Jak dodać stronę do Google Analytics? Krok po kroku

Jak dodać stronę do Google Analytics? Krok po kroku

Chcesz dowiedzieć się jak najwięcej o odwiedzających Twoją witrynę? Nie znajdziesz do tego lepszego narzędzia od Google Analytics, czyli najpopularniejszego na świecie rozwiązania do analizowania ruchu w witrynie. Zanim jednak zaczniesz zapoznawać się z tymi danymi, najpierw w ogóle musisz zacząć je zbierać. Będzie to możliwe po podpięciu Google Analytics do Twojej strony. Jak to zrobić?

Zanim rozpoczniesz pozyskiwanie danych dzięki Google Analytics, wiedz, że decydujesz się na najlepsze rozwiązanie, które w dodatku dostępne jest za darmo. Jak wynika z danych w3techs.com, udział GA w rynku narzędzi do analizy ruchu na stronie wynosi blisko 85 proc. Tak wielu użytkowników nie może się mylić.

google analytics a analiza ruchu na stronie

Jak zatem zacząć korzystać z tego narzędzia? Sprawdź, jak podpiąć statystyki Google Analytics.

Jak podłączyć stronę do Google Analytics? Krok po kroku

Postępuj według poniższej instrukcji:

  1. Wejdź na stronę Google Analytics i kliknij „Rozpocznij pomiary”. Możesz skorzystać ze swojego konta Google – jeśli go nie masz, będziesz musiał się zarejestrować.
    podpięcie strony do Google Analytics
  2. Podaj nazwę konta. Możesz też wyrazić zgody odnośnie do udostępniania danych z Google Analytics, ale nie masz takiego obowiązku. W razie potrzeby możesz to zmienić w przyszłości.
    zakładanie konta Google Analytics
  3. Dodaj nazwę usługi – jest to konieczne, aby mierzyć ruch w witrynie lub w aplikacji. Możesz tutaj podać np. adres strony, której ma dotyczyć pomiar. Wybierz również odpowiednią strefę czasową i walutę raportowania.
    podlaczenie strony do google analytics
  4. Odpowiedz na poniższe pytania. Następnie wystarczy, że klikniesz „Utwórz” i wyrazisz zgodę na korzystanie z usługi, a konto zostanie utworzone.
    podłączenie strony do google analytics krok po kroku
  5. Otrzymasz pytanie o to, czy chcesz dostawać e-maile z informacjami o Google Analytics. Chodzi tutaj m.in. o aktualizacje, ulepszenia i inne. Nie musisz wyrażać na to zgody. Kliknij „Zapisz” i wtedy będziesz mieć już swoje konto z jedną usługą.
    podpięcie strony do ga instrukcja
  6. Skonfiguruj źródło danych dla swojej usługi. Wstaw kod na stronę WWW, której mają dotyczyć pomiary. Kod ten możesz umieścić też w aplikacji na iOS lub na Androida. Ciebie jednak interesuje pomiar danych strony internetowej, więc kliknij „Sieć”.
    podłączenie google analytics do strony instrukcja
  7. Podaj adres strony WWW, której ma dotyczyć pomiar i nazwę strumienia. Automatycznie włączony jest pomiar zaawansowany. Dzięki niemu mierzone mogą być nie tylko odwiedziny, ale również interakcje z Twoimi treściami po włączeniu odpowiednich opcji w Google Analytics. Później nie będzie to wymagać żadnych zmian w kodzie. Następnie kliknij „Utwórz strumień” i zostaną Ci wyświetlone szczegóły strumienia danych z internetu.
    jak dodać stronę do google analytics instrukcja
  8. Od rozpoczęcia zbierania danych dzieli Cię tylko jeden krok – użycie jednego z tagów. Możliwości masz dwie. Jedna jest przeznaczona dla korzystających z menadżera tagów, ale jeśli zaczynasz swoją przygodę z analityką, to prawdopodobnie nie znasz tego rozwiązania. Zresztą, zdecydowanie prostsze jest skorzystanie z globalnego tagu witryny (gtag.js).
    podpięcie google analytics do strony instrukcja

Zatem wybierz tę opcję. Wyświetli Ci się kod, a po prawej stronie ikonka „Kopiuj”, którą należy kliknąć. Kod ten musi trafić do sekcji <head> strony. Nic Ci to nie mówi? Pokażemy Ci, jak dodać ten kod na przykładzie najpopularniejszego systemu CMS – czyli WordPressa.

dodanie kodu ga wordpress

Zaloguj się do panelu administracyjnego strony. Następnie wybierz z menu po lewej stronie „Wygląd”, a dalej „Edytor motywu”. Po prawej stronie znajdź pozycję „Nagłówek motywu (header.php)”.

globalny tag witryny a podpięcie strony do ga

Kiedy klikniesz ten link, pojawi się możliwość edycji pliku, w którym znajduje się sekcja <head>.

