Jak dodać wpis na blogu w WordPressie? Instrukcja od A do Z

Jak dodać wpis na blogu w WordPressie? Instrukcja od A do Z

Założyłeś stronę na WordPressie i zamierzasz opublikować pierwszy wpis? Łatwość obsługi jest zdecydowanie zaletą tego systemu CMS, ale oczywiście i tak najpierw musisz dowiedzieć się, jak się nim posługiwać i w jaki sposób wykonywać poszczególne czynności – jedną z nich jest dodawanie wpisów. Pokażemy Ci, jak to zrobić krok po kroku. Czytaj dalej i dowiedz się, jak dodać wpis na blogu w WordPressie.

Spis treści

Rodzaje wpisów w WordPressie

Zanim opiszemy, jak dodać wpis na stronie WordPress, najpierw pokażemy Ci, jakie są rodzaje wpisów w tym CMS-ie.

Otóż w WordPressie możesz dodać dwa rodzaje treści, mianowicie:

  • Wpis (post) – może to być artykuł na blogu, aktualności.
  • Strona (page) – ze statycznych podstron głównie korzysta się w przypadku tworzenia zakładek „O nas”, „Kontakt”, „Misja”, „Polityka prywatności”, „Regulamin”, opisów ofert. Na stronach nie jest podawana data publikacji, dlatego taka forma nie powinna być wykorzystywana do dodawania artykułów (internauta powinien mieć możliwość sprawdzenia, czy ich treść jest aktualna – dlatego tak ważna jest data).

Te dwa rodzaje wpisów w systemie WordPress będziesz mieć do dyspozycji zawsze po zainstalowaniu podstawowej wersji tego CMS-a.

rodzaje wpisów na WordPressie

To nie wszystko. Jeśli zleciłeś wykonanie strony, to możliwe, że programista wdrożył również CPT, czyli własne typy wpisów. Przykład takiego rozwiązania możesz zobaczyć poniżej. Rozwiązanie to jest często stosowane, aby wydzielić konkretny rodzaj wpisów.CPT na wordpressie a dodawanie wpisów w wordpressie

Wiesz już, jakie są typy wpisów w systemie WordPress, zatem przejdźmy do instrukcji dotyczącej dodawania artykułów na blogu.

Jak dodać wpis na blogu WordPress?

Zanim zaczniesz edytować blogposty, najpierw musisz ustalić, z jakiego edytora korzystasz na swojej stronie. Zakładamy, że aktualizujesz WordPressa (dla bezpieczeństwa swojej strony warto to robić) i masz jego najnowszą wersję. Od 2018 roku domyślnym edytorem w WordPressie jest edytor blokowy Gutenberg. Ma on wiele zalet, jest łatwy w obsłudze, a mechanizm jego działania jest podobny do tworzenia witryny za pomocą kreatora.

Jednak wielu użytkowników, którzy przyzwyczaili się do wcześniejszego edytora, nie do końca było przekonanych do tej zmiany. Dlatego zdecydowali się oni na powrót do poprzedniej wersji (co oczywiście nie oznacza, że korzystają ze starego wariantu systemu). By przywrócić poprzednią wersję edytora, wystarczy dokonać modyfikacji w kodzie witryny lub (co jest łatwiejszą opcją) zainstalować wtyczkę, którą widzisz na poniższym screenie.

klasyczny edytor WordPress a dodawanie wpisów

Możliwe, że w systemie WordPress, w którym przyjdzie Ci umieszczać wpisy, będzie już ten dodatek. Pokażemy Ci jednak, jak dodać wpis w WordPressie w przypadku starszego i nowego wydania edytora.

Edytor blokowy Gutenberg

Przeprowadzimy Cię – krok po kroku – po kolejnych polach formularza dodawania wpisu w systemie WordPress. Zaczynajmy!

Po zalogowaniu się do panelu administracyjnego w systemie, kliknij „Wpisy” 🡪 „Dodaj nowy”.

dodawanie wpisu w Worpress a Gutenberg
1. Twoim oczom ukaże się poniższy widok. Wprowadź tytuł artykułu w polu „Dodaj tytuł” – oczywiście będziesz mógł go w przyszłości edytować. Następnie kliknij „Proszę zacząć pisać, aby wybrać typ bloku”.

tytuł wpisu Gutenberg w WordPressie
2. Skorzystajmy z automatycznie wygenerowanej treści. Kiedy klikniesz dany akapit, pojawi się prostokąt z możliwościami edycji treści – masz mnóstwo opcji do wyboru.

jak dodać wpis w WordPressie a edytowanie treści
3. Kliknięcie pierwszej z ikon umożliwia łatwe przekształcenie akapitu. Tutaj polecamy Ci testowanie i przeglądanie, jaki efekt uzyskasz w poszczególnych przypadkach – może on być naprawdę atrakcyjny.

edytowanie akapitu Gutenberg w WordPressie

Jeśli np. wybierzesz cytat, to efekt będzie taki, jak poniżej. Wprowadzony tekst możesz też opatrzyć podpisem.

cytat gutenberg w WordPressie
4. Druga ikona daje Ci możliwość przeniesienia danego elementu w inne miejsce, na zasadzie przeciągnij i upuść. Kolejna pozwala na proste przesuwanie akapitów do góry i w dół w tekście. Następne opcje to te, które doskonale znasz z edytora tekstu, choćby z Worda. Dzięki nim masz możliwość zmiany wyrównania tekstu, pogrubienia, zastosowania kursywy czy umieszczenia linka w treści.

możliwości jak dodać wpis w WordPressie
5. Jak skorzystać z ostatniej możliwości? Przyda Ci się ona, kiedy będziesz chciał np. zmienić kolor czy też dodać obrazek. Kliknij w miejscu, gdzie chcesz dodać zdjęcie, a następnie wybierz „Obrazek w treści”.

obrazek w treści WordPress

Następnie kliknij „Dodaj pliki” i „Wybierz pliki”. Wskaż, gdzie znajduje się zdjęcie, a dojdzie do automatycznego dołączenia obrazka do bazy mediów. Kliknij ten plik, a wtedy po prawej stronie pojawią się dostępne opcje.

Wprowadź tekst alternatywny – opisz to, co znajduje się na zdjęciu z uwzględnieniem słowa kluczowego, które jest ważne w przypadku danego wpisu – a następnie kliknij „Wybierz” (więcej na temat tekstu alternatywnego dowiesz się z naszego słownika definicji SEO/SEM: https://delante.pl/definicje/atrybut-alt/).

dodawanie obrazu w WordPressie

dodawanie mediów w WordPressie

6. Aby zmodyfikować treść, kliknij dany blok tekstu. Po prawej stronie zobaczysz takie opcje podstawowe jak ustawienie rozmiaru czcionki, koloru, pierwszej większej litery w bloku, a wśród opcji zaawansowanych masz możliwość skorzystania z kotwic. Po utworzeniu takiej kotwicy (w tym przypadku – spójrz na poniższy screen – to „pierwsza kotwica”), możesz stworzyć nad tekstem menu z odnośnikami np. do poszczególnych akapitów.

dodawanie postów w WordPressie a kotwica

Wystarczy, że umieścisz link jak poniżej – do #pierwszakotwica, gdzie # to znak obowiązkowy, a „pierwsza kotwica” wskazuje na miejsce docelowe. Po kliknięciu tego linka w menu czytelnik zostanie przeniesiony do akapitu, do którego się odnosi.

dodawanie pierwszej kotwicy WordPress
7. Drugą zakładką z opcjami po prawej stronie jest „Wpis”, gdzie również możesz dokonać kilku zmian. Oto, co oznaczają poszczególne opcje:

  • Wyświetlanie – do wyboru masz publiczne, czyli dla wszystkich, prywatne – dla wybranych oraz dostępne dla tych, którzy mają hasło.

dostępność wpisu w WordPressie

  • Opublikuj – możesz to zrobić natychmiast, ale również ustawić datę w przyszłości lub w przeszłości.
  • Przyklej do góry witryny – tekst będzie się znajdować na górze listy wpisów na stronie.
  • Oczekuje na ocenę – możesz zapisać wpis jako oczekujący na opinię np. innego redaktora, czyli nie opublikujesz go natychmiast.
  • Autor – wybierz, kto przygotował treść.
  • Przenieść do kosza – jeśli nie chcesz publikować tekstu, ale też nie zamierzasz go ostatecznie usuwać, to skorzystaj z tej opcji, a będzie on zapisany w koszu.
  • Bezpośredni odnośnik – ustal treść adresu URL danego wpisu. Na górze wprowadź odpowiedni tekst, a poniżej zobaczysz, jak będzie wyglądać adres wpisu (sprawdź, jak zbudować przyjazny link: https://delante.pl/adres-url-i-jego-struktura/).

bezpośredni odnośnik w WordPressie

  • Kategorie – zdecyduj, do jakich kategorii chcesz dodać wpis, tzn. jakiej tematyki on dotyczy. Przy okazji możesz dodać również nowe kategorie.
  • Tagi – czyli słowa związane z danym tekstem, po których użytkownik sieci może wyszukać go na stronie. Korzystanie z tagów nie jest konieczne, a często wręcz jest niezalecane, gdyż ich nieodpowiednie użycie może prowadzić do wewnętrznej duplikacji treści w serwisie (więcej na jej temat piszemy tu: https://delante.pl/duplikacja-tresci-jak-sobie-radzic/) i negatywnie wpływać na widoczność strony w wynikach Google.
  • Obrazek wyróżniający – będzie się on wyświetlać przy wprowadzeniu do wpisu na stronie głównej, w kategorii, jak i w samym tekście.
  • Dyskusja – ustal, czy chcesz, aby użytkownicy mogli komentować artykuł, a także, czy zgadzasz się na trackbacki i pingbacki. Co to jest? Ich zadaniem jest informowanie, że ktoś umieścił link do Twojego wpisu. Pingbacki przychodzą automatycznie – standardowo powiadomienia pojawiają się w panelu WordPressa, ale możesz również dostawać je na emaila, jeśli wybierzesz taką opcję w panelu administracyjnym. Natomiast trackbacki są wysyłane ręcznie i raczej mało kto z nich korzysta.
  • Atrybuty wpisu – możesz wybrać szablon dla danego artykułu, o ile dany motyw WordPress daje taką możliwość.

dobrej jakości content na stronie internetowej

 

8. Publikacja wpisu – kiedy wszystko jest już gotowe, możesz przejść do publikacji wpisu. W prawym górnym rogu strony widnieje opcja „Opublikuj”. Wcześniej skorzystaj z funkcji „Zobacz”, aby sprawdzić, jak tekst będzie się prezentować na komputerze, smartfonie czy na tablecie. Wszystko w porządku? Zatem opublikuj go – od tego momentu treść będzie już dostępna dla czytelników.

publikacja wpisów w WordPressie

Niestety, ale standardowa wersja edytora nie daje Ci możliwości dodania tytułu SEO (title) – który jest bardzo ważny z punktu widzenia SEO – i opisu (meta description).

Jak to zatem zrobić?

Skorzystaj z jednej z popularnych wtyczek, takich jak All in One SEO czy Yoast SEO. Wtedy w edytorze wpisu, u dołu, pojawią się dodatkowe możliwości, jak poniżej. Wystarczy, że wpiszesz tytuł i od razu zobaczysz, jak będzie się on prezentować w wynikach wyszukiwania. Powinien on mieć około 60 zzs, a właściwie 600 px. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: Tag title: czy jego długość faktycznie ma znaczenie?

dodawanie tytułu w WordPressie

Klasyczny edytor

Dodawanie wpisu w klasycznym edytorze WordPress rozpoczynasz identycznie, jak w edytorze Gutenberg, czyli wybierasz „Wpisy”, a następnie „Dodaj nowy”. Wtedy ukazuje się następujący widok.

jak dodać wpis w WordPressie klasycznym

Możliwości w jego przypadku jest zdecydowanie mniej i w zasadzie prawie wszystkie znasz z edytora tekstu, takiego jak np. Word. Jeśli jesteś początkujący, to zdecydowanie łatwiej osiągniesz atrakcyjny efekt za pomocą nowej wersji rozwiązania. Ewentualnie możesz zainstalować wtyczki, które rozszerzą możliwości tradycyjnego edytora.

Jak widzisz poniżej, możliwości modyfikacji są podstawowe. Po prawej stronie znajdziesz te funkcje, co w edytorze Gutenberg (choć jest ich znacznie mniej).

dodawanie kategorii w WordPressie

Bardzo popularną wtyczką, która rozszerza możliwości podstawowego edytora jest Advanced Editor Tools (wcześniej – TinyMCE Advanced). Umożliwia ona m.in. wstawianie tabel, znaków specjalnych i wiele więcej. Bardzo prawdopodobne, że trafisz na nią albo inną, która zapewnia różne funkcje potrzebne właścicielowi strony.dodawanie wpisu w WordPressie a zaawansowany edytor

