Dobór słów kluczowych – czym się kierować?

Dobór słów kluczowych – czym się kierować?

Wyszukiwarki internetowe są zasypywane różnymi frazami i zapytaniami. Skupienie się na odpowiednio dopasowanych słowach kluczowych sprawi, że użytkownicy będą coraz częściej odwiedzać naszą stronę internetową.

Ostatnio na naszym blogu: Niemiecki rynek e-commerce w 2017 roku

Słowa kluczowe SEO i ich dobór

Współcześni użytkownicy zasypują wyszukiwarki rozbudowanymi frazami w poszukiwaniu konkretnej informacji, produktu czy usługi. Aby sprawić, żeby odwiedzili właśnie naszą stronę, należy skupić się na odpowiednich słowach kluczowych. Dobór adekwatnych fraz kluczowych odgrywa ogromną rolę w procesie pozycjonowania strony. Jest to jeden z pierwszych etapów SEO, którym trzeba się precyzyjnie zająć.

 

 

W jaki sposób dobrać słowa kluczowe?

Naszą pracę nad słowami kluczowymi powinniśmy zacząć od pogłębionej analizy danej strony internetowej. Warto poświęcić czas na dokładne zapoznanie się z informacjami zawartymi na stronie, zwrócić uwagę na to, co wyróżnia witrynę. Następnie postaraj się znaleźć zwroty, które charakteryzują stronę, od bardzo ogólnych do rozbudowanych. Stwórz początkową koncepcję, w jakim celu użytkownicy mogą wchodzić na daną stronę internetową.

W pracy nad doborem słów kluczowych przydatne będzie określenie ich kilku rodzajów:

Ogólne słowa kluczowe

Są złożone z jednego, maksymalnie dwóch słów. Używają ich użytkownicy, których poszukiwania w sieci nie są jeszcze skonkretyzowane. Przykładowo poszukując spodni, wpisują w wyszukiwarkę „spodnie” lub „spodnie damskie”. W tej strefie konkurencyjność stron jest bardzo wysoka, dlatego lepszym rozwiązaniem będzie nieskupianie się jedynie na tym rozwiązaniu. Im bardziej ogólne słowa kluczowe, tym więcej stron pozycjonujących na nie.

Słowa kluczowe long tail lub długi ogon

Składają się z dwóch lub więcej wyrazów. Charakteryzują się większą szczegółowością. Użytkownicy precyzyjniej szukają określonej informacji. Często wpisują tą samą frazę w różnych konfiguracjach. Pozycjonowanie takich słów jest łatwiejsze, ponieważ konkurencja jest mniejsza i odpowiednie dobranie słów daje korzystny efekt.

Brandowe frazy kluczowe

Najczęściej są to słowa, których używamy do opisu konkretnej strony, kiedy nie znamy jej pełnego adresu internetowego. Może być to nazwa firmy, część adresu. Ważne, aby nie zapominać o pozycjonowaniu tych słów, ponieważ zdarzają się nazwy powielane lub różniące się jedną literą. Wtedy potencjalny użytkownik nie trafi na naszą stronę internetową.

Regionalne słowa kluczowe

Uwzględniają w sobie nazwy miast lub regionów. Warto pozycjonować swoją stronę na te słowa, ponieważ dzięki temu zmniejsza nam się konkurencyjność, jak również użytkownicy są bardziej skonkretyzowani.

Frazy kluczowe w formie pytań/opinii klientów

Są to słowa, które wpisuje osoba, która poszukuje opinii na dany temat. Chce sprawdzić, jakie oceniają coś inni, dopytać o szczegóły i rozwiać swoje wątpliwości. Jest to świetne pozycjonowanie dla stron/sklepów, które dodatkowo prowadzą bloga. Wtedy dane zapytanie będzie przekierowywało do naszej działalności. Warto również zauważyć, że dzięki pozycjonowaniu na te słowa kluczowe można dowiedzieć się, czego oczekuje użytkownik i jakie ma wątpliwości. W następnych etapach SEO można wykorzystać te informacje na korzyść naszej strony.

Online Marketing - SEO, content, lists

Gdzie umieścić frazy kluczowe?

Ważną kwestią jest odpowiednie wyróżnienie słów kluczowych na stronie internetowej. Będzie to skutkować lepszą widocznością w wyszukiwarkach internetowych, a co za tym idzie większą popularnością wejść potencjalnych użytkowników. Roboty wyszukiwarek rejestrują frazy kluczowe od góry do dołu, dlatego należy się skupić na początkowych segmentach strony, zaczynając od:

  • Nazwa strony internetowej
  • Opis strony, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch pierwszych nagłówków H1 i H2
  • Słowa kluczowe znajdujące się w metatagach
  • Nazwy grafik, plików, które są zamieszczane na stronie oraz ich opisy alternatywne
  • Anchor text, czyli przypisywane linki w zawartości strony

Aby poszerzyć swoją wiedzę na temat ilości fraz kluczowych, która będzie odpowiednia na stronę internetową zapoznaj się z tym artykułem:  Na ile fraz pozycjonować stronę internetową?

