FAQ wyświetlane w wynikach wyszukiwania – jak oznaczyć je w schemie?

FAQ wyświetlane w wynikach wyszukiwania – jak oznaczyć je w schemie?

Od pewnego czasu pytania zawarte w sekcji FAQ mogą pojawiać się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się, jak prawidłowo zaimplementować schema FAQ na stronie i czerpać z tego korzyści.

Ostatnio na naszym blogu: Obawy przed SEO – dlaczego przedsiębiorcy boją się inwestować w pozycjonowanie?

Co to jest FAQ?

Na początek warto przybliżyć, czym jest FAQ. Rozwinięcie tego angielskiego skrótu oznacza “frequently asked questions”, co – tłumacząc na język polski – znaczy “najczęściej zadawane pytania”. Sekcja ta służy przede wszystkim do umieszczania pytań dotyczących produktów, usług czy funkcjonowania strony internetowej/aplikacji mobilnej. Dzięki FAQ użytkownicy mogą szybko uzyskać odpowiedź bez angażowania działu obsługi klienta. FAQ Page tworzona jest przez autora strony na podstawie najczęstszych pytań użytkowników.

Przykład FAQ na stronie
FAQ na stronie sklepu Top Secret

Kiedy stosowanie FAQ jest poprawne?

Zastosowanie sekcji FAQ przynosi korzyści zarówno firmie, jak i klientom. Rozumie to również Google, dlatego w jego wytycznych znajdziemy informacje, w jakich przypadkach użycie FAQ jest prawidłowe. Podstawowa kwestia to brak możliwości nanoszenia zmian przez użytkowników. Strona zawierająca najczęściej zadawane pytania, tworzona i moderowana jest wyłącznie przez jej administratora. Najlepiej, kiedy sekcja ta przybiera formę czytelnej listy.

Zastosowanie FAQ według Google nie jest zasadne w przypadku forów, kart produktów oraz stron, na których można nanieść własną odpowiedź bez moderacji administratora. Warto o tym pamiętać podczas tworzenia tej podstrony.

Wpływ FAQ na SEO

Google od maja 2019 roku oficjalnie ogłosiło, że wspiera wyświetlanie trzech typów danych strukturalnych umożliwiających użytkownikom uzyskiwanie odpowiedzi na zadane pytanie – FAQ, Q&A oraz How-to. Ta kwestia sprawiła, że właściciele stron internetowych jeszcze chętniej zaczęli tworzyć FAQ Page, nie tylko z powodu oszczędności czasu i pieniędzy, ale też wzmocnienia swojej pozycji w SERP.

Sekcja “najczęściej zadawanych pytań” to miejsce na unikalną treść, która jest wartościową pomocą dla użytkownika już na etapie przeszukiwania informacji w wyszukiwarce internetowej. Dodatkowo FAQ pomaga wyróżnić się na tle konkurencji i zwiększyć ilość przejść na naszą stronę.

Aby stworzona przez nas sekcja wyświetlała się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, musi być ona fragmentem rozszerzonym (rich snippets). Oznacza to, że FAQ należy dodać na stronę w postaci danych strukturalnych. O tym, czym są wspomniane dane i jak wdrażać je na stronie, dowiesz się z naszego poradnika:  Czym są dane strukturalne?

Przykład FAQ w wynikach wyszukiwania
Przykład FAQ w wynikach wyszukiwania

Jak przygotować treść pytań i odpowiedzi w sekcji FAQ?

Zanim przejdziemy do samej implementacji elementu schema FAQ Page, przygotowałam kilka wskazówek, które pomogą Ci właściwie przygotować podstronę. FAQ ma na celu dostarczyć użytkownikom szybkiej pomocy w kwestii produktu lub innej funkcjonalności na stronie, dlatego stworzone przez nas pytania i odpowiedzi nie mogą być przypadkowe. Proces tworzenia tej sekcji warto szczegółowo zaplanować.

