Zanim rozpoczniesz pozyskiwanie danych dzięki Google Analytics, wiedz, że decydujesz się na najlepsze rozwiązanie, które w dodatku dostępne jest za darmo. Jak wynika z danych w3techs.com, udział GA w rynku narzędzi do analizy ruchu na stronie wynosi blisko 85 proc. Tak wielu użytkowników nie może się mylić.
Jak zatem zacząć korzystać z tego narzędzia? Sprawdź, jak dokonać wdrożenia GA4 na swojej stronie.
Jak dodać stronę do Google Analytics 4? Tworzenie konta i usługi
Pierwszym krokiem przy dodawaniu strony do GA4 będzie oczywiście stworzenie samego konta.
Wejdź na stronę Google Analytics i kliknij Rozpocznij pomiary. Możesz skorzystać ze swojego konta Google – jeśli go nie masz, będziesz musiał się zarejestrować.
Podaj nazwę konta. Możesz też wyrazić zgody odnośnie do udostępniania danych z Google Analytics, ale nie masz takiego obowiązku. W razie potrzeby możesz to zmienić w przyszłości.
Tu warto wspomnieć o nowości, która odróżnia Google Analytics 4 od wcześniejszej wersji – już na tym etapie możemy utworzyć strukturę interesujących nas raportów w zależności od potrzeb. Konfiguracja struktury zastępuje wcześniejszy podział na widoki danych.
Później możemy zalogować się na utworzone konto Google Analytics, przejść do panelu administracyjnego (oznaczonego ikoną zębatki) i utworzyć nową usługę.
Na tym etapie nadajemy usłudze nazwę, a następnie wybieramy docelowy kraj, walutę i strefę czasową. Wszystkie wymienione kwestie należy dopasować w zależności od rynku, na którym będzie działać nasza strona.
Już na tym etapie warto zadbać o uporządkowanie danych – jako nazwa usługi najlepiej sprawdzi się nazwa bądź domena strony, którą chcemy dodać do GA4, a odpowiednie dopasowanie strefy czasowej pozwoli nam dopasować zbierane dane do rynku, na którym pracujemy.
Jak dodać stronę do Google Analytics 4? Tworzenie strumienia danych
Mamy już utworzoną usługę – kolejnym krokiem przy dodawaniu strony do GA4 będzie utworzenie strumienia danych. Mamy trzy możliwości:
- Aplikacja na iOS
- Aplikacja na Androida
- Sieć
Nie musimy ograniczać się do jednego strumienia danych. W przypadku, gdy tworzymy więcej, niż jeden strumień także zalecamy uporządkowanie nadanego nazewnictwa w zależności od źródła danych.
Interesuje Cię temat GA4? Chcesz wiedzieć, co o tym narzędziu sądzą Specjaliści? Posłuchaj rozmowy SEO R&D Specialist, Wojciecha Urbana, z SEM Specialist, Tomkiem Gnieckim.
Jak dodać stronę do Google Analytics 4? Implementacja kodu śledzącego
Jest kilka sposobów na to, jak dodać stronę do GA4. W panelu Szczegóły strumienia danych z internetu znajdziesz URL strumienia, jego nazwę oraz Identyfikator pomiaru. Identyfikator będzie niezbędny w przypadku kilku opcji implementacji Google Analytics.
Dodawanie strony do GA4 przy istniejącym kodzie UA
Jeśli jeszcze nie dokonaliśmy przejścia z Universal Analytics na Google Analytics 4 – oto, jak dodać stronę do GA4 mając już zaimplementowany na stronie kod UA.
Jak to zrobić? Wystarczy dodać kolejną linię kodu, która zawiera wspomniany Identyfikator pomiaru. Kod będzie zatem wyglądał następująco:
<script async src=”https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-xxxxxxx-x”></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag(’js’, new Date());
gtag(’config’, 'UA-xxxxxxx-xx’);
gtag(’config’, ’GA-xxxxxxx′);
</script>
GA-xxxxxxx – to właśnie identyfikator, który możemy skopiować z panelu strumienia danych.
Dodawanie strony do GA4 za pomocą biblioteki gtag.js
Skrypt możemy wdrożyć też od zera. W jaki sposób można dodać stronę do GA4 wykorzystując bibliotekę gtag.js?
Warto zaznaczyć, że w GA4 zmieniła się nazwa implementowanego tagu – wcześniej był to tag globalny, zaś teraz nazywany jest tagiem Google.
