.animate-view{opacity: 1 !important;}

Ile kosztuje sklep internetowy?

0min.

Komentarze:0

Ile kosztuje sklep internetowy?d-tags
11 kwietnia 2023
Coraz więcej osób decyduje się na sprzedaż produktów w Internecie. To wygodne rozwiązanie biznesowe, które wymaga stworzenia platformy sprzedażowej. Koszt sklepu internetowego uzależniony jest od wielu czynników. Można jednak przyjąć, że na ten cel należy przeznaczyć minimum ok. 6000-14 000 zł. Im bardziej zaawansowany e-commerce, tym kwota ta będzie wyższa. Podpowiadamy, jakie wydatki powinieneś uwzględnić w budżecie.

0min.

Komentarze:0

Spis
treści

77% użytkowników Internetu robi zakupy online

Według raportu E-commerce w Polsce 2022 77% użytkowników Internetu robi zakupy online. Co ciekawe, do tego celu już niemal w takim samym stopniu wykorzystuje się smartfony (73%) i laptopy (75%). E-commerce odgrywa dziś znaczącą rolę w gospodarkach wielu państw, jak i w życiu przeciętnego Kowalskiego, który miesięcznie zostawia w sieci 399 euro (badanie PayPal).

statystyki dotyczące internautów kupujących online

Źródło: https://www.iab.org.pl/aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny/

Dzisiaj prawie każdy może przenieść sprzedaż do Internetu, co jest stosunkowo proste, ale wiąże się też z kosztami. Warto być tego świadomym już na starcie, aby później uniknąć niepotrzebnych zaskoczeń. Zapoznaj się z niezbędnymi kosztami stworzenia e-sklepu.

Koszty oprogramowania sklepu internetowego

Wybór oprogramowania wpływa na sposób funkcjonowania sklepu teraz i w przyszłości. Masz do wyboru m.in. platformę typu SaaS (np. Shoper lub Shopify), która pozwala szybko stworzyć sklep internetowy, ale nie jesteś właścicielem e-commerce. Uzyskujesz do niego dostęp z poziomu przeglądarki internetowej. Serwerem, bazą danych i zasobem sieciowym zarządza usługodawca. Twoje możliwości są więc ograniczone. Platforma SaaS jest jednak względnie tania, ponieważ wymaga jedynie comiesięcznej opłaty abonamentowej.

Do stworzenie sklepu możesz również wykorzystać oprogramowanie open source (np. WordPress, PrestaShop, Magento), które jest darmowe, ale prawdopodobnie będziesz musiał skorzystać z pomocy web developera. W przypadku rozwiązania open source masz zdecydowanie większy wachlarz możliwości, jeśli chodzi o rozbudowywanie swojego e-commerce czy dodawanie dodatkowych funkcji, ponieważ to Ty w pełni zarządzasz sklepem.

Koszt platformy sprzedażowej typu open source zależy od wybranej technologii i ewentualnie dodatkowych modułów, które wybierzesz – wiele z nich jest darmowych, część płatnych. Warto podkreślić, że sklep na Magento będzie droższy niż na WooCommerce ze względu na mniejszą liczbę developerów specjalizujących się w takim CMS-ie. Można jednak przyjąć, że średni koszt stworzenia niedużego sklepu open source waha się od 5 do 30 tys. złotych – w zależności, czy zlecenie wykonuje freelancer czy software house. Niemniej jednak otrzymujesz e-commerce zaprojektowany pod Twoje indywidualne potrzeby.

Tymczasem za platformę SaaS, na przykład Shoper w wariancie Standard, zapłacisz w promocji 25 zł miesięcznie, ale pozwala ona dodać tylko 50 000 produktów. Cena rozszerzonej wersji zaczyna się od 499 zł. Na Shopify opcja Basic kosztuje natomiast 24$ miesięcznie. Uważaj jednak na ukryte koszty usługi, ponieważ zdarza się, że niska cena niektórych abonamentów nie gwarantuje dostępu do wszystkich opcji. Wiele platform oferuje jednak darmowy trial, dzięki czemu możesz przekonać się, czy takie rozwiązanie jest wystarczające dla Twojego biznesu.

Zwiększanie widoczności e-commerce z Delante

Koszty projektowania strony internetowej sklepu

Wybierając platformę SaaS, nie masz zbyt dużych możliwości, jeśli chodzi o projekt sklepu internetowego. Jesteś uzależniony od tego, co oferują rozwiązania tego typu, a szablony są wliczone w cenę abonamentu. Modyfikacja projektu pod indywidualne potrzeby może okazać się kosztowna i często nieopłacalna.

Sklep postawiony na jednym z CMS-ów pozwala skorzystać z darmowych szablonów, które programista może zmieniać pod Twoje potrzeby. Ich minusem jest jednak to, że mogą pojawiać się w wielu sklepu. Dlatego lepiej skorzystać z płatnych templatek, które dają większą elastyczność i unikalność. Ich koszt zaczyna się już od 13 dolarów, a kończy nawet na 1000.

