.animate-view{opacity: 1 !important;}

FAQ wyświetlane w wynikach wyszukiwania – jak oznaczyć je w schemie?

5min.

Komentarze:0

FAQ wyświetlane w wynikach wyszukiwania – jak oznaczyć je w schemie?
27 listopada 2020
Od pewnego czasu pytania zawarte w sekcji FAQ mogą pojawiać się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się, jak prawidłowo zaimplementować schema FAQ na stronie i czerpać z tego korzyści.

5min.

Komentarze:0

Co to jest FAQ?

Na początek warto przybliżyć, czym jest FAQ. Rozwinięcie tego angielskiego skrótu oznacza “frequently asked questions”, co - tłumacząc na język polski - znaczy “najczęściej zadawane pytania”. Sekcja ta służy przede wszystkim do umieszczania pytań dotyczących produktów, usług czy funkcjonowania strony internetowej/aplikacji mobilnej. Dzięki FAQ użytkownicy mogą szybko uzyskać odpowiedź bez angażowania działu obsługi klienta. FAQ Page tworzona jest przez autora strony na podstawie najczęstszych pytań użytkowników. [caption id="attachment_31209" align="aligncenter" width="602"]Przykład FAQ na stronie FAQ na stronie sklepu Top Secret[/caption]

Kiedy stosowanie FAQ jest poprawne?

Zastosowanie sekcji FAQ przynosi korzyści zarówno firmie, jak i klientom. Rozumie to również Google, dlatego w jego wytycznych znajdziemy informacje, w jakich przypadkach użycie FAQ jest prawidłowe. Podstawowa kwestia to brak możliwości nanoszenia zmian przez użytkowników. Strona zawierająca najczęściej zadawane pytania, tworzona i moderowana jest wyłącznie przez jej administratora. Najlepiej, kiedy sekcja ta przybiera formę czytelnej listy. Zastosowanie FAQ według Google nie jest zasadne w przypadku forów, kart produktów oraz stron, na których można nanieść własną odpowiedź bez moderacji administratora. Warto o tym pamiętać podczas tworzenia tej podstrony.

Wpływ FAQ na SEO

Google od maja 2019 roku oficjalnie ogłosiło, że wspiera wyświetlanie trzech typów danych strukturalnych umożliwiających użytkownikom uzyskiwanie odpowiedzi na zadane pytanie - FAQ, Q&A oraz How-to. Ta kwestia sprawiła, że właściciele stron internetowych jeszcze chętniej zaczęli tworzyć FAQ Page, nie tylko z powodu oszczędności czasu i pieniędzy, ale też wzmocnienia swojej pozycji w SERP.
Sekcja “najczęściej zadawanych pytań” to miejsce na unikalną treść, która jest wartościową pomocą dla użytkownika już na etapie przeszukiwania informacji w wyszukiwarce internetowej. Dodatkowo FAQ pomaga wyróżnić się na tle konkurencji i zwiększyć ilość przejść na naszą stronę.
Aby stworzona przez nas sekcja wyświetlała się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, musi być ona fragmentem rozszerzonym (rich snippets). Oznacza to, że FAQ należy dodać na stronę w postaci danych strukturalnych. O tym, czym są wspomniane dane i jak wdrażać je na stronie, dowiesz się z naszego poradnika:  Czym są dane strukturalne? [caption id="attachment_31212" align="aligncenter" width="433"]Przykład FAQ w wynikach wyszukiwania Przykład FAQ w wynikach wyszukiwania[/caption]

Jak przygotować treść pytań i odpowiedzi w sekcji FAQ?

Zanim przejdziemy do samej implementacji elementu schema FAQ Page, przygotowałam kilka wskazówek, które pomogą Ci właściwie przygotować podstronę. FAQ ma na celu dostarczyć użytkownikom szybkiej pomocy w kwestii produktu lub innej funkcjonalności na stronie, dlatego stworzone przez nas pytania i odpowiedzi nie mogą być przypadkowe. Proces tworzenia tej sekcji warto szczegółowo zaplanować.

Jak stworzyć podstronę z FAQ? 6 wskazówek

  1. Przeanalizuj pytania, które pojawiają się na e-mailu, komunikatorze lub podczas rozmów telefonicznych z Twoim działem obsługi klienta. Pytań warto też poszukać na forach i innych stronach internetowych np. social media.
  2. Wyodrębnij pytania pojawiające się najczęściej i pogrupuj je tematycznie. Dobrym pomysłem będzie stworzenie mniejszych sekcji np. zamówienie, wysyłka, reklamacje itp.
  3. Użyj narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych, aby dopasować pytania do najczęstszych wyszukiwanych fraz.
  4. Staraj się odpowiadać wyczerpująco, ale zwięźle. Pisz naturalnie, w sposób przystępny dla użytkownika. Nie stosuj trudnej terminologii.
  5. Jeśli prowadzisz bloga, możesz użyć konkretnych wpisów jako rozszerzenie swojej odpowiedzi. Dodanie odnośnika wzmocni dodatkowo linkowanie wewnętrzne.
  6. Umieść na podstronie formularz umożliwiający wysłanie pytania przez klienta. Może się zdarzyć, że pominąłeś jakąś kwestię. Takie narzędzie umożliwi Ci uzyskanie dodatkowych informacji.
Po publikacji warto stale kontrolować zachowanie użytkowników na stronie z FAQ. Sprawdzaj ruch, trafność pytań oraz inne wskaźniki, jak na przykład ilość wykonanych telefonów z pytaniami czy e-maili. Możesz również dodać ankietę, dzięki której uzyskasz feedback od poszukujących pomocy osób. Jeśli otrzymane wyniki nie są satysfakcjonujące, nie bój się testować i nanosić nowe zmiany w tej sekcji.