Uwaga: najpierw zaznacz całą zawartość tego pliku (użyj CTRL+A), skopiuj ją do notatnika i zapisz na dysku.

To zabezpieczenie na wszelki wypadek – gdybyś przypadkiem wprowadził błąd w kodzie HTML. Wtedy wystarczy, że wkleisz zawartość pliku na nowo – zrób to, jeśli zauważysz, że spowodowałeś jakiś problem w serwisie. Sekcja, w której masz umieścić kod zaczyna się od <head>, a kończy </head>.

jak podpiąć statystyki ga do strony instrukcja

Zatem skopiuj ten kod i wklej go przed </head>, a następnie kliknij „Zaktualizuj plik”. Gotowe. Teraz zerknij na stronę, czy zmiana nie spowodowała błędów – kliknij CTRL+F5, aby ją odświeżyć. Jeśli wszystko jest OK, to oznacza, że od tej pory Google Analytics zbiera dane.

Wróć do Google Analytics, aby sprawdzić, czy wszystko jest w porządku, a najlepiej odczekaj choćby kilka dni na pojawienie się danych – wtedy będziesz mieć już przynajmniej trochę informacji do analizy (o ile Twoja strona jest odwiedzana przez użytkowników).

Uwaga: możliwe, że masz zablokowaną edycję tych plików. Wtedy będziesz mógł edytować je po ich pobraniu na dysk lub po zalogowaniu się do panelu administracyjnego hostingu. Jednak jest łatwiejsze rozwiązanie.

Nie chcesz ingerować w kod strony? Zatem innym, jeszcze łatwiejszym sposobem jest skorzystanie z wtyczki – tych jest wiele. Proponujemy Ci tę (jest to wtyczka do WordPressa):

wtyczka wordpress ga google analytics

Jeśli już ją dodałeś, to wybierz „Ustawienia”, a tam znajdziesz opcję „Google Analytics”. Potrzebujesz kilku informacji. Zerknij poniżej:

dodanie strony do google analytics

W polu GA Tracking ID wklej identyfikator pomiaru, który pojawił Ci się przy konfigurowaniu usługi. Możesz do niego wrócić po zalogowaniu się do Google Analytics – wybierz „Administracja”, następnie „Strumienie danych”. Dalej, w ustawieniach wtyczki, kliknij „Global Site Tag”, następnie „Save Changes” i gotowe.

jak podpiąć google analytics do strony instrukcja

Jeśli nie masz doświadczenia w edytowaniu plików, to zdecydowanie polecamy skorzystanie z wtyczki.

Podłączyłeś statystyki Google Analytics do swojej strony? Widzisz już dane w GA? Zatem przyszedł czas na poznanie możliwości tego narzędzia. Na naszym blogu znajdziesz wiele artykułów, z których dowiesz się więcej o rozwiązaniach, jakie oferuje GA. Sprawdź, jak używać GA w marketingu i w SEO, jakie są najlepsze dodatki do Google Analytics, a także zapoznaj się z innymi wpisami z serii Poradnik Google Analytics (w zlokalizowaniu ich pomoże Ci wewnętrzna wyszukiwarka na naszym blogu – wystarczy, że wpiszesz frazę “poradnik Google Analytics”).


.

FAQ

GA daje Ci ogromne możliwości, ale zawsze warto też korzystać z dodatkowych źródeł danych, np. Google Search Console, gdzie uzyskasz informacje o ruchu pozyskiwanym z wyszukiwarki Google (przeczytaj: Jak zweryfikować Google Search Console? i Przewodnik po Google Search Console. Poradnik dla początkujących).

Kiedyś popularnością cieszyło się http://stat.4u.pl/. Możesz sprawdzić to rozwiązanie z czystej ciekawości, jednak nie spodziewaj się, że za jego pomocą pozyskasz więcej danych niż z GA. Trudno porównywać ich funkcje.

Zapewne po pewnym czasie zauważysz, że w źródłach pozyskiwania w przypadku wyników organicznych Google w większości przypadków nie pojawiają się słowa kluczowe – najczęściej odwiedziny ukrywają się pod „not provided”, a w niewielkim stopniu pod „not set”. Pytania odnośnie do tych elementów zadaje sobie prawdopodobnie każdy, kto zaczyna swoją przygodę z GA.

W przypadku „not provided” chodzi o ukrywanie słów kluczowych, co Google tłumaczy dbałością o prywatność użytkowników. Dane o frazach znajdziesz jednak w Google Search Console. Natomiast „not set” jest stosowane wówczas, gdy GA nie otrzyma żadnych danych na temat konkretnego pomiaru.

statystyki google analytics

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej