- Migracja do Shopify – przygotuj się!
- Jak przenieść sklep do Shopify krok po kroku?
- Migracja do Shopify a SEO – pamiętaj o tym!
- Dlaczego warto zrobić migrację sklepu na Shopify?
- Migracja sklepu na Shopify – podsumowanie
Migracja do Shopify – przygotuj się!
Wybór Shopify może, ale oczywiście jak to w SEO bywa - nie musi być dobrą decyzją. Natomiast to, czy migracja do Shopify będzie skomplikowana, zależy od kilku czynników, m.in. od tego, jaka jest aktualna konfiguracja Twojego sklepu czy też liczba zbiorów danych w Twojej witrynie. Jedną z opcji jest powierzenie migracji ekspertowi od Shopify, co oczywiście wiąże się z dodatkowym kosztem. W zdecydowanej większości przypadków będziesz zapewne w stanie zrobić to samodzielnie, ale pamiętaj o odpowiednim przygotowaniu. Jeśli tylko dobrze zaplanujesz migrację, to wykonanie tego zadania powinno Ci pójść stosunkowo łatwo. Na początek przeanalizuj strukturę swojego aktualnego sklepu. Sprawdź statystyki Google Analytics i ustal, które strony w serwisie odpowiadają za największy ruch i sprzedaż. Być może zamierzałeś np. usunąć bloga, a tymczasem okaże się, że dostarcza on witrynie duży ruch, który przekłada się na zamówienia. Warto bazować na twardych danych, zanim podejmiesz decyzję o wykluczeniu danej strony. Po przeniesieniu, struktura strony zapewne się zmieni, dlatego koniecznie przygotuj listę wszystkich adresów URL w serwisie. Część klientów może korzystać ze starych adresów – nie mogą oni trafiać donikąd, powinieneś zatem dodać przekierowania. To także bardzo ważne pod względem SEO – ustawienie przekierowań 301 jest niezbędne. Zastanów się, co zrobisz z wyglądem witryny. Czy chcesz pozostać przy tym samym motywie, tzn. skopiować go, co będzie wiązało się z koniecznością tłumaczenia kodu na język Liquid, który służy do programowania frontendu? Inne opcje, jakie masz, to budowa motywu od zera zgodnie z Twoim pomysłem. ożesz także wybrać jeden z istniejących – zaletą tego rozwiązania jest to, że będziesz mógł szybko wystartować z działalnością, gdyż szablon jest gotowy do wdrożenia.
Kiedy już uda Ci się z powodzeniem przenieść stronę, powinno Cię zainteresować pozycjonowanie sklepu w Shopify. Sprawdź naszą ofertę!
Jak przenieść sklep do Shopify krok po kroku?
Zdecydowałeś się na Shopify? Zatem powinieneś pamiętać o wielu kwestiach, które są istotne ze względu na SEO, ale nie tylko. Oto jak krok po kroku powinna przebiegać migracja.Utwórz kopię zapasową witryny
Backup sklepu powinieneś robić systematycznie nawet jeśli jest to jedno z zadań firmy hostingowej. Zanim przeniesiesz witrynę na nowy silnik, zadbaj o kopię sklepu, aby w razie potrzeby móc wrócić do tych danych. W czasie migracji możesz zapomnieć o przeniesieniu czegoś bardzo istotnego – dzięki backupowi masz szansę odtworzyć materiał. Uwaga: koniecznie sprawdź, czy plik kopii zapasowej na pewno działa. Przetestuj go. Zdarza się, że archiwum z danymi jest uszkodzone.Załóż konto na shopify.com
Oprogramowanie to możesz najpierw przetestować przez 14 dni bez zobowiązań i wpisywania numeru karty kredytowej. Przy zakładaniu konta zostanie Ci przypisana subdomena w domenie myshopify.com, ale możesz edytować jej nazwę. Następnie musisz podać kilka informacji i przejść do konfigurowania planu. Kiedy upłyną 2 tygodnie testu, pozostanie Ci wybór jednego z planów. Najtańszy kosztuje 29 dolarów miesięcznie. Już na etapie korzystania z konta testowego możesz wprowadzać dane dotyczące m.in. rozliczeń, wysyłki, dostawy, produktów.Wybierz szablon i dostosuj go do swoich oczekiwań
Możesz skorzystać m.in. z darmowych opcji, które udostępnia Shopify. Po zalogowaniu się, kliknij Sklep online, a wtedy pojawi się zakładka Szablony. Możesz także w sklepie Shopify wybrać jeden z płatnych motywów. Kosztują one najczęściej 200–300 dolarów. Ich dużą zaletą jest to, że w sieci jest zdecydowanie mniej serwisów, które z nich korzystają niż w przypadku bezpłatnych rozwiązań.Dodaj rozszerzenia
Nie wszystkie funkcje, których możesz potrzebować są od razu zainstalowane. Shopify podpowie Ci, jakie aplikacje warto mieć, a także które są wybierane przez zakładających sklepy w pierwszej kolejności.Przenieś dane dotyczące zamówień
Warto, abyś do nowego sklepu zaimportował dane klientów i informacje o dotychczas zrealizowanych zamówieniach. Opcje tego importu znajdziesz po zalogowaniu się do panelu zarządzania Shopify. Możesz tego dokonać za pomocą pliku CSV – przykładowy plik do pobrania pozwoli Ci zobaczyć, co powinien on zawierać.Przygotuj nawigację sklepu
Nawigacja to bardzo ważny element w sklepie. Ma wpływ na widoczność strony w Google, ale także na skuteczność sprzedażową witryny. Powinieneś poświęcić czas na zrobienie optymalnego drzewa kategorii i podkategorii. Ustawienia związane z tą kwestią ukrywają się w Shopify pod nazwą Nawigacja.Przetestuj sklep
Zanim z witryny zaczną korzystać internauci, powinieneś sprawdzić poszczególne funkcje. Złóż zamówienie i upewnij się, czy nie napotkałeś na żadne problemy. Zobacz, czy dotarły odpowiednie wiadomości e-mail. Najlepiej, aby taki test wykonało dla Ciebie kilka osób – to zdecydowanie ułatwi Ci znalezienie błędów.Migracja do Shopify a SEO – pamiętaj o tym!