W praktyce pod ikonami, które widzisz w klasycznym rozwiązaniu ukrywają się funkcje, które masz do dyspozycji w edytorze Gutenberg, ale dodatkowo wśród nich mogą pojawić się takie, które wynikają z zainstalowanych wtyczek. Podstawowe opcje są następujące:

funkcje w dodawaniu postów na WordPressie

W pierwszym rzędzie, od lewej, kolejne funkcje umożliwiają:

  • Wybór stylu tekstu, m.in. możesz ustawić nagłówki H1, H2 itd.
  • Pogrubienie tekstu.
  • Ustawienie pisma pochyłego.
  • Wypunktowanie.
  • Numerowanie.
  • Dodanie cytatu blokowego.
  • Wyrównanie do lewej.
  • Wyrównanie do środka.
  • Wyrównanie do prawej.
  • Wstawianie odnośnika.
  • Wstawienie znacznika czytaj więcej. Tzn. możesz podzielić tekst na część, która będzie się wyświetlać na stronie kategorii i taką, którą internauta zobaczy dopiero po kliknięciu np. Czytaj więcej.

Następnie w drugim wierszu:

  • Przekreślenie.
  • Pozioma linia.
  • Ustawienie koloru tekstu.
  • Wklej jako tekst – przydaje się, kiedy kopiujesz tekst ze strony WWW i chcesz go wkleić bez stylów.
  • Usunięcie formatowań w tekście.
  • Specjalny znak – opcja wstawienia przeróżnych znaków np. strzałek, symboli kart i nie tylko.
  • Zmniejsz wcięcie – możesz przesunąć tekst do lewej strony.
  • Zwiększ wcięcie – możesz przesunąć tekst w prawo.
  • Cofnij – czyli cofnięcie poprzedniej edycji.
  • Ponów – pozwala na przywrócenie stanu przed użyciem funkcji cofnij.

Jak dodać wpis na blogu WordPress? – podsumowanie

Dodawanie wpisów w WordPress nie powinno Ci sprawić problemów – warto testować funkcje i sprawdzać efekty. Lepiej nie oceniaj z góry, czy lepszym rozwiązaniem w Twoim przypadku będzie edytor klasyczny czy Gutenberg. Przetestuj oba rozwiązania i na tej podstawie zdecyduj, z którego będziesz korzystać.

FAQ

Bardzo prawdopodobne, że trafisz na system WordPress z bardziej rozbudowanym edytorem – wzbogaconym o dodatkowe funkcje, których nie oferuje podstawowa wersja rozwiązania. Bez względu na to, czy to będzie edytor Gutenberg czy klasyczny, to w dalszym ciągu będzie on działać podobnie.

Jeśli widzisz opcje, których nie znasz, to możesz poszukać instrukcji w Google. Ewentualnie potestuj różne opcje, zrób wpis testowy i obserwuj, jaki efekt uzyskujesz, korzystając z danej funkcji. W przypadku gdy popełnisz błąd, zawsze możesz skorzystać z funkcji cofnij (CTRL+Z).

Nic się nie stało. W tym samym miejscu, gdzie ustawiłeś hasło, możesz je również sprawdzić/zmienić. Z menu „Wpisy” wybierz „Wszystkie wpisy”. Znajdź post, o który chodzi. Kliknij edytuj, a następnie upewnij się, jakie ustaliłeś hasło.

(4)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Podstawy SEO dla web developera.  Co warto wiedzieć?

Podstawy SEO dla web developera. Co warto wiedzieć?

Optymalizacja strony WWW jest niezbędnym elementem w SEO. Witryna powinna spełniać wymagania algorytmu Google, gdyż ma to istotny wpływ na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawy SEO dla programisty są kluczową wiedzą, która pomoże web developerowi odpowiedzialnemu za realizację serwisu ułatwić proces budowania widoczności strony w SERP-ach, a także osiągnięcie porozumienia pomiędzy programistą a SEOwcem.

Czytaj więcej
Platforma sprzedaży B2B - jakie cechy powinna posiadać?

Platforma sprzedaży B2B – jakie cechy powinna posiadać?

Rynek e-commerce to dzisiaj nie tylko ciągle rosnąca liczba sklepów internetowych kierujących swoją ofertę do klienta indywidualnego. To również szereg platform, które wspierają procesy sprzedaży B2B i pomagają realizować zamówienia od klientów hurtowych. Czym powinna się charakteryzować dobrze zaprojektowana platforma B2B? O tym poniżej.

Czytaj więcej