.animate-view{opacity: 1 !important;}

Google AI Overviews trafiło do Polski!

5min.

Komentarze:0

Google AI Overviews trafiło do Polski!d-tags
26 marca 2025
W marcu 2025 roku Google oficjalnie wprowadził w Polsce AI Overviews – funkcję, która zastępuje tradycyjne wyniki wyszukiwania gotowymi odpowiedziami generowanymi przez sztuczną inteligencję. Choć technologia miała usprawnić korzystanie z wyszukiwarki, już pierwsze dni pokazały spektakularne wpadki. Czy Google ryzykuje zaufanie użytkowników, by nadążyć za wyścigiem AI?

5min.

Komentarze:0

AI Overviews w Polsce od marca 2025

Google AI Overviews nie jest nowością na świecie – pierwsze testy rozpoczęły się w maju 2024 roku w Stanach Zjednoczonych. Funkcja znana początkowo jako Search Generative Experience była dostępna tylko dla wybranych użytkowników w ramach ograniczonych geograficznie eksperymentów, ale wedle oficjalnych informacji z bloga Google w marcu 2025 została ona rozszerzona o:

  • Austrię,
  • Belgię,
  • Niemcy,
  • Irlandię,
  • Włochy,
  • Polskę,
  • Portugalię,
  • Hiszpanię,
  • Szwajcarię.

Czym jest Google AI Overviews?

Wyobraź sobie, że wpisujesz zapytanie w Google, a zamiast tradycyjnych linków otrzymujesz od razu klarowną, zwięzłą odpowiedź wygenerowaną przez sztuczną inteligencję. To właśnie AI Overviews – nowa funkcja wyszukiwarki, która wykorzystuje zaawansowany model Gemini, by dostarczać użytkownikom kompleksowe podsumowania na podstawie wielu źródeł.

Google w przypadku bardziej szczegółowych zapytań nie ogranicza się już tylko do wyświetlania stron – teraz samodzielnie analizuje treści, syntetyzuje informacje i prezentuje je w formie gotowych odpowiedzi.

Dlaczego AI Overviews pojawia się w Polsce dopiero teraz?

Google opóźniał wprowadzenie AI Overviews w niektórych krajach, w tym w Polsce; firma miała ku temu szereg istotnych powodów.

Dane związane z funkcjonowaniem tego rozwiązania zbierano najpierw w Stanach Zjednoczonych, zaś aby dopracować jakość odpowiedzi w języku polskim, generatywna sztuczna inteligencja musiała nauczyć się poprawnie interpretować zapytania i kontekst kulturowy. Nie bez znaczenia jest też kontekst prawny, a konkretnie unijne regulacje AI Act. Europa ma bardziej restrykcyjne podejście do sztucznej inteligencji niż USA, więc Google musiał dostosować system do wymogów prawnych.

Jak będzie wyglądać wdrożenie AI Overviews w Polsce?

Google deklaruje, że polska wersja jest lepiej dopracowana dzięki doświadczeniom z innych rynków.

Patrząc na poprzednie doniesienia związane z jakością odpowiedzi serwowanych w USA, możemy się jednak spodziewać, że pierwsze tygodnie z AI Overviews w Polsce będą pełne błędów; model musi “oswoić się” z językiem i lokalnymi zapytaniami. Proste pytania (np. przepisy, definicje) mogą zniknąć z organicznych wyników wyszukiwania na rzecz podsumowań AI. Złożone tematy z branż “Your Money, Your Life” (np. porady prawne, medyczne) najprawdopodobniej nadal będą prowadzić do stron – z założenia Google unika ryzyka błędów w poważnych kwestiach.

To jednak założenia, a jak jest w praktyce?

Kontrowersje związane z AI Overviews w Polsce

Hipoteza dotycząca błędów w polskich AI Overviews niestety okazała się trafna już pierwszego dnia po zaanonsowaniu funkcjonalności przez Google. Polscy specjaliści SEO i użytkownicy już w pierwszych dniach działania AI Overviews w Polsce natrafili na kuriozalne błędy. Na LinkedIn pojawiły się liczne przykłady:

  • “Jan Paweł II został zabity przez Ali Agcę”
  • “Sosnowiec leży na Śląsku, a jego mieszkańcy mówią po śląsku”
  • “Stadion Narodowy w Warszawie wybudowano w 2 miesiące”

Warto zaznaczyć, że stwierdzenie dotyczące czasu budowy Stadionu Narodowego zmieniało się w zależności od zapytania (czasem podawano 2,5 roku, co też było błędem). Co gorsza, Google w wielu przypadkach powoływało się na renomowane źródła, mimo że te nigdy nie podawały takich informacji. Problem nie leży więc w braku danych, ale w samym mechanizmie przetwarzania i syntezy informacji przez SI.

Kontrowersje związane z AI Overviews w Polsce - błędy w wynikach wyszukiwania
źródło: https://www.linkedin.com/posts/michal-kubik_aio-pope%C5%82nia-spektakularnie-b%C5%82%C4%99dy-uwa%C5%BCa-activity-7310617482908606464-LMux

Czy Google świadomie przyspieszył rozwój AI Overviews, ryzykując jakość, by nie pozostać w tyle za konkurencją, taką jak OpenAI czy Perplexity? Ta strategia może się opłacić w wyścigu technologicznym, ale niszczy zaufanie, które Google budował latami. Użytkownicy wybaczają pojedyncze błędy, ale regularne wpadki prowadzą do utraty wiarygodności. W przypadku wyszukiwarki, która ma być źródłem faktów, to szczególnie niebezpieczne.

