Zanim rozpoczniesz pozyskiwanie danych dzięki Google Analytics, wiedz, że decydujesz się na najlepsze rozwiązanie, które w dodatku dostępne jest za darmo. Jak wynika z danych w3techs.com, udział GA w rynku narzędzi do analizy ruchu na stronie wynosi blisko 85 proc. Tak wielu użytkowników nie może się mylić.
Jak zatem zacząć korzystać z tego narzędzia? Sprawdź, jak dokonać wdrożenia GA4 na swojej stronie.
Pierwszym krokiem przy dodawaniu strony do GA4 będzie oczywiście stworzenie samego konta.
Wejdź na stronę Google Analytics i kliknij Rozpocznij pomiary. Możesz skorzystać ze swojego konta Google – jeśli go nie masz, będziesz musiał się zarejestrować.
Podaj nazwę konta. Możesz też wyrazić zgody odnośnie do udostępniania danych z Google Analytics, ale nie masz takiego obowiązku. W razie potrzeby możesz to zmienić w przyszłości.
Tu warto wspomnieć o nowości, która odróżnia Google Analytics 4 od wcześniejszej wersji – już na tym etapie możemy utworzyć strukturę interesujących nas raportów w zależności od potrzeb. Konfiguracja struktury zastępuje wcześniejszy podział na widoki danych.
Później możemy zalogować się na utworzone konto Google Analytics, przejść do panelu administracyjnego (oznaczonego ikoną zębatki) i utworzyć nową usługę.
Na tym etapie nadajemy usłudze nazwę, a następnie wybieramy docelowy kraj, walutę i strefę czasową. Wszystkie wymienione kwestie należy dopasować w zależności od rynku, na którym będzie działać nasza strona.
Już na tym etapie warto zadbać o uporządkowanie danych – jako nazwa usługi najlepiej sprawdzi się nazwa bądź domena strony, którą chcemy dodać do GA4, a odpowiednie dopasowanie strefy czasowej pozwoli nam dopasować zbierane dane do rynku, na którym pracujemy.
Mamy już utworzoną usługę – kolejnym krokiem przy dodawaniu strony do GA4 będzie utworzenie strumienia danych. Mamy trzy możliwości:
Nie musimy ograniczać się do jednego strumienia danych. W przypadku, gdy tworzymy więcej, niż jeden strumień także zalecamy uporządkowanie nadanego nazewnictwa w zależności od źródła danych.
Interesuje Cię temat GA4? Chcesz wiedzieć, co o tym narzędziu sądzą Specjaliści? Posłuchaj rozmowy SEO R&D Specialist, Wojciecha Urbana, z SEM Specialist, Tomkiem Gnieckim.
Jest kilka sposobów na to, jak dodać stronę do GA4. W panelu Szczegóły strumienia danych z internetu znajdziesz URL strumienia, jego nazwę oraz Identyfikator pomiaru. Identyfikator będzie niezbędny w przypadku kilku opcji implementacji Google Analytics.
Jeśli jeszcze nie dokonaliśmy przejścia z Universal Analytics na Google Analytics 4 – oto, jak dodać stronę do GA4 mając już zaimplementowany na stronie kod UA.
Jak to zrobić? Wystarczy dodać kolejną linię kodu, która zawiera wspomniany Identyfikator pomiaru. Kod będzie zatem wyglądał następująco:
<script async src=”https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-xxxxxxx-x”></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag(’js’, new Date());
gtag(’config’, 'UA-xxxxxxx-xx’);
gtag(’config’, ’GA-xxxxxxx′);
</script>
GA-xxxxxxx – to właśnie identyfikator, który możemy skopiować z panelu strumienia danych.
Skrypt możemy wdrożyć też od zera. W jaki sposób można dodać stronę do GA4 wykorzystując bibliotekę gtag.js?
Warto zaznaczyć, że w GA4 zmieniła się nazwa implementowanego tagu – wcześniej był to tag globalny, zaś teraz nazywany jest tagiem Google.
Na potrzeby naszego przykładu weźmy najpopularniejszy system CMS – czyli WordPress. Sposób postępowania jest następujący:
Uwaga!
Najpierw zaznacz całą zawartość Nagłówka motywu (użyj CTRL+A), skopiuj ją do notatnika i zapisz na dysku. To zabezpieczenie na wszelki wypadek – gdybyś przypadkiem wprowadził błąd w kodzie HTML. Wtedy wystarczy, że wkleisz zawartość pliku na nowo – zrób to, jeśli zauważysz, że spowodowałeś jakiś problem w serwisie. Sekcja, w której masz umieścić kod zaczyna się od <head>, a kończy </head>.
To rekomendowana opcja ze względu na fakt, że jest to jednorazowe działanie, niewymagające ingerencji dewelopera, bez ryzyka spowodowania błędów na stronie związanych z ingerencją w kodzie. Jak dodać stronę do Google Analytics z 4 z wykorzystaniem GTM?