Jeśli przenosisz stronę na nowy CMS, pamiętaj o SEO! Możliwe błędy, do których może dojść na tym etapie, mogą mieć poważne konsekwencje w postaci spadku widoczności sklepu w Google. Oto elementy, o któych nie możesz zapomnieć:- Przekierowania 301 – jeśli zmieniła się struktura adresów w sklepie, to konieczne będzie ich przekierowanie na nowe, aby przenieść moc SEO i tym samym nie dopuścić do sytuacji, w której internauci będą trafiać na nieaktualny adres, zwracający kod 404.
- Aktualizacja mapy strony – powinny się w niej znajdować odnośniki prowadzące do aktualnych adresów, a nie tych, które są przekierowane.
- Aktualizacja linków kanonicznych – tak, jak w powyższym przypadku powinny one prowadzić do aktualnych adresów URL.
- Usunięcie blokady robotów – jeśli np. na etapie uzupełniania sklepu zasugerowałeś robotowi Google w pliku robots.txt, aby nie przeglądał Twojej witryny, to przed jej docelową publikacją powinieneś usunąć odpowiedzialny za to kod.
- Dodanie na stronę kodu Google Analytics i kodu weryfikacyjnego Google Search Console.
- Aktualizacja odnośników w ramach linkowania wewnętrznego.
- Sprawdzenie, czy pliki graficzne mają dodany tag ALT, a nazwy zdjęć są opisowe i nie stanowią ciągu przypadkowych znaków.
- Zweryfikowanie, czy dane strukturalne zostały wdrożone prawidłowo. Zrobisz to za pomocą testu wyników z elementami rozszerzonymi.
- Zmiana adresu docelowego w odnośnikach zewnętrznych (tam, gdzie to możliwe), tak, aby prowadził on do docelowego URLa, a nie przekierowanego.
Dlaczego warto zrobić migrację sklepu na Shopify?
Zastanawiasz się, czy aby na pewno Shopify jest optymalnym wyborem? Prowadzenie sklepu w takim modelu ma wiele zalet. Do atutów tej propozycji należy zaliczyć fakt, że:- Nie musisz sam szukać hostingu – w modelu SaaS usługę serwerową masz w cenie.
- Kwestią aktualizowania oprogramowania czy korygowania ewentualnych błędów zajmuje się Shopify.
- Pakiet usług pod względem ceny i parametrów możesz dopasować do swoich potrzeb.
- System będzie działać niezawodnie nawet wtedy, gdy liczba odwiedzających witrynę będzie duża. Shopify zapewni wystarczające zasoby serwera.
- Nie będziesz mieć kłopotów z obsługą – wszystkie rozwiązania w sklepie są na tyle zoptymalizowane, abyś mógł łatwo poradzić sobie z wprowadzaniem danych, dodawaniem produktów, informacji i uzupełnieniem witryny o to, co niezbędne. Zdecydowaną większość zadań wykonasz sam, bez pomocy eksperta.
- Otrzymasz darmowe motywy, rozszerzenia, certyfikat SSL. Przykładowe wtyczki SEO do tego systemu to: SEO Image Optimizer Pro, SEO Products Optimizer i Sitemap & NoIndex Manager.
- Shopify jest zoptymalizowane pod SEO. Masz możliwość dodawania title dla poszczególnych podstron. W systemie automatycznie tworzone są linki kanoniczne, a adresy URL są przyjazne. Poza tym masz możliwość edycji pliku robots.txt. Szablony są oczywiście responsywne, a mapa strony może się generować automatycznie.