.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

6min.

Komentarze:0

Jak napisać regulamin sklepu internetowego?
07 kwietnia 2023
Regulamin sklepu internetowego jest podstawowym dokumentem, który zapewnia bezpieczeństwo i jasne zasady obu stronom – Tobie i Twoim klientom. Musi być on zgodny z prawem oraz dostępny dla konsumenta przed dokonaniem zakupu. Powinien zawierać podstawowe informacje osklepie a także elementy takie jak definicje produktu, klienta, czy umowy.

6min.

Komentarze:0

Spis
treści

Regulamin sklepu internetowego – czym jest i czemu ma służyć?

Regulamin sklepu internetowego to nic innego jak zbiór zasad i norm, które regulują prawnie transakcje dokonywane za pośrednictwem sklepu e-commerce. Najważniejsze jest zabezpieczenie interesów klienta i właściciela sklepu, czyli określenie praw i obowiązków leżących po obu stronach. Co istotne, musisz zdawać sobie sprawę z tego, żę zapisy w regulaminie sklepu internetowego muszą być zgodne z polskim prawem konsumenckim – jakiekolwiek klauzule będące z nim sprzeczne nie będą wiążące.

Rola regulaminu w Twoim e-commerce

Dlaczego regulamin sklepu internetowego jest tak ważny? Reguluje bowiem wszystkie okoliczności związane z zawieraną w czasie transakcji umową kupna sprzedaży. Dodatkowo warto umieścić w nim zapisy dotyczące form dostawy czy płatności, a także zasady komunikacji na linii klient-sklep.

Dla kogo ma być regulamin?

A właściwie dla kogo jest regulamin sklepu internetowego? Kto powinien go przeczytać? Poza tym, że regulamin chroni Ciebie, to jest on przede wszystkim dla użytkownika. Powinien więc zostać udostępniony na stronie internetowej w taki sposób, aby klient mógł się z nim (nieodpłatnie!) zapoznać przed zakupem towaru lub usługi, czyli na przykład podlinkowany na jednym z etapów realizacji zamówienia.

czy można skopiować regulamin sklepu internetowego

Źródło: zalando.pl

Oczywiście regulamin ma znajdować się na stronie cały czas – to dobra praktyka świadcząca o transparentności sklepu. Jednym z najlepszych miejsc na umiejscowienie odnośnika do regulaminu jest stopka strony.

regulamin sklepu internetowego

Źródło: psyjaciele.com

Do tego pamiętaj: ponieważ regulamin jest dla klienta, to należy skonstruować go w taki sposób, aby był czytelny i zrozumiały. Nie ma potrzeby tworzenia szczególnie zawiłych zapisów, a forma przedstawienia regulaminu powinna być maksymalnie klarowna.

Przyjrzyjmy się więc temu, co musi zawierać regulamin sklepu internetowego, aby wyjaśnić Ci prosto i zrozumiale, jak napisać regulamin sklepu internetowego.

Jeśli chcesz, żebyśmy pomogli Ci w pozycjonowaniu sklepu internetowego?

Skontaktuj się z nami

Regulamin sklepu internetowego – co musi się w nim znaleźć?

Jakie są największe wyzwania właścicieli sklepów online? Kwestie prawne na pewno znajdują się w czołówce.

Nie ma jednoznacznych regulacji, które określałyby, co ma znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego, dlatego w teorii można pozwolić sobie na pewną swobodę, w praktyce jednak należy uważnie zapoznać się ze wszystkimi aktami prawnymi regulującymi działalność e-commerce i relacje na linii sprzedawca-klient.

Do tej pory były to: ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawa o prawach konsumenta, ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz odpowiednie rozporządzenia i akty prawa unijnego (np. RODO). Od stycznia 2023 roku należy do tej listy dodać przepisy związane z wprowadzeniem dyrektyw: Omnibus, Towarowej i Cyfrowej. Więcej na ten temat piszemy w artykule Dyrektywa Omnibus i inne ważne zmiany w prawie dla e-commerce w 2023 roku.

Żeby ułatwić Ci nawigację po dość skomplikowanym świecie legislacji, poniżej przygotowaliśmy najważniejsze elementy regulaminu sklepu internetowego.

Regulamin powinien składać się z kilku głównych punktów: podstawowych informacji o sklepie, zasad składania i realizacji zamówień, polityki prywatności, a także zapisów dotyczących m.in. prawa autorskiego i warunków korzystania ze sklepu.

1. Podstawowe informacje o sklepie

  • Nazwa i adres sklepu;
  • Dane kontaktowe (np. adres e-mail, numer telefonu – działający! Pamiętaj, że ten punkt nie jest czystą formalnością, a zabezpieczeniem dla klienta w razie potrzeby kontaktu);
  • Informacje o sposobie działania sklepu (np. czy sklep prowadzi sprzedaż online czy jest tylko ofertą online sklepu stacjonarnego, a może obie formy?).

2. Zasady składania i realizacji zamówień

  • Sposoby składania zamówień (np. poprzez stronę internetową, telefonicznie);
  • Instrukcję rejestracji, logowania i sposoby składania zamówień;
  • Informacje o cenach i sposobach płatności (np. przelew, płatność online);
  • Warunki dostawy i sposoby dostarczania zamówień (odbiór własny, firma kurierska, paczkomaty);
  • Warunki zwrotu towaru i zasady reklamacji.

3. Polityka prywatności

  • Informacje o tym, jak sklep gromadzi i wykorzystuje dane osobowe klientów oraz kto nimi administruje;
  • Informacje o plikach cookies i sposobie ich wykorzystania.

4. Inne ważne zapisy

  • Informacje o prawie autorskim i prawach własności intelektualnej;
  • Warunki korzystania ze sklepu (np. zakaz łamania prawa, zakaz nieuczciwej konkurencji);
  • Postanowienia końcowe (np. zastrzeżenie prawa do zmiany regulaminu, prawo właściwe dla rozstrzygania ewentualnych sporów);
  • Data określająca, od kiedy regulamin wchodzi w życie.

Ważne! Upewnij się, że w Twoim regulaminie nie ma klauzul niedozwolonych, czyli tzw. abuzywnych – znajdziesz je w rejestrze klauzul niedozwolonych na stronie UOKiK.

Gotowe wzory regulaminów – co robić, jeśli nie chcesz pisać regulaminu samemu?

Czasem samodzielne pisanie regulaminu sklepu internetowego może wydawać się przytłaczające – to normalne. W takich sytuacjach warto skorzystać albo ze wsparcia profesjonalnego prawnika (najlepiej specjalizującego się w tematach handlu online i e-commerce), albo skorzystać z gotowych wzorów.

Gdzie można znaleźć darmowe wzory regulaminów?

Darmowe wzory regulaminów znajdziesz w wielu miejscach w sieci: na stronach prawników specjalizujących się w e-commerce, a także w witrynach producentów CMS-ów, np. Shopera, Sellingo czy Sky-Shop. Pamiętaj, aby wzór regulaminu sklepu internetowego odpowiednio dopasować do indywidualnych potrzeb Twojej witryny i uzupełnić o wszystkie niezbędne dane.

Przykładowe miejsca, w których znajdziesz darmowe wzory regulaminów dla sklepów internetowych:

Płatne regulaminy znajdziesz z kolei między innymi tu:

Czy można skopiować regulamin z innego sklepu internetowego?

Nie, kopiowanie regulaminu z innego sklepu internetowego to zdecydowanie zły pomysł. przede wszystkim ze względu na prawa autorskie – kopiując treści z innych witryn i używając je jako swoje, łamiesz prawo. Jest to nie tylko wątpliwe etycznie, lecz także ryzykowne – jeśli takie działanie zostanie wykryte, grożą Ci konkretne konsekwencje prawne. Twórca regulaminu może zażądać od Ciebie usunięcia go ze strony, a także w ramach rekompensaty za skutki naruszeń – opublikowania odpowiedniego oświadczenia (co będzie miało zdecydowanie niekorzystny wpływ na wizerunek marki), a wreszcie i zadośćuczynienia pieniężnego.

Dodatkowo musisz wziąć pod uwagę, że regulamin sklepu internetowego, z którego chcesz skopiować treści, niekoniecznie będzie dopasowany do Twojej witryny, a do tego może zawierać klauzule niedozwolone (abuzywne), czyli niezgodne z prawem, za co ty później poniesiesz konsekwencje.

Zwiększanie widoczności e-commerce z Delante

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – Podsumowanie

Co powinieneś zapamiętać, by wiedzieć, jak napisać regulamin sklepu internetowego i odpowiednio nim zarządzić w przestrzeni witryny?

  • Każdy sklep internetowy powinien posiadać regulamin.
  • Regulamin sklepu internetowego musi być dostępny dla konsumenta przed dokonaniem zakupu (czyli np. przed złożeniem zamówienia), ale dodatkowo warto go umieścić np. w stopce strony.
  • Treść regulaminu porządkuje przebieg zawarcia umowy kupna sprzedaży, a także wszystkie kwestie poboczne.
  • W regulaminie powinny znaleźć się definicje klienta, produktu, umowy czy sprzedawcy.
  • Przetwarzanie danych osobowych, polityka prywatności czy kwestie cookies są aktualnie kluczowe.
  • Regulamin musi być zgodny z prawem – jeśli masz wątpliwości co do tego, czy sobie poradzisz, skorzystaj z pomocy prawnika lub gotowych wzorów.
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Zostaw komentarz

FAQ

Czy można samemu napisać regulamin sklepu internetowego?

Tak, nic nie stoi na przeszkodzie, aby samodzielnie stworzyć regulamin sklepu internetowego. Musisz natomiast pamiętać, że nie jest to łatwa sprawa i warto czerpać wiedzę z zaufanych źródeł. Często dobrą opcją jest też pobranie gotowego wzoru regulaminu.

Co w regulaminie sklepu internetowego zmienia dyrektywa Omnibus?

  • Pojawiają się nowe rodzaje produktów, dlatego w regulaminie musisz odpowiednio zdefiniować Produkt i Umowę sprzedaży, biorąc pod uwagę nowe definicje towaru, np. towar z elementami cyfrowymi.
  • Obowiązek umożliwienia kontaktu telefonicznego – teraz w regulaminie musisz podać aktualny numer telefonu do firmy.
  • Omnibus wprowadził nowe ustalenia dotyczące reklamacji, w tym zmiany w nazewnictwie (np. zamiast „wady” mamy „brak zgodności towaru z umową”).
  • Nowe przepisy dotyczące odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Ponieważ ten zapis budzi wiele kontrowersji, należy w regulaminie wspomnieć o tym, że konsument traci możliwość odstąpienia od umowy w ustawowym terminie 14 dni, ale pod warunkiem, że został poinformowany przed dostarczeniem treści, że utraci to prawo i zaakceptował ten fakt (musisz więc upewnić się, że konsument przeczyta regulamin!), a także otrzymał potwierdzenie otrzymania zgody na dostarczenie treści cyfrowych przed upływem terminu na odstąpienie od umowy (np. na maila).

Co powinno znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego?

Regulamin powinien składać się z następujących części: podstawowych informacji o sklepie, zasad składania i realizacji zamówień, polityki prywatności, a także zapisów dotyczących m.in. prawa autorskiego i warunków korzystania ze sklepu. Pamiętaj, aby zaktualizować go w oparciu o najnowsze wytyczne dyrektywy Omnibus!

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM