Jak dodać stronę do Google Analytics? Krok po kroku
Chcesz dowiedzieć się jak najwięcej o odwiedzających Twoją witrynę? Nie znajdziesz do tego lepszego narzędzia od Google Analytics, czyli najpopularniejszego na świecie rozwiązania do analizowania ruchu w witrynie. Zanim jednak zaczniesz zapoznawać się z tymi danymi, najpierw w ogóle musisz zacząć je zbierać. Będzie to możliwe po podpięciu Google Analytics do Twojej strony. Jak to zrobić?
Zanim rozpoczniesz pozyskiwanie danych dzięki Google Analytics, wiedz, że decydujesz się na najlepsze rozwiązanie, które w dodatku dostępne jest za darmo. Jak wynika z danych w3techs.com, udział GA w rynku narzędzi do analizy ruchu na stronie wynosi blisko 85 proc. Tak wielu użytkowników nie może się mylić.
Jak zatem zacząć korzystać z tego narzędzia? Sprawdź, jak podpiąć statystyki Google Analytics.
Jak podłączyć stronę do Google Analytics? Krok po kroku
Postępuj według poniższej instrukcji:
- Wejdź na stronę Google Analytics i kliknij „Rozpocznij pomiary”. Możesz skorzystać ze swojego konta Google – jeśli go nie masz, będziesz musiał się zarejestrować.
- Podaj nazwę konta. Możesz też wyrazić zgody odnośnie do udostępniania danych z Google Analytics, ale nie masz takiego obowiązku. W razie potrzeby możesz to zmienić w przyszłości.
- Dodaj nazwę usługi – jest to konieczne, aby mierzyć ruch w witrynie lub w aplikacji. Możesz tutaj podać np. adres strony, której ma dotyczyć pomiar. Wybierz również odpowiednią strefę czasową i walutę raportowania.
- Odpowiedz na poniższe pytania. Następnie wystarczy, że klikniesz „Utwórz” i wyrazisz zgodę na korzystanie z usługi, a konto zostanie utworzone.
- Otrzymasz pytanie o to, czy chcesz dostawać e-maile z informacjami o Google Analytics. Chodzi tutaj m.in. o aktualizacje, ulepszenia i inne. Nie musisz wyrażać na to zgody. Kliknij „Zapisz” i wtedy będziesz mieć już swoje konto z jedną usługą.
- Skonfiguruj źródło danych dla swojej usługi. Wstaw kod na stronę WWW, której mają dotyczyć pomiary. Kod ten możesz umieścić też w aplikacji na iOS lub na Androida. Ciebie jednak interesuje pomiar danych strony internetowej, więc kliknij „Sieć”.
- Podaj adres strony WWW, której ma dotyczyć pomiar i nazwę strumienia. Automatycznie włączony jest pomiar zaawansowany. Dzięki niemu mierzone mogą być nie tylko odwiedziny, ale również interakcje z Twoimi treściami po włączeniu odpowiednich opcji w Google Analytics. Później nie będzie to wymagać żadnych zmian w kodzie. Następnie kliknij „Utwórz strumień” i zostaną Ci wyświetlone szczegóły strumienia danych z internetu.
- Od rozpoczęcia zbierania danych dzieli Cię tylko jeden krok – użycie jednego z tagów. Możliwości masz dwie. Jedna jest przeznaczona dla korzystających z menadżera tagów, ale jeśli zaczynasz swoją przygodę z analityką, to prawdopodobnie nie znasz tego rozwiązania. Zresztą, zdecydowanie prostsze jest skorzystanie z globalnego tagu witryny (gtag.js).
Zatem wybierz tę opcję. Wyświetli Ci się kod, a po prawej stronie ikonka „Kopiuj”, którą należy kliknąć. Kod ten musi trafić do sekcji <head> strony. Nic Ci to nie mówi? Pokażemy Ci, jak dodać ten kod na przykładzie najpopularniejszego systemu CMS – czyli WordPressa.
Zaloguj się do panelu administracyjnego strony. Następnie wybierz z menu po lewej stronie „Wygląd”, a dalej „Edytor motywu”. Po prawej stronie znajdź pozycję „Nagłówek motywu (header.php)”.
Kiedy klikniesz ten link, pojawi się możliwość edycji pliku, w którym znajduje się sekcja <head>.
Uwaga: najpierw zaznacz całą zawartość tego pliku (użyj CTRL+A), skopiuj ją do notatnika i zapisz na dysku.
To zabezpieczenie na wszelki wypadek – gdybyś przypadkiem wprowadził błąd w kodzie HTML. Wtedy wystarczy, że wkleisz zawartość pliku na nowo – zrób to, jeśli zauważysz, że spowodowałeś jakiś problem w serwisie. Sekcja, w której masz umieścić kod zaczyna się od <head>, a kończy </head>.
Zatem skopiuj ten kod i wklej go przed </head>, a następnie kliknij „Zaktualizuj plik”. Gotowe. Teraz zerknij na stronę, czy zmiana nie spowodowała błędów – kliknij CTRL+F5, aby ją odświeżyć. Jeśli wszystko jest OK, to oznacza, że od tej pory Google Analytics zbiera dane.
Wróć do Google Analytics, aby sprawdzić, czy wszystko jest w porządku, a najlepiej odczekaj choćby kilka dni na pojawienie się danych – wtedy będziesz mieć już przynajmniej trochę informacji do analizy (o ile Twoja strona jest odwiedzana przez użytkowników).
Uwaga: możliwe, że masz zablokowaną edycję tych plików. Wtedy będziesz mógł edytować je po ich pobraniu na dysk lub po zalogowaniu się do panelu administracyjnego hostingu. Jednak jest łatwiejsze rozwiązanie.
Nie chcesz ingerować w kod strony? Zatem innym, jeszcze łatwiejszym sposobem jest skorzystanie z wtyczki – tych jest wiele. Proponujemy Ci tę (jest to wtyczka do WordPressa):
Jeśli już ją dodałeś, to wybierz „Ustawienia”, a tam znajdziesz opcję „Google Analytics”. Potrzebujesz kilku informacji. Zerknij poniżej:
W polu GA Tracking ID wklej identyfikator pomiaru, który pojawił Ci się przy konfigurowaniu usługi. Możesz do niego wrócić po zalogowaniu się do Google Analytics – wybierz „Administracja”, następnie „Strumienie danych”. Dalej, w ustawieniach wtyczki, kliknij „Global Site Tag”, następnie „Save Changes” i gotowe.
Jeśli nie masz doświadczenia w edytowaniu plików, to zdecydowanie polecamy skorzystanie z wtyczki.
Podłączyłeś statystyki Google Analytics do swojej strony? Widzisz już dane w GA? Zatem przyszedł czas na poznanie możliwości tego narzędzia. Na naszym blogu znajdziesz wiele artykułów, z których dowiesz się więcej o rozwiązaniach, jakie oferuje GA. Sprawdź, jak używać GA w marketingu i w SEO, jakie są najlepsze dodatki do Google Analytics, a także zapoznaj się z innymi wpisami z serii Poradnik Google Analytics (w zlokalizowaniu ich pomoże Ci wewnętrzna wyszukiwarka na naszym blogu – wystarczy, że wpiszesz frazę “poradnik Google Analytics”).
Przydatny instruktaż, wszystko prosto wyjaśnione 🙂
Super, takiego wpisu szukałem:)