Na potrzeby naszego przykładu weźmy najpopularniejszy system CMS – czyli WordPress. Sposób postępowania jest następujący:
- W panelu Strumienia danych przechodzimy do Instrukcji tagowania.
- Po wybraniu Dodaj nowy tag na stronie wybieramy opcję gtag.js.
- Kopiujemy podany kod.
- Logujemy się do panelu administracyjnego.
- Wybieramy Wygląd, następnie Edytor motywu i Nagłówek motywu (header.php).
- Wdrażamy kod w sekcji <head>.
- Aktualizujemy plik i sprawdzamy, czy na stronie nie wystąpiły błędy.
Uwaga!
Najpierw zaznacz całą zawartość Nagłówka motywu (użyj CTRL+A), skopiuj ją do notatnika i zapisz na dysku. To zabezpieczenie na wszelki wypadek – gdybyś przypadkiem wprowadził błąd w kodzie HTML. Wtedy wystarczy, że wkleisz zawartość pliku na nowo – zrób to, jeśli zauważysz, że spowodowałeś jakiś problem w serwisie. Sekcja, w której masz umieścić kod zaczyna się od <head>, a kończy </head>.
Dodawanie strony do GA4 z Google Tag Manager
To rekomendowana opcja ze względu na fakt, że jest to jednorazowe działanie, niewymagające ingerencji dewelopera, bez ryzyka spowodowania błędów na stronie związanych z ingerencją w kodzie. Jak dodać stronę do Google Analytics z 4 z wykorzystaniem GTM?
- Wdrażamy Google Tag Manager na stronę.
- W koncie GTM wchodzimy w zakładkę Tagi i wybieramy Nowy.
- W panelu wybieramy Konfigurację tagu.
- Wybieramy typ tagu – Google Analytics: konfiguracja GA4.
- Wpisujemy wspomniany wcześniej Identyfikator pomiaru.
- Dodajemy regułę uruchamiającą All Pages.
- Zapisujemy tag.
- Sprawdzamy, czy tag został wdrożony poprawnie, wybierając opcję Podgląd.
- Publikujemy zmiany.
I gotowe! Właśnie dodaliśmy naszą stronę do GA4 przy użyciu Google Tag Managera.
Dodawanie strony do GA4 z wykorzystaniem wtyczek
Nie chcesz ingerować w kod strony? Zatem innym, jeszcze łatwiejszym sposobem jest skorzystanie z wtyczki – tych jest wiele. Proponujemy Ci tę (jest to wtyczka do WordPressa):
Jeśli już ją dodałeś, to wybierz „Ustawienia”, a tam znajdziesz opcję „Google Analytics”. Potrzebujesz kilku informacji. Zerknij poniżej:
W polu GA Tracking ID wklej Identyfikator pomiaru, który pojawił się przy konfigurowaniu usługi. Możesz do niego wrócić po zalogowaniu się do Google Analytics – wybierz „Administracja”, następnie „Strumienie danych”. Dalej, w ustawieniach wtyczki, kliknij Global Site Tag, następnie Save Changes i gotowe.
Jeśli nie masz doświadczenia w edytowaniu plików, to zdecydowanie polecamy skorzystanie z wtyczki.
Jak dodać stronę do Google Analytics 4? Podsumowanie
Wiesz już, jak postępować przy dodawaniu strony do GA4 – i prawdopodobnie podłączyłeś już statystyki do swojej strony.
Widzisz już dane w GA? Zatem przyszedł czas na poznanie możliwości tego narzędzia. Na naszym blogu znajdziesz wiele artykułów, z których dowiesz się więcej o rozwiązaniach, jakie oferuje GA. Sprawdź, jak używać GA w marketingu i w SEO, jakie są najlepsze dodatki do Google Analytics, a także zapoznaj się z innymi wpisami z serii Poradnik Google Analytics (w zlokalizowaniu ich pomoże Ci wewnętrzna wyszukiwarka na naszym blogu – wystarczy, że wpiszesz frazę “poradnik Google Analytics”).
A jeśli interesuje Cię zgłębienie tajników tego narzędzia – koniecznie zapisz się na szkolenie z Google Analytics 4!
Ten wpis jest aktualizacją treści z dnia 6 kwietnia 2021 roku.
Przydatny instruktaż, wszystko prosto wyjaśnione 🙂
Super, takiego wpisu szukałem:)