GA4 raporty standardowe – jak je tworzyć? – Poradnik GA 4 cz. 3

GA4 raporty standardowe – jak je tworzyć? – Poradnik GA 4 cz. 3

GA4 uruchomione? Czekają na Ciebie ciekawe funkcje, a im szybciej będziesz korzystać z nowej wersji analityki, tym lepiej, gdyż zaczniesz gromadzić dane rok do roku. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby jednocześnie zbierać dane w ramach GA 4 i Google Universal Analytics. Sprawdź, jakie raporty standardowe masz do dyspozycji w GA 4 i naucz się je tworzyć.

Spis treści:

GA4 raporty standardowe – jakie masz możliwości?

W GA 4 zauważysz wiele zmian w porównaniu do Google Universal Analytics. Zmieniono interfejs, układ, wprowadzono nowe nazewnictwo i raporty. Początkowo możesz się gubić wśród nowych opcji, ale bez obaw – prawdopodobnie szybko się odnajdziesz.

Żeby Ci to ułatwić, oprowadzimy Cię po poszczególnych raportach standardowych i podpowiemy, jak z nich korzystać, aby wyciągać wnioski i analizować dane.

Sprawdź poprzednie poradniki z tej serii:

Jak dodać stronę do Google Analytics 4?

Interfejs GA4 – jak się odnaleźć?

Pozyskanie

Przejdźmy zatem do sprawdzenia poszczególnych raportów. Gdzie je znajdziesz? Po zalogowaniu się do analityki umieść kursor myszy nad ikonami, które znajdują się po lewej stronie, następnie wybierz Raporty.

GA4 raport standardowy pozyskanie

Pierwszym, który zobaczysz na liście, jest Czas rzeczywisty. Dzięki niemu dowiesz się m.in., ilu użytkowników odwiedziło Twoją witrynę przez ostatnie 30 minut, jaki procent z nich korzystał z urządzeń mobilnych, jakie odwiedzili oni strony serwisu, a także do jakich doszło wydarzeń i w jakiej liczbie.

GA4 raporty standardowe a wszyscy użytkownicy

Następnie w GA 4 zobaczysz menu Cykl życia, a w nim pierwszą pozycję – Pozyskanie. Kliknij ją.

raport pozyskanie w menu

Do Twojej dyspozycji są 3 raporty GA4, mianowicie Pozyskiwanie użytkowników ogółem, Pozyskiwanie użytkowników i Pozyskiwanie ruchu. Jakie znajdziesz tam dane?

Nie wiesz, jakie dane należy zbierać? Umów się na konsultacje SEO.

Pozyskiwanie użytkowników ogółem

W tej części analityki są informacje o liczbie użytkowników w poszczególnych dniach, liczbie korzystających na minutę i przez ostatnie 30 minut, a także dotyczące tego, z jakich krajów są Ci odbiorcy.

Kolejne dane obejmują źródła poszczególnych odwiedzin. Dostępne są także bardziej szczegółowe raporty GA4, których nie znajdziesz w menu po lewej stronie.

GA4 raporty użytkownicy ogółem

Pozyskiwanie użytkowników

W tej sekcji widnieją przede wszystkim dane o źródłach ruchu. Co oznaczają poszczególne informacje? Otóż:

  • Organic Search – przekierowania z organicznych wyników wyszukiwania.
  • Direct – przypadki, kiedy użytkownik trafił do witryny, wpisując adres strony w przeglądarce.
  • Organic Social – chodzi tutaj o ruch bezpłatny z serwisów społecznościowych, np. kliknięcia na grupach FB czy na fanpage’u.
  • Refferal – to ruch wygenerowany z innych stron internetowych, na których użytkownik kliknął link.

Jeśli chodzi o źródła odwiedzin, to podstawowe dzielone są według source i medium, ale GA 4 daje również możliwość wprowadzania niestandardowych źródeł.

Zwróć uwagę na to, że możesz wybrać wymiary dla raportu pozyskiwania użytkowników. I tak możesz posegregować ruch, np. według medium, które odpowiada za odwiedziny czy według źródła, platformy źródłowej, kampanii i nie tylko.

GA4 raporty domyślne grupowanie kanałów

W raporcie tym znajdziesz również dane dotyczące zaangażowania, mianowicie:

  • Sesje z zaangażowaniem – zaliczane są do nich takie, które trwały więcej niż 10 sekund i zarejestrowano w nich albo zdarzenie konwersji albo co najmniej dwie odsłony stron serwisu.
  • Współczynnik zaangażowania – odsetek sesji z zaangażowaniem.
  • Sesje z zaangażowaniem na użytkownika – średnia liczba sesji z zaangażowaniem na użytkownika.
  • Średni czas zaangażowania – średni czas przez jaki strona była aktywna w przeglądarce.
  • Liczba zdarzeń (wszystkie) – liczba wszystkich zdarzeń wywołanych przez użytkowników.
  • Konwersje (wszystkie) – liczba wszystkich konwersji wywołanych przez użytkowników.

Zwróć uwagę, że w przypadku zdarzeń i konwersji możesz wybrać, jakie konkretnie Cię interesują. Jeśli masz wątpliwości, co oznaczają poszczególne wymiary, to zapoznaj się z materiałami Google.

zdarzenia w raportach GA4

Pozyskiwanie ruchu

W raporcie Pozyskiwanie ruchu znajdziesz informacje o sesjach wywołanych przez nowych i powracających użytkowników. Analiza ta wygląda bardzo podobnie do raportu Pozyskiwanie użytkowników. Dostępne są tam jednak inne wymiary. Nie zaczynają się od “Pierwszy użytkownik”, tylko od “Sesja”.

sesje w raportach GA4

Pamiętaj, że możesz ręcznie tagować odnośniki na stronach WWW, aby móc lepiej monitorować źródła odwiedzin. Pozwala Ci to samodzielnie definiować np. nazwę źródła i taka nazwa może się pojawić w raporcie Google Analytics.

Jak wykorzystać te wyniki? Przede wszystkim do monitorowania skuteczności poszczególnych źródeł ruchu. Możesz analizować, które z nich odpowiadają za odwiedziny z największym zaangażowaniem użytkowników, a które przynoszą największe przychody. Na tej podstawie możesz analizować, czy jesteś w stanie zwiększyć liczbę odwiedzin z najskuteczniejszego źródła ruchu.

Jak sprawdzić, w przypadku których kanałów współczynnik zaangażowania jest najwyższy? W raporcie Pozyskiwanie użytkowników wybierz Pierwszy użytkownik – źródło.

pierwszy użytkownik źródło w raporcie GA4

Następnie kliknij Współczynnik zaangażowania, aby posegregować źródła zgodnie z oczekiwaniami. To samo możesz zrobić w przypadku pozostałych metryk, które Cię interesują – m.in. łącznych przychodów.

współczynnik zaangażowania w raportach GA4

Przeczytaj więcej o odbiorcach: Odbiorcy – Poradnik Google Analytics

Zaangażowanie

W menu Zaangażowanie znajdziesz szczegółowe dane dotyczące aktywności użytkowników witryny na stronie. Zweryfikujesz np., jakie podstrony serwisu były najczęściej przeglądane przez ostatnich 30 minut, czy które były przeglądane najczęściej ogółem w danym okresie.

GA4 raporty zaangażowanie

Pamiętaj, że dane z dłuższego okresu dadzą Ci zdecydowanie więcej informacji niż te z ostatnich 30 minut! 

Zdarzenia ogółem

W tym raporcie uwzględnione są zbiorcze dane na temat aktywności internautów na Twojej stronie. Widzisz, ile wynosi średni czas zaangażowania, liczba użytkowników w ciągu ostatnich 30 minut i najczęściej odwiedzane w tym czasie podstrony.

średni czas zaangażowania użytkowników

Niżej dowiesz się, ile było wyświetleń strony, ile zdarzeń zarejestrowało GA 4, a także jakie konkretnie były to zdarzenia.

GA4 raporty zdarzeń

Kolejne raporty pokazują, ile wyświetleń odnotowały poszczególne podstrony, a także jak wyglądała aktywność użytkowników w określonym czasie, tzn. ile było odwiedzin.

GA4 raporty standardowe a wyświetlenia

Zdarzenia

W Zdarzeniach uzyskujesz – zgodnie z nazwą – szczegółowe dane na temat zdarzeń. Na jednym z raportów zobaczysz nazwy poszczególnych zdarzeń, ich liczbę, całkowitą liczbę użytkowników, liczbę zdarzeń na usera i ewentualne łączne przychody.

wydarzenia w raportach GA4

Masz wiele opcji do wyboru, i możesz  zmienić metrykę, według której prezentowane są dane.

metryka danych GA4 raporty

Przykładowo, po włączeniu danych dotyczących strony docelowej pojawia się nowa kolumna, z której możesz się dowiedzieć między innymi od jakiej strony najczęściej rozpoczynała się sesja.

Możesz zauważyć różnicę w stosunku do Google Universal Analytics. Otóż GA 4 dane na temat wielu zdarzeń zbiera automatycznie, czego nie było w poprzedniej wersji analityki.

Ciekawą pozycją jest również zdarzenie o nazwie scroll, zliczane po pierwszym dotarciu użytkownika do dolnej części każdej strony, tzn. gdy widoczny jest fragment leżący na 90% głębokości w pionie. Warto monitorować, w przypadku których stron wynik ten jest niski i optymalizować je, aby poprawić rezultat.

Konwersje

Pamiętasz, czym jest konwersja? W tym raporcie znajdziesz podsumowanie zdarzeń, które są tak oznaczone. Co możesz mierzyć? M.in. liczbę kupujących, wysłane formularze, produkty, które przynoszą największe przychody czyliczbę osób, która je zamawia.

Co zrobić, aby mierzyć konwersję? Otóż możesz:

  • Oznaczyć istniejące zdarzenie jako konwersję.
  • Włączać śledzenie zdarzeń jako konwersji.
  • Dodawać do zdarzeń konwersji wartości pieniężne.
  • Zmieniać parametry i warunki zdarzeń.
  • Tworzyć zdarzenia konwersji na podstawie istniejących zdarzeń, dodawać do nich warunki i parametry,

Co zrobić, aby móc śledzić dane zdarzenie jako konwersję? Najpierw z menu głównego wybierz Konfiguracja.

konfiguracja w raportach GA4

Następnie zobaczysz tabelę zatytułowaną Istniejące zdarzenia. Kliknij przełącznik Oznacz jako konwersję dla wybranego zdarzenia.

Jak utworzyć nowe zdarzenie na podstawie już istniejącego? W tym celu kliknij Konfiguracja, a następnie Zdarzenia.

Wprowadź jego nazwę, a wtedy wyświetlą Ci się opcje konfiguracji. Wpisz warunki dopasowania. W tym przypadku jest to page_view, ale możesz oczywiście wskazać inny, tylko sprawdź, czy dobrze podałeś nazwę zdarzenia. Następnie kliknij Dodaj warunek, a wtedy pojawi się dodatkowy wiersz do wprowadzania danych.

warunki dopasowania w GA4

Kliknij Parametr, a z wyświetlonych opcji wybierz page_location. W polu operator wybierz Zawiera, a w polu Wartość nazwę strony. Jeśli podstrona nazywa się np. kontakt.htm, to wystarczy, że wpiszesz kontakt. Następnie naciśnij Utwórz. Zdarzenie pojawi się wśród zdarzeń niestandardowych.

raporty GA4 tworzenie zdarzenia

Nowe zdarzenie oznacz jako konwersję. Z menu Konfiguracja wybierz Konwersje. Dalej kliknij Nowe zdarzenie konwersji.

zdarzenie konwersji w raportach GA4

Wpisz dokładną nazwę zdarzenia i kliknij Zapisz. Będzie już ono oznaczone jako konwersja.

Strony i ekrany

Ten raport zawiera informacje na temat interakcji internauty ze stroną. Znajdziesz tam dane dotyczące poszczególnych podstron serwisu. Sprawdzisz liczbę wyświetleń, średnie zaangażowanie, przewinięcie na jednego użytkownika i inne informacje, biorąc pod uwagę wyniki osiągane przez poszczególne podstrony.

Na tej podstawie możesz analizować m.in. średni czas zaangażowania i sprawdzać te strony, w przypadku których wynik daleki jest od przeciętnego dla witryny i wprowadzać zmiany, aby poprawić sytuację.

strony a raport GA4

Generowanie przychodu

Raporty, które znajdziesz w tej części analityki wcześniej znajdowały się w Universal Analytics w zakładce E-commerce. Jak sama nazwa wskazuje są tutaj dane dotyczące osiąganych przychodów z witryny i z aplikacji.

Generowanie przychodu ogółem

Pod tą nazwą dostępne są dane z raportów szczegółowych – mogą one dotyczyć zakupów generowanych np. przez witrynę i aplikację, a w tym przychodów osiąganych z reklam.

przychody

Zakupy e-commerce

W tym raporcie znajdziesz informacje na temat przychodów wygenerowanych przez sprzedawane produkty i interakcje z tymi produktami. Aby wyświetlały się tutaj dane dotyczące wpływów, musisz w każdym zdarzeniu e-commerce wykorzystać wymagane parametry.

Ponadto możesz użyć też parametrów opcjonalnych i niestandardowych, natomiast wartości niestandardowe nie pojawiają się w raportach.

Oczywiście zbieranie tych danych jest możliwe dopiero po odpowiedniej konfiguracji zdarzeń.

zakupy w raporcie GA4

Zakupy w aplikacji

W tym raporcie zobaczysz dane dotyczące pomiaru przychodów z zakupów w aplikacji według identyfikatora produktu (indywidualny numer każdego artykułu w sklepie). Żeby GA 4 zbierało te informacje, muszą być wysyłane zdarzenia: in_app_purchase i subscription. Będzie się to dziać automatycznie, jeśli:

  • zintegrujesz aplikację na iOS z pakietem SDK Google Analytics dla Firebase,
  • połączysz Google Play z projektem Firebase w przypadku aplikacji na Androida.

zakupy w aplikacji a raporty GA4

Reklamy wydawcy

W ramach tego raportu możesz zbierać dane dotyczące przychodów generowanych przez reklamy w aplikacji mobilnej według jednostki reklamowej. Aby było to możliwe, najpierw musisz skonfigurować pomiar tych przychodów. Wtedy będziesz mógł monitorować w GA dane o wpływach na takich platformach jak AdMob, AppLovin i ironSource.

reklamy wydawcy a raporty GA4

Utrzymanie

Tutaj możesz sprawdzić wynik odnoszący się do nowych i powracających użytkowników, a także raport analizy kohortowej. Dowiesz się, jak często i jak długo nowi użytkownicy korzystają z Twojej witryny lub aplikacji po pierwszej wizycie.

Co oznacza wspomniana kohorta? To grupa użytkowników, którzy mają wspólną cechę określoną przez dany wymiar w Google Analytics. Do jednej kohorty należą np. wszyscy internauci, których pozyskałeś w tym samym dniu.

Jednym z raportów, które zobaczysz w tym miejscu jest Utrzymanie użytkowników według kohorty. Dowiesz się z niego, jaki procent internautów powrócił do Twojej witryny drugiego i ósmego dnia. Kolejny z raportów prezentuje, ile czasu Ci użytkownicy spędzili na stronie.