Czy wielkość liter oraz odmiana wyrazów ma znaczenie?

Odpowiedź jest jednoznaczna – nie ma to znaczenia. Jeśli chodzi o wielkość liter słowa kluczowe traktowane są tak samo, bez względu czy napisane są z dużej czy małej litery. Przechodząc do odmiany wyrazów odpowiedź jest taka sama, jednak można uatrakcyjnić słowa kluczowe i przez to ich opisy będą się różnić od siebie.

Słowa kluczowe a konkurencja

Słowa kluczowe można podzielić na dwa rodzaje ze względu na okres oczekiwania na efekty:

  • Długoterminowe
  • Krótkoterminowe

Frazy długoterminowe charakteryzują się , wydłużonym czasem oczekiwania na efekty pozycjonowania, jednak efekt końcowy jest bardzo korzystny. Natomiast słowa krótkoterminowe mają mniejszą konkurencyjność, dlatego ich pozycjonowanie będzie przyspieszone i szybciej przyniesie zamierzony wynik. Ich plusem jest również to, że będą wspierać procesy decyzyjne użytkowników, dlatego krótkoterminowe słowa kluczowe przyczyniają się do sprawniejszego działania procesu SEO.

Istnieje wiele okoliczności, które mają wpływ na konkurencyjność danego słowa kluczowego. Im więcej mamy konkurentów w danej branży, tym ciężej jest się przebić. Jeżeli proces SEO jest u konkurencji bardziej rozwinięty, będziemy mieć niemały problem, aby im sprostać. Gdy konkurencja przejęła wartościowe linki, tym nam będzie trudniej ustawić się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce internetowej.

Jedną z możliwości sprawdzenia jaką konkurencje posiada nasze słowo kluczowe, jest wpisanie go w wyszukiwarkę w cudzysłowie. Dzięki temu otrzymamy pogląd na sytuacje, sprawdzimy jakość innych stron oraz ilość konkurencji.

Pomocnym narzędziem jest Google AdWords – planer słów kluczowych, dzięki któremu możemy określić jaka jest konkurencyjność danego słowa kluczowego oraz na jakim miejscu plasuje się w wyszukiwaniu.

W jaki sposób stworzyć odpowiednie frazy kluczowe?

Całe szczęście w stworzeniu słowa kluczowego, które będzie odpowiednio dopasowane do naszej strony może pomóc nam szereg narzędzi. Wiele jest aplikacji, które postarają się o większą liczbę wyświetleń, tutaj przedstawię kilka z nich:

Google Search Console

Jest to bezpłatna aplikacja, która pomoże w pełni monitorować stronę internetową. Narzędzie posiada wiele przydatnych funkcji, które przydadzą się w zarządzaniu ruchem na naszej witrynie. Dzięki niemu można kontrolować swoją stronę w wynikach wyszukiwania Google. Między innymi w zakładce Analityka wyszukiwania możemy wyciągnąć raport, który w bardzo dokładny sposób analizuje osiągalność strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu możemy sprawdzić na jakiej pozycji plasuje się nasza strona, z jaką częstotliwością jest ona klikana oraz jaka jest liczba wyświetleń strony w wyszukiwarce. Poprzez tę aplikację dowiemy się jaki jest stosunek kliknięć do liczby wyświetleń (CTR) oraz znajdziemy alternatywne sposoby dotarcia do potencjalnych użytkowników strony. Ten raport da nam pełny obraz jak kształtuje się status słów kluczowych przypisanych do naszej strony internetowej.

Google AdWords

Bezpłatne narzędzie Google pomaga w wyszukiwaniu słów kluczowych dopasowanych do danej strony internetowej. Dzięki niemu można sprawdzić jakie słowa kluczowe są skuteczne przy pozycjonowaniu strony. Aplikacja pozwala na wyszukiwanie proponowanych słów kluczowych, które są bezpośrednio dopasowane do strony i odpowiadają hasłom powiązanym z daną witryną. Poprzez udostępniane statystyki, które zawierają w sobie informacje na temat liczby wyszukiwań można poprawniej dobrać słowa kluczowe do strony internetowej. Bardzo pomocną opcją jest wyświetlanie rokowań słów kluczowych, na które będzie duża klikalność. Dzięki niej możemy sprawdzić jaka jest konkurencyjność danego słowa kluczowego.