Jak zaimplementować element schema FAQ Page na stronie?

Wdrożenie FAQ w postaci danych strukturalnych nie należy do najtrudniejszych. Implementacja polega głównie na dodaniu odpowiedniego kodu w sekcji <head> podstrony zawierającej najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi. Warto skorzystać z dedykowanego narzędzia The FAQ Page Schema Generator lub Markera Danych od Google. [caption id="attachment_31214" align="aligncenter" width="403"]Przykładowy kod FAQ Page w postaci kodu JSON-LD Przykładowy kod FAQ Page w postaci kodu JSON-LD[/caption] Google wspiera również rozwiązania FAQPage zapisanych w postaci znaczników microdata. O tym, którą postać kodu wybrać decyduje konstrukcja naszej strony. [caption id="attachment_31216" align="aligncenter" width="399"]Przykładowy kod FAQ Page w postaci znaczników microdata Przykładowy kod FAQ Page w postaci znaczników microdata[/caption] W zależności od stosowanego CMSa możliwe jest zainstalowanie wtyczki lub wdrożenie schemy bezpośrednio w kodzie. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że schema, która dotyczy rozwijanych sekcji FAQ, nie powinna być robiona za pomocą JavaScript. Lepiej użyć wyłącznie Kodu CSS oraz HTML. Po wdrożeniu kodu na podstronę należy zgłosić ją w Search Console. W ten sposób przeindeksujemy nowe dane, aby pojawiły się w wyszukiwarce Google. Poprawność wdrożonych danych strukturalnych sprawdzimy za pomocą narzędzia do testu wyników z elementami rozszerzonymi od Google. Wskaże nam ono ewentualne błędy, które musimy skorygować. Po zindeksowaniu nowej treści w wynikach wyszukiwania nasza strona może wyświetlać się w ten sposób: [caption id="attachment_31218" align="aligncenter" width="403"]Przykładowy wygląd FAQ jako fragmentu rozszerzonego (wersja na komputerach) Przykładowy wygląd FAQ jako fragmentu rozszerzonego (wersja na komputerach)[/caption]

Jak zoptymalizować stronę z FAQ?

Jak każda podstrona, sekcja FAQ również powinna być odpowiednio zoptymalizowana. Stwórz adekwatne do treści podstrony title oraz meta description. Wpływają one na pierwsze wrażenie użytkowników poszukujących informacji w wyszukiwarce. Przeczytaj: Meta znaczniki – co to jest, jak je tworzyć i jak wpływają na SEO Pytania oraz odpowiedzi zawarte w sekcji FAQ dobrze jest nasycić słowami kluczowymi, które są wyszukiwane przez użytkowników. Po zamieszczeniu ich na stronie nie zapominaj o zalecanym formatowaniu treści. Najważniejsze słowa kluczowe pogrub lub pochyl za pomocą znaczników <strong> lub <em>, aby zwrócić na nie uwagę robotów indeksujących. Natomiast pogrubienie <b> oraz pochylenie <i> dedykowane jest wyróżnieniu treści dla użytkowników. Stosuj w treści uporządkowane nagłówki strony internetowej, zgodnie z kolejnością w hierarchii struktury - H1, H2, H3. Aby ułatwić użytkownikom wyszukiwanie informacji, dodaj punktory oraz spisy treści. A co najważniejsze, zawsze dbaj o tworzenie unikalnych i wartościowych tekstów na podstrony.

Czy wdrożenie FAQ gwarantuje pojawienie się go w Google?

Jeśli dodane przez nas pytania i odpowiedzi nie pojawiają się w wyszukiwarce w postaci rich snippets, warto sprawdzić, czy wszystkie kroki omówione wyżej wykonaliśmy prawidłowo. Pomimo zastosowania narzędzia do testowania danych strukturalnych na stronie mogą pojawić się błędy. W takim przypadku dobrze jest samodzielnie sprawdzić wstawiony na podstronę kod. Google wskazuje jeszcze inne przyczyny. Zaliczyć do nich możemy:
  • treść na podstronie nie jest widoczna dla użytkownika,
  • strona zawiera elementy niezgodne z wytycznymi Google lub stosuje działania Black Hat SEO,
  • zagadnienia są niezgodne z tematyką strony lub wprowadzają użytkownika w błąd.
Wszystkie te elementy należy jak najszybciej wyeliminować, ponieważ mają wpływ na widoczność całej domeny w SERPach.

Podsumowanie

Odpowiednio napisane oraz wdrożone FAQ na stronie może przynieść Ci wiele korzyści. Poświęcony czas może przełożyć się na wzrost pozycji strony w wyszukiwarce internetowej, pozytywne wrażenia użytkowników oraz odciąży dział obsługi klienta. Wszystko to niewątpliwie wpłynie na szybszy rozwój Twojej działalności, jednak konieczne jest przestrzeganie zasad wskazanych przez Google.
Autor
Autor
Magda Wszołek

Autor
Autor
Magda Wszołek

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM