Mapa strony – co to jest i jak ją skonfigurować?

Mapa strony – co to jest i jak ją skonfigurować?

Masz własną stronę internetową i zastanawiasz się, jak poprawić jej widoczność oraz indeksowanie? Z tą kwestią częściej spotykają się sklepy online, które zawierają większą ilość podstron, niż inne witryny. Jednym z pomocnych elementów jest mapa strony, której stworzenie wcale nie jest skomplikowane.

Ostatnio na naszym blogu: Pozycjonowanie w Australii - SEO wśród Aussies

Mapa strony, najczęściej występująca w formie pliku sitemap.xml, to nic innego jak mapa stworzona do nawigowania robotów wyszukiwarek. Jest to zbiór wszystkich adresów URL podstron należących do danej witryny. Pomaga ona w ich indeksowaniu oraz ułatwia potencjalnemu użytkownikowi poruszanie się po stronie internetowej. Ponadto mapa witryny może zawierać dodatkowe informacje, takie jak ostatnia aktualizacja podstron oraz mapy grafik i filmów, które są dostępne na stronie. Należy jednak pamiętać, że stworzenie tego typu pliku nie gwarantuje automatycznego zaindeksowania wszystkich podstron na naszej stronie. Jest to rozwiązanie, które zdecydowanie pomaga usprawnić i ułatwić ten proces. Kolejnym zagadnieniem, które przemawia za wprowadzeniem mapy strony jest możliwość poinformowania wyszukiwarki, że to my jesteśmy pierwszymi twórcami danej treści. Google chce przeciwdziałać duplikacji contentu, a dzięki mapie naszej witryny będzie miał datę i godzinę jego publikacji.

Rodzaje mapy strony

Rodzajów mapy strony jest wiele, jednak do najważniejszych należą pliki typu HTML oraz XML. Sprawdźmy, czym się różnią i jakie posiadają właściwości.

  • HTML: wersja mapy strony, która została stworzona specjalnie dla użytkowników danej witryny. Pomaga ona w odnalezieniu się na stronie. Można powiedzieć, że jest to prosty spis treści, który ułatwia nawigację i znalezienie określonej podstrony. Odpowiednio stworzona mapa witryny może także wpłynąć na UX, ponieważ Google bierze pod uwagę strony proste w użytkowaniu. Więcej na temat User Experience dowiesz się w naszym artykule: Wpływ UX na SEO.
    Mapa strony - HTML
  • XML: jest to mapa witryny o innej strukturze, która jest przeznaczona dla robotów Google. Jest to zbiór podstron i informacji o adresach URL. Zawiera między innymi takie szczegóły jak daty ostatnich aktualizacji podstron, ważność/priorytet URL oraz częstość wykonywanych na nich zmian.

Zastanawiasz się, czy mapa strony jest niezbędna dla Twojej witryny? Jak już wcześniej wspomnieliśmy niesie ona za sobą wiele korzyści. W jej tworzenie nie trzeba wkładać wiele wysiłku oraz nie są to wielkie koszty. Warto się na nią zdecydować, ponieważ będzie to zdecydowane ułatwienie indeksowania dla robotów Google oraz nawigacji dla użytkowników.

Generowanie i konfiguracja mapy strony w wersji .xml

Jeśli już postanowiłeś, że mapa strony jest Ci potrzebna, to przejdźmy do jej wygenerowania oraz konfiguracji. Po pierwsze, większość CMSów umożliwia dodanie mapy strony. Przykładowo WordPress, Shoper, Drupal czy PrestaShop mają własny system, dzięki któremu automatyczne utworzysz mapę swojej witryny. Jeśli jednak chcesz to zrobić samodzielnie, to Google przygotował swoją rekomendowaną listę generatorów, które ułatwią Ci utworzenie mapy strony: https://code.google.com/archive/p/sitemap-generators/wikis/SitemapGenerators.wiki

Generowanie tego typu pliku nie jest skomplikowane, ale trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach. Przydadzą się one, kiedy będziesz musiał go sprawdzić lub stworzyć od podstaw.

  • dodawaj adresy URL podstron, które są aktualne. Nie bierz pod uwagę przekierowań oraz błędów 404, ponieważ w tym wypadku roboty Google mogą negatywnie oddziaływać na Twoją stronę,
  • zadbaj, aby adresy URL odpowiadały określonym podstronom, na przykład https://delante.pl/ – poprawnie; https://www.delante.pl/ – niepopoprawnie,
  • nie używaj polskich i specjalnych znaków oraz dużych liter. Plik mapy strony jest tworzony przez kodowanie UTF-8. Istnieją edytory tekstowe, które posiadają tego typu rozszerzenia. Jeśli pojawią się niedozwolone znaki, to boty Google mogą błędnie zinterpretować taką podstronę, która nie zostanie przez to zaindeksowana lub będzie generować błędy 404 na stronie,
  • pamiętaj, że mapa strony może zawierać do 50 000 adresów URL, a jej maksymalny rozmiar to 50MB. Zasada ta została stworzona w związku z ochroną przed spamem. Jeśli twoja witryna przekracza te limity, to warto podzielić mapę na kilka mniejszych. W tym przypadku powstaje indeks mapy witryn, który pokazuje miejsce wszystkich plików mapy na twojej stronie. Możesz sklasyfikować je podobnie jak w przypadku planu samej witryny,
    Mapa strony - podział
  • ważne jest uwzględnienie wszystkich wersji językowych twojej strony internetowej. Dlatego należy umiejscowić adresy URL każdej wersji językowej w mapie strony, jak również wyróżnić za pomocą atrybutu hreflang. Więcej informacji na jego temat dowiesz się w naszym artykule: Wejście na rynek zagraniczny – domeny czy wersje językowe?
  • warto aktualizować mapę strony w każdym wypadku, kiedy zmieniamy adresy podstron w witrynie oraz dodajemy lub usuwamy określone adresy URL,
  • na koniec bardzo ważna zasada, bez której cały ten proces nie ma sensu – zgłoszenie mapy strony do Google Search Console. W ten sposób roboty wyszukiwarki zauważą ją i prawdopodobnie przejdą szybko do jej indeksacji. W panelu możesz sprawdzić czy mapa jest poprawna oraz ile adresów URL zostało dobrze zaindeksowanych.
    Zgłoszenie mapy strony w Search Console
    Wygląd mapy twojej strony internetowej możesz sprawdzić przez wpisanie w pasku wyszukiwania.Sprawdzanie mapy strony

Jeśli wszystkie dane będą poprawnie wprowadzone, to otrzymasz treść całego pliku. Jednakże w przypadku błędów, zawartość nie będzie widoczna lub pojawi się błąd 404 dotyczący nie znalezienia podanej strony.

Czasem, zależnie np. od silnika strony, sitemapa może wyglądać inaczej, np. https://mojastrona.pl/sitemap, https://mojastrona/page-sitemap.xml itd.

Warto zapoznać się ze wskazówkami, które ma dla Ciebie Google Search Console https://support.google.com/webmasters/answer/156184?hl=pl, dzięki czemu utworzenie mapy strony nie będzie stanowiło dla Ciebie żadnego problemu. Ponadto, możesz skorzystać także z pomocy https://www.sitemaps.org/, gdzie uzyskasz odpowiedzi na ważne pytania.

Mapa strony i jej wpływ na SEO

Mapa strony ma także duży wpływ na pozycjonowanie witryny. Dlatego warto ją mieć (oraz wgrać do Google Search Console), kiedy planujesz rozpocząć działania SEO na stronie internetowej. Jest bardzo przydatna przy linkowaniu wewnętrznym, które jest jednym z ważnych elementów w procesie pozycjonowania. Tak jak zostało już wcześniej wspomniane, plik sitemap wpływa na widoczność twojej strony w Internecie. Roboty wyszukiwarek mogą dzięki niemu przejrzeć pełną strukturę strony i łatwiej się po niej poruszać  W ten sposób istnieje większe prawdopodobieństwo, że zostanie ona szybciej zaindeksowana i znajdzie swoje miejsce w wyszukiwarce. Za budową widoczności idzie oczywiście zwiększony ruch na twojej stronie. Użytkownicy będą mogli ją szybciej znaleźć, a jeśli użyjesz też mapy strony html – także łatwo się na niej odnajdą. Pamiętaj, że mapa strony wymaga aktualizacji, która pozwoli na poprawne działanie oraz wszystkie inne płynące z tego korzyści.

 

Dyskusja

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.