Mapa strony – co to jest i jak ją skonfigurować?

Mapa strony – co to jest i jak ją skonfigurować?

Masz własną stronę internetową i zastanawiasz się, jak poprawić jej widoczność oraz indeksowanie? Z tą kwestią częściej spotykają się sklepy online, które zawierają większą ilość podstron, niż inne witryny. Jednym z pomocnych elementów jest mapa strony, której stworzenie wcale nie jest skomplikowane.

Mapa strony, najczęściej występująca w formie pliku sitemap.xml, to nic innego jak mapa stworzona do nawigowania robotów wyszukiwarek. Jest to zbiór wszystkich adresów URL podstron należących do danej witryny.

Mapa strony internetowej pomaga w ich indeksowaniu URL-i oraz ułatwia potencjalnemu użytkownikowi poruszanie się po stronie internetowej.

Ponadto mapa witryny może również zawierać dodatkowe informacje, takie jak ostatnia aktualizacja podstron oraz mapy grafik i filmów, które są dostępne na stronie.

Należy jednak pamiętać, że stworzenie tego typu pliku nie gwarantuje automatycznego zaindeksowania wszystkich podstron na naszej stronie. Jest to rozwiązanie, które zdecydowanie pomaga usprawnić i ułatwić ten proces. Kolejnym zagadnieniem, które przemawia za wprowadzeniem mapy strony jest możliwość poinformowania wyszukiwarki, że to my jesteśmy pierwszymi twórcami danej treści. Google chce przeciwdziałać duplikacji contentu, a dzięki mapie naszej witryny będzie miał datę i godzinę jego publikacji.

Mapa strony i jej rodzaje

Rodzajów mapy strony internetowej jest wiele, jednak do najważniejszych należą pliki typu HTML oraz XML. Sprawdźmy, czym się różnią i jakie posiadają właściwości.

  • HTML: wersja mapy strony, która została stworzona specjalnie dla użytkowników danej witryny. Pomaga ona w odnalezieniu się na stronie. Można powiedzieć, że jest to prosty spis treści, który ułatwia nawigację i znalezienie określonej podstrony. Odpowiednio stworzona mapa witryny może także wpłynąć na UX, ponieważ Google bierze pod uwagę strony proste w użytkowaniu. Więcej na temat User Experience dowiesz się z naszego artykułu: Wpływ UX na SEO

Mapa strony - HTML

  • XML: jest to mapa witryny o innej strukturze, która jest przeznaczona dla robotów Google. Jest to zbiór podstron i informacji o adresach URL. Zawiera między innymi takie szczegóły jak: daty ostatnich aktualizacji podstron, ważność/priorytet URL oraz częstość wykonywanych na nich zmian.
Komentarz specjalisty

Mapa strony internetowej to jeden z elementów technicznego SEO, które – jak wiemy – odgrywa niemałą rolę w procesie pozycjonowania. Głównym celem sitemapy jest ułatwienie indeksacji Twojej strony przez roboty Google. Sitemapa nie jest (teoretycznie) koniecznością, ale poprawnie wdrożona może przynieść Ci naprawdę dużo dobrego. Szczególnie powinieneś zainteresować się nią, jeśli Twoja witryna należy do tych bardziej rozbudowanych – dzięki sitemapie roboty będą w stanie szybciej zindeksować najistotniejsze dla Ciebie podstrony.

Przemek Jaskierski Delante
Przemek Jaskierski
SEO Specialist

Generowanie mapy strony w wersji .xml i jej konfiguracja

Jeśli już postanowiłeś, że mapa strony www jest Ci potrzebna, to przejdźmy do jej wygenerowania oraz konfiguracji. Po pierwsze, większość CMSów umożliwia dodanie mapy strony. Przykładowo WordPress, Shoper, Drupal czy PrestaShop mają własny system, dzięki któremu automatyczne utworzysz mapę swojej witryny.

Jeśli jednak chcesz to zrobić samodzielnie, to Google przygotował swoją rekomendowaną listę generatorów, które ułatwią Ci utworzenie mapy strony: https://code.google.com/archive/p/sitemap-generators/wikis/SitemapGenerators.wiki

Zwiększymy Twoją widoczność w sieci dzięki optymalizacjom technicznym! Delante

Generowanie tego typu pliku nie jest skomplikowane, ale trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach. Przydadzą się one, kiedy będziesz musiał go sprawdzić lub stworzyć od podstaw. A więc:

  • dodawaj adresy URL podstron, które są aktualne. Nie bierz pod uwagę przekierowań oraz błędów 404, ponieważ w tym wypadku roboty Google mogą negatywnie oddziaływać na Twoją stronę,
  • zadbaj, aby adresy URL odpowiadały określonym podstronom, na przykład https://delante.pl/ – poprawnie; https://www.delante.pl/ – niepopoprawnie,
  • nie używaj polskich i specjalnych znaków oraz dużych liter. Plik mapy strony jest tworzony przez kodowanie UTF-8. Istnieją edytory tekstowe, które posiadają tego typu rozszerzenia. Jeśli pojawią się niedozwolone znaki, to boty Google mogą błędnie zinterpretować taką podstronę, która nie zostanie przez to zaindeksowana lub będzie generować błędy 404 na stronie,
  • pamiętaj, że mapa witryny może zawierać do 50 000 adresów URL, a jej maksymalny rozmiar to 50MB. Zasada ta została stworzona w związku z ochroną przed spamem. Jeśli twoja witryna przekracza te limity, to warto podzielić mapę na kilka mniejszych. W tym przypadku powstaje indeks mapy witryn, który pokazuje miejsce wszystkich plików mapy na twojej stronie. Możesz sklasyfikować je podobnie jak w przypadku planu samej witryny,
    Podział mapy witryny
  • ważne jest uwzględnienie wszystkich wersji językowych twojej strony internetowej. Dlatego należy umiejscowić adresy URL każdej wersji językowej w mapie strony, jak również wyróżnić za pomocą atrybutu hreflang. Więcej informacji na jego temat dowiesz się w naszym artykule: Wejście na rynek zagraniczny – domeny czy wersje językowe?
  • warto aktualizować mapę strony w każdym wypadku, kiedy zmieniamy adresy podstron w witrynie oraz dodajemy lub usuwamy określone adresy URL,
  • na koniec bardzo ważna zasada, bez której cały ten proces nie ma sensu – zgłoszenie mapy strony do Google Search Console. W ten sposób roboty wyszukiwarki zauważą ją i prawdopodobnie przejdą szybko do jej indeksacji. W panelu możesz sprawdzić czy mapa witryny jest poprawna oraz ile adresów URL zostało dobrze zaindeksowanych.
    Zgłoszenie mapy strony w Search ConsoleWygląd mapy twojej strony internetowej możesz sprawdzić przez wpisanie w pasku wyszukiwania.Sprawdzanie mapy strony www

Jeśli wszystkie dane będą poprawnie wprowadzone, to otrzymasz treść całego pliku. Jednakże w przypadku błędów, zawartość nie będzie widoczna lub pojawi się błąd 404 dotyczący nie znalezienia podanej strony.

Czasem, zależnie np. od silnika strony, mapa witryny może wyglądać inaczej, np. https://mojastrona.pl/sitemap, https://mojastrona/page-sitemap.xml itd.

Warto zapoznać się ze wskazówkami, które ma dla Ciebie Google Search Console https://support.google.com/webmasters/answer/156184?hl=pl, dzięki czemu utworzenie mapy strony internetowej nie będzie stanowiło dla Ciebie żadnego problemu. Ponadto, możesz skorzystać także z pomocy https://www.sitemaps.org/, gdzie uzyskasz odpowiedzi na ważne pytania.

Mapa witryny Google i jej wpływ na SEO

Mapa strony internetowej ma także duży wpływ na jej pozycjonowanie. Dlatego warto ją mieć (oraz wgrać do Google Search Console), kiedy planujesz rozpocząć działania SEO na stronie. Mapa witryny jest bardzo przydatna przy linkowaniu wewnętrznym, które jest jednym z ważnych elementów w procesie pozycjonowania.

Tak jak zostało już wcześniej wspomniane, plik sitemap wpływa na widoczność twojej strony w Internecie. Roboty wyszukiwarek mogą dzięki niemu przejrzeć pełną strukturę strony i łatwiej się po niej poruszać  W ten sposób istnieje większe prawdopodobieństwo, że zostanie ona szybciej zaindeksowana i znajdzie swoje miejsce w wyszukiwarce. Za budową widoczności idzie oczywiście zwiększony ruch na twojej stronie. Użytkownicy będą mogli ją szybciej znaleźć, a jeśli użyjesz też mapy strony html – także łatwo się na niej odnajdą.

Pamiętaj, że mapa strony wymaga aktualizacji, która pozwoli na poprawne działanie oraz wszystkie inne płynące z tego korzyści.

FAQ

Mapa strony internetowej jest zbiorem wszystkich URL-i podstron, które zawierają się w danej witrynie. Mapa pomaga robotom i usprawnia proces indeksacji poszczególnych adresów URL, a także ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie www.

Jest wiele rodzajów mapy witryny, ale tymi dwoma najważniejszymi są pliki typu:

  • HTML – czyli wersja dla użytkowników strony, ułatwiająca nawigację po witrynie.
  • XML – czyli wersja dla robotów wyszukiwarki Google, zawierająca zbiór podstron i informacje o adresach URL danej witryny – ma za zadanie ułatwiać indeksację strony.

Istnieje duża szansa, że Twój system CMS umożliwia dodanie mapy witryny. Wiele CMS’ów, w tym m.in. WordPress, Shoper czy Drupal, ma swój system, dzięki któremu będziesz mógł utworzyć mapę. Innym sposobem jest skorzystanie z jednego z darmowych generatorów, rekomendowanych przez Google.

Jeśli jednak zdecydujesz się na samodzielne wygenerowanie mapy, pamiętaj o kilku ważnych aspektach, m.in.:

  • dodawaj jedynie aktualne adresy URL,
  • nie stosuj znaków specjalnych oraz dużych liter,
  • nie zapominaj o osobnej mapie strony dla wersji językowych.

Więcej wskazówek opisujemy w treści artykułu.

(5)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Podstawy SEO dla web developera.  Co warto wiedzieć?

Podstawy SEO dla web developera. Co warto wiedzieć?

Optymalizacja strony WWW jest niezbędnym elementem w SEO. Witryna powinna spełniać wymagania algorytmu Google, gdyż ma to istotny wpływ na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawy SEO dla programisty są kluczową wiedzą, która pomoże web developerowi odpowiedzialnemu za realizację serwisu ułatwić proces budowania widoczności strony w SERP-ach, a także osiągnięcie porozumienia pomiędzy programistą a SEOwcem.

Czytaj więcej
Platforma sprzedaży B2B - jakie cechy powinna posiadać?

Platforma sprzedaży B2B – jakie cechy powinna posiadać?

Rynek e-commerce to dzisiaj nie tylko ciągle rosnąca liczba sklepów internetowych kierujących swoją ofertę do klienta indywidualnego. To również szereg platform, które wspierają procesy sprzedaży B2B i pomagają realizować zamówienia od klientów hurtowych. Czym powinna się charakteryzować dobrze zaprojektowana platforma B2B? O tym poniżej.

Czytaj więcej