- Garść danych, czyli po co robić to wszystko?
- Dlaczego warto zadbać o SEO już na etapie budowy sklepu internetowego?
- Jak zbudować sklep online, aby dobrze się pozycjonował?
- Odpowiedz na potrzeby swoich klientów
- Wykonaj analizę fraz kluczowych
- Wybierz odpowiedni hosting
- Zaimplementuj narzędzia analityczne i śledzące
- Wypełnij stronę wartościowym contentem. Po brzegi!
- Zadbaj o prawidłową architekturę strony
- Pamiętaj o SEO technicznym
- Nie zapomnij o wersji mobile
- Zaplanuj płatności i metody dostawy, by zwiększyć konwersję
- Jak zbudować sklep online z myślą o SEO? Podsumowanie
Garść danych, czyli po co robić to wszystko?
Rynek e-commerce w Polsce od lat rozwija się dynamicznie, a niezwykle specyficzny rok 2020 jeszcze te tendencje wzmógł. Aż 72% badanych internautów kupuje w polskich sklepach internetowych (dane z raportu E-commerce w Polsce 2020). To niemal ¾ wszystkich użytkowników, a to naprawdę ogromne liczby, których właściciele sklepów internetowych nie mogą i z pewnością nie chcą przegapić, planując sprzedaż. Co czwarty internauta, który korzysta z zakupów online, kupuje więcej niż 5 razy w miesiącu. Wzrosła średnia wartość koszyka dla niemal każdej branży. Jednym słowem: e-commerce jest w fazie pełnego rozkwitu. [caption id="attachment_41802" align="aligncenter" width="585"] źródło: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/06/Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2020.pdf[/caption] Jednak wraz ze wzrostem zainteresowania zakupami online wzrasta także konkurencja za sprawą zwiększającej się liczby sklepów internetowych (E-commerce w czasie kryzysu 2020). Przekłada się to bezpośrednio na trudności w pozycjonowaniu, i to zarówno w rozumieniu SEO, jak i ogólnie w wypozycjonowaniu marki. Ale właśnie budowa sklepu internetowego pod SEO to pierwszy krok do tego, by zbadać i dogonić konkurencję już na samym początku, zapewniając sobie dobry start.
Pamiętaj, że potencjalni klienci poszukują informacji zakupowych nie tylko w obrębie Twojej strony, lecz także w social mediach, na forach czy w porównywarkach, a wreszcie: w wyszukiwarkach. SEO jest tak istotne w sklepach internetowych właśnie po to, by być obecnym i dobrze widocznym na wszystkich możliwych punktach styku z konsumentem.
Dlaczego użytkownicy lubią zakupy online i co to dla Ciebie oznacza?
Bazując na danych z poprzednich miesięcy możemy określić demografię osób kupujących w sieci - także w rozbiciu na poszczególne branże - a dobre rozeznanie rynku jest niesamowicie istotne już na etapie budowania sklepu. Po więcej danych warto sięgnąć do wspominanych w tym artykule raportów, a my pochylimy się tu na moment nie tyle nad demografią (choć za moment wspomnimy jeszcze o Twojej docelowej grupie odbiorców, więc stay tuned!), co o tym, dlaczego ludzie właściwie kupują online i co ma z tym wspólnego Twój sklep internetowy. [caption id="attachment_41804" align="aligncenter" width="602"] źródło: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/06/Raport-e-commerce-2020-2.pdf[/caption] Użytkownicy cenią sobie to, że mogą robić zakupy online całą dobę, a w sklepie internetowym to Ty musisz zadbać o stałą dostępność strony - sprawny i sprawdzony hosting zapobiegnie problemom wynikającym z niedostępności serwera. Brak konieczności jechania do sklepu to kolejny atut - tutaj warto zaopatrzyć się w takie metody dostawy, by klienci faktycznie nie musieli jechać dalej niż do ulubionego Paczkomatu, i to wyłącznie jeśli wolą taką formę. Nieograniczony czas wyboru to plus dla użytkowników, ale projektując swój sklep musisz koniecznie zadbać o jasną, prostą ścieżkę zakupową, by zapobiec porzuconym koszykom i przejściu do konkurencji.Dlaczego warto zadbać o SEO już na etapie budowy sklepu internetowego?
- Oszczędzasz czas i pieniądze. Choć może nie zauważysz tego podsumowując budżet w pierwszym miesiącu, to zbudowanie sklepu internetowego z myślą o SEO będzie dużo lepszą inwestycją niż postawienie tego na później (jeśli w ogóle) agencji SEO.
- Użytkownicy Ci podziękują. Faktem jest, że całkiem sporo aspektów, na które trzeba zwrócić uwagę pod kątem SEO, przydadzą się także z punktu widzenia marketingu czy UX. Dobrze skonstruowane menu, czytelne nazwy kategorii, przydatne, proste opisy produktów i możliwość pozostawiania ocen to tylko niektóre z nich.
- Zapobiegniesz problemom w przyszłości. Późniejsze audyty strony nie będą sugerowały pełnej przebudowy strony (która będzie uciążliwa zarówno dla Ciebie, dewelopera, jak i SEOwca, a jeśli nie przeprowadzona w odpowiedni sposób - także dla klientów), tylko kosmetycznych poprawek. Algorytmy Google zmieniają się tak dynamicznie, że stała obsługa SEO jest w tym momencie koniecznością, ale dużo lepiej poświęcić budżet na doskonalenie strony niż ratowanie podstaw.
- Dobry content pracuje na siebie od samego początku. To, że efektów nie widać w pierwszym miesiącu po postawieniu sklepu internetowego, jest zupełnie normalne - strona potrzebuje czasu. Ale dobrze zaprojektowana strona bogata w użyteczne, ciekawe treści będzie procentowała.
- Szybciej zyskujesz widoczność w sieci. A to już możesz przekalkulować sobie sam: lepsza widoczność = wzrost ruchu organicznego = potencjalnie większe zyski i szybszy zwrot z inwestycji w stronę. Pamiętaj jednak, że to wszystko jest procesem, który trwa, a to, jak wykorzystasz potencjał, który da Ci dobrze prowadzone SEO, zależy też od innych prowadzonych przez Ciebie działań marketingowych.
- Wyprzedzasz konkurencję. W pandemii powstało i wciąż powstaje wiele sklepów internetowych (patrz: wspomniany już raport E-Commerce w czasie kryzysu), więc musisz zyskać coś, czym się spośród nich wyróżnisz. Co? Zbudowany pod SEO sklep jest doskonałą odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku e-commerce.
Jak zbudować sklep online, aby dobrze się pozycjonował?
Wiesz już dlaczego, teraz przyszedł czas na odpowiedź jak zbudować sklep internetowy pod kątem SEO. Obiecaliśmy konkretną dawkę wiedzy, więc nie zawiedziemy. Krok po kroku przejdźmy teraz przez poradnik.Odpowiedz na potrzeby swoich klientów
Może wydawać się to oczywiste, ale zanim rozpoczniesz w ogóle budowę sklepu internetowego, koniecznie zbadaj rynek i określ docelowych klientów zgodnie ze swoją strategią marketingową (jeśli jej nie masz - do dzieła; bez dobrej strategii nie ma sensu działać w internecie; dowiedz się też, dlaczego persona w marketingu i SEO jest tak ważna). Dlaczego to istotne podczas budowania sklepu? Inna strona będzie wygodna i czytelna dla młodego adepta sztuki poszukującego książek o designie, a inna dla starszej kobiety, która chce kupić naturalne kosmetyki. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku fraz kluczowych: poznanie faktycznej grupy docelowej pozwoli Ci odpowiednio dobrać słowa do pozycjonowania i zdecydować, jakim produktom czy usługom - oraz w jaki sposób - powinieneś nadać wyższy priorytet dla zwiększenia efektywności działań SEO.Wykonaj analizę fraz kluczowych
Analiza fraz kluczowych to pierwszy krok do tego, by strona była lepiej widoczna w sieci. Przy analizie z pomocą przyjdą takie narzędzia jak Semstorm czy Senuto (polecamy też inne narzędzia do słów kluczowych), ale warto mieć na uwadze, że słowa kluczowe to temat wyjątkowo skomplikowany i być może lepiej będzie powierzyć go agencji. Pod uwagę trzeba brać równocześnie ogrom różnych aspektów, od konkurencyjności, przez miesięczną liczbę wyszukiwań, po trudność fraz, na sezonowości i trendach kończąc… a raczej wcale nie kończąc. Oprócz tego należy pamiętać, że nie wystarczy określenie kilku podstawowych fraz: każda podstrona musi posiadać unikalne słowa kluczowe, które nie mogą się powtarzać ani nadmiernie pokrywać.Wybierz odpowiedni hosting
Czy wybór hostingu ma znaczenie dla SEO? Tak. Hosting jest istotny dla SEO (chociażby pod kątem prędkości ładowania strony, bezpieczeństwa czy potencjalnych błędów 500 - więcej o tym piszemy w artykule Czy wybór serwera wpływa na SEO?), jednak rozważając zakup trzeba uważać na oferty takie jak “szybki hosting dla…”, “hosting pod SEO” i samodzielnie ocenić wydajność i szybkość danego hostingu i dopiero po odpowiednim researchu zdecydować się na zakup.Zaimplementuj narzędzia analityczne i śledzące
Nie ma SEO bez narzędzi - od pierwszych dni istnienia sklepu przydadzą się narzędzia takie jak Google Analytics czy Google Search Console, które pomogą Ci śledzić ruch w obrębie strony i poza nią, ścieżki użytkowników (Analytics) czy frazy, po których ludzie trafiali na konkretne podstrony (Search Console). Jeśli prowadzisz kampanie online, przydać Ci się może także Pixel dla Facebooka, a dla lepszego rozumienia działań użytkownika na przykład Hotjar, narzędzie do tzw. scrolltrackingu czy też clicktrackingu, czyli śledzenia ruchów kursora.
Implementując kody na stronie warto jednak uważać, by nie przesadzić i nie przeciążyć strony. Opóźnienie jej ładowania może skutkować negatywną reakcją nie tylko Google’a, lecz także użytkowników - nikt już nie ma cierpliwości do powoli ładujących się stron. Jeśli potrzebujesz wielu różnych kodów, możesz opóźnić ich wczytywanie, ładując najpierw kluczowe treści.
Wypełnij stronę wartościowym contentem. Po brzegi!
Dobre treści nie tylko zachęcają użytkowników, ale też pozwalają naturalnie i ciekawie wplatać w tekst niezbędne dla pozycjonowania frazy kluczowe. Nie zostawiaj pustych stron, które będą dla Google mało wartościowe - wyposaż stronę główną w unikatowy tekst, który równie chętnie przeczyta robot i użytkownik, a każdy produkt opisz tak, by potencjalny klient faktycznie mógł się o nim czegoś dowiedzieć. Nie zapomnij o blogu i treściach innych niż te pisane - wideo, grafiki czy infografiki przyciągają uwagę jak nic innego. Pamiętaj jednak, żeby przede wszystkim unikać duplikacji i nigdy nie kopiować opisów ze stron producentów czy konkurencji - w żaden sposób nie poprawi to pozycji Twojej strony, może jej jedynie zaszkodzić.Zadbaj o prawidłową architekturę strony
Dlaczego architektura strony jest ważna dla SEO? Robot, jak i człowiek, porusza się po poszczególnych podstronach krok po kroku, a właściwie link po linku, i choćby bardzo chciał, nie trafi w żaden sposób na stronę, która nie jest wyróżniona w mapie strony i nie ma połączenia z innymi podstronami w witrynie. Im bardziej rozgałęziona strona, tym trudniej robotom się po niej poruszać. Warto użyć narzędzia takie jak Sitebulb, które wskażą, co można i należy poprawić. [caption id="attachment_41806" align="aligncenter" width="528"] przykładowy screen z narzędzia Sitebulb[/caption] Zwróć też uwagę na menu strony - musi być wygodne dla użytkownika, najlepiej rozwijane, zaprojektowane tak, by nie znikało po delikatnym przesunięciu kursora w jedną czy drugą stronę. Wyróżnione w nim kategorie powinny być podzielone w sposób logiczny i jasny, a ich nazwy pełne i konkretne, podobnie jak poszczególnych produktów. Dlaczego? Dobrze opracowane nazwy same w sobie stanowią już anchory (tzw. linki exact match anchor), a więc wspierają linkowanie wewnętrzne. Dlatego lepiej użyć konkretnych, dla nas może oczywistych nazw, takich jak “dekoracje drewniane” zamiast “dekoracje”, bo Google niekoniecznie połączy od razu fakty, że nasz sklep sprzedaje wyłącznie drewniane wyroby. Wspomniane linkowanie wewnętrzne to kolejny ważny aspekt wiążący się z architekturą strony. W jaki sposób można je poprawić? Użyj ścieżki breadcrumbs, umieść linki do kategorii w stopce, we wpisach na blogu zamieszczaj interesujące call to action, w kategoriach linkuj do produktów, a w produktach - do innych pozycji, które mogą zainteresować użytkownika.Pamiętaj o SEO technicznym
Współcześnie synergia dobrej technicznie strony z wartościowym contentem to droga do sukcesu w pozycjonowaniu. Jak zbudować sklep internetowy z myślą o SEO pod kątem technicznym?- SSL - nie zapomnij o certyfikacie SSL, który jest istotny zarówno dla użytkownika, jak i dla wyszukiwarek. Zabezpiecza stronę i gwarantuje bezpieczne użytkowanie, skłaniając klientów do zakupu, a roboty przekonując o wartości strony.
- mapa strony - gdy już skończysz tworzyć stronę, koniecznie stwórz i wgraj do narzędzia Google Search Console jej mapę, która pozwoli robotom ją zaindeksować. Dobrze wdrożony plik sitemap.xml jest niezbędny w dobrze zbudowanym pod SEO sklepie internetowym.
- txt to kolejny aspekt, o który trzeba zadbać od strony technicznej. Źle użyty może skutkować nawet całkowitym wyindeksowaniem strony. Więcej o pliku robots.txt pisaliśmy już na naszym blogu, zerknij więc na wpis Bartka o tym, co to jest robots.txt i jak poprawnie z niego korzystać.
- zadbaj o rozmiar i prędkość strony, kierując się zasadą im mniej, tym lepiej. Żeby sprawdzić, jaki jest rozmiar i prędkość Twojej strony, skorzystaj z narzędzi takich jak GTmetrix czy PageSpeed Insight (skup się m.in. na wyróżnionych tam Core Web Vitals). Nie bez znaczenia będą takie udogodnienia jak lazy loading, ale przede wszystkim zadbaj o rozmiar i format grafik.
- dane strukturalne pomagają Google zrozumieć, co jest na stronie, a do tego przyciągają wzrok użytkowników, dając wiele informacji już na stronie z wynikami wyszukiwania: mowa tu m.in. o gwiazdkach, ocenie, liczbie głosów i cenie produktu. Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak dane strukturalne mogą pomagać Twojemu e-commerce? Zerknij na wpis Agnieszki, w którym przybliża schema na produkcie w sklepie internetowym.
- wersja językowa - jeśli interesuje Cię działalność na rynkach zagranicznych, zadbaj o jakość innych wersji językowych. O czym musisz pamiętać? Niezbędne będzie zaimplementowanie hreflangów (więcej na ten temat przeczytasz we wpisie: Jak prawidłowo oznaczać wersje językowe strony?), poprawne tłumaczenie, odpowiednio dobrane frazy kluczowe czy osadzenie wersji na zagranicznej domenie, nie tylko w osobnym katalogu (czyli twojsklep.it, nie twojsklep.pl/it).
- nałóż atrybut nofollow na linki zewnętrzne. Linkujesz do stron partnerów, producentów, a nawet do własnych social mediów? Pamiętaj o tym, by zatrzymać moc strony w jej obrębie i nałóż atrybut nofollow na linki wychodzące poza stronę.
- teksty alternatywne są niewidoczne i z pozoru mało istotne, ale ich brak to jeden z najczęstszych błędów w e-commerce (opisy alternatywne umożliwiają Google interpretację zawartości grafiki, ale też służą osobom z dysfunkcjami wzroku) - o tym i innych problemach pisaliśmy m.in. w naszym raporcie.
- title i meta description - czym są znaczniki meta? To, podobnie jak dobieranie fraz kluczowych, już wyższa szkoła SEO, więc najlepiej, byś powierzył je agencji, ale jeśli nie masz w danym momencie takiej możliwości, możesz spróbować własnych sił np. z wtyczką Yoast dla sklepów opartych na Wordpressie i WooCommerce albo w panelu “SEO” edycji produktu czy kategorii platformy Shoper.