Spis treści:
- Jak wygląda interfejs GA4?
- Różnice w wyglądzie między Universal Analytics a GA4
- Czego możesz się dowiedzieć z GA4? – podsumowanie
Jak wygląda interfejs GA4?
To pierwszy poradnik o GA4, który czytasz? Sprawdź pozostałe poradniki z tej serii:
Jak dodać stronę do Google Analytics 4?
GA4 raporty standardowe – jak je tworzyć? // Poradnik GA4 cz. 3
Eksploracja GA4 – jak tworzyć raporty niestandardowe? // Poradnik GA4 cz.4
To, co znajdowało się dotąd w Universal Analytics, zostało w znacznej mierze zmienione w nowej analityce od Google, na przykład nawigacja. Wcześniej miała formę drzewa, teraz jednak jest wysuwanym sliderem z nowymi funkcjami.
Pobierz nasz darmowy poradnik GA4 i zbieraj dane, które pozwolą CI stać się ekspertem analitycznym!
Różnicami w wyglądzie Universal Analytics i GA4 zajmiemy się w dalszej części artykułu. Teraz oprowadzimy Cię po kolejnych sekcjach analityki.
Menu główne GA4
Po zalogowaniu się do GA4 zobaczysz po lewej stronie menu. Widoczne są wyłącznie ikony, natomiast całość wysuwa się dopiero, kiedy ustawisz kursor myszy na jednej z nich. Masz do wyboru różne opcje – jeżeli Universal Analytics nie był Ci obcy, możesz zauważyć różnice już tutaj.
Raporty w GA4
Po wyborze w menu głównym opcji Raporty uzyskujesz dostęp do wielu danych. Przede wszystkim widzisz informacje o liczbie użytkowników przez ostatnie 30 minut, liczbie odwiedzin na minutę, a także najpopularniejszych krajach, z których pochodzą użytkownicy.
Zobaczysz również informacje o kanałach, z jakich użytkownicy dotarli na Twoją stronę.
Ponadto w widoku głównym możesz sprawdzić inne raporty, m.in. te dotyczące aktywności internautów w danym okresie czy najczęściej odwiedzanych podstron.
W menu zobaczysz pozycje, z których część możesz znać z poprzedniej wersji analityki, a część jest nowa:
- Pozyskanie – czyli informacje o źródłach ruchu.
- Zaangażowanie – dowiesz się stąd, jakie treści przegląda internauta i jakie zdarzenia realizuje.
- Generowanie przychodu – zawiera dane zebrane przez moduł rozszerzonego e-commerce.
Eksplorowanie
Możesz korzystać z eksploracji:
- swobodnej,
- ścieżki,
- sekwencji ścieżki.
Reklamy
Nazwa sekcji nie jest do końca trafiona. Na pierwszy rzut oka może Ci się wydawać, że zdobędziesz stąd informacje dotyczące Twoich kampanii w Google Ads, a nie jest to prawda. Masz do wyboru dwie opcje: Porównanie modeli i Ścieżka konwersji.
Oto, czego dowiesz się z poszczególnych raportów:
- Podsumowanie reklam – czyli dane na temat ruchu z Google Ads.
- Porównanie modeli – możesz porównać, jakie przychody osiąga Twoja witryna w różnych modelach atrybucji.
- Ścieżka konwersji – informacje o przychodach z najpopularniejszych ścieżek konwersji.
Konfiguracja GA4
W tej części GA4 znajdziesz możliwości dotyczące konfiguracji narzędzia w zakresie zbierania danych. Zobaczysz tam następujące pozycje:
- Zdarzenia – czyli dane dotyczące wszystkich zdarzeń, które są rejestrowane przez GA4.
- Konwersje – możesz tutaj dodać swoje konwersje, a także sprawdzisz, które zdarzenia są traktowane jako konwersje.
- Odbiorcy – utworzysz własne grupy odbiorców.
- Definicje niestandardowe – pod tą opcją ukrywają się możliwości zarządzania wymiarami niestandardowymi.
