Interfejs GA4 – jak się odnaleźć? Poradnik GA4 cz. 2

Interfejs GA4 – jak się odnaleźć?  Poradnik GA4 cz. 2

Czy wiesz, że 1 lipca 2023 Google Analytics 3 (Universal Analytics) przestanie zbierać dane? Pozostało sporo czasu, ale to nie oznacza, że należy czekać na ostatnią chwilę z wdrożeniem GA4 w Twoich witrynach. Zrób to już teraz! Aby Ci ułatwić rozpoczęcie przygody z nową analityką od Google, pomożemy Ci odnaleźć się w interfejsie GA4.

Spis treści:

Jak wygląda interfejs GA4?

Jeśli już zdążyłeś uruchomić nową wersję analityki dla Twojej strony, to z pewnością zauważyłeś, że zmiany są znaczne. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, to zapoznaj się z naszym poradnikiem: Jak dodać stronę do Google Analytics 4?

To, co znajdowało się dotąd w Universal Analytics, zostało w znacznej mierze zmienione w nowej analityce od Google, na przykład nawigacja. Wcześniej miała formę drzewa, teraz jednak jest wysuwanym sliderem z nowymi funkcjami.

Różnicami w wyglądzie Universal Analytics i GA4 zajmiemy się w dalszej części artykułu. Teraz oprowadzimy Cię po kolejnych sekcjach analityki.

Twoja strona potrzebuje audytu? baner

Po zalogowaniu się do GA4 zobaczysz po lewej stronie menu. Widoczne są wyłącznie ikony, natomiast całość wysuwa się dopiero, kiedy ustawisz kursor myszy na jednej z nich. Masz do wyboru różne opcje – jeżeli Universal Analytics nie był Ci obcy, możesz zauważyć różnice już tutaj.

ga4 wygląd menu głównego

Raporty w GA4

Po wyborze w menu głównym opcji Raporty uzyskujesz dostęp do wielu danych. Przede wszystkim widzisz informacje o liczbie użytkowników przez ostatnie 30 minut, liczbie odwiedzin na minutę, a także najpopularniejszych krajach, z których pochodzą użytkownicy.

ga4 interfejs raportów

Zobaczysz również informacje o kanałach, z jakich użytkownicy dotarli na Twoją stronę.

ga4 wygląd raportu nowi użytkownicy

Ponadto w widoku głównym możesz sprawdzić inne raporty, m.in. te dotyczące aktywności internautów w danym okresie czy najczęściej odwiedzanych podstron.

W menu zobaczysz pozycje, z których część możesz znać z poprzedniej wersji analityki, a część jest nowa:

  • Pozyskanie – czyli informacje o źródłach ruchu.
  • Zaangażowanie – dowiesz się stąd, jakie treści przegląda internauta i jakie zdarzenia realizuje.
  • Generowanie przychodu – zawiera dane zebrane przez moduł rozszerzonego e-commerce.

Eksplorowanie

Możesz korzystać z eksploracji:

  • swobodnej,
  • ścieżki,
  • sekwencji ścieżki.

wygląd sekcji Eksploracje w GA4

Reklamy

Nazwa sekcji nie jest do końca trafiona. Na pierwszy rzut oka może Ci się wydawać, że zdobędziesz stąd informacje dotyczące Twoich kampanii w Google Ads, a nie jest to prawda. Masz do wyboru dwie opcje: Porównanie modeli i Ścieżka konwersji.

GA4 interfejs reklam

Oto, czego dowiesz się z poszczególnych raportów:

  • Podsumowanie reklam – czyli dane na temat ruchu z Google Ads.
  • Porównanie modeli – możesz porównać, jakie przychody osiąga Twoja witryna w różnych modelach atrybucji.
  • Ścieżka konwersji – informacje o przychodach z najpopularniejszych ścieżek konwersji.

Konfiguracja GA4

W tej części GA4 znajdziesz możliwości dotyczące konfiguracji narzędzia w zakresie zbierania danych. Zobaczysz tam następujące pozycje:

  • Zdarzenia – czyli dane dotyczące wszystkich zdarzeń, które są rejestrowane przez GA4.
  • Konwersje – możesz tutaj dodać swoje konwersje, a także sprawdzisz, które zdarzenia są traktowane jako konwersje.
  • Odbiorcy –  utworzysz własne grupy odbiorców.
  • Definicje niestandardowe – pod tą opcją ukrywają się możliwości zarządzania wymiarami niestandardowymi.
  • DebugView – służy do monitorowania zdarzeń pochodzących z urządzenia lub przeglądarki z włączonym debugowaniem. Opcja przeznaczona dla zaawansowanych użytkowników.

wygląd konfiguracji w GA4

Część główna

Kiedy zalogujesz się do analityki, Twoją uwagę przyciągnie z pewnością widok gówny. To zbiór najważniejszych informacji dotyczących statystyk Twojej witryny, a także odnośniki do raportów, które zawierają szczegółowe dane dotyczące konkretnych zagadnień.

GA4 wygląd części głównej

I tak w głównym widoku zobaczysz następujące wykresy i informacje:

  • Użytkownicy – liczba wszystkich i nowych użytkowników, średni czas zaangażowania i ewentualne łączne przychody z zakupów, subskrypcji i reklam.
  • Użytkownicy z ostatnich 30 minut – wraz z wykresem dotyczącym liczby użytkowników na minutę, a także najpopularniejszych krajach pochodzenia internautów.
  • Ostatnio wyświetlane – zawiera odnośniki do ostatnio używanych funkcji w analityce.
  • Trendy – czyli zarysowanie trendów w Twoich danych.

trendy w GA4

Opcje dostosowania raportów w GA4

Gdy klikniesz w konkretny raport, w prawym górnym rogu zobaczysz opcje dostosowania danych do Twoich aktualnych oczekiwań. Wybierając ołówek pojawiają się opcje personalizacji.

GA4 opcja dostosuj raport

Możesz między innymi:

  • Dostosować okres, którego dotyczy raport lub wybrać karty, które mają się wyświetlać – włączyć nowe lub wyłączyć te, które są aktywne.

dopasowanie raportów w GA4

GA4 daje Ci możliwość dodania wielu raportów, które możesz dopasować do swoich potrzeb.

GA4 a Universal Analytics różnice

Różnice w wyglądzie między Universal Analytics a GA4

Tym, co oczywiście zwraca uwagę od razu po zalogowaniu się do GA4, jest inny wygląd poszczególnych elementów. Widzisz te różnice? Z pewnością tak, gdyż zmiany są spore, głównie w wyglądzie raportów. Wykresy również wyglądają inaczej.

Może Ci się wydawać, że jest ich mniej niż w Universal Analytics, ale to nieprawda. Po prostu część raportów pojawi się dopiero, kiedy rozpoczniesz zbieranie danych.

GA4 interfejs raportów

Wraz ze zmianami w raportach została zmodyfikowana również struktura analityki. Niektóre opcje zostały zmienione, natomiast inne, takie jak bounce rate (wskaźnik odrzuceń) zniknęły. I tak na przykład współczynnik odrzuceń został zastąpiony metrykami Zaangażowania.

Wprowadzono również zmiany pod względem tworzenia celów i konwersji. Teraz wystarczy, że skorzystasz z jednego suwaka, który spowoduje, że konwersje zaczną być zliczane.

Zmodyfikowano również nazewnictwo. Konwersje, które w Universal Analytics były nazywane celami, teraz są nazwane właśnie konwersjami. Mierzenie tego elementu w kampaniach jest kluczowe, gdyż umożliwia Ci ustalenie, czy prowadzone działania reklamowe są skuteczne.

Sprawdź, jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?

Klasyczne widoki w nowej usłudze zostały zamienione natomiast w strumienie danych.

Czego możesz się dowiedzieć z GA4? – podsumowanie

Jak widzisz, wygląd GA4 zdecydowanie różni się od Universal Analytics, i to pod kilkoma względami. Wiele zmian wydaje się być korzystne. Zdarzenia, których mierzenie dotąd wymagało dodatkowej konfiguracji, obecnie są monitorowane automatycznie. Wprowadzono zmiany nazewnictwa, niektóre elementy wyeliminowano, a wprowadzono inne.

Jeśli chodzi o nowy wygląd – raporty są atrakcyjniejsze, ale zapewne tak jak przy każdej modyfikacji tego typu, musisz się po prostu przyzwyczaić do innego interfejsu.

Natomiast zapowiada się, że GA4 będzie dawało znacznie więcej możliwości niż Universal Analytics, o czym przekonasz się z naszych kolejnych poradników.

FAQ

Ze zmianami często jest tak, że na pierwszy rzut oka nie podobają się nam z tego powodu, że przyzwyczailiśmy się do poprzedniego rozwiązania. Tutaj możesz odnieść podobne wrażenie i zapewne oceniać modyfikacje powinieneś indywidualnie.

Natomiast nasz zespół widzi, że zmiany poszły w dobrym kierunku. Uproszczono nazewnictwo wielu elementów, wprowadzono nazwy adekwatne do tego, jaki efekt powoduje skorzystanie z danej funkcji. Wygląd jest atrakcyjniejszy i być może też odniesiesz takie wrażenie, kiedy będziesz przeglądać dane w GA4 i w Universal Analytics. Pamiętaj, że aktualnie możesz korzystać z obu tych statystyk jednocześnie.

Są jeszcze elementy, które wymagają dopracowania, mamy nadzieję, że zmiany w kierunku ulepszania narzędzia niedługo zostaną wprowadzone!

Tak – dodatkowo masz sporo opcji personalizacji. Możesz m.in. włączać i wyłączać raporty, które będą się pojawiać wraz z innymi, dostosować widok do Twoich potrzeb.

W poszczególnych raportach masz od razu odnośniki do innych. Po zalogowaniu się do GA4, kliknij Zobacz przegląd raportów. To tam możesz dostosować je do swoich potrzeb. Łatwo zaznaczasz, które mają się wyświetlać, a które powinny zostać niewidoczne.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksplorowanie to nowa sekcja w GA4. Możesz dzięki niech stworzyć raporty niestandardowe. Nie zwlekaj zatem z dodaniem strony do GA4 i poznaj nowe rozwiązanie od Google, zanim statystyki Google Universal zostaną wyłączone. Masz jeszcze sporo czasu – dane w ramach GA Universal będą zbierane do 1 lipca 2022 roku. Wiesz, czym są raporty niestandardowe w GA4? Sprawdź, na czym polegają i jak z nich korzystać.

Czytaj więcej
Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

W 2021 roku doszło do wielu wydarzeń marketingowych, które ze względów pandemicznych nie odbyły się w 2020 roku. Powrócił Festiwal SEO, a także inne imprezy związane z marketingiem. Już wiemy, jakie wydarzenia planowane są na ten rok. Będzie się działo! Sprawdźmy, gdzie warto się pojawić w drugim półroczu 2022 roku. Na które wydarzenia marketingowe warto zwrócić szczególną uwagę?

Czytaj więcej