Jak sprawdzić historię domeny i kiedy warto to zrobić?

Jak sprawdzić historię domeny i kiedy warto to zrobić?

Wybierając domenę dla swojej strony WWW, zapewne zwracasz uwagę na nazwę, sprawdzasz konkretne rozszerzenia i na tej podstawie wybierasz adres spośród tych, które są dostępne. Nie zapominaj jednak również o weryfikacji historii tej domeny. Jeśli pominiesz ten krok, możesz napotkać na problemy związane m.in. z promowaniem marki i budowaniem widoczności w Google. Jak przeanalizować historię domeny i kiedy warto to zrobić?

Ostatnio na naszym blogu: Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Spis treści

Kiedy warto sprawdzić historię domeny?

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z działalnością w sieci, nie masz doświadczenia, rejestrujesz pierwszą domenę i nie konsultowałeś się z żadnym ekspertem, to musisz wiedzieć, że zły wybór może utrudniać Ci dalszą działalność.

Dlaczego?

Załóżmy, że oferujesz jakieś usługi i założyłeś stronę. Okazało się jednak, że dana domena była wykorzystywana do prowadzenia nielegalnej działalności, oszukano za jej pośrednictwem wiele osób i tym samym jej wizerunek jest bardzo negatywny. W sieci jest mnóstwo wzmianek na jej temat. Internauta, który szuka wykonawcy takiej usługi, jak ta, którą oferujesz i nie zna Twojej firmy, prawdopodobnie wpisze w Google adres strony i będzie poszukiwać opinii. Często negatywne nagłówki będą już dla niego wystarczające, aby pominąć Twoją ofertę.

Przykład? Niedawno jeden z internautów, który handluje domenami, zaoferował adres: xtreem.pl. Okazało się jednak, że wcześniej była to domena popularnego sklepu, który ogłosił upadłość w połowie 2020 roku. Około 800 osób zostało oszukanych – nie otrzymało zamówionego towaru. Teraz zerknij, co znajdziesz w Google po wpisaniu tego adresu w pole wyszukiwania:

istota historii domeny przykład

Sklep ma również wizytówkę w Google, jednak opinie internautów są dalekie od pozytywnych:

zła historia domeny skutki

Teraz przyjmijmy, że Twój sklep będzie działać pod takim adresem. Jak wielu internautów zrezygnuje z Twojej oferty po sprawdzeniu domeny w Google? Czy po uruchomieniu strony nie będą się do Ciebie zgłaszać osoby poszkodowane przez prowadzących sklep? Zapewne pojawią się i takie przypadki.

To nie jedyne możliwe konsekwencje wyboru domeny bez jej weryfikacji. Kolejne związane są z historią domeny z punktu widzenia SEO. Jeśli wciąż zastanawiasz się, po co sprawdzać historię domeny – czytaj dalej.

Historia domeny a SEO

Reputacja domeny ma bardzo duże znaczenie, jeśli chodzi o widoczność strony w Google. Możliwe, że dany adres był wcześniej masowo linkowany ze stron o bardzo złej reputacji – mogą prowadzić do niego setki czy nawet tysiące odnośników niskiej jakości. Jeśli będzie Ci zależeć na osiągnięciu wysokich pozycji w Google, to taka domena może wręcz uniemożliwić osiągnięcie tego celu. W innym scenariuszu możliwe, że da się zbudować widoczność strony, ale będzie wymagać to dużych nakładów finansowych, a przede wszystkim – trudno przewidzieć, jak długo to potrwa.

widoczność strony a historia domeny

Zatem: kiedy warto sprawdzić historię domeny? Tak naprawdę w niemal każdym przypadku, kiedy zamierzasz zarejestrować ją w celu założenia strony, na której będziesz prezentować ofertę, prowadzić sklep czy blog. Poświęcając czas na kontrolę tej domeny, możesz uniknąć wielu problemów i straty czasu.

Jeśli nie zrobiłeś tego przed rejestracją, to dobrym momentem jest również czas przed rozpoczęciem działań SEO. Wtedy dowiesz się, czy w ogóle warto inwestować w pozycjonowanie danej strony – może okazać się, że (ze względu na historię domeny) proces z góry narażony będzie na porażkę.

Dobrze więc, przejdźmy do tego, jak sprawdzić historię domeny.

Jak sprawdzić historię domeny?

Weryfikacja tego, co dotąd działo się z danym adresem wcale nie jest takim trudnym zadaniem. Wiesz już, po co sprawdzać historię domeny, zatem teraz przyszedł czas na działanie – jak sprawdzić historię domeny? Jest na to kilka sposobów.

Google

Internet nie zapomina. Jeśli adres ma negatywną historię, prowadzono pod nim działalność, która zakończyła się np. oszukaniem klientów albo była bardzo źle oceniana, to najczęściej bez problemów dotrzesz do tych informacji. Możesz wpisać w Google albo sam adres witryny, albo w połączeniu ze słowem opinie. Przejrzyj kilka stron wyników i upewnij się, jak oceniany jest dany sklep.

