GA4 uruchomione? Czekają na Ciebie ciekawe funkcje, a im szybciej będziesz korzystać z nowej wersji analityki, tym lepiej, gdyż zaczniesz gromadzić dane rok do roku. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby jednocześnie zbierać dane w ramach GA 4 i Google Universal Analytics. Sprawdź, jakie raporty standardowe masz do dyspozycji w GA 4 i naucz się je tworzyć.
W GA 4 zauważysz wiele zmian w porównaniu do Google Universal Analytics. Zmieniono interfejs, układ, wprowadzono nowe nazewnictwo i raporty. Początkowo możesz się gubić wśród nowych opcji, ale bez obaw – prawdopodobnie szybko się odnajdziesz.
[caption id="attachment_60495" align="aligncenter" width="300"] Pobierz nasz darmowy poradnik GA4 i zbieraj dane, które pozwolą CI stać się ekspertem analitycznym![/caption]
Żeby Ci to ułatwić, oprowadzimy Cię po poszczególnych raportach standardowych i podpowiemy, jak z nich korzystać, aby wyciągać wnioski i analizować dane.
Przejdźmy zatem do sprawdzenia poszczególnych raportów. Gdzie je znajdziesz? Po zalogowaniu się do analityki umieść kursor myszy nad ikonami, które znajdują się po lewej stronie, następnie wybierz Raporty.
Pierwszym, który zobaczysz na liście, jest Czas rzeczywisty. Dzięki niemu dowiesz się m.in., ilu użytkowników odwiedziło Twoją witrynę przez ostatnie 30 minut, jaki procent z nich korzystał z urządzeń mobilnych, jakie odwiedzili oni strony serwisu, a także do jakich doszło wydarzeń i w jakiej liczbie.
Następnie w GA 4 zobaczysz menu Cykl życia, a w nim pierwszą pozycję – Pozyskanie. Kliknij ją.
Do Twojej dyspozycji są 3 raporty GA4, mianowicie Pozyskiwanie użytkowników ogółem, Pozyskiwanie użytkowników i Pozyskiwanie ruchu. Jakie znajdziesz tam dane?
Nie wiesz, jakie dane należy zbierać? Umów się na konsultacje SEO.
Pozyskiwanie użytkowników ogółem
W tej części analityki są informacje o liczbie użytkowników w poszczególnych dniach, liczbie korzystających na minutę i przez ostatnie 30 minut, a także dotyczące tego, z jakich krajów są Ci odbiorcy.
Kolejne dane obejmują źródła poszczególnych odwiedzin. Dostępne są także bardziej szczegółowe raporty GA4, których nie znajdziesz w menu po lewej stronie.
Pozyskiwanie użytkowników
W tej sekcji widnieją przede wszystkim dane o źródłach ruchu. Co oznaczają poszczególne informacje? Otóż:
Organic Search – przekierowania z organicznych wyników wyszukiwania.
Direct – przypadki, kiedy użytkownik trafił do witryny, wpisując adres strony w przeglądarce.
Organic Social – chodzi tutaj o ruch bezpłatny z serwisów społecznościowych, np. kliknięcia na grupach FB czy na fanpage’u.
Refferal – to ruch wygenerowany z innych stron internetowych, na których użytkownik kliknął link.
Jeśli chodzi o źródła odwiedzin, to podstawowe dzielone są według source i medium, ale GA 4 daje równieżmożliwość wprowadzania niestandardowych źródeł.
Zwróć uwagę na to, że możesz wybrać wymiary dla raportu pozyskiwania użytkowników. I tak możesz posegregować ruch, np. według medium, które odpowiada za odwiedziny czy według źródła, platformy źródłowej, kampanii i nie tylko.
W raporcie tym znajdziesz również dane dotyczące zaangażowania, mianowicie:
Sesje z zaangażowaniem – zaliczane są do nich takie, które trwały więcej niż 10 sekund i zarejestrowano w nich albo zdarzenie konwersji albo co najmniej dwie odsłony stron serwisu.
Współczynnik zaangażowania – odsetek sesji z zaangażowaniem.
Sesje z zaangażowaniem na użytkownika – średnia liczba sesji z zaangażowaniem na użytkownika.
Średni czas zaangażowania – średni czas przez jaki strona była aktywna w przeglądarce.
Liczba zdarzeń (wszystkie) – liczba wszystkich zdarzeń wywołanych przez użytkowników.
Konwersje (wszystkie) – liczba wszystkich konwersji wywołanych przez użytkowników.
Zwróć uwagę, że w przypadku zdarzeń i konwersji możesz wybrać, jakie konkretnie Cię interesują. Jeśli masz wątpliwości, co oznaczają poszczególne wymiary, to zapoznaj się z materiałami Google.
Pozyskiwanie ruchu
W raporcie Pozyskiwanie ruchu znajdziesz informacje o sesjach wywołanych przez nowych i powracających użytkowników. Analiza ta wygląda bardzo podobnie do raportu Pozyskiwanie użytkowników. Dostępne są tam jednak inne wymiary. Nie zaczynają się od “Pierwszy użytkownik”, tylko od “Sesja”.
Pamiętaj, że możesz ręcznie tagować odnośniki na stronach WWW, aby móc lepiej monitorować źródła odwiedzin. Pozwala Ci to samodzielnie definiować np. nazwę źródła i taka nazwa może się pojawić w raporcie Google Analytics.
Jak wykorzystać te wyniki? Przede wszystkim do monitorowania skuteczności poszczególnych źródeł ruchu. Możesz analizować, które z nich odpowiadają za odwiedziny z największym zaangażowaniem użytkowników, a które przynoszą największe przychody. Na tej podstawie możesz analizować, czy jesteś w stanie zwiększyć liczbę odwiedzin z najskuteczniejszego źródła ruchu.
Jak sprawdzić, w przypadku których kanałów współczynnik zaangażowania jest najwyższy? W raporcie Pozyskiwanie użytkowników wybierz Pierwszy użytkownik – źródło.
Następnie kliknij Współczynnik zaangażowania, aby posegregować źródła zgodnie z oczekiwaniami. To samo możesz zrobić w przypadku pozostałych metryk, które Cię interesują – m.in. łącznych przychodów.
Przeczytaj więcej o odbiorcach: Odbiorcy – Poradnik Google Analytics
Zaangażowanie
W menu Zaangażowanie znajdziesz szczegółowe dane dotyczące aktywności użytkowników witryny na stronie. Zweryfikujesz np., jakie podstrony serwisu były najczęściej przeglądane przez ostatnich 30 minut, czy które były przeglądane najczęściej ogółem w danym okresie.
Pamiętaj, że dane z dłuższego okresu dadzą Ci zdecydowanie więcej informacji niż te z ostatnich 30 minut!
Zdarzenia ogółem
W tym raporcie uwzględnione są zbiorcze dane na temat aktywności internautów na Twojej stronie. Widzisz, ile wynosi średni czas zaangażowania, liczba użytkowników w ciągu ostatnich 30 minut i najczęściej odwiedzane w tym czasie podstrony.
Niżej dowiesz się, ile było wyświetleń strony, ile zdarzeń zarejestrowało GA 4, a także jakie konkretnie były to zdarzenia.
Kolejne raporty pokazują, ile wyświetleń odnotowały poszczególne podstrony, a także jak wyglądała aktywność użytkowników w określonym czasie, tzn. ile było odwiedzin.
Zdarzenia
W Zdarzeniach uzyskujesz - zgodnie z nazwą – szczegółowe dane na temat zdarzeń. Na jednym z raportów zobaczysz nazwy poszczególnych zdarzeń, ich liczbę, całkowitą liczbę użytkowników, liczbę zdarzeń na usera i ewentualne łączne przychody.
Masz wiele opcji do wyboru, i możesz zmienić metrykę, według której prezentowane są dane.
Przykładowo, po włączeniu danych dotyczących strony docelowej pojawia się nowa kolumna, z której możesz się dowiedzieć między innymi od jakiej strony najczęściej rozpoczynała się sesja.