Następny wykres obrazuje utrzymanie użytkowników przez 42 dni, tj. pokazuje, jaki odsetek odwiedzających zaglądał na Twoją witrynę w kolejnych dniach przez okres tych 42 dni. W innym raporcie ukazane jest ich czasoweśrednie zaangażowanie.

utrzymanie a raporty GA4

Dane demograficzne

GA 4 dostarcza Ci również szczegółowych danych demograficznych, które zbierane są na podstawie przeglądanych przez internautę stron, a także historii zakupów. Na bazie IP ustalana jest lokalizacja użytkowników. Możesz uzyskać następujące informacje:

  • kraj,
  • miasto,
  • płeć,
  • zainteresowania,
  • wiek,
  • język.

Dla poszczególnych raportów wyświetlają się szczegółowe dane, a w tym sesje z zaangażowaniem, współczynnik zaangażowania, średni czas zaangażowania i inne, w tym łączne przychody pozyskane dzięki odwiedzającym np. z danego miasta.

raport GA4 a dane demograficzne

Na podstawie danych z tych raportów możesz ustalić, jaka grupa docelowa odpowiada za najwyższy przychód i m.in. podejmować decyzje dotyczące osób, do których kierujesz kampanię reklamową, np. w Google Ads. 

Technologia

W tej części analityki znajdziesz informacje na temat urządzeń, z których korzystają odwiedzający serwis. Pozyskasz wiedzę dotyczącą m.in.:

  • systemów operacyjnych,
  • platformy lub urządzenia,
  • przeglądarki, na której sprawdzane są strony,
  • rozdzielczości ekranu,
  • wersji aplikacji.

W przypadku każdego raportu możesz przejść do szczegółów i sprawdzić m.in. sesje z zaangażowaniem, średni czas zaangażowania czy przychody wygenerowane przez daną grupę użytkowników.

urządzenia w raportach GA4

Raporty standardowe w GA 4 – podsumowanie

GA 4 dostarczy Ci wielu danych o odwiedzających Twoją witrynę i ich aktywności. Ich śledzenie i analizowanie ułatwi Ci podejmowanie skutecznych decyzji dotyczących działań reklamowych, powiększania sprzedaży czy zwiększania zaangażowania użytkowników.

FAQ

Niestety, ale nie. Automatycznie widoczne są tylko te dane, które GA 4 może analizować.

W innych przypadkach niezbędna będzie odpowiednia konfiguracja, aby w analityce mogły się pojawić m.in. informacje o przychodach.
To samo dotyczy monitorowania konwersji. Konfiguracja umożliwia ułatwienie sobie podejmowania uzasadnionych decyzji dotyczących działań reklamowych i zmian w samej witrynie.

W raportach GA4 wszystko zależy od rodzaju działalności i ilości danych.
Jeśli Twoją stronę odwiedza 100 użytkowników miesięcznie i notujesz kilka konwersji, to nie musisz zaglądać do danych kilka razy dziennie. Wystarczy, że zrobisz to co kilka dni.

Natomiast przy aktywnych kampaniach reklamowych i wielu odwiedzających dane warto analizować na bieżąco, co też może pomóc wychwycić błędy.

(0)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads

Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads

Wykluczające słowa kluczowe mają w Google Ads prawie tak ważne zadanie jak słowa kluczowe. Są to słowa, na które nie chcemy, by wyświetlała się reklama. Dowiedz się jaka jest ich rola w prowadzeniu kampanii w Google Ads oraz jaki wpływ na najważniejsze wskaźniki takie jak CTR czy konwersje mają wykluczające słowa kluczowe.

Czytaj więcej
Co to jest RTM? Real Time Marketing przykłady

Co to jest RTM? Real Time Marketing przykłady

Real Time Marketing (w skrócie RTM) to odpowiedź marketingowa na aktualne wydarzenia oraz trendy. Specjaliści tworzą content, który żyje krótko, ale intensywnie, mając wysoki potencjał viralowy. Chcesz poznać RTM marketing z bliska? Stay tuned, mamy tu dla Ciebie najciekawsze przykłady z ostatnich lat!

Czytaj więcej