To zresztą nie jedyne pytanie, które nasuwa się na myśl. Czy Google jest w stanie naprawić AI Overviews? Firma deklaruje, że ciągle ulepsza system, ale wyzwania są ogromne. Gemini musi zrozumieć niuanse językowe i kulturowe w każdym kraju. Problemem jest też nadmierna “kreatywność” modeli AI – nawet jeśli dane są poprawne, mogą one je źle interpretować. Patrząc na powyższy przykład, specjaliści od sztucznej inteligencji w Google muszą opracować jasne zasady cytowania treści, gdyż obecnie AI Overviews często miesza źródła lub tworzy hybrydy informacji.

Błędy w AI Overviews a inne modele generatywnej sztucznej inteligencji

Problem błędnych odpowiedzi generowanych przez sztuczną inteligencję nie dotyczy wyłącznie AI Overviews w Google. ChatGPT, Perplexity czy Microsoft Copilot również regularnie popełniają gafy, podając nieprawdziwe informacje lub wymyślając źródła. Różnica jednak tkwi w oczekiwaniach użytkowników.

Do Google ludzie podchodzą z większym zaufaniem – przez lata wyszukiwarka budowała reputację jako niezawodne narzędzie do weryfikacji faktów. Tymczasem AI traktowane jest z większą rezerwą, bo użytkownicy są świadomi ograniczeń tej technologii. Gdy AI Overviews podaje błąd, uznaje się go za “wypadek przy pracy” Google, a nie typową przypadłość chatbotów. To dlatego każda wpadka jest głośniejsza i bardziej szkodliwa.

Badania pokazują, że nawet gdy SI ma dostęp do wiarygodnych źródeł, i tak często je przekręca lub ignoruje. The Columbia Journalism Review przeanalizował osiem narzędzi AI do wyszukiwania i okazało się, że żadne nie radzi sobie dobrze z cytowaniem informacji.

AI Overviews w Polsce a SEO

Wprowadzenie AI Overviews w Polsce już teraz odbija się ogromnym echem w społeczności SEO. Teraz wyszukiwarka może zastępować tradycyjne linki do stron w wynikach wyszukiwania automatycznie generowanymi podsumowaniami; specjaliści od pozycjonowania stron muszą na nowo przemyśleć swoje działania.

Największą obawę budzi potencjalny spadek ruchu organicznego. Jeśli AI Overviews przejmą odpowiedzi na proste zapytania (np. „Jak ugotować jajko na miękko?”), strony mogą stracić część odwiedzających. Najprawdopodobniej oznacza to także nowe wyzwania w dziedzinie content marketingu, gdyż treści muszą być wiarygodne, eksperckie i bardziej szczegółowe, by AI uznało je za warte cytowania. Z kwestią eksperckich treści łączy się także większy nacisk na EEAT: Google będzie preferować źródła uznane za najbardziej wiarygodne.

Czy AI Overviews w Polsce to szansa, czy zagrożenie dla właścicieli stron? Dla twórców wysokiej jakości treści to szansa na większą widoczność – jeśli ich materiały zostaną wykorzystane przez AI Overviews, zyskają potencjalnie więcej użytkowników docierających do źródła. Mniejsi gracze mogą zaś zostać zepchnięci na margines, jeśli ich treści nie spełnią wymogów nowego algorytmu.

Jak przygotować się na AI Overviews w Polsce?

Obserwując trendy z USA, gdzie AI Overviews zagościło jako pierwsze, możemy dojść do kilku wniosków:

  1. Google będzie promować materiały, które wnoszą wartość dodaną. Content na stronach musi być więc bardziej dopracowany niż kiedykolwiek – powierzchowne artykuły mogą zostać zignorowane przez algorytm.
  2. AI Overviews z założenia skupiają się na jak najszybszym zaspokojeniu potrzeb użytkownika. Dlatego warto analizować strony stricte z ich punktu widzenia. Czego naprawdę szukają ludzie? Jakie pytania zadają? Czy nasze treści odpowiadają na nie w sposób wyczerpujący?
  3. Google coraz częściej cytuje renomowane źródła w AI Overviews. Warto zainwestować w link building z wiarygodnych źródeł, współpracę z ekspertami (wywiady, case studies i tym podobne) oraz opierać się na sprawdzonych danych i badaniach.

Chcesz mieć większą pewność, że zawirowania związane z AI Overviews w Polsce nie wpłyną negatywnie na Twoją stronę? Napisz do nas – przygotujemy dla Twojej strony strategię opartą o najwyższej klasy treści i budowanie wiarygodnego, eksperckiego wizerunku w oczach Google!

Autor
Maciej Jakubiec - SEO Specialist
Autor
Maciej Jakubiec

SEO Specialist

Absolwent marketingu ze specjalizacją e-commerce na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, pochodzący z malowniczego Podkarpacia. Do Delante dołączył w 2022 roku. Miłośnik wysokiej jakości treści na stronie. Prywatnie prawie cały wolny czas przeznacza na produkcję muzyczną, którą zajmuje się od lat, testowanie nowych przepisów i długie spacery w naturze.

Autor
Maciej Jakubiec - SEO Specialist
Autor
Maciej Jakubiec

SEO Specialist

Absolwent marketingu ze specjalizacją e-commerce na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, pochodzący z malowniczego Podkarpacia. Do Delante dołączył w 2022 roku. Miłośnik wysokiej jakości treści na stronie. Prywatnie prawie cały wolny czas przeznacza na produkcję muzyczną, którą zajmuje się od lat, testowanie nowych przepisów i długie spacery w naturze.