Wayback Machine

Chcesz się dowiedzieć, jaka strona działała pod danym adresem rok temu, a nawet kilkanaście lat temu? Jest to jak najbardziej możliwe, a wszystko dzięki archiwum internetu, czyli serwisowi, który znajdziesz pod adresem https://archive.org/web/.

Wayback Machine to narzędzie, które zostało zaprojektowane już w 1996 roku, ale dopiero 5 lat później zostało ono udostępnione do dyspozycji użytkowników. Korzystanie z tego serwisu jest bardzo łatwe. Wprowadź adres interesującej Cię strony, a wyświetli Ci się informacja, z których lat dostępne są kopie.

jak sprawdzić historię domeny wayback machine

W kolejnym kroku wybierz rok. Wtedy zobaczysz kalendarz, a w nim podświetlone daty, do których przypisane są kopie. Mogą się tam pojawić również terminy na zielono w przypadku odnotowania przekierowania 301, czerwone – w przypadku błędu serwera lub pomarańczowe w razie podjęcia próby archiwizacji nieistniejącej strony, czyli takiej, która zwraca kod 404.

jak sprawdzić historię domeny

Kiedy ustawisz kursor nad danym terminem, to zobaczysz, z której godziny zachowana została kopia (może się zdarzyć i tak, że do Twojej dyspozycji będą kopie z różnych godzin). Klikając daną godzinę, zostaniesz przeniesiony do kopii.

historia domeny wayback machine

Na pasku, który zobaczysz na górze strony możesz przemieszczać się pomiędzy poszczególnymi wersjami z różnych dni i godzin.

wayback machine sprawdzenie historii domeny

Narzędzie to jest ciekawym rozwiązaniem, dzięki któremu możesz sprawdzić, jaka zmieniała się witryna w czasie, czy też jak wyglądały pierwsze polskie strony WWW (warto wiedzieć: może zdarzyć się tak, że kopia nie będzie dostępna – np. w przypadku nowych stron lub takich, na których zablokowano dostęp robotowi zbierającemu dane).

Czy ma to znaczenie przy wyborze domeny? Zdecydowanie tak.

Po pierwsze przekonasz się, jakie serwisy prowadzone były pod danym adresem w poszczególnych latach. Czy nie były to witryny niezgodne z prawem, których negatywna historia mogłaby się źle odbić na Twoim wizerunku?

Na tej podstawie możesz również sprawdzić, jak wyglądała wcześniejsza struktura serwisu. W wielu przypadkach bardzo prawdopodobne, że opłacalnym rozwiązaniem będzie jej odtworzenie – przygotowanie podobnego contentu i umieszczenie go pod takim samym adresem URL. Dzięki takiej strategii witryna może szybko uzyskać oczekiwaną widoczność w Google.

Jeśli ustalisz już starą strukturę serwisu, to na tej podstawie możesz przygotować mapę przekierowań 301, które wzmocnią wybrane części strony. Tzn. dodajesz przekierowania ze starych adresów na nowe. Możesz skorzystać też z „SiteMap”, która umożliwia sprawdzenie, jak rozwijała się owa struktura witryny.

wayback machine a sprawdzenie historii domeny

Kolejną przydatną funkcją Wayback Machine jest możliwość sprawdzenia, czy spadki widoczności zauważalne w takich narzędziach jak np. Senuto czy Ahrefs wiązały się dokonaniem na stronie pewnych zmian. Czy nie doszło np. do zainfekowania serwisu albo jego wyindeksowania?

Senuto

Przed rejestracją warto upewnić się, czy domena miała dotychczas jakąś widoczność. Nawet po kilku miesiącach od momentu, w którym przestała ona być używana w dalszym ciągu może pojawiać się w wynikach Google – wprawdzie nie na wysokich pozycjach, ale bardzo prawdopodobne, że sporo fraz znajduje się w TOP50 wyników. Jeśli witryna była widoczna na wiele fraz w TOP3 i TOP10, to stanowi jej dużą zaletę, gdyż stosunkowo łatwo będzie można odbudować jej pozycję.

Analizując wykres, zwróć szczególną uwagę na nagłe spadki. Naturalnym zachowaniem po wygaśnięciu domeny jest malejąca widoczność, ale jeśli na kilka miesięcy czy tygodni nastąpił drastyczny spadek pozycji w Google, to może to sugerować, że coś się wydarzyło i być może z tego powodu abonent nie przedłużył domeny. Do weryfikacji tego, co mogło się zdarzyć, możesz wykorzystać wspomniane narzędzie Wayback Machine.

Jeśli widoczność nagle spadła, ale później wróciła, to być może strona była niedostępna, częściowo została wyindeksowana, po czym odzyskała swoje pozycje i to oczywiście nic groźnego.

Natomiast, jeśli po spadku nie nastąpił powrót do poprzedniej widoczności, to może to oznaczać, że np. doszło do niego w wyniku aktualizacji algorytmu. Sprawdź, co to był za update. Być może właściciel strony podejmował próby przywrócenia jej widoczności w wynikach wyszukiwania, ale doszedł do wniosku, że przy tej historii domeny jest to nieopłacalne i zdecydował się na inną.

sprawdzenie historii domeny w senuto

Przeczytaj: Jak reagować na zmiany algorytmu?

Ahrefs

Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić historię domeny, to Ahrefs jest jednym z narzędzi, które ułatwi Ci zadanie. Do dokładnej analizy potrzebujesz płatnego konta, ale podstawowe dane na temat domeny uzyskasz za pomocą darmowego narzędzia Backlink Checker.

Zainteresować Cię powinno co najmniej kilka informacji.

Po pierwsze, zwróć uwagę na liczbę domen odsyłających – im jest ich więcej, tym lepiej, ale zakładając, że wysoki jest również wskaźnik DR (Domain Rating), który ocenia moc domeny w skali od 0 do 100, biorąc pod uwagę m.in. linki prowadzące do strony.

Zwróć również uwagę na sekcję TOP5 anchorów. Idealnie, jeśli wśród nich znajdziesz głównie linki  takie, jak poniżej. Znajdują się wśród nich odnośniki z podlinkowanych obrazków, a także brandowe. Gorzej, jeśli byłyby wśród nich wyłącznie linki exact match, czyli z anchorem takim, jak pozycjonowane słowo, np. „kredyty gotówkowe”, „skup aut Gdańsk” czy „last minute” – w zależności od tematyki strony.

ahrefs a historia domeny

Whois.domaintools.com

Domeny, które mają pozytywną historię i były już wcześniej wykorzystywane, mogą łatwiej zdobywać widoczność w Google niż takie, które nigdy wcześniej nie były używane. Nie do końca jest tak, że obowiązuje zasada, im domena starsza, tym lepiej, gdyż większe znaczenie ma jej reputacja. Jeśli dany adres był użytkowany przez kilka lat i jest solidnie podlinkowany, to odniesiesz korzyść w postaci łatwiejszego uzyskania wysokich pozycji.

Tylko jak możesz sprawdzić wiek domeny? Nie powinno Ci to sprawić większych trudności.

Skorzystaj z narzędzia Whois. Pośród wielu informacji uzyskasz dzięki niemu m.in. datę pierwszej rejestracji, czyli pozycję created on.

jak sprawdzić historię domeny

Jak widzisz, historia domeny ma duże znaczenie i może działać na Twoją korzyść lub, niestety, na niekorzyść.

Jeśli dobrze ją przeanalizujesz, to oszczędzisz czas i pieniądze, które przeznaczyłbyś na nieskuteczną promocję adresu z góry skazanego jest na porażkę. Wiesz już, jak sprawdzić historię domeny – wykorzystaj te narzędzia, a dowiesz się, czy warto decydować się na daną nazwę.

FAQ

Często działania dla adresu bez jakiejkolwiek historii szybciej przyniosą efekt niż w przypadku takiego, którego reputacja jest negatywna. Teoretycznie prawie każdej domenie można zapewnić dobrą widoczność w Google, ale może to wymagać dużej inwestycji i długiego oczekiwania na wyniki. Dlatego sugerujemy skonsultowanie się z agencją SEO przed rejestracją domeny – możesz dzięki temu zaoszczędzić i czas, i pieniądze.

Bardzo prawdopodobne, że tak, ale bez analizy historii adresu, profilu linkowego nie da się tego ocenić. Możliwe, że trafiła Ci się perełka, która od razu po uruchomieniu sklepu czy innej witryny zacznie przynosić Ci profity. SEO wtedy być może dużo szybciej przełoży się na oczekiwane efekty. Bardzo prawdopodobne, że nadarzy Ci się taka okazja, ale oczywiście najpierw trzeba dokonać szczegółowej weryfikacji domeny.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Tytuł artykułu to pierwsze, co widzi potencjalny czytelnik. I… czasem także ostatnie. A przeciętnych, płaskich tytułów użytkownik niemal nie zauważa scrollując wyniki wyszukiwania, Google News czy social media. Jeśli nie zadbasz odpowiednio o pierwsze wrażenie, możesz nie mieć szansy na kolejne - dlatego sprawdź, jak pisać chwytliwe tytuły artykułów i zatrzymywać użytkowników na dłużej.

Czytaj więcej
Relacja z Festiwalu SEO 2021 okiem Delante

Relacja z Festiwalu SEO 2021 okiem Delante

Emocje po Festiwalu SEO jeszcze nie opadły, a my już nadchodzimy z podsumowaniem! Festiwal SEO to jedno z największych wydarzeń SEO w Polsce organizowane w Katowicach - w tym roku 15. października. Oto kilka wniosków z każdej prelekcji.

Czytaj więcej
Jak napisać BIO autora? Wskazówki i przykłady

Jak napisać BIO autora? Wskazówki i przykłady

Nie zawsze pod artykułami w sieci znajdziesz informację o tym, kto jest autorem publikacji. Tymczasem prawdopodobnie zależy Ci, aby content, z którym się zapoznajesz był przygotowany przez specjalistę z danej dziedziny. Mając m.in. to na uwadze, portale internetowe dodają BIO autora. Co to jest, z czego powinno się składać i co przemawia za jego umieszczeniem na Twojej stronie?

Czytaj więcej