I gotowe! Właśnie dodaliśmy naszą stronę do GA4 przy użyciu Google Tag Managera.
Nie chcesz ingerować w kod strony? Zatem innym, jeszcze łatwiejszym sposobem jest skorzystanie z wtyczki – tych jest wiele. Proponujemy Ci tę (jest to wtyczka do WordPressa):
Jeśli już ją dodałeś, to wybierz „Ustawienia”, a tam znajdziesz opcję „Google Analytics”. Potrzebujesz kilku informacji. Zerknij poniżej:
W polu GA Tracking ID wklej Identyfikator pomiaru, który pojawił się przy konfigurowaniu usługi. Możesz do niego wrócić po zalogowaniu się do Google Analytics – wybierz „Administracja”, następnie „Strumienie danych”. Dalej, w ustawieniach wtyczki, kliknij Global Site Tag, następnie Save Changes i gotowe.
Jeśli nie masz doświadczenia w edytowaniu plików, to zdecydowanie polecamy skorzystanie z wtyczki.
Wiesz już, jak postępować przy dodawaniu strony do GA4 – i prawdopodobnie podłączyłeś już statystyki do swojej strony.
Widzisz już dane w GA? Zatem przyszedł czas na poznanie możliwości tego narzędzia. Na naszym blogu znajdziesz wiele artykułów, z których dowiesz się więcej o rozwiązaniach, jakie oferuje GA. Sprawdź, jak używać GA w marketingu i w SEO, jakie są najlepsze dodatki do Google Analytics, a także zapoznaj się z innymi wpisami z serii Poradnik Google Analytics (w zlokalizowaniu ich pomoże Ci wewnętrzna wyszukiwarka na naszym blogu – wystarczy, że wpiszesz frazę “poradnik Google Analytics”).
Interesuje Cię zgłębienie tajników GA4 – zapisz się na szkolenie!
GA daje Ci ogromne możliwości, ale zawsze warto też korzystać z dodatkowych źródeł danych, np. Google Search Console, gdzie uzyskasz informacje o ruchu pozyskiwanym z wyszukiwarki Google (przeczytaj: Jak zweryfikować Google Search Console? i Przewodnik po Google Search Console. Poradnik dla początkujących).
Kiedyś popularnością cieszyło się http://stat.4u.pl/. Możesz sprawdzić to rozwiązanie z czystej ciekawości, jednak nie spodziewaj się, że za jego pomocą pozyskasz więcej danych niż z GA. Trudno porównywać ich funkcje.
Zapewne po pewnym czasie zauważysz, że w źródłach pozyskiwania w przypadku wyników organicznych Google w większości przypadków nie pojawiają się słowa kluczowe – najczęściej odwiedziny ukrywają się pod „not provided”, a w niewielkim stopniu pod „not set”. Pytania odnośnie do tych elementów zadaje sobie prawdopodobnie każdy, kto zaczyna swoją przygodę z GA.
W przypadku „not provided” chodzi o ukrywanie słów kluczowych, co Google tłumaczy dbałością o prywatność użytkowników. Dane o frazach znajdziesz jednak w Google Search Console. Natomiast „not set” jest stosowane wówczas, gdy GA nie otrzyma żadnych danych na temat konkretnego pomiaru.
Aby zaimplementować kod GA4 na stronie, można skorzystać z kilku różnych metod. Najpopularniejsze z nich to korzystanie z Google Tag Manager, ręczne dodanie kodu gtag.js do strony lub użycie wtyczek dostępnych dla różnych platform internetowych. Wszystkie te metody pozwalają śledzić aktywność użytkowników na stronie i zbierać cenne dane analityczne.
GA4, czyli Google Analytics 4, to nowa wersja narzędzia do analizy danych internetowych oferowanego przez Google. Jest to rozwinięcie poprzedniej wersji Universal Analytics. GA4 wprowadza nowe funkcje, takie jak śledzenie zdarzeń użytkowników, analizę konwersji wielokanałowych oraz bardziej zaawansowane opcje personalizacji raportów. Dzięki GA4, użytkownicy mogą lepiej zrozumieć zachowanie swoich odwiedzających i dostosować swoją strategię marketingową.
GA4 dostarcza bardziej zaawansowanych narzędzi do analizy danych niż jego poprzednicy. Dzięki niemu użytkownicy mogą dokładniej śledzić zachowanie użytkowników na stronie, zrozumieć, jakie kanały marketingowe przynoszą najlepsze wyniki, a także personalizować raporty i analizy pod kątem swoich indywidualnych potrzeb. GA4 umożliwia także lepsze śledzenie konwersji wielokanałowych, co pozwala lepiej zrozumieć skomplikowane ścieżki zakupowe klientów i zoptymalizować działania marketingowe.