SEO + Google

Soolve

Bardzo proste w obsłudze narzędzie, dzięki któremu dowiemy się jakie słowa kluczowe proponowane są przez wyszukiwarki Google, Yahoo, Bing czy Youtube. Wystarczy wpisać słowo kluczowe, aby dowiedzieć się jakie podpowiedzi mają wszystkie wyszukiwarki jednocześnie. Ułatwia to dopasowanie do danego słowa kluczowego kolejnego wyrazu, który konkretyzuje całą frazę. Na przykład wpisując słowo „młotek” każda wyszukiwarka podaje swoje propozycje rozwinięcia tego słowa, dzięki czemu mamy więcej możliwości stworzenia słów kluczowych.

Soovle - przykład narzędzia do doboru słów kluczowych

Ubersuggest

Jest to bezpłatne narzędzie, które podpowiada jakie inne słowa kluczowe są możliwe do stworzenia po podaniu słowa bazowego. Dzięki temu uzyskamy informacje jakie podobne słowa kluczowe wybierane są przez użytkowników i będziemy mogli wykorzystać tę wiedzę do pozycjonowania swojej strony internetowej. Narzędzie jest bardzo pomocne w określaniu długiego ogona, który pojawił się w rodzajach słów kluczowych. Sugeruje słowa kluczowe według języka jakim posługują się użytkownicy oraz odmiany polskich słów. Narzędzie cechuje się prostotą obsługi, a wiele może zdziałać przy początkowym etapie burzy mózgów, kiedy zabraknie pomysłów na wiele kombinacji słów kluczowych.

KeywordTool

Równie proste w obsłudze narzędzie, dzięki któremu otrzymamy nowe frazy kluczowe typu długi ogon. Jego podpowiedzi są skonfigurowane z wyszukiwarką Google. Słowa kluczowe, które są tworzone przez to narzędzie powstały między innymi dlatego, że użytkownicy poszukiwali takiej frazy. Działanie jest uzależnione od algorytmu. Jego największą zaletą jest zasięg – fundament składa się ze 193 domen Google i obsługuje 83 języki. Obsługa programu nie jest skomplikowana, wystarczy wpisać słowo kluczowe a aplikacja zajmie się wyszukaniem odpowiednich fraz kluczowych. Dodatkową zaletą narzędzia jest podpowiadanie pytań, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Dzięki temu można spróbować wypozycjonować swoją stronę właśnie na zapytania potencjalnych użytkowników strony. Wpisując na przykład słowo „brama” otrzymujemy setki kombinacji, które można wykorzystać przy pozycjonowaniu, jest to szczegółowe zestawienie wielu możliwości, które pomogą stronie stać się bardziej precyzyjną na zapytania użytkowników.

KeywordTool - przykład narzędzia do dobru słów kluczowych

Answer The Public

Jest bardzo pomocnym narzędziem przy wyszukiwaniu pytań, które użytkownicy zadają wyszukiwarce internetowej. Po wpisaniu danego słowa czy frazy pojawia nam się cały zbiór zapytań, które były szukane w wyszukiwarce. Na przykład wpisując słowo „kawa” jesteśmy w stanie dowiedzieć się, że użytkownicy chcą znać odpowiedź na pytanie „dlaczego kawa jest gorzka?” Dzięki temu wiemy jakie aspekty nurtują użytkowników i możemy to wykorzystać przy prowadzeniu bloga. Wtedy użytkownicy znajdą odpowiedź na naszej stronie internetowej, co będzie skutkować zwiększoną częstotliwością wejść na naszą stronę.

Answer The Public - przykład doboru słów kluczowych

Dobór słów kluczowych odgrywa bardzo dużą rolę w procesie optymalizacji SEO. Aby pozycjonowanie przynosiło korzystne efekty należy dokładnie przemyśleć i sprawdzić, jakie słowa kluczowe są kojarzone ze stroną. Warto dokładnie przejrzeć stronę, od strony głównej do każdej podstrony, aby wybrać słowa, które będą łączyć użytkowników z naszą witryną. Wcielmy się w rolę użytkowników i zastanówmy się, jakie frazy mogą wpisywać w wyszukiwarkę, żeby znaleźć daną informacje dokładnie na naszej stronie. Optymalizacja SEO to nieprzerwany proces udoskonalania, dlatego frazy kluczowe powinny być nadzorowane, aby w odpowiednim momencie wychwycić zmianę i ustosunkować się do niej.

Dyskusja

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.