytaj więcej
Jak napisać BIO autora? Wskazówki i przykłady

Jak napisać BIO autora? Wskazówki i przykłady

Nie zawsze pod artykułami w sieci znajdziesz informację o tym, kto jest autorem publikacji. Tymczasem prawdopodobnie zależy Ci, aby content, z którym się zapoznajesz był przygotowany przez specjalistę z danej dziedziny. Mając m.in. to na uwadze, portale internetowe dodają BIO autora. Co to jest, z czego powinno się składać i co przemawia za jego umieszczeniem na Twojej stronie?

Czytaj więcej