Jak stworzyć podstronę z FAQ? 6 wskazówek

  1. Przeanalizuj pytania, które pojawiają się na e-mailu, komunikatorze lub podczas rozmów telefonicznych z Twoim działem obsługi klienta. Pytań warto też poszukać na forach i innych stronach internetowych np. social media.
  2. Wyodrębnij pytania pojawiające się najczęściej i pogrupuj je tematycznie. Dobrym pomysłem będzie stworzenie mniejszych sekcji np. zamówienie, wysyłka, reklamacje itp.
  3. Użyj narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych, aby dopasować pytania do najczęstszych wyszukiwanych fraz.
  4. Staraj się odpowiadać wyczerpująco, ale zwięźle. Pisz naturalnie, w sposób przystępny dla użytkownika. Nie stosuj trudnej terminologii.
  5. Jeśli prowadzisz bloga, możesz użyć konkretnych wpisów jako rozszerzenie swojej odpowiedzi. Dodanie odnośnika wzmocni dodatkowo linkowanie wewnętrzne.
  6. Umieść na podstronie formularz umożliwiający wysłanie pytania przez klienta. Może się zdarzyć, że pominąłeś jakąś kwestię. Takie narzędzie umożliwi Ci uzyskanie dodatkowych informacji.

Po publikacji warto stale kontrolować zachowanie użytkowników na stronie z FAQ. Sprawdzaj ruch, trafność pytań oraz inne wskaźniki, jak na przykład ilość wykonanych telefonów z pytaniami czy e-maili. Możesz również dodać ankietę, dzięki której uzyskasz feedback od poszukujących pomocy osób. Jeśli otrzymane wyniki nie są satysfakcjonujące, nie bój się testować i nanosić nowe zmiany w tej sekcji.

Jak zaimplementować element schema FAQ Page na stronie?

Wdrożenie FAQ w postaci danych strukturalnych nie należy do najtrudniejszych. Implementacja polega głównie na dodaniu odpowiedniego kodu w sekcji <head> podstrony zawierającej najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi. Warto skorzystać z dedykowanego narzędzia The FAQ Page Schema Generator lub Markera Danych od Google.

Przykładowy kod FAQ Page w postaci kodu JSON-LD
Przykładowy kod FAQ Page w postaci kodu JSON-LD

Google wspiera również rozwiązania FAQPage zapisanych w postaci znaczników microdata. O tym, którą postać kodu wybrać decyduje konstrukcja naszej strony.

Przykładowy kod FAQ Page w postaci znaczników microdata
Przykładowy kod FAQ Page w postaci znaczników microdata

W zależności od stosowanego CMSa możliwe jest zainstalowanie wtyczki lub wdrożenie schemy bezpośrednio w kodzie.

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że schema, która dotyczy rozwijanych sekcji FAQ, nie powinna być robiona za pomocą JavaScript. Lepiej użyć wyłącznie Kodu CSS oraz HTML.

Po wdrożeniu kodu na podstronę należy zgłosić ją w Search Console. W ten sposób przeindeksujemy nowe dane, aby pojawiły się w wyszukiwarce Google. Poprawność wdrożonych danych strukturalnych sprawdzimy za pomocą narzędzia do testu wyników z elementami rozszerzonymi od Google. Wskaże nam ono ewentualne błędy, które musimy skorygować.

Po zindeksowaniu nowej treści w wynikach wyszukiwania nasza strona może wyświetlać się w ten sposób:

Przykładowy wygląd FAQ jako fragmentu rozszerzonego (wersja na komputerach)
Przykładowy wygląd FAQ jako fragmentu rozszerzonego (wersja na komputerach)

Jak zoptymalizować stronę z FAQ?

Jak każda podstrona, sekcja FAQ również powinna być odpowiednio zoptymalizowana. Stwórz adekwatne do treści podstrony title oraz meta description. Wpływają one na pierwsze wrażenie użytkowników poszukujących informacji w wyszukiwarce.

Przeczytaj: Meta znaczniki – co to jest, jak je tworzyć i jak wpływają na SEO

Pytania oraz odpowiedzi zawarte w sekcji FAQ dobrze jest nasycić słowami kluczowymi, które są wyszukiwane przez użytkowników. Po zamieszczeniu ich na stronie nie zapominaj o zalecanym formatowaniu treści. Najważniejsze słowa kluczowe pogrub lub pochyl za pomocą znaczników <strong> lub <em>, aby zwrócić na nie uwagę robotów indeksujących. Natomiast pogrubienie <b> oraz pochylenie <i> dedykowane jest wyróżnieniu treści dla użytkowników.

Stosuj w treści uporządkowane nagłówki strony internetowej, zgodnie z kolejnością w hierarchii struktury – H1, H2, H3. Aby ułatwić użytkownikom wyszukiwanie informacji, dodaj punktory oraz spisy treści. A co najważniejsze, zawsze dbaj o tworzenie unikalnych i wartościowych tekstów na podstrony.

Czy wdrożenie FAQ gwarantuje pojawienie się go w Google?