- DebugView – służy do monitorowania zdarzeń pochodzących z urządzenia lub przeglądarki z włączonym debugowaniem. Opcja przeznaczona dla zaawansowanych użytkowników.
Część główna
Kiedy zalogujesz się do analityki, Twoją uwagę przyciągnie z pewnością widok gówny. To zbiór najważniejszych informacji dotyczących statystyk Twojej witryny, a także odnośniki do raportów, które zawierają szczegółowe dane dotyczące konkretnych zagadnień.
I tak w głównym widoku zobaczysz następujące wykresy i informacje:
- Użytkownicy – liczba wszystkich i nowych użytkowników, średni czas zaangażowania i ewentualne łączne przychody z zakupów, subskrypcji i reklam.
- Użytkownicy z ostatnich 30 minut – wraz z wykresem dotyczącym liczby użytkowników na minutę, a także najpopularniejszych krajach pochodzenia internautów.
- Ostatnio wyświetlane – zawiera odnośniki do ostatnio używanych funkcji w analityce.
- Trendy – czyli zarysowanie trendów w Twoich danych.
Opcje dostosowania raportów w GA4
Gdy klikniesz w konkretny raport, w prawym górnym rogu zobaczysz opcje dostosowania danych do Twoich aktualnych oczekiwań. Wybierając ołówek pojawiają się opcje personalizacji.
Możesz między innymi:
- Dostosować okres, którego dotyczy raport lub wybrać karty, które mają się wyświetlać – włączyć nowe lub wyłączyć te, które są aktywne.
GA4 daje Ci możliwość dodania wielu raportów, które możesz dopasować do swoich potrzeb.
Różnice w wyglądzie między Universal Analytics a GA4
Tym, co oczywiście zwraca uwagę od razu po zalogowaniu się do GA4, jest inny wygląd poszczególnych elementów. Widzisz te różnice? Z pewnością tak, gdyż zmiany są spore, głównie w wyglądzie raportów. Wykresy również wyglądają inaczej.
Może Ci się wydawać, że jest ich mniej niż w Universal Analytics, ale to nieprawda. Po prostu część raportów pojawi się dopiero, kiedy rozpoczniesz zbieranie danych.
Wraz ze zmianami w raportach została zmodyfikowana również struktura analityki. Niektóre opcje zostały zmienione, natomiast inne, takie jak bounce rate (wskaźnik odrzuceń) zniknęły. I tak na przykład współczynnik odrzuceń został zastąpiony metrykami Zaangażowania.
Wprowadzono również zmiany pod względem tworzenia celów i konwersji. Teraz wystarczy, że skorzystasz z jednego suwaka, który spowoduje, że konwersje zaczną być zliczane.
Zmodyfikowano również nazewnictwo. Konwersje, które w Universal Analytics były nazywane celami, teraz są nazwane właśnie konwersjami. Mierzenie tego elementu w kampaniach jest kluczowe, gdyż umożliwia Ci ustalenie, czy prowadzone działania reklamowe są skuteczne.
Klasyczne widoki w nowej usłudze zostały zamienione natomiast w strumienie danych.
Czego możesz się dowiedzieć z GA4? – podsumowanie
Jak widzisz, wygląd GA4 zdecydowanie różni się od Universal Analytics, i to pod kilkoma względami. Wiele zmian wydaje się być korzystne. Zdarzenia, których mierzenie dotąd wymagało dodatkowej konfiguracji, obecnie są monitorowane automatycznie. Wprowadzono zmiany nazewnictwa, niektóre elementy wyeliminowano, a wprowadzono inne.
Jeśli chodzi o nowy wygląd – raporty są atrakcyjniejsze, ale zapewne tak jak przy każdej modyfikacji tego typu, musisz się po prostu przyzwyczaić do innego interfejsu.
Natomiast zapowiada się, że GA4 będzie dawało znacznie więcej możliwości niż Universal Analytics, o czym przekonasz się z naszych kolejnych poradników.