Możesz zauważyć różnicę w stosunku do Google Universal Analytics. Otóż GA 4 dane na temat wielu zdarzeń zbiera automatycznie, czego nie było w poprzedniej wersji analityki.
Ciekawą pozycją jest również zdarzenie o nazwie scroll, zliczane po pierwszym dotarciu użytkownika do dolnej części każdej strony, tzn. gdy widoczny jest fragment leżący na 90% głębokości w pionie. Warto monitorować, w przypadku których stron wynik ten jest niski i optymalizować je, aby poprawić rezultat.
Konwersje
Pamiętasz, czym jest konwersja? W tym raporcie znajdziesz podsumowanie zdarzeń, które są tak oznaczone. Co możesz mierzyć? M.in. liczbę kupujących, wysłane formularze, produkty, które przynoszą największe przychody czyliczbę osób, która je zamawia.
Co zrobić, aby mierzyć konwersję? Otóż możesz:
Oznaczyć istniejące zdarzenie jako konwersję.
Włączać śledzenie zdarzeń jako konwersji.
Dodawać do zdarzeń konwersji wartości pieniężne.
Zmieniać parametry i warunki zdarzeń.
Tworzyć zdarzenia konwersji na podstawie istniejących zdarzeń, dodawać do nich warunki i parametry,
Co zrobić, aby móc śledzić dane zdarzenie jako konwersję? Najpierw z menu głównego wybierz Konfiguracja.
Następnie zobaczysz tabelę zatytułowaną Istniejące zdarzenia. Kliknij przełącznik Oznacz jako konwersję dla wybranego zdarzenia.
Jak utworzyć nowe zdarzenie na podstawie już istniejącego? W tym celu kliknij Konfiguracja, a następnie Zdarzenia.
Wprowadź jego nazwę, a wtedy wyświetlą Ci się opcje konfiguracji. Wpisz warunki dopasowania. W tym przypadku jest to page_view, ale możesz oczywiście wskazać inny, tylko sprawdź, czy dobrze podałeś nazwę zdarzenia. Następnie kliknij Dodaj warunek, a wtedy pojawi się dodatkowy wiersz do wprowadzania danych.
Kliknij Parametr, a z wyświetlonych opcji wybierz page_location. W polu operator wybierz Zawiera, a w polu Wartość nazwę strony. Jeśli podstrona nazywa się np. kontakt.htm, to wystarczy, że wpiszesz kontakt. Następnie naciśnij Utwórz. Zdarzenie pojawi się wśród zdarzeń niestandardowych.
Nowe zdarzenie oznacz jako konwersję. Z menu Konfiguracja wybierz Konwersje. Dalej kliknij Nowe zdarzenie konwersji.
Wpisz dokładną nazwę zdarzenia i kliknij Zapisz. Będzie już ono oznaczone jako konwersja.
Strony i ekrany
Ten raport zawiera informacje na temat interakcji internauty ze stroną. Znajdziesz tam dane dotyczące poszczególnych podstron serwisu. Sprawdzisz liczbę wyświetleń, średnie zaangażowanie, przewinięcie na jednego użytkownika i inne informacje, biorąc pod uwagę wyniki osiągane przez poszczególne podstrony.
Na tej podstawie możesz analizować m.in. średni czas zaangażowania i sprawdzać te strony, w przypadku których wynik daleki jest od przeciętnego dla witryny i wprowadzać zmiany, aby poprawić sytuację.
Generowanie przychodu
Raporty, które znajdziesz w tej części analityki wcześniej znajdowały się w Universal Analytics w zakładce E-commerce. Jak sama nazwa wskazuje są tutaj dane dotyczące osiąganych przychodów z witryny i z aplikacji.
Generowanie przychodu ogółem
Pod tą nazwą dostępne są dane z raportów szczegółowych – mogą one dotyczyć zakupów generowanych np. przez witrynę i aplikację, a w tym przychodów osiąganych z reklam.
Zakupy e-commerce
W tym raporcie znajdziesz informacje na temat przychodów wygenerowanych przez sprzedawane produkty i interakcje z tymi produktami. Aby wyświetlały się tutaj dane dotyczące wpływów, musisz w każdym zdarzeniu e-commerce wykorzystać wymagane parametry.
Ponadto możesz użyć też parametrów opcjonalnych i niestandardowych, natomiast wartości niestandardowe nie pojawiają się w raportach.
Oczywiście zbieranie tych danych jest możliwe dopiero po odpowiedniej konfiguracji zdarzeń.
Zakupy w aplikacji
W tym raporcie zobaczysz dane dotyczące pomiaru przychodów z zakupów w aplikacji według identyfikatora produktu (indywidualny numer każdego artykułu w sklepie). Żeby GA 4 zbierało te informacje, muszą być wysyłane zdarzenia: in_app_purchase i subscription. Będzie się to dziać automatycznie, jeśli:
zintegrujesz aplikację na iOS z pakietem SDK Google Analytics dla Firebase,
połączysz Google Play z projektem Firebase w przypadku aplikacji na Androida.
Reklamy wydawcy
W ramach tego raportu możesz zbierać dane dotyczące przychodów generowanych przez reklamy w aplikacji mobilnej według jednostki reklamowej. Aby było to możliwe, najpierw musisz skonfigurować pomiar tych przychodów. Wtedy będziesz mógł monitorować w GA dane o wpływach na takich platformach jak AdMob, AppLovin i ironSource.
Utrzymanie
Tutaj możesz sprawdzić wynik odnoszący się do nowych i powracających użytkowników, a także raport analizy kohortowej. Dowiesz się, jak często i jak długo nowi użytkownicy korzystają z Twojej witryny lub aplikacji po pierwszej wizycie.
Co oznacza wspomniana kohorta? To grupa użytkowników, którzy mają wspólną cechę określoną przez dany wymiar w Google Analytics. Do jednej kohorty należą np. wszyscy internauci, których pozyskałeś w tym samym dniu.
Jednym z raportów, które zobaczysz w tym miejscu jest Utrzymanie użytkowników według kohorty. Dowiesz się z niego, jaki procent internautów powrócił do Twojej witryny drugiego i ósmego dnia. Kolejny z raportów prezentuje, ile czasu Ci użytkownicy spędzili na stronie.
Następny wykres obrazuje utrzymanie użytkowników przez 42 dni, tj. pokazuje, jaki odsetek odwiedzających zaglądał na Twoją witrynę w kolejnych dniach przez okres tych 42 dni.
Dane demograficzne
GA 4 dostarcza Ci również szczegółowych danych demograficznych, które zbierane są na podstawie przeglądanych przez internautę stron, a także historii zakupów. Na bazie IP ustalana jest lokalizacja użytkowników. Możesz uzyskać następujące informacje:
kraj,
miasto,
płeć,
zainteresowania,
wiek,
język.
Dla poszczególnych raportów wyświetlają się szczegółowe dane, a w tym sesje z zaangażowaniem, współczynnik zaangażowania, średni czas zaangażowania i inne, w tym łączne przychody pozyskane dzięki odwiedzającym np. z danego miasta.
Na podstawie danych z tych raportów możesz ustalić, jaka grupa docelowa odpowiada za najwyższy przychód i m.in. podejmować decyzje dotyczące osób, do których kierujesz kampanię reklamową, np. w Google Ads.
Technologia
W tej części analityki znajdziesz informacje na temat urządzeń, z których korzystają odwiedzający serwis. Pozyskasz wiedzę dotyczącą m.in.:
systemów operacyjnych,
platformy lub urządzenia,
przeglądarki, na której sprawdzane są strony,
rozdzielczości ekranu,
wersji aplikacji.
W przypadku każdego raportu możesz przejść do szczegółów i sprawdzić m.in. sesje z zaangażowaniem, średni czas zaangażowania czy przychody wygenerowane przez daną grupę użytkowników.
Raporty standardowe w GA 4 – podsumowanie
GA 4 dostarczy Ci wielu danych o odwiedzających Twoją witrynę i ich aktywności. Ich śledzenie i analizowanie ułatwi Ci podejmowanie skutecznych decyzji dotyczących działań reklamowych, powiększania sprzedaży czy zwiększania zaangażowania użytkowników.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.