Indywidualny projekt graficzny sklepu w zależności od jego wielkości może Cię natomiast kosztować od 5000 do 10 000 złotych, ale dzięki temu jesteś w stanie stworzyć platformę zgodną z zasadami UX w e-commerce.

Koszty hostingowe dla sklepu online

Jeżeli założyłeś sklep internetowy na platformie SaaS, hosting masz wliczony w cenę abonamentu. Zapłacisz wtedy tylko za domenę – ta z rozszerzeniem .com kosztuje ok. 50 zł, a z końcówką .pl nawet mniej niż 10 zł.

W przypadku platformy sprzedażowej open source oprócz zakupu domeny musisz opłacać hosting. Masz do wyboru kilka wariantów. Hosting współdzielony jest najtańszy, ponieważ dzielisz serwer z innymi stronami. Sprawdzi się więc w tych mniejszych sklepach, ale nie zapewnia takiego bezpieczeństwa jak na przykład hosting VPS, który wydziela dla każdej witryny własną przestrzeń serwerową. Dla dużych e-commerców idealny będzie serwer dedykowany o dużej wydajności i wysokim poziomie bezpieczeństwa.

Podsumowując, koszty hostingowe wyniosą Cię rocznie od 600 do 3 000 zł. Uważaj na darmowe hostingi, które do sprzedaży w Internecie okazują się zwykle niewystarczające. Poza tym korzystanie z nich może być bezpłatne tylko przez jakiś czas, po czym koszty drastycznie wzrastają.

Pozycjonowanie sklepu internetowego w Google

Chcę poznać szczegóły

Koszty marketingu w e-commerce

Aby sklep przynosił zyski, potrzebna jest również dobra reklama, a to oznacza inwestycję w marketing. Warto zadbać m.in. o kanały w social mediach, które świetnie wspierają sprzedaż i zwiększają świadomość marki. Jeśli masz czas i marketingowe zacięcie, media społecznościowe możesz prowadzić sam.

Jednak płatne kampanie sprzedażowe lepiej powierzyć specjalistom, dzięki czemu nie będziesz przepalał na starcie budżetu. W zależności od tego, jakie są Twoje cele biznesowe, miesięczne wydatki na Google Ads mogą wynosić ok. 2 000-3000 zł, a na reklamy Facebook Ads ok. 1000-1500 zł. Nie zawsze jednak oba działania należy ze sobą łączyć. Z pewnością jest to wskazane przy nowo powstałych e-commercach. Wszystko zależy jednak od obranej strategii marketingowej i Twoich możliwości finansowych.

Warto również rozważyć pozycjonowanie sklepu internetowego. SEO może Ci pomóc pozyskać wartościowy ruch z wyszukiwarki, a w wielu przypadkach okazuje się bardziej skuteczne niż ciągłe inwestycje w płatne reklamy. Dużo zależy jednak od branży i konkurencji. Koszty pozycjonowania sklepu zaczynają się od 2 000 zł wzwyż.

Pamiętaj, że decyzję o pozycjonowaniu sklepu najlepiej podjąć już na etapie jego tworzenia, ponieważ już wtedy jesteś w stanie zadbać o wiele aspektów SEO. Późniejsze zmiany na stronie mogą generować dodatkowe koszty. Sprawdź również, jakie są najczęstsze błędy w budowie sklepu internetowego.

Ile kosztuje sklep internetowy?

Na pytanie – ile kosztuje sklep internetowy – nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo wiele zależy od wielkości Twojego sklepu, wybranego oprogramowania, hostingu czy celów biznesowych. Inne koszty będą dla platformy SaaS i open source. Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety.

Przedstawiamy jednak szacunkowy cennik stworzenia średniej wielkości sklepu na platformie Shopify oraz WooCommerce.

Rodzaj kosztuSaaS (Shopify) Open Source (WooCommerce)
Oprogramowanie ok. 1200 złok. 10 000 zł
Projekt0 zł (gotowy projekt w abonamencie) ok. 250 zł (płatny szablon)
Hosting + domena 0 złok. 650 zł (VPS)
Marketingok. 5000 zł (SEO + Google/Facebook Ads)ok. 5000 zł (SEO + Google/Facebook Ads)
SUMA ok. 6200 złok. 15 900 zł

Warto podkreślić, że koszt postawienia strony na WooCommercie czy innym oprogramowaniu open source jest jednorazowy. W kolejnych latach ponosisz ewentualne wydatki związane z obsługą sklepu – aktualizacjami czy dodawaniem nowych kategorii. Zyskujesz jednak większą elastyczność działania, czego nie jest w stanie zapewnić żadna platforma SaaS w standardowym abonamencie.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022