Jeśli dodane przez nas pytania i odpowiedzi nie pojawiają się w wyszukiwarce w postaci rich snippets, warto sprawdzić, czy wszystkie kroki omówione wyżej wykonaliśmy prawidłowo.

Pomimo zastosowania narzędzia do testowania danych strukturalnych na stronie mogą pojawić się błędy. W takim przypadku dobrze jest samodzielnie sprawdzić wstawiony na podstronę kod. Google wskazuje jeszcze inne przyczyny. Zaliczyć do nich możemy:

  • treść na podstronie nie jest widoczna dla użytkownika,
  • strona zawiera elementy niezgodne z wytycznymi Google lub stosuje działania Black Hat SEO,
  • zagadnienia są niezgodne z tematyką strony lub wprowadzają użytkownika w błąd.

Wszystkie te elementy należy jak najszybciej wyeliminować, ponieważ mają wpływ na widoczność całej domeny w SERPach.

Podsumowanie

Odpowiednio napisane oraz wdrożone FAQ na stronie może przynieść Ci wiele korzyści. Poświęcony czas może przełożyć się na wzrost pozycji strony w wyszukiwarce internetowej, pozytywne wrażenia użytkowników oraz odciąży dział obsługi klienta. Wszystko to niewątpliwie wpłynie na szybszy rozwój Twojej działalności, jednak konieczne jest przestrzeganie zasad wskazanych przez Google.

FAQ

FAQ (ang. Frequently Asked Questions) to sekcja na stronach internetowych, która zawiera najczęściej zadawane przez użytkowników pytania na temat danego produktu, usługi czy funkcjonalności strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Odpowiedzi tworzone są przez administratora strony na podstawie pytań zadawanych przez użytkowników.

Google od 2019 roku wspiera wyświetlanie FAQ w wynikach wyszukiwania w postaci rich snippet. Jeśli wdrożymy tę sekcję prawidłowo na naszej stronie, możemy liczyć na pojawienie się naszych najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi w SERP. Dzięki temu zwiększamy swoją widoczność, pozyskamy ruch na stronę oraz wyróżnimy się na tle konkurencji w wyszukiwarce internetowej.

Prawidłowe wdrożenie FAQ na stronę za pomocą danych strukturalnych w postaci kodu JSON-LD może polegać na umieszczeniu go w sekcji <head></head> wskazanej podstrony. Google wspiera również wersję w postaci znaczników microdata umieszczonych w kodzie HTML podstrony. Do wygenerowania kodu możemy użyć dedykowanych narzędzi. Warto po wdrożeniu sprawdzić nasze FAQ za pomocą narzędzia Google do testowania uporządkowanych danych. Pamiętaj też o tworzeniu unikalnej treści i prawidłowej optymalizacji podstrony.

(2)
Autor
Junior SEO Specialist - Magda

Junior SEO Specialist

Swoją przygodę z SEO rozpoczęła 4 lata temu. W Delante szlifuje umiejętności w tej dziedzinie jako Młodszy Specjalista. Po godzinach studiuje psychologię kliniczną, zgłębia tajniki UX oraz marketingu internetowego. Miłośniczka fotografii analogowej, historii polskiego kina i teatru.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

Obawy przed SEO – dlaczego przedsiębiorcy boją się inwestować w pozycjonowanie?

Obawy przed SEO – dlaczego przedsiębiorcy boją się inwestować w pozycjonowanie?

Słyszałeś o pozycjonowaniu w Google? Masz świadomość, że konkurujące z Tobą firmy inwestują w takie działania i w związku z tym ich strony pojawiają się na wysokich pozycjach w wynikach organicznych na istotne dla Ciebie frazy? Dzięki temu marki te prawdopodobnie docierają do wielu klientów. Mimo tej wiedzy boisz się inwestować w SEO? Czy masz się przed czym wzbraniać? Sprawdziliśmy, dlaczego przedsiębiorcy obawiają się SEO.

Czytaj więcej
Edytor tekstów Semstorm - czy dobrze działa?

Edytor tekstów Semstorm - czy dobrze działa?

Działania SEO to złożony proces, na który składa się wiele czynników. Jednym z nich bez wątpienia są treści publikowane na stronie wraz z odpowiednią optymalizacją. Aby ułatwić sobie to zadanie, można wykorzystać różnorodne narzędzia, które usprawnią tworzenie treści i polepszą ich jakość pod kątem SEO. Jednym z nich jest edytor tekstów oferowany przez narzędzie Semstorm. Sprawdzimy, czy warto z niego korzystać!